Schema hjälp 7 månader, kuras för andra gången= TRÖGT!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma S

Schema hjälp 7 månader, kuras för andra gången= TRÖGT!!!

Inlägg av Mamma S »

Vår 7 månaders har nu kurats i snart 3 veckor! nätterna funkar inte alls!
(liten bakgrund, av olika anledningar, men mest pga total sjukdom, makens utlandsresa och panikförstoppning på 4e natten, (jag hade glömt katrinplommon under kuren) :roll: så gav vi upp och avslutade första kurningsförsöket och började amma igen, :oops: då var han ganska så precis 6 månader. vi börjar altså om nu...)

detta kurningsförsök är supersvårt. han vaknar mkt och från typ 03 så vaknar han en gång var 45 minut fram till 06. 05 och fram är han riktigt svår att få att somna om.

jag har idag sett över vårt schema och ska införa följande schema hade jag tänkt. det förra behöde justeras ngt för att få till rätt mängd mat.

killen lider av lite hård mage så jag trycker i honom en burk, ca, katrinblommonspure om dagen.

06 00 revelj och ammning
0700 frukostgröt
08:30 spva förmiddag 45 minuter
10:00 lunch
11:45 sova middag 1,5 timme
14:00 mellanmål något tyngre typ gröt och frukt
15:45 sova em 20 minuter
17:00 middag med hela familjen
18:15 nattslurk dvs ammning (han vill inte ha flaska och välling)
18:30 godnatt!

således får han 11,5 på natten samt 2,35 minuter på dagen totalt 14 timmar.

Vad tror ni om detta? tror ni jag kommer få ordnade nätter då??

Hilfe!!
3 fina...2005, 2007, 2010
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Ni hör hemma under kurforum, sà jag flyttar er dit!
Där fàr du svar pà dina fràgor, sà ska ni snart sova sött.

Lycka till!
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen till kurforum!

Jag har sett igenom schemat och Anna rekommenderar 14,5 h till en 7-månaders så se vart ni kan peta in den halvtimmen. Kanske förlänga långluren eller göra sista 20-minutaren till en 45 minutare? Annars ser det bra ut!

När du använder ordet "kurningsförsök" uppfattar jag att det testas en del. Kan det stämma? Är ni hundra på vad ni gör och varför? Har ni lyckats att förmedla budskapet att sängen är skön och trygg eller är det fortfarande en del spring från er sida? Skriv lite mer om hur ni gör så kommer vi säkert på vart skon klämmer.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej! tusen tack för svar!!
jag har kurat en kille 05 samt kört standardmodellen med en tjej 07 med bra resultat. jag har kurat med hela paketet i åtanke denna gång också, attityd i behållning och ingen tveksamhet alls. med försök menar jag att det misslyckades eftersom han blev sjuk på 4e dagen och maken åkte utomlands och ajg faktiskt gav upp och började amma igen. helt och hållet mitt fel att det nu är svårt förståss... Jag har dock i dagarna slutat amma helt på dagarna, ammar bara morgon och lite kväll efter att jag tryckt i honom välling. Jag märker att han får i sig mer mat nu på dagen än när jag ammar och jag hoppas att det komemr att göra honom mättare och inte vrålhungrig kl 04..... jag ska definitivt klämma in en 20 minutare och så hoppas jag att maten ska tysta mun. :D

Funakr itne detta så förstår jag itne varför han itne äter mer på dagarna... ?
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

jag fattar inte vad vi gör för fel, jag får inte rätt på honom? det kan väl itne var så att alla andra barn kan sova 12 timmar, men han kan bara sova 10,5?

liten uppdatering.
jag har nu plockat bort amningen förutom på morgonen. han äter mer men itne lika stora kopiösa mängder som de andra två gjorde. men han äter mkt! sen bajsar han alltid ngn gång mellan 04-05 och då vaknar han förståss. är det det som är problemet kankse? Men vad gör jag åt det? förutom att byta där han ligger i mörkt rum och utan ögonkontakt. han är ju vaken och vill itne somna om om gnölar fram till 05:45.

Hjälp!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Mamma S!

Ja, vår Freja tyckte oxå ett tag att det var lämpligt att bajsa just i vargtimmen. Det är inte så mycket man kan göra åt det, mer än att byta i mörker, tysthet och utan ögonkontakt - som ni ju redan gör.
Vad gör ni sedan när han gnölar sig fram till 5:45?
Specielt i vargtimmen kan det ju vara svårt för de små att somna om. Vissa barn somnar lättare med lite morzart som bakgrundsmusik, vissa barn föredrar "hushållsljud" (även om jag personligen inte alls känner för att varken diska eller damsuga vid 5-tiden) Det jag tror är viktigast är att ni varje dag väljer att göra samma sak då han vaknar. Antingen musik, eller hushålls ljud eller bara tystnad. Om du vill kan du ramsa en gång, som besked att du finns där, men nu ska vi sova! Pangramsa kallar AW det.
Jag klistrar in en beskrivning på pangramsa som Bluna gav mig en gång i tiden :P
Bluna skrev:I Boken (om du har den) står det på sid 160 om fjärde dygnet att du kan pangramsa då.

En pangramsa (upplysningsramsa) är en glad och saklig ramsa på en gång när barnet vaknar. Som en upplysning om att morgonen inte har börjat än. Efter den ramsan gör du inget, mer än ev andra ljud i huset eller musik.

Säg ramsan tills du hör att hon "tar" den. Dvs tystnar eller går ner något i skriket (för att liksom lyssna in dig). :wink: Efter det får hon reagera igen om hon vill. Det kan hända att du behöver säga ramsan fler verser än fyra för att nå fram.

Tillräckligt klart förklarat? 8-[
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej !
Jag tittar in här.

Han kan och vill säkert sova 12 tim. Min erfarenhet är att processen som varje kurning innebär kan se olika ut och ta olika lång tid innan ALLT sitter. Så skippa de negativa förväntningarna och jämför inte :wink: , är mitt tips.

Kanske är det bajseriet som stör, eller inte. Vem vet. Alltså vi hade samma ett tag härborta men sen slutade jag tänka på det. Jag tror det är mkt viktigt att sluta tänka: Kan det vara det? Eller det? Och ska jag si eller så? För då blir det ju just de där störande frågorna...som barnet behöver vara utan. Så byt om du tycker och sen släpp det.

Verkar den lille vara lös i maggen kan du alltid ge stoppande mot efm/kvällen så kanske just det upphör- bajseriet alltså. :wink:

Hur är det annars med teknikaliteterna? Rummet beckmörkt? Maten uppfettad? osv...

Värme :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Luvisen, Bianca, tusen tack ni är så fina :heart:
jag ska faktiskt fetta upp maten lite mer, det har jag liksom glömt. sen har ni rätt, pangramsa och iten mkt mer med det, byte i beckmörkt rum. ska nog ta musiken också för diska tror jag inte jag klarar av vid den tiden :shock: sen är det ju som ni säger, jag ska sluta fråga så förbannat, bara acceptera att det tar tid.

ja jag har ju faktiskt precis slutat amma, mer mat går ner i lilla magen och systemet kanske ska hinna med lite. så särdeles hungrig är han ju i alla fall inte vid den tiden. men ska man bajsa så ska man bajsa. :wink:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:thumbsup:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Det funkar inte, jag fattar ingenting.
mörkt rum
fettad mat
mycket mat
mycjket social delaktighet,
skratt till godnatt,
mellan 14 -14,5 timmar sömn per dygn
fasta rutiner dagtid
eget rum
klara besked
bekräftelseramsa

Men det går inte, vi har hållt på att kura sen han var 6.5 månader. nu är han snart 8...

han vaknar varje natt och ropar... jag är så trött så jag gråter (och han med?) kan det ta så här lång tid? det är ändå tredje barnet ,jag har gjort det förr...
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Misströsta inte nu, även om jag vet av egen erfarenhet att det är lätt att göra det när man inte får sova.

Har ni inte hittat njutningen sedan ni började kura säger du? Som jag förstår det är det drygt en månad sedan ni började kura...

Kan du skriva hur schemat ser ut? Vilka tider ni gör vad?

Hur är det med utevistelse, att ligga på mage ute med spännande saker runt sig?

Hans ålder är ju mogen för lite 8 månaders ångest... har du Barnaboken? läs gärna det du kan om detta. Då kan nya frågor om livet dyka upp som kräver sina svar om man säger.

För oss tog det över en månad innan "allt" satt, det som satt längst in var min attityd, det tog LÅNG tid för mig att odla den på rätt sätt. Och när jag gjorde det - föll ALLT på plats kan jag säga. Lillan köpte det som en hungrig kan ge en miljon för lite mat.

Leta inte fel - leta rätt istället! :shock:

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej Anna09,
jo som du ser ovan så har vi ett ganska normalt schema tror jag. jag har justerat det lite så att han får totalt 14,5 timmar perdygn. typ. mat så det skvätter om det och både utevistelse, socialdelaktighet och skratt till godnatt i överflöd. Ändå vaknar han varje natt. gärna i 2 timmar.... jag förstår faktiskt inte vad det är som är fel. det är ju mitt tredje barn och den första blev kurad vid 6 månader med gott resultat, sedan dess en säker sovare. den andra var en standard bebis från födsel även hon en säker sovare. jag har tipsat och hjälpt andra med att kura med gott resultat och känner att jag borde ha koll.. men, i detta läge har jag inte det. fattar ingenting.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Dags för minikur tycker jag.

In vid första pip, håll en fjäder tills han sover, sedan ramsar du bekräftande, tyst ut. Så gör du hela första natten.

Natt2, in vid första upvak, håll till lugn, ramsa ut. avvakta... sedan in ingen om nödvändigt, stå tyst till lugn, ramsa ut.

Natt 3, ramsa utanför dörren.

Tankar till detta?
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"