Jag är en tvilling mamma som skulle behöva lite hjälp med mina två tjejer.
I nuläget är tjejerna 6 månader. Enda sedan de föddes så har det varit dåligt med sömn på nätterna och sämre på dagarna, och trotts att vi fått avlastning ett par gånger går vi nu på knäna! Vi har dessutom börjat jobba igen nu i veckan och vi är helt färdiga! Jag har en vän som prövat SHN med gott resultat och jag och maken vill gärna börja själva.
Jag har försökt läsa boken men är så trött att det är svårt att ta in det som skrivs. Jag läser bara samma rader om och om igen medan ögonen går i kors. Har såklart frågat min väninna en massa och hon har gett en del tips.
Jag ammar tyvärr inte utan de får ersättning. Det är även två mål pure mat och ett grötmål per dag.
En vanlig dag kan se ut så här (Jag skriver ca tider. Ibland äter de frukost 08,30 ibland 09,00 så jag skriver ca intervaller)
07,00-07,30 God morgon!
08,30-09,30 Frukost! Ca 90 ml Semp (Sempers modersmjölksersättning) och en halv burk puré mat var+ vatten. Katrinplommonpuré eller päronpuré efteråt.
09,30- 11,00 Bus och lek.
11,00-12,00 Här brukar det vilas en stund. Med lite tur. För det mesta sover flickorna i 20 minuter och då spelar det ingen roll vart eller hur. Dvs spelar ingen roll om de ligger i vagnen inne el ute, säng, filt på golvet, våran famn vilket som. Jag tror att vi lyckats få dem att sova 35 minuter som längst.
12,30-13,15 Lunch! Ca 90 ml Semp + 2/3 av en stor burk puré mat + vatten. Katrinplommonpuré eller päronpuré efteråt.
13,30 – 15,00 Bus och lek och kanske en stunds vila. (max 20 minuter)
15,30-16,00 Eftermiddagsmål. Ca 60 ml semp + ca 1 dl risgröt vardera + vatten
16,30 – 18,00 Bus och lek och ibland vila beroende på hur de sovit under dagen.
18,30-19,00 Bad med lite bus och skratt! Vissa kvällar har de varit så trötta att vi hoppat över detta.
19,00-19,30 kvällsmål mellan 180-210 ml Semp. Här har vi även börjat smyga in lite välling utblandad i sempen. Vi har ca 30ml välling i för vi hoppas att de kanske ska bli mättare och sova längre. Vi vågar inte gå över helt till välling än eftersom de haft lite problem med magarna samt att maken har glutenallergi i familjen så vi smyger in gluten försiktigt i kosten.
19,30-ca 22,00. Här brukar vi få vanka och vagga barnen tills de somnar. Sen läggs de ner i egen säng. För det mesta sover de till 24,00 iaf men sen börjar cirkusen. Det är iaf en matning till någon gång mellan 01,00-02,30 och utöver det vaknar dom ungefär 1 gång i timman och gråter. För det mesta räcker det med att stoppa in nappen (ja, den ska bort under kurningen) och lägga en hand på magen och vagga dom lite. Men hela natten är gråt, bök och stök. Som mest får vi sova ostört i 2 timmar.
Annat som kan vara bra att veta
-Flickorna sover i eget rum. Rummet ligger bredvid vårat
-De använder napp
-Dom är inte ljud och ljuskänsliga. Så har de väl somnat så kan man tända lampan och dra igång musik om man så vill. De har somnat i famnen på oss utan problem när vi varit hemma hos andra kvälls tid
-När de sovit hos barnvakt så sover dom 6-7 timmar i sträck(!!!!)
-Jag vill hemskt gärna kura på rygg. Jag har läst lite här på forumet och sett andra göra det så jag hoppas det går för oss med
Sen undrar jag bara hur man ska hitta orken att kura.
Tips och råd emottages vanvettigt tacksamt.
/ Från en utschasad tvillingmamma.