Börja kura vår 5 mån när vi ska resa till usa eller vänta??
-
TorpSara
Och är man ute i vagn på eftermiddagen kan man alltid erbjuda en kortlur utan vidare ståhej. Sovs det så sovs det. Man behöver inte dra på hela arsenalen med ramsa och snutte och tjofaderittan. En skön promenad kan absolut vara sövande i sig för den som behöver lite återhämtning. I 5, 20 eller 45 minuter.
I övrigt tror jag att det vänder. Man får vara lite enveten med daglurarna bara och använda de verktg som behövs.
I övrigt tror jag att det vänder. Man får vara lite enveten med daglurarna bara och använda de verktg som behövs.
Hej!
Vilken sabla otur ni hade med flyget...
Ja, ja, vad gör man?!
Tycker absolut att ni skall fortsätta på den inslagna vägen! Jag vet hur det känns med ramsa/gråt på stan
Man känner sig lite ...strange? MEN, här gäller det att ta sig i kragen och verkligen behålla attityden. NI VET ju att ni ger ert barn en gåva som lär honom att sova som en människa. Tänk så många andra barn som inte får den sömnen dom behöver för att mamma/pappa inte orkar/kan ta sig tid eller har kunskap nog att svara på barnens frågor
NI KAN & fixar detta. Keep the attitude!
Ang em luren så skulle jag göra som TorpSara sa, erbjud en lur i vagnen på em under en promenad. Det gjorde jag med Dag och även om han aldrig (ja EN gång då
) sov så var det en vila han behövde för att klara resten av kvällen.
Tidiga uppvak skriver du ju själv att ni nästa alltid fixar med pangramsan :thumbsup: så det har ni under kontroll. Bara kom ihåg att svara på frågorna och inte störa om det inte behövs! Det är lätt att börja springa in i onödan och då... Been there, done that 8) så skippa det säger jag
Det är härligt att läsa dina inlägg för trots allt så utstrålar du en positiv attityd även om det kanske känns lite skakigt just nu.
Njut av semestern,
kram Tina
Vilken sabla otur ni hade med flyget...
Ja, ja, vad gör man?!
Tycker absolut att ni skall fortsätta på den inslagna vägen! Jag vet hur det känns med ramsa/gråt på stan
Ang em luren så skulle jag göra som TorpSara sa, erbjud en lur i vagnen på em under en promenad. Det gjorde jag med Dag och även om han aldrig (ja EN gång då
Tidiga uppvak skriver du ju själv att ni nästa alltid fixar med pangramsan :thumbsup: så det har ni under kontroll. Bara kom ihåg att svara på frågorna och inte störa om det inte behövs! Det är lätt att börja springa in i onödan och då... Been there, done that 8) så skippa det säger jag
Det är härligt att läsa dina inlägg för trots allt så utstrålar du en positiv attityd även om det kanske känns lite skakigt just nu.
Njut av semestern,
kram Tina
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
http://dahlin.bloggproffs.se
ÅÅÅHHH vad ni är underbara!!!
Jag är helt överlycklig över era positiva svar & kommentarer!
Ja,det går faktiskt lite bättre nu. På ngt ... am lumima
Jag är helt överlycklig över era positiva svar & kommentarer!
Ja,det går faktiskt lite bättre nu. På ngt ... am lumima
wow, att det funkar att ta med honom på stan så! Härligt 
Måste fråga om det där viloerbjudandet - om man vet att barnet aldrig sover (men ändå vilar) på den luren och man istället erbjuder vila och eventuell sömn - ska man justera de andra lurarna då så att hen får tillräckligt med sömn under dagen? Nu har vi inte det problemet (tröttis), men OM det skulle komma så är det ju bra att veta i förväg 8)
Måste fråga om det där viloerbjudandet - om man vet att barnet aldrig sover (men ändå vilar) på den luren och man istället erbjuder vila och eventuell sömn - ska man justera de andra lurarna då så att hen får tillräckligt med sömn under dagen? Nu har vi inte det problemet (tröttis), men OM det skulle komma så är det ju bra att veta i förväg 8)
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet
kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet
Det beror lite på 8) Sömnbehovet ändras ju (=minskar) med åldern så om dom ofta har svårt att somna på en lur så indikerar ju det att dom kanske inte behöver fullt så mycket sömn. Ofta blir protesterna vid läggning därefter
, en ganska tydlig signal om att det är dags att justera schemat. Vilan kan vara bra att använda sig av just vid en övergångsfas när dom är trötta men ändå inte behöver sova.
Hoppas att det svarade på din fråga,
kram Tina
Hoppas att det svarade på din fråga,
kram Tina
-
TorpSara
det har faktiskt funkat hyfsat bra nu på sista tiden, han somnar snabbt i bilen och i vagnen när vi är ute på stan.
det är alltid värre på ngn av lurarna, men vad ska man göra.. allt är ju nytt för hnm och varje gång han vaknar så är han på ett nytt ställe. inte lätt när man är ett halvår gammal..
jag funderade på en sak, spelar det ngn roll om tex jag lägger hnm och sen ramsar (vid behov såklart) pappan hnm..? eller måste det vara samma person vid varje sovtillfälle?
hälsn fr californien
// lumima
det är alltid värre på ngn av lurarna, men vad ska man göra.. allt är ju nytt för hnm och varje gång han vaknar så är han på ett nytt ställe. inte lätt när man är ett halvår gammal..
jag funderade på en sak, spelar det ngn roll om tex jag lägger hnm och sen ramsar (vid behov såklart) pappan hnm..? eller måste det vara samma person vid varje sovtillfälle?
hälsn fr californien
// lumima
Samma här! Fler som håller koll liksom
Kul att höra att ni har det bra!
Kram, Tina
Kul att höra att ni har det bra!
Kram, Tina
hej igen, hoppas ni har det bra i sverige 
tänkte uppdatera samt slänga in en undran samtidigt som jag funderar på...
först o främst så en uppdatering om sömnen.
det går olika bra olika lurar för E att somna. ibland på 5 min ibland tar det allt mellan 15-30 min.. och det skiftar vilken lur som krånglar mest.
för natten somnar han oftast på ca 10-15 min och sover sen hela natten, men vaknar typ alltid en timme innan det är dags. vi försöker köra en pangramsa men oftast så somnar han inte om utan ligger o snackar och gnäller osv.. och vi väntar alltid till inom marginalkvarten och plockar upp hnm då.
det kan vara för att det är för ljust i rummet, samt att vi delar ett rum.
eller kan det vara så att han redan behöver minska på sömnen till 14,5 h?
han blir 7 mån den 2:e okt..
vad tror ni? eller hur vet men exakt när det är dags?
tack på förhand!!
tänkte uppdatera samt slänga in en undran samtidigt som jag funderar på...
först o främst så en uppdatering om sömnen.
det går olika bra olika lurar för E att somna. ibland på 5 min ibland tar det allt mellan 15-30 min.. och det skiftar vilken lur som krånglar mest.
för natten somnar han oftast på ca 10-15 min och sover sen hela natten, men vaknar typ alltid en timme innan det är dags. vi försöker köra en pangramsa men oftast så somnar han inte om utan ligger o snackar och gnäller osv.. och vi väntar alltid till inom marginalkvarten och plockar upp hnm då.
det kan vara för att det är för ljust i rummet, samt att vi delar ett rum.
eller kan det vara så att han redan behöver minska på sömnen till 14,5 h?
han blir 7 mån den 2:e okt..
vad tror ni? eller hur vet men exakt när det är dags?
tack på förhand!!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Mörklägg ordentligt - ett bra tips är aluminiumfolie! Blöt rutan med vattenspruta (som man har när man stryker) och fäst folien på det. Enkelt och effektivt!
Ge en upplysningsramsa som nu - gör den glad och i förbigående - och låt den följas av trevlig musik
Ha honom helst inte i samma rum. Ni stör
Och det kan mycket väl vara dags att skära ner en aning på sömnen - att korta en lur alltså.
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
hej anna 
tack så mkt för dina värmande ord!!! du anar inte hur mkt din metod har hjälpt & förändrat vårt liv
vi har tyvärr svårt att skärma av här i lägenheten som vi hyr, samt att han måste sova i samma rum då vi bara har ett litet rum som vi alla delar på.
men jag ska ta med mig råden när vi kommer hem och göra det då!
det går hyfsat ändå tycker jag med sömnen, oftast så somnar han om efter en ramsa på morgonen och oftast ute i vagnen så går det ok.
du anar inte hur många som har (här på semestern i usa) frågat hur vi har gjort för att få hnm att sova och är sjukt imponerade!! tom när vi var ute på restaurang en kväll och E sov i vagnen hela tiden, så kom främmande människor fram och frågade.. och jag hänvisar alla till dig & den här sidan för info!!
ska se hur det fortsätter och om det känns som att det behövs kortas ner på en lur, men när han vissa dagar sover exakt som han ska så verkar han må riktigt bra, så det kanske inte är dags än?
tack så länge!!
tack så mkt för dina värmande ord!!! du anar inte hur mkt din metod har hjälpt & förändrat vårt liv
vi har tyvärr svårt att skärma av här i lägenheten som vi hyr, samt att han måste sova i samma rum då vi bara har ett litet rum som vi alla delar på.
men jag ska ta med mig råden när vi kommer hem och göra det då!
det går hyfsat ändå tycker jag med sömnen, oftast så somnar han om efter en ramsa på morgonen och oftast ute i vagnen så går det ok.
du anar inte hur många som har (här på semestern i usa) frågat hur vi har gjort för att få hnm att sova och är sjukt imponerade!! tom när vi var ute på restaurang en kväll och E sov i vagnen hela tiden, så kom främmande människor fram och frågade.. och jag hänvisar alla till dig & den här sidan för info!!
ska se hur det fortsätter och om det känns som att det behövs kortas ner på en lur, men när han vissa dagar sover exakt som han ska så verkar han må riktigt bra, så det kanske inte är dags än?
tack så länge!!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tusen tack för dina varma ord
Spread the wordlumima skrev: du anar inte hur många som har (här på semestern i usa) frågat hur vi har gjort för att få honom att sova och är sjukt imponerade!! tom när vi var ute på restaurang en kväll och E sov i vagnen hela tiden, så kom främmande människor fram och frågade... och jag hänvisar alla till dig & den här sidan för info!!![]()
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
hej igen,
nu är vår semester så gott som slut och inom några dagar så ska vi flyga hem, vilket känns ganska skönt faktiskt. rutiner är inte bara bra för bebisar
utan även för oss gamlingar.. haha
jag måste säga att den här semestern har över lag gått extremt bra med Elliott. Han sover ganska bra på natten, vaknar oftast tidigt på morgonen, somnar om ibland efter pangramsa.
han somnar dock aldrig (för natten) med ett "leende på läpparna" utan alltid arg, trots alla våra försök att få hnm glad. tips ngn??
på dagarna sover han (9 av 10 ggr) helt perfekt, vilket är underbart skönt.
och som jag även har skrivit innan så har vi tagit ut hnm på kvällarna när vi har varit ute o ätit och han har stor-sovit i sin vagn hela tiden. jag har tom lagt hnm och ramsat när vi var ute en kväll, och han somnade i allt ståhej som det var på restaurangen.
jag är faktiskt ganska stolt över oss om jag får säga det själv.
och det märks att han mår bra av tiderna, har är som en liten klocka nu för tiden..!!
Men, nu när vi kommer hem så gäller det att "få hnm till sverige-tid" vilket kan vara lite problematiskt (även för oss vuxna). samt så är jag fundersam på om jag ska minska hans sovtider till 14,5 h/dag istället för 15?
Han blir 8 mån 2 nov.
hur har ni andra gjort med det och hur har ni vetat när det är dags att minska på sovtimmarna?
oj, märkte att mitt inlägg blev lite långt nu, sorry, men behövde få skriva av mig lite till er och fråga om råd.
en fråga till, det har hänt ngn enstaka gång att E har vaknat mitt i sin dagslur och skrikit och vägrat somna om. vad har ni gjort då?
tackar på förhand!!!
nu är vår semester så gott som slut och inom några dagar så ska vi flyga hem, vilket känns ganska skönt faktiskt. rutiner är inte bara bra för bebisar
utan även för oss gamlingar.. haha
jag måste säga att den här semestern har över lag gått extremt bra med Elliott. Han sover ganska bra på natten, vaknar oftast tidigt på morgonen, somnar om ibland efter pangramsa.
han somnar dock aldrig (för natten) med ett "leende på läpparna" utan alltid arg, trots alla våra försök att få hnm glad. tips ngn??
på dagarna sover han (9 av 10 ggr) helt perfekt, vilket är underbart skönt.
och som jag även har skrivit innan så har vi tagit ut hnm på kvällarna när vi har varit ute o ätit och han har stor-sovit i sin vagn hela tiden. jag har tom lagt hnm och ramsat när vi var ute en kväll, och han somnade i allt ståhej som det var på restaurangen.
jag är faktiskt ganska stolt över oss om jag får säga det själv.
och det märks att han mår bra av tiderna, har är som en liten klocka nu för tiden..!!
Men, nu när vi kommer hem så gäller det att "få hnm till sverige-tid" vilket kan vara lite problematiskt (även för oss vuxna). samt så är jag fundersam på om jag ska minska hans sovtider till 14,5 h/dag istället för 15?
Han blir 8 mån 2 nov.
hur har ni andra gjort med det och hur har ni vetat när det är dags att minska på sovtimmarna?
oj, märkte att mitt inlägg blev lite långt nu, sorry, men behövde få skriva av mig lite till er och fråga om råd.
en fråga till, det har hänt ngn enstaka gång att E har vaknat mitt i sin dagslur och skrikit och vägrat somna om. vad har ni gjort då?
tackar på förhand!!!
Hej! Vad härligt att läsa om er, stort grattis till ett bra beslut! Måste kännas så skönt att resan gick så bra, modigt av er!
TinasDag var ju på långresa till USA för ett tag sen, vi får ropa på henne hur de gjorde med tidsomställning.
Ja, minska ner till 14,5 h. 14 h vid 9 månaders ålder. Brukar märkas när det är dags at dra ner, tidigare morgnar eller struliga dagslurar är tecken. Så det kan ju vara en anledning till uppvaknandet som du nämner på dagsluren.
Fortsatt lycka till!
Kram Emma
TinasDag var ju på långresa till USA för ett tag sen, vi får ropa på henne hur de gjorde med tidsomställning.
Ja, minska ner till 14,5 h. 14 h vid 9 månaders ålder. Brukar märkas när det är dags at dra ner, tidigare morgnar eller struliga dagslurar är tecken. Så det kan ju vara en anledning till uppvaknandet som du nämner på dagsluren.
Fortsatt lycka till!
Kram Emma