Kura Nate (6 månader) Start: 101013

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Korren

Kura Nate (6 månader) Start: 101013

Inlägg av Korren »

Hej kära forumet och trevligt att ses igen!

Nu är Nate 6 månader och börjar sova sämre och sämre på natten så nu har vi satt ett datum (önskar vi hade haft kraft att köra Standardmodellen men har inte klarat det).
Den 13 oktober är det dags att starta kuren.

Vi kurade storebror för ett år sedan och han sover oftast som en dröm.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ight=valle

Så nu ska vi läsa boken igen och försöka få till ett fungerande schema tills det är dags.
Så jag tar gärna emot lite tips och synpunkter på schemat mm.

Så här tänker jag att Nates schema ska se ut:

19.00–07.00 Sova natt
07.10 Frukost (ammar + gröt)
8.30–09.15 Förmiddagslur
10.00 Mellanmål (ammar)
Ensamlek 20–30 min
12.00 Lunch (ammar + gröt)
13.00–15.00 Middagslur (samma som storebror)
15 Mellanmål (ammar + frukt)
16.00–16.20 Eftermiddagslur
17.30 Middag (ammar + gröt)
18.30 Kvällsmat (ammar+välling)
19.00 Skratt & godnatt

Synpunkter och förslag?
Vi vill gärna att Nates rutiner ska passa in med resten av familjens tider så han äter när vi äter osv. Sedan någon vecka har vi börjat lite med smakisar, han är inte så värst intresserad så det är väl bara att fortsätta att putta in en sked då och då… :-)
Valle – Född 080707 – Kurad 090724
Nate – Född 100329 – Kurstart 101013
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen åter :wink: :lol:

Och GRATTIS till lilla Nate :heart:

Ja, läs Internationella Sova hela natten och läs igen O:) Så får du mesta och bästa Attityden, den som betyder att du vet exakt vad du gör och varför :thumbsup:

Lite skulle jag fila på schemat om jag vore du:

Du vill ha samma tider för båda gossarna. Vad gäller middagssömnen skulle det betyda att Storebror har 14 tim sömn / dygn inplanerat och det tycker jag låter aningens mycket, med tanke på hans vördnadsvärda ålder. Han behöver snarare 13, möjligen 13,5. Skulle du kunna kapa middagsluren till 1,5 tim, och i så fall för dem båda? Då skulle Lillebror kunna få en 1,5-timmes lur på förmiddagen också, i stället för som nu de tänkta 45 min. För det är lite väl långt till middagsluren från 9.15 - nästan fyra timmar.

Omvänt är det på tok för kort från den tänkta middagsluren till eftermiddagsluren, bara en timme. Så den behöver senareläggas i vilket fall, även om du kortar middagsluren till 14.30.

Måltiderna är här sex - det är att ta i, dvs försvårar för aptiten att frodas eller alls hinna komma på plats (vilket lär förklara hans svala intresse för "smakisar"). Planera i stället för fyra stora mål och en nattslurk. Denna kan komma så tätt inpå "middagen" som bara en timme efteråt, alltså precis innan läggning, men de övriga målen, de fyra stora, bör glesas ut. Det ska gå minst 3,5 tim mellan dem :!:

Till förmiddags- och eftermiddagsmålen skulle jag (men det är jag, det; andra gör annorlunda 8) ) betrakta amningen / bröstmjölken som måltidsdryck och ge den efter maten, inte före. Jag skulle alltså börja med puré respektive gröt (eller bägge delarna) och ge mjölken sist. Då tog jag vara på aptiten, som hunnit växa till sig, och kunde stimulera honom att äta sig mätt hellre än att dricka sig mätt.

Och nu när han (förhoppningsvis) börjar äta som folk, om man säger, bör han få sig en rejäl skopa katrinplommonpuré varje dag :idea:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Korren

Inlägg av Korren »

Tack snälla Anna för värdefulla synpunkter!
Vad skönt att få någon annans infallsvinklar. Man får lätt lite tunnelseende… :-)

Nytt förslag på schema blir då så här (nu har jag lättat lite på att Nate MÅSTE äta med oss andra, det blir tid till det senare tänker jag):

19.00–07.00 Sova natt
07.00 Frukost (gröt + ev amma)
8.30–10.00 Förmiddagslur
Ensamlek 20–30 min
10.45 Lunch (gröt + plommon + amma)
13.00–14.30 Middagslur (samma som storebror men han kanske väcks efter 1 h)
14.30 Mellanmål (frukt + ev amma)
16.40–17.00 Eftermiddagslur
17.45 Middag (puré + frukt + ev amma)
18.45 Kvällsmat (välling/amma)
19.00 Skratt & godnatt

Det var ju inte lätt att få till 3,5 h mellan varje mål, tror du det funkar så här?

PS. Började läsa om SHN-boken igen igår kväll. Jag tycker den är så bra och den andas så mycket kärlek till barn så man blir helt lycklig över att en gång ha hittat den.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Korren skrev: Började läsa om SHN-boken igen igår kväll. Jag tycker den är så bra och den andas så mycket kärlek till barn så man blir helt lycklig över att en gång ha hittat den.
:D Tack, tack, du kära :heart: Vad glad jag blir :lol:

Nu tycker jag schemat börjar likna något :wink: Kanske skulle jag om jag vore du byta plats på ensamleken och förmiddagsluren :idea: De brukar liksom komma i den ordningen - faller sig "naturligast".

Men fundera du och blöt och stöt, för som du vet - när man väl har "spikat" sitt schema bör man inte tafsa på det det minsta, förrän tidigast efter uppföljningsveckan.

O:) :heart: :sleep:
Korren

Inlägg av Korren »

Vad bra, tack! Då ska jag känna på schemat här några dagar nu men vi kanske börjar närma oss.

Vad gäller ensamlek och lur på förmiddagen så brukar det alltid bli så att Nate sover i vagnen när vi lämnar storebror på förskolan och så leker han när han vaknar och vi är själva hemma. Det brukar funka super så jag tror vi kör vidare på det. Men tack ändå för synpunkten. :-)

Jag återkommer nog snart med fler frågor. Men ha det bra så länge och tack!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Korren skrev: Det brukar funka super så jag tror vi kör vidare på det.
:D Så ska det låta :thumbsup:

:heart:
Korren

Inlägg av Korren »

Kan jag göra något särskilt nu som förberedelse till kurstarten?
Det är knappt två veckor kvar.
Jag tänker att jag ska läsa boken, jobba mot schemat så gott det går och kanske komma igång mer med maten. Men är det något annat jag kan göra? Tips emottages tacksamt!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen igen, säger även jag! :lol:

Jag tycker du förbereder sig strålande med att du läser och läser, odlar attityden trots att ni är "vana" kurare. Det är inte alla som gör det utan kör på gamla meriter och tror att denna gång skall funkar enligt mall från första gången... :roll: :wink:

Härligt att läsa ditt bollande med AW. Nyttigt även för andra att läsa.

Jag vill komma med följande tips:

Öva ramsan högt för dig själv när du har tillfälle ostört. Tänk dig in i ett samtal med Nate, öva tonfall och volymer efter hur han kan tänkas fråga. Nöt in i märgen att ett argt barn inte tar åt sig ramsan... utan ledsen, frågande behöver ramsa.

Då sitter ALLT som berget. Jag håller med Anna gällande maten, det var min första tanke: byt plats på bröst och tallrik... :lol: :wink: Spara det bästa till sist om man säger. Nu behöver de flesta massor av riktig mat för att sömnen skall sitta bra. Plockmat kan också introduceras om en liten herre kan sitta själv i stol vid bordet. Skalade gröna ärtor brukar vara smaskens... eller små smörade brödbitar. :wink: Då kan man skyffla i det mesta och mycket av det. 8)

Kör hårt! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Korren

Inlägg av Korren »

Tack för tipsen Anna, bra grejor!
Gillar det där med ärtor mm. Ska testa!
Just nu känns det lite svårt med maten, han verkar inte så värst intresserad, är lite fundersam över hur han ska kunna få i sig tillräckligt. Men försöker som bäst glesa måltiderna Som Anna W föreslog så det kanske ordnar till sig. Och så bröstmjölken sist, bra tänkt.

Finns det fler tips på hur man får en envis liten herre att bli intresserad av att börja käka riktig mat så blir jag glad... :-)

Öva ramsan var ju inte så dumt. Tränar, tränar! :-)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Korren skrev: Finns det fler tips på hur man får en envis liten herre att bli intresserad av att börja käka riktig mat så blir jag glad... :-)
:D Aptit :wink: :lol:

Minst 3,5 tim mellan målen. Det sa vi sist, eller hur :?: :lol:

(Och inget vatten stup i kvarten. Eller alls.)

Där, i förening med gott om sömn, ligger nyckeln till matglädjen :thumbsup:
Korren

Inlägg av Korren »

Vatten har vi inte börjat ge honom ännu.
Och 3,5 timmar mellan målen funkar bra, har kört det nu senaste dagarna sedan du sa det.

Men han blir mest arg när vi försöker ge honom gröt. Har försökt putta in en sked ett par gånger om dagen under en veckas tid, han blev lika ilsk varje gång. Sedan testade vi potatis, samma sak. Så nu resignerade jag och gav honom banan och katrinplommon, bara för att han skulle få upp intresset, och se det gick ju lite bättre. Men han är ju inte överförtjust direkt… :D Jag ger alltid det först och sedan bröstet.

Jag är nog lite orolig för att han inte ska hinna komma igång med maten, nu är det ju en vecka kvar till kurstart. Är det dumt att starta en kur samtidigt som han börjar äta riktig mat? Två stora grejer på en gång liksom…

Schemat känns bra och vi börjar få in Nate på rätt spår med tiderna nu, känns skönt. :)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Korren!

Jag bara kikar in här...

Du skrev
Jag är nog lite orolig för att han inte ska hinna komma igång med maten, nu är det ju en vecka kvar till kurstart. Är det dumt att starta en kur samtidigt som han börjar äta riktig mat? Två stora grejer på en gång liksom…
Var inte orolig. Lilleman klarar det fin fint. Det gjorde min gosse. Som allt annat kommer det an på Attityden. Kuren kommer ge honom kraften att ta sig an ätandet, nu kanske han rent av är för trött för att orka med nya smaker, texturer och allt vad mat innebär... :wink:

God förtsättning!

/Luvisen :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Korren

Inlägg av Korren »

Tack Luvisen, vad skönt att höra, då ska jag slappna av med det.

Jag känner mig laddad nu, skulle kunna sätta igång på direkten. :-)
Och jag känner att Attityden blir bättre och bättre för varje dag, jag får mer och mer självförtroende. Tyvärr känner sambon lite tvärtom så jag försöker peppa allt vad jag kan. För jag vet ju att han kan, han har ju fixat det med bravur förut med Valle.

Är det fel att tjuvstarta lite med buffningen? Jag har provat lite då och då och de senaste dagarna har det funkat klockrent. Sabbar jag något om jag gör så utan ramsa och resten av paketet?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det är väl iofs sig alltid bra att göra hela paketet som ämnat men sabba den tror jag är svårt... Jag tjuvstartade med vagning och sen var jag fast ...lillen tog så tacksamt emot sömnen att jag bara inte kunde hålla honom på halstret mer.... :wink: :lol:

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Korren

Inlägg av Korren »

Har också vagnat Nate nu på eftermiddagsluren, det är verkligen superbra!
Valle var ju över året när vi körde SHN på honom så vi använde aldrig vagning.

Det är ju det också att när man väl bestämt sig att köra kuren så kan man knappt bärga sig. Nu är jag så laddad att jag inte kan låta bli att testa lite buffning och vagning och det är så klockrent.
Men på onsdag är det dags, ska bli spännande!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"