När börja uppfostra?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Fridolin

När börja uppfostra?

Inlägg av Fridolin »

Vi har strängt vägrat "uppfostra" vår dotter i bemärkelsen säga nej, tillrättavisa, använda förvisning och i gammal hederlig mening uppfostra. Allt enligt övertygelse och råd i Barnaboken. Nu när Alva helt plötsligt pratar bra och verkar förstå mycket av det man säger känner jag att vi glidit in på mer traditionell uppfostran. Helt utan att egentligen vilja det. :oops: Jag inser ju att det faktum att hon pratar gör att vi helt enkelt luras att tro att hon är större och förståndigare än hon faktiskt ska behandlas som.

Enligt Barnaboken ska man ju försöka vänta med egentligen någon som helst uppfostran till just trotsåldern. Fram tills dess vara otroligt generös och gränslös i sitt förhållningssätt om ni förstår...

Jag har svårt att finna den naturliga gränsen för att hjälpa Alva att passa in i det sociala spelet. :oops: Det accepteras ju inte att man kastar mat på golvet och att man pillar sönder mormors blommor. Det är ju inget som är farligt att göra och som hemma hos oss inte hade spelat någon roll, men hon ska ju oxå lära sig att passa in.

Och nu till frågan; :) Hur har ni gjort som har barn i tidiga trotsålders eller strax under? När börjar man på "riktigt" :?:
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Du har ju läst Barnaboken, och anammat filosofin :D
Det är alldeles riktigt som du skriver att man inte ska hindra, och det har du ju undvikit, bra :D

Hon kommer att komma i trotsåldern runt 2,5 år, som du ju vet, och jag tror faktiskt du märker en skillnad i hennes beteende då.
Det kan komma tidigare, men inte såhär tidigt.

Vad som gäller är att visa, visa, och visa igen.
Ibland kan man bli less på det, men det är bara att vara ihärdig :wink:

Du har väl läst om krypbarnet, och hur man visar tillrätta om hur man gör. Det är länge sedan hon var krypbarn, men de reglerna gäller upp till trotsen.

Mormors blommor: "-Ojdå!!! STACKARS blomman, nu gick den sönder!!! Ojojoj, nu blev blomman ledsen..." Man är beklagande i både ton och kroppshållning/minspel. och sedan "-Man KLAPPAR blomman, SÅHÄR" Handen om hennes hand, och sedan får hon visa själv, under berömmande jubel! "-SÅJA! NU blir blomman glad igen, SÅ gör man med blomman!"

O.s.v, o.s.v, med allt vad det är.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Hej!
Min son är bara 1 år ännu så jag är inte riktigt där, men jag tycker frågan är intressant och vill lyfta upp tråden :wink:
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kanske hjälper det om du ser kasta-mat-på-golvet och pilla-sönder-mormors-blommor som de vuxnas problem, inte lilla Alvas?

Hon tar ingen skada av att ni vuxna arrangerar måltiderna så att hon inte KAN kasta mat i golvet, och hon tar ingen skada av att mormor plockar undan sina blommor om hon nu vill rädda dem undan t o m en enkel demonstration. Men hon tar skada av den s k uppfostran som hon aldrig någonsin vid den hår åldern skulle kunna uppfatta som "social anpassning" utan bara som avvisande och bitter oförståelse. Och det är det inte värt.

Spar på orden och spar framförallt på varenda negativism-unge som sticker upp sitt fula tryne :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kimchi

Inlägg av Kimchi »

Tråden verkar ha avstannat, men jag är intresserad av mer diskussion i ämnet. Jag har en 14 månaders son som jag tror är inne i en förtrots. För bara ett par veckor sedan var han världens gladaste men nu har han börjat kasta saker omkring sig och på mig och tar varje motgång väldigt hårt. Han kan tex börja gallskrika och kasta tallriken i golvet när han för tredje gången fått påfyllning av vindruvor och jag säger att de är slut.

Vi har aldrig några "bråk" när vi är utomhus, utan allt börjar när vi kommer in genom dörren. Han blir klängig och alltid superhungrig trots att vi precis ätit. Han verkar inte ha något som helst tålamod, speciellt inte när det kommer till att vänta på mat som lagas.

Vad gör man åt gnäll? Detta evig läte som gör hål i mitt huvud. eh eh eh eh eh. samtidigt som det klängs och trampas på mina fötter när jag försöker tex laga mat. Ensamlek är svårt just nu. Pust.

Tips mottages gärna!
Juli 09. Kurad vid 10 månader
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Kimchi!

Ja, det var en gammal tràd du hittat. Har du sett under favoriter här pà barnafostran?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665
Där hittar du flera tràdar om just förtrots och annat bra ocksà.

När det gäller sàdana smà älsklingar sà är förbedera och avleda tvà bra verktyg.
Förbered att det här är sista gàngen han fàr vindruvor, sedan är det slut. Slà ut med händerna, konstatera att det var slut.
Avled honom genom att flytta uppmärksamheten entusiastiskt till ett väldigt Intressant Projekt. Typ starta tvättmaskinen eller hämta posten.

När ni kommer in och (innan) han börjar gnälla ta med honom i matlagningen. Han kan skölja salladen eller diska plastbunken. Om du tar honom med i matlagningen kan han smaka lite pà det ni lagar och pà sà sätt blir han bàde nöjd för ögonblicket och lär sig hur man lagar mat och hur saker smakar!

Hans gnäll är (ett av) hans sätt att kommunisera pà. Försök hitta ett annat sätt att kommunisera pà. Sätt dig ner och lyssna vad han vill. Om han gnäller runt dina fötter när du stàr i köket, lyft upp honom och bjud in honom till den verkliga världen.

Hur är det med hans sociala delaktighet?
Du skriver inte om han är aktiv hemma.

Har du Barnaboken? :heart:
Om du har den sà läs 11 mànader-ett àr, goda avnor vidare.
Och om social delaktighet.
Om du inte har den, borde den införskaffas fort som bara den. :wink:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Majsans

Inlägg av Majsans »

Vår store var lika dan- just med maten- och det berodde faktiskt på att han var hungrig. Vi började mata på ordentligt på mellanmålen, ungfär så här

7välling
8.30 Havregrynsgröt med linfröolja och banan, ägg, macka
11.30 Lunch
14.30 Mellanmål, som frukost
17.00 Middag
18.30 Välling

Mycket mat blev det... vid lunch och middag åt han MYCKET mat
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"