Jack - höstnoll9

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Yosofine

Sömnvägran

Inlägg av Yosofine »

Hej! Då var vi här igen. Jack är om några dagar 11 månader gammal. Hans åttamånadersångest är väl i princip borta, i bland kan han gnälla om man lämnar köket och går till toan, men det behöver kanske inte vara ångest? :?: Anledningen till inlägget är att han nu i tre dagar vägrat sova! Det har gått finfint att lägga honom och han somnar utan protest. Men över en natt så gallskriker han, of the top of his lungs, när man säger ramsan och går ut. Slänger sig upp mot spjälorna och vrålar. Ramsan funkar inte, han blir bara arg. Att "inte höra" och vara upptagen funkar inte heller, skriken avtar inte. Klassisk musik på hög volym är helt verkningslöst. Det enda som får honom att sluta skrika är när man går in i rummet. Då slänger han sig ner i sängen och tystnar tvärt! Stannar man kvar, vilket jag gör när jag blivit knäckt efter 45-mins skrikande, så somnar han. Men nåde om jag går ut innan han somnat, då vrålar han igen... Pappa har inte alls samma problem med honom, utan bara jag. Funkar ju att pappa lägger på kvällar, men en vecka till är det jag som har honom och sen börjar jag jobba. Undrar om han läser av min lilla stress/oro inför jobbet och andra familjeproblem som just uppdagats. Kan han verkligen göra det? Jag har attityd och lugn men tydligen inte tillräckligt? /Blir gaaalen
Jack född 30 okt 2009 :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hur är det med REJÄLT skratt till godnatt för både juvelen och hans ömma?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Måste erkänna att det är väl lite si och så.. Han är svårroad och även att kittlas som brukar göra att han inte kan hålla sig funkar inte. Oftast går det bättre om vi båda två som busar, då bjuder han på skratt så han kiknar men 1 av 2 lurar är det ju bara jag. Finns det något tråd om skrattet till godnattet? Nya tips är ju aldrig fel. :) Jag har även ändrat sovschemat som förut såg ut så här:
19-07
9-9.45
13-14.30/15

Nu ser det ut såhär:
19-07
12.30-14.30

Det var första gången idag som vi körde det och han klarade det galant. :)
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Jack vaknar nu även på nätterna/morgnarna och i går natt höll han låda mellan 05-07.. Nu har han vaknat igen och bara gallskriker! Direkt gallskrik, inte att det börjar som ett gnäll utan bara PANG! Och ramsan blir han förbannad av, inte ens om man går in till honom så hjälper den utan det enda som fungerar är att man rör vid honom. Då slänger han sig ner i sängen och tystnar tvärt. Kan gå någon minut efter att man tagit bort handen och sedan gallskriker han och står upp i sängen igen. Ramsar då men han blir förbannad. Slamra utanför HÖR han inte för sitt eget skrik. Om jag bara går in och lägger ner honom och ramsar så är han uppe igen och skriker på studs.. Vad göra? Detta kan väl inte bero på skrattet till godnattet? F.ö så skrattades det mycket ikväll och han somnade bra men som sagt vaknade han nu och inget funkar. För utom att röra vid honom då. Det var det jag fick hålla på med mellan 05-07 imorse.. Måste ur denna onda spiral, men hur? Det skär ju så fruktansvärt i hjärtat när han skriker för allt vad han är värd och storgråter.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Yosofine!

Jag skulle gå in, lägga tillrätta och hålla en solfjäder så länge det behövs för att han ska lugna sig och bli sömntung i kroppen. Därefter gå ut med en lugnande ramsa. Om ni vill så sätt på klassisk musik utanför hans dörr.

Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Vi har nog hittat källan till krånglet; förkylning och krupp. Men vi löste nattandet/sovningen genom en variant av vagningen (där man vagnar när bebis gnäller, och slutar när bebis slutat gnälla). När vi lagt honom så gick vi bort från sängen med ramsa. Han gallskrek och hoppade upp. Gick och la ner honom, buffade, gick ifrån igen. Varje gång han ställde sig upp la jag ner honom och gick bort, till slut tystnade han någon sekund och då ramsade jag. Och till sist låg han kvar, och sedan tystnade han och sen bekräftades de med ramsan. Fick hålla på ett par gånger på kvällen, men han sov hela natten. I kväll så låg han kvar, gnällde någon gång så det vara bara att dra ramsan och sen zzzzzz. :D

Nu ska jag börja plöja BB från början och vara riktigt förberedd inför syskonet som Jack får nästa vår. :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Vad bra att det löst sig!
Yosofine skrev: Nu ska jag börja plöja BB från början och vara riktigt förberedd inför syskonet som Jack får nästa vår. :heart:
GRATTIS! :heart: Underbart :heart:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"