Snälla, hjälp oss med förtidigt uppvaknande och dagslurar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
zzzzzz

Snälla, hjälp oss med förtidigt uppvaknande och dagslurar!

Inlägg av zzzzzz »

Hej!
Kurade min lilla kille för några veckor sedan och det gick över förväntan! Han började snart sova 11 timmars nätter med något/några korta uppvak.

Ett problem som uppstått är dock att Milo vaknar 06.30- 06.45 ungefär istället för 07.30 som vi önskar. Skriker då en hel del till skjillnad från de ca 2 uppvak han har under natten då han bara frågar lite, för att kunna somna själv eller ,ed ramsans hjälp. På morgonen känns det stört omöjligt, får en känsla av att han sovit klart då.

Så till dagslurarna. När vi kurade körde vi det säkra för det osäkra med dagslurarna, dvs gick med vagnen. Då sover han oftast som han ska. Det gör han däremot inte hemma. Har satt upp en resesäng i vardagsrummet till dagslurarna, men han vill bara leka där. Får buffa masoor vilket INTE sker då han ska sova natt, då vi bara ramsar och går ut. Dessutom vaknar han alltid upp efter ca 30 min.

Som det är nu sover lilleman inte sina 14,5 h pga uppvaken, främst det på morgonen. Undrar däeför om jag bör korta av natten och göra en 11h natt i schemat och förlänga någon dagslur? Han vill säkert gärna sova 30-45 på fm istället för sina 20. Hinner ju idags läget nästan aldrig väcka honom på morgonen då han börjat skrika innan...

Tacksam för hjälp, förslag och synpunkter!!!

Ylva.

SCHEMA:
07.30 Upp, välling och ersättning
09.20-09.40 Förmiddagslur
10:45 Lunch, gröt.
11:30-13:00 Sova middag
14:00 Mellis. Smörgås, frukt, ersättning, grönt.
15:15-16:00 Eftermiddagslur
17:00 Middag. Mat, grönt.
19:15 Gröt.
!9:45 Godnatt.
Mamma till älskade lilla Milo född 10-02-25.
Kur inledd 10-09-17.
svalsta

hej!

Inlägg av svalsta »

har lite samma problem, har alltid varit lite klurigt med dagslurarna för oss också. sömnen på natten är inga problem med, vilket är otorligt skönt då vi förut hade extrema problem då hon kunde vakan allt från 10-20 ggr på en natt!

när ja promenerar med vagnen ute så är de inga problem men om hon ska sova inne på dag lurarna så vaknar hon alltid inna hon ska (hon ska sova 45 min) både fm. luren och em. luren. Hon vaknar alltid efter ganska exakt 35 min, och då kan hon inte somna om. Jag har ¨provat både att avvakta och se om hon kan somna om själv och om hon somnar med ramsan, men om ja använder ramsan är det som att de blir låser sig för henne och hon kan då inte somna om.

tyvärr har ja inga direkta råd eller tips till dig, men någon annan kanske kan hjälpa oss?

förresten bor du i sthlm? Känner du en tjej som heter medina ?
zzzzzz

Inlägg av zzzzzz »

Ja det gör jag! :) Ha ha, kul att just du såg min tråd! Det var lite dig jag blev inspirerad av, när jag hört att det gått så bra för er! Sover din dotter 12 timmars nätter? Får du väcka henne?

Någon som kan hjälpa oss?

Tack på förhand!
Kur inledd 10-09-17.
svalsta

Inlägg av svalsta »

Ja det var du Ylva som Medina berättade om. Tack för att jag kunde ge dig inspiration till den här kuren! =) glad jag blir!

Jo, en fråga bara, är de någon särskild anledning till varför han somnar så sent som klockan 09:45 ?
tänker mycket för din/er skull men också för hans skull. Du/ni får ju nästan ingen egen tid alls på kvällen innan det är dags för er själva att gå och lägga er.

Barn somnar och sover bäst om de får lägga sig mellan 7 och 8.

Din kille är ju 1 månad äldre såg jag än min dotter som är född 21 mars.

Såhär ser Klaras schema ut :
07:00 Godmorgon + amma
08:30 Morgonlur 1, 5 h
10:00 Väckning + potatis
12:00 Fm. lur 45 min
13:45 väckning + fruktpure
15:30 Em. lur 45 min
16:15 väckning + gröt
18:00 kvällsbad + nattslurk
18:55 skrattet till gonattet
19:00 gonatt!
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
svalsta

Inlägg av svalsta »

nej förlåt! läste ju fel såklart! Han ska ju sova kl 19:45! inte 9:45! Ursäkta! Ja har lite gröt i hjärnan idag tror jag :lol:

Hm.. Ja du.. som sagt jag har själv lite problem med dagslurarna. Dock fungerade det kanon idag! (för ovanlighetens skull)
Speciellt em. luren är extra knepig :shock:

Och svar på din första fråga. Jo, Klara sover sina 12 timmar på natten utan att vakna någon gång. och det händer ibland att hon vaknar 06:00-06:30 när hon ska vakna 07:00 på morgonen, då brukar jag försöka avvakta med att ramsa och se om hon kan komma till ro själv. Ibland funkar det faktiskt. När jag börjar ramsan ibland så blir hon bara mer förbannad och de låser sig för henne och hon laddar upp ordenligt med frågor.

Så mitt tips är att försöka avvakta. Om du ligger kvar i sängen så gör ljud ifrån dig, t.ex liten gäsp, prassla med täcket så han förstår att de fortfarande är natt och att du/ni ska sova fortfarande.
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
zzzzzz

Inlägg av zzzzzz »

Världen är liten! :D
Skönt med 12- timmars nätter! Har fortfarande en bit kvar även om det är såååå mycket bätter nu än innan kuren. Om Milo vaknar på natten kan han somna om lätt, det är främst morgonen som blir aningen tidig. Provade att flytta fram sovtiden en aning idag, la honom 19:20, så ahn snusade sött 19:30. Håller tummarna för en bra natt!'

Kram!
Kur inledd 10-09-17.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"