Kura tvillingtroll på 6 månader.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Toratenshi

Kura tvillingtroll på 6 månader.

Inlägg av Toratenshi »

Hej på er alla härliga föräldrar här i forumet!
Jag är en tvilling mamma som skulle behöva lite hjälp med mina två tjejer.
I nuläget är tjejerna 6 månader. Enda sedan de föddes så har det varit dåligt med sömn på nätterna och sämre på dagarna, och trotts att vi fått avlastning ett par gånger går vi nu på knäna! Vi har dessutom börjat jobba igen nu i veckan och vi är helt färdiga! Jag har en vän som prövat SHN med gott resultat och jag och maken vill gärna börja själva.

Jag har försökt läsa boken men är så trött att det är svårt att ta in det som skrivs. Jag läser bara samma rader om och om igen medan ögonen går i kors. Har såklart frågat min väninna en massa och hon har gett en del tips.

Jag ammar tyvärr inte utan de får ersättning. Det är även två mål pure mat och ett grötmål per dag.

En vanlig dag kan se ut så här (Jag skriver ca tider. Ibland äter de frukost 08,30 ibland 09,00 så jag skriver ca intervaller)

07,00-07,30 God morgon!
08,30-09,30 Frukost! Ca 90 ml Semp (Sempers modersmjölksersättning) och en halv burk puré mat var+ vatten. Katrinplommonpuré eller päronpuré efteråt.
09,30- 11,00 Bus och lek.
11,00-12,00 Här brukar det vilas en stund. Med lite tur. För det mesta sover flickorna i 20 minuter och då spelar det ingen roll vart eller hur. Dvs spelar ingen roll om de ligger i vagnen inne el ute, säng, filt på golvet, våran famn vilket som. Jag tror att vi lyckats få dem att sova 35 minuter som längst.
12,30-13,15 Lunch! Ca 90 ml Semp + 2/3 av en stor burk puré mat + vatten. Katrinplommonpuré eller päronpuré efteråt.
13,30 – 15,00 Bus och lek och kanske en stunds vila. (max 20 minuter)
15,30-16,00 Eftermiddagsmål. Ca 60 ml semp + ca 1 dl risgröt vardera + vatten
16,30 – 18,00 Bus och lek och ibland vila beroende på hur de sovit under dagen.
18,30-19,00 Bad med lite bus och skratt! Vissa kvällar har de varit så trötta att vi hoppat över detta.
19,00-19,30 kvällsmål mellan 180-210 ml Semp. Här har vi även börjat smyga in lite välling utblandad i sempen. Vi har ca 30ml välling i för vi hoppas att de kanske ska bli mättare och sova längre. Vi vågar inte gå över helt till välling än eftersom de haft lite problem med magarna samt att maken har glutenallergi i familjen så vi smyger in gluten försiktigt i kosten.
19,30-ca 22,00. Här brukar vi få vanka och vagga barnen tills de somnar. Sen läggs de ner i egen säng. För det mesta sover de till 24,00 iaf men sen börjar cirkusen. Det är iaf en matning till någon gång mellan 01,00-02,30 och utöver det vaknar dom ungefär 1 gång i timman och gråter. För det mesta räcker det med att stoppa in nappen (ja, den ska bort under kurningen) och lägga en hand på magen och vagga dom lite. Men hela natten är gråt, bök och stök. Som mest får vi sova ostört i 2 timmar.

Annat som kan vara bra att veta
-Flickorna sover i eget rum. Rummet ligger bredvid vårat
-De använder napp
-Dom är inte ljud och ljuskänsliga. Så har de väl somnat så kan man tända lampan och dra igång musik om man så vill. De har somnat i famnen på oss utan problem när vi varit hemma hos andra kvälls tid
-När de sovit hos barnvakt så sover dom 6-7 timmar i sträck(!!!!)
-Jag vill hemskt gärna kura på rygg. Jag har läst lite här på forumet och sett andra göra det så jag hoppas det går för oss med :)

Sen undrar jag bara hur man ska hitta orken att kura.
Tips och råd emottages vanvettigt tacksamt.
/ Från en utschasad tvillingmamma.
Mamma till Tvillingflickorna Eyra och Tili. Födda 20100403

Kurstart 20101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Toratenshi!

Jag börjar med att svara på det viktigaste! :wink:
Sen undrar jag bara hur man ska hitta orken att kura
Orken kommer ni att hitta bara ni bestämt er för att kura! Det tar tre nätter, varav den första är värst, MEN - om ni jämför med hur ni har det idag så finner ni orken till att kura bara genom att veta att ni väldigt snart kommer kunna sova 12 timmar på natten även ni, om ni vill!

"Kuren i korthet" kan du läsa om här, då du verkar ha lite svårt med boken just nu :wink: Där står verkligen inte allt, så jag rekomenderar att du läser boken oxå, men börja här så ser du hur det hela är tänkt och då finner du säker motivation att läsa mer! :D Det står där att Gustav ska ha eget rum, men syskon delar med fördel rum! Dock tror jag att jag att man ska kura tvillingar i var sitt rum, då första tre nätterna. Jag kan ha fel här och hoppas nåon annan fliker in i få fall!!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Till schemat:
Dina små älsklingar är 6 månader och behöver således 15h sömn per dygn. 12 timmar viker ni åt natten och de restrerande 3 timmarna fördelar i under dagen. Lämpligt är då 45 min lur på förmiddagen, 2 timmar till middsagsvila och 20 min lur på eftermiddagen.
De sklassiska sömnmönstrerna är 5min, 20min, 45min, 1,5h, 2h, 2,5h Dessa kallas oxå för skarvar. Om barnet exempelvis ska sova 1,5h så vaknar barnet ofta i början i någon av de tidigare skarvarna. Men barnet anpassar sig snart och vet snart vad som gäller.
Utöver 15h sömn behöver barnen 4 stora mål mat. Då ska det under en timmes tid ätas så mycket man bara kan!! (Man behöver inte äta i en timme, men man har en timme på sig att äta) Dessutom ska barnen ha en så kallad nattslurk på kvällen strax innan läggning, och då gärna välling! (de är så gammla nu, så de klarar bara vällning, ni behöver inte blanda med ersättning)

Sätt er med papper och penna och bestäm hur ert schema ska se ut. Tänk på de 4 måltiderna (Bäst med 3-4 timmarns mellanrum), nattslurken, tre dagslurar och 12 timmars natt (ni kan självklart även välja 11 timars natt, eller 11,5, men då måste ni addera sön till dagslurarna). Schemat ska ni sedan kunna behålla iaf 2 veckor för att barnen ska ha en chans att välja sig. Så tänk till ordentligt innan ni spikar ett schema!

När ni bestämt er för att kura så finns det inga tankar "vi försöker". Ni måste ha rätt attityd och där är "Vi ska kura" "På natten sover man" "Mamma/Pappa vet vad som ska göras, eller vad som gäller" "Mamma/Pappa visar vägen, inte barnen!"

När ni sen bestämt er för att kura så ska nappen bort! Man kan visserligen ha den kvar, men den stör sömnen mer än den hjälper. Barnen glömmer nappen på en natt, om ni gör det!

Och ja! Ni kan kura på rygg! Buffningen blir lite knepigare, eftersom benen är "i vägen", men det går! Vi kurade vår Freja på rygg. Men en tid senare vände vi ändå över henne på mage, eftersom de sover såå mycket bättre så!
Man ja - ryggläge fungerar oxå! Med rätt attityd :wink: Tänker ni "kommer det verkligen fungera på rygg" så kommer det garanterat inte att funka. :P :wink:

Jag följer er gärna hela vägen till njutningen! Och här finns fler underbara forumister som gärna oxå hänger med!
Läs nu och fråga sedan så mycket tills ni förstår allt, sen kurar ni med strålande resultat!! :thumbsup:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen! :D

En stor ELOGE till Bianca som givit ett förträffligt svar! :heart till dig!

Jag håller med i allt, men måste korrigera en liten skarv. Efter 2 timmar är det 3 timmar osv hela timmar. :oops: :wink:

Tittade på hur ni har det idag och säger som Bianca, klart ni har kraft. Den hattiga tillvaro både ni och flickorna har idag är ju energikrävande så det förslår. Det blir inga som helst problem att orka detta så snart ni märker hur väl det kommer ta emot den fina gåvan av - SÖMN! :shock: 8)

En liten fråga - bor ni i Sverige? Du skriver att ni båda börjat jobba och flickorna är endast 6 månader gamla... :?

Läs gärna länken som Bianca gav er, men för ett säkert och långvarigt resultat är det jätteviktigt att läsa boken, om och om igen gärna. Jag vet föräldrar som endast läst lathund och länkar och fått kura om efter en tid. Vissa har klarat sig med detta, men lång ifrån alla. Mest för er egen, och därmed också flickornas, säkerhet och trygghet i det ni gör.

Och ge dem mat! i Massor av riktig mat, det kräver man då man är 6 månader. Om lilla magen krånglar kan man ge probiotika. Detta kan du läsa om i forumet Mat Mage och Barnakropp. :wink:

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ajdå! :shock: Du har såå rätt Anna! 5min, 20min, 45min, 1,5h, 2h, 3h osv!!
Tack!! :D

Bianca
ligo0200

Vill gärna stötta dig!

Inlägg av ligo0200 »

Hej utschasad tvillingmamma!
Det är jag med!!!! Fast mindre nu sedan vi kurade våra killar när de var knappt 6 månader! Då höll vi på att duka under, fick en massa bra hjälp via forumet å nu har vi det sååååå mycket bättre! Jag är inte någon kur-räv som kan en massa men jag läste jäklar i SHN-boken så jag kunde den utantill och har som sagt nyligen kurat mina killar och eftersom det är lite speciellt med tvillingar så ställer jag gärna upp med stöttning och glada tillrop! Proffstips och råd lämnar jag med varm hand över till de fantastiska människorna som så nogsamt och kunnit svarar här på forumet men som sagt ställer gärna upp som tvillingmammastöd om du skulle ha någon glädje av det!
Mvh. Pirajmamman (dvs. mamma till Alfred & Hilding, 8 månader snart!)
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Vill gärna stötta dig!

Inlägg av TorsMamma »

ligo0200 skrev:Hej utschasad tvillingmamma!
Det är jag med!!!! Fast mindre nu sedan vi kurade våra killar när de var knappt 6 månader! Då höll vi på att duka under, fick en massa bra hjälp via forumet å nu har vi det sååååå mycket bättre! Jag är inte någon kur-räv som kan en massa men jag läste jäklar i SHN-boken så jag kunde den utantill och har som sagt nyligen kurat mina killar och eftersom det är lite speciellt med tvillingar så ställer jag gärna upp med stöttning och glada tillrop! Proffstips och råd lämnar jag med varm hand över till de fantastiska människorna som så nogsamt och kunnit svarar här på forumet men som sagt ställer gärna upp som tvillingmammastöd om du skulle ha någon glädje av det!
Mvh. Pirajmamman (dvs. mamma till Alfred & Hilding, 8 månader snart!)
Tillåt mig korrigera ditt svar en aning. DU ÄR PROFFS!!! Jag har inte kurat ett enda tvillingpar så du kan avsevärt mer än många andra här på forum, din medverkan uppskattas mer än du kan ana!!! Att svara på frågor ligger inte någon högre än någon annan, vi är alla vanliga mammor som svara av egen erfarenhet. NÅgra av oss har haft förmånen att få komma till Gastsjön och kura 5 barn samtidigt, MEN detta gör inte oss nödvändigtvis bättre än någon annan, för till syvene och sist är det erfarenheter som dina som är ovärderliga!!!

Jag hoppas du har skrivit i tråden livet efter kuren och då gärna tvilling tips så kan fler läsa dem?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 074#248074

Tack för strålande arbete du gjort och nu för vidare! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Hej igen!
Oj vad många svar! Man blir ju alldeles rörd! :oops:

För att först svara på din fråga Anna09. Vi bor i sverige men jag insåg att jag borde förklarat lite närmare. Jag och min make har varit föräldralediga tillsammans nu under barnen första 6 månader. Nu föll dig sig så att min man gärna vill fortsätta vara pappaledig så vi har löst det genom att maken jobbar Måndag-Onsdag och jag är då hemma med barnen. Sedan jobbar jag Torsdag-Fredag då maken är hemma :)

Härligt ligo0200 att höra att det finns andra tvilling föräldrar här också som kan ge lite extra input! Suveränt! Eller helt ärligt är ni alla suveräna som orkar ta er tid att svara! :oops:

Jag håller på att kämpa mig igenom boken även om det känns motigt. jag har förstått att det är A och O. Men några så frågor till vill jag gärna ställa innan vi bestämmer oss för att köra igång.

1. Vi bor lite dumt som gör att det kan bli svårt att låta barnen sova i egna rum. Går det att kura dem i samma rum tro?

2. Dagslurarna ställer till ett huvudbry. Vi bor två trappor upp utan hiss och har en monstervagn. Och vi bor i ett område där man inte gärna ställer ut barnet i vagnen :? Kan man hitta någon annan plats där barnen kan få sina middagslurar?

Nu ska jag bara få min karl att läsa boken också samt försöka börja knåpa på ett schema som känns bra :)

Kurstart 20101025
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

En liten fråga till. Går det att kura när barnen är förkylda eller bör vi vänta ut dem tills dom är helt friska? De fick nämligen för sig att bli förkylda igår (IGEN!!) Jag vet verkligen inte om jag orkar med två veckor av förkylningsvaka igen, samtidigt som hjärtat blöder för mina små :cry:

Kurstart 20101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!! :D
Så bra att det går framåt med läsandet. Kämpa på!

1. Vi bor lite dumt som gör att det kan bli svårt att låta barnen sova i egna rum. Går det att kura dem i samma rum tro?
Jag vet faktiskt inte. Jag får nog be någon annan svara här. Men jag tror ju att det allra bästa vore att ha dem i var sitt rum och så föräldrarna i ytterligare ett annat rum. De kommer ju skrikas en del iaf fösta natten och då är det kanske dumt att de väcker varanndra?! :-k
De måste ju inte ha var sitt sovrum precis. Det går att under tre nätter ha ena spjälsängen på toaletten, i köket, i hallen etc. Mörkläggningen kan ni ju fixa så där smidigt som Anna W skrev om i en annan tråd här:
annawahlgren skrev::D Min son kom upp med en enkel och billig lösning på det evinnerliga mörkläggningsproblemet :shock: Som är smidigare än fula sopsäckar uppklistrade med ful tejp :x

:arrow: Man besprutar fönstret med vatten ur en blomspruta. Och på det fäster man aluminiumfolie. Voilà :lol:

Och här har man kurat små barn i över trettio år och inte haft en aaaning...

O:) :heart: :sleep:
Det är bara tre nätter, sen kan ni ju flytta ihop dem.
2. Dagslurarna ställer till ett huvudbry. Vi bor två trappor upp utan hiss och har en monstervagn. Och vi bor i ett område där man inte gärna ställer ut barnet i vagnen Kan man hitta någon annan plats där barnen kan få sina middagslurar?
Så bodde vi oxå när vi kurade vår Freja, men fyra trappor upp, utan hiss, och vagnen nere i en trång källare, lääängst ner... Freja fick faktiskt sova alla sina dagslurar inne i sin säng. Det fungerade bra!
När hon sedan sov som hon skulle under dagslurarna så funkade det fint att välja att gå en promenad någon av lurarna, så hon fick sova ute. Då la vi tillrätta i vagnen, ramsade en gång i förbigående och hängde ett tyg över vagnen för att få ljudet lite dämpat.
Går det att kura när barnen är förkylda eller bör vi vänta ut dem tills dom är helt friska?
Jag hade väntat till de blivit friska. det är ganska energikrävande att bli kurad så det är viktigt att man har alla krafterna. Dessutom äter barnen mer om de är friska och det är såå viktigt att de äter så mycket de bara kan under kurdagarna (och annars oxå för den delen :wink: ). Barn sover bättre på mätt mage.

Ett litet tips:
När Freja är förkyld så kan hon oxå vara förkyld lääänge. Jag läste i forumet "Mat, Mage, Barnakropp" om en "husmorskur" mot hosta. Hosta hade hon visserligen inte mycket men jag ville ändå se hur det fungerade.
Så:
1. hacka en röd lök och lägg i en skål
2. strö lite timjan över
3. häll kokande vatten över
4. ställ i barnkammaren under någon av sängarna.

Vi gjorde så i 2 nätter, sen var förkylningen som bortblåst!! Så nu gör vi alltid så! 2 nätter, sen inget mer! Det luktar mycket, men här fungerar det ypperligt!

Bianca
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Tack för alla svar! :heart:
Nu har vi iaf bestämt oss för att kura barnen i olika rum (bra tips där med foliet!)

Husmorskuren du gav är i full fart! Hoppas verkligen att det fungerar!

Sitter och försöker knåpa ihop ett schema men det går lite sådär. Har svårt att se hur vi ska få kvällen att gå ihop och att vi själva ska hinna slänga i oss någon mat under tiden. men vi räknar timmar och pysslar!

Maken har börjat läsa boken! (JÄY!!)
Nu blir man nästan frustrerad på sig själv när man går in och tröstar. Tänker på vargen och Safari allegorin :?

Sammtidigt känns det som det kommer fler frågor ju mer man läser :shock:

Tex Hur 17 får man bort nappen dagtid? Hittar inget konkret tips.

Jag ska fortsätta läsa och när jag tror jag fått ett bra hum så tänkte jag skriva ner vårat shema och hur jag tror att det borde gå till praktiskt.
Vore galet tacksam för fortsatt inputt och tips och trix!

Tusen tack till er alla söta som orkar engagera er! :heart:

Kurstart 20101025
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härlig förberedelse ni har, båda två nu. :shock: 8) :lol:

Gällande nappen på dagen - ta bort den bara och kör som om den aldrig funnits. :roll: :wink: Ni använder verktyg, ramsan och attityden precis som i boken. Det behövs inget särskilt tips gällande nappen, för den glömmer de i ett nafs! Jag looovar! :shock: :D

Skjut den likaväl som vargarna i samband med att ni läser och börjar kura. :wink:

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Danne80

Sommar/vinter tid?

Inlägg av Danne80 »

Pappan till barnen i tråden.

Vi ska nu börja kura våra tvillingar på Onsdag (om dom mår bra tilldess.)

Snart så ska man vrida tillbaka klockan en timme, hur gör man då? :shock:
Skjuter man på schemat en timme eller "ställer man om" barnen?

Om man "ställer om" barnen hur går man då till väga? :?:
Pappa till tvillingarna Tili och Eyra 100403
Påbörjade kuren 101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej pappa Danne 80! Välkommen!!
Snart så ska man vrida tillbaka klockan en timme, hur gör man då?
Skjuter man på schemat en timme eller "ställer man om" barnen?
Ja, det är en bra fråga. :shock: :-k
Vi flyttar ju tillbaka tiden en timme, så de måste "sova en timme längre" :-k
Jag skulle välja att lägga dem en halvtimme senare kvällen innan, sedan ta upp dem en halvtimme senare på morgonen. Alltså, säg att ni valt natt 19:00-07:00, då skulle jag välja att lägga 19:30 och ta upp 6:30 (gamla tiden 7:30) (fortfarande 12 timmar natt) Då är det bara en halvtimme kvar som man kan justera med hjälp av marginalkvartar under dagen. Till natten sedan är ni i fas igen till nya tiden.
Man kan ju oxå välja att helt enkelt börja natten 19:00 och ta upp dem när kl är 7:00 (enl. nya tiden), det innebär en timmes mer nattsömn, så det kan bli klurigt där på morgonen och kanske lite klurigt under dagen :-k, men de vänjer sig snabbt!

Någon annan kankse kan komma med mer "korrekta" svar??

Bianca
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Frågorna hopar sig :oops:
Måste bara fråga vad som kan tänkas vara vettigast? Vi hade först tänkt att separera på barnen de första dagarna för att under natten ta varsitt barn för total fokus på buffning, bekräftelse, svar osv. Och att sedan på natt 3 byta barn och sätta dem i samma rum igen natt 4 (Förutsatt att det går åt rätt håll)

Men hur 17 gör vi då på dagarna??? Då kommer vi ju vara totalt mosade båda två :shock:

Är det bättre att en tar båda istället? Hur hinner man då med buffning och att svara barnen itid om tex båda vaknar sammtidigt?

Jag har PMat ligo0200 eftersom jag såg att hon kurat tvillingar, men jag vore glad för input och tankar från er andra. :heart:

Kurstart 20101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!!

Jag tycker att det är smart om ni tar var sitt barn, iaf första natten. Skriker båda samtidigt måste båda buffas samtidigt, och det går inte om en har båda! Första natten är såå viktigt att barnen får buff och ramsa så fort de piper - "Mamma/Pappa är här!"
Ja, ni kommer vara såå trötta på dagen och det kommer älsklingarna oxå att vara, men härda ut - det går! - snart får ni sova!!

Redan andra natten kommer de vakna betydligt mindre och då skulle ni kunna sova "i omgångar". De kommer inte vakna alls lika ofta, så om en av er sover, så håller den andra vakten. Skulle barnen vakna samtidigt, så väcker den ena av er den andra och ni rusar till var sitt barn. Andra natten ska dock ramsandet ta över, så då springer ni inte in och buffar.
Redan tredje natten sover de små så gott som hela tiden, så då räcker det om en av er vaktar.
Fjärde natten sover de små och om ni är smarta tar ni er oxå en 12-timmars natt :wink: :lol:

Ni får härda ut!! Jag ser ingen möjlighet i att en av er skulle klara båda barnen första natten. Jo, om det råkar vakna varannan gång :-k :lol: :shock: Men det kommer de inte göra :wink:
Härda ut är mitt tips, snart så sover ni alla gott :sleep:

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"