orkar inte vara vaken eller sova...

Skriv svar
tröttögat

orkar inte vara vaken eller sova...

Inlägg av tröttögat »

Hej!
En undran har vi.. Våran tjej, nu 9 månader, strular med sista dagsluren. Hon brukar ha en 45 min, en 1,5 timmes och sen en 20 minutare som strulade så pass mycket att vi trodde hon visade att hon inte behövde den längre och därför togs den bort under några dagar. Dom dagarna sög. Hon blev jättetrött och gnuggade ögonen konstant. Provade att erbjuda henne sömn igen men hon skriker som en stucken gris. Hon ÄR verkligen trtt men hon tänker icke sova. Hur gör vi? Sen kurstart har hennes schema oxå inkluderat en 12 timmarsnatt mellan 7-19 men vi har bara väckt henne 1 gång. Hon vaknar ALLTID för tidigt. Har testat med pangramsa, ignorera, hushållsljud, ramsor ja allt vi har läst oss till ska fungera och det funkar inte.
Kan det bara vara så att vår tjej inte kan ligga längre än 11 timmar i sängen? Hur korrigerar vi i så fall schemat utefter det? Tanken är väl att hon bara ska sova 2 lurar nu eller snart så det känns om ett steg tillbaka om vi kortar natten och har ett tredje pass igen...

Tack för att forumet finns!
Mamma till toksöt flicka född 2010-01-07. Kurad vid 6 månaders ålder.
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Vi har precis gått igenom det du skriver om sista 20-min luren.
Vår prins är dryga 9 månader och det är lite klurigt den där tiden då de egentligen skulle behöva en 5-minuter men har svårt att somna.

Vi gör följande:
:arrow: När lurarna blir så korta som 20-min lägger vi alltid i vagnen och går promenad så har de möjlighet att somna om de behöver annars får de varje fall vila en stund. Då fäller vi sittvagnen lite grann men att han ändå kan se ut.
:arrow: Lägger tidigare på kvällen om han är jättetrött. Allt från 15-30 minuter tidigare, har aldrig stört hans morgonsömn.
:arrow: Vi har alltid 12-timmars natt då jag tycker det är skönt att lära dem från början att sova så.

Jag tror defintivt att er dotter kan sova 12-timmar, vet inte när ni kurade henne men min erfarenhet (har aldrig kurat men kört SM från start) är att ha så lite trafik som möjligt på morgonen och använd väckarklocka.
Men kurfrågor finns det säkert mer erfarna forumister som kan svara på.

Lycka till :D
Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
tröttögat

Inlägg av tröttögat »

Tusen tack för tipset! Vi genomförde kuren när hon var 6 månader men som jag skrev har vi bara väckt henne 1 gång på morgonen. Vi har ingen trafik in till hennes rum mellan 19-07 förutom om vi hör att hon har kastat iväg snutten eller så. Det här med väckarklocka.. Vart ska den placeras? I hennes rum eller i köket utanför eller hur gör man? Förstår bebisar i den här åldern dess funktion? Om inte, hur etablerar man det?
Du som har en i samma ålder, har ni det lite stökigt på natten nu? Vi behöver inte göra något (varken ramsa eller nåt annat) men vi hör ju att hon är vaken flera gånger under natten och ligger o tjoar.. Hör det till åldern nu? Hon har hållit på i ett par dagar.

Kram o tack!
Mamma till toksöt flicka född 2010-01-07. Kurad vid 6 månaders ålder.
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej igen!

Vår väckarklocka står utanför deras dörr så att jag kan justera tiden om jag behöver. Annars låter jag den ringa lite utanför rummet och går sedan in i rummet och tjoar godmorgon. Min äldsta brukar hjälpa mig att stänga av den. Jag tror de lär sig snabbt att det är väckarklockan som säger till när det är morgon, och de inte behöver "fråga" om det är morgon, det går ju inte att förklara något mer för sådana små barn.

Självklart när de blir äldre kan de ju ha klockan i sovrummet.

Jag hade inte heller gjort någonting om mina barn ligger och tjoar så länge dom inte är ledsna. (Det är faktiskt lugnare hos oss sedan båda barnen började sova i samma rum) Dock när vår äldsta var i 8-månaders ångesten var det lite strul men det går över. Fortsätt bara att ha attityden så lugnar det säkert ner sig. Mycket utevistelse så hon är riktigt trött på kvällarna hjälper ju självklart också :wink:

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej tröttögat! :D

Jag tror absolut att ni ska köra med endast två lurar på dagen! Det är ganska ovanligt att 9 månader gamla barn sover tre gånger per dag. De typiska tecknen på att det är dags att ändra schemat brukar vara just tidiga morgnar och/eller problem att somna på dagslurar. Ni måste dock ge övergången lite tid, och inte ge upp efter några dagar. Hon kan självklart verka oerhört trött den första tiden, men som Krisse skrev kan ni då istället använda marginalkvart vid nattningen. När tröttheten gör sig extra påmind måste ni försöka hitta på någon aktivitet som trollar bort det låga humöret, till exempel utevistelse eller social delaktighet i någon spännande form. Redan efter en vecka torde det nya schemat ha satt sig!

Lycka till!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"