Hjälp med schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
linda.fritzh
Kontakt:

Hjälp med schema

Inlägg av linda.fritzh »

Hej.
Nu ska dottern kuras igen :( pga dumma ursäkter och lathet från min sida (vet att det är dumt) men men, nu är jag taggad som sjutton. Schemat ser ut så här idag:

8 Vakna välling
10 Sova 45 min
10.45 Lunch (gröt el, pure)
12.30 Sova 45 min
13.15 Mat
15.00 Sova 2 timmar
17.00 Mat
19.30 Nattslurk
20.00 Sova

Jag måste ha vakentid mellan kl 13.15-15.00 då vi går på babysim varje torsdag. Babysimmet är ju bara 30 min men vi bor några mil ifrån och sen ska man duscha innan och efter simmet. SÅ det måste finnas tid till det.

MVH Linda
Lilla :heart: Filippa född 100314
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ta bort lite sömn på schemat så kommer det gå bättre! Din dotter behöver 14,5-15 h per dygn (14,5 vid 7 månaders ålder) och jag får det till 15,5 nu. Själv hade jag tänkt att det är vanskligt att hålla vaken så länge som till 20 men det kanske funkar för er. Sen hade jag inte haft långluren sist, blir så tätt inpå kvällen. Du kan ju ta bort en halvtimme på långluren och korta ner sista luren till en 20-minutare till exempel?

Jag är lite trött så jag kommer inte på något schema som har de vakentider som du vill ha, men du kanske kommer på ett eget med lite vägledning av det jag skrev ovan? Eller kanske någon annan har en idé?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
linda.fritzh
Kontakt:

Tack för svaret

Inlägg av linda.fritzh »

Anledningen till läggning kl 20 är att Filippas pappa ska hinna träffa henne lite eftersom han kommer hem sent efter jobbet.
Som det ser ut just nu måste jag nog ha detta schema i tre veckor till, sen kan jag ändra. Då är babysimmet slut. Men¨om jag kör på det här schemat nu och ändrar sen?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Linda! :D

Jag skulle hellre satsa på att växla över till ett schema som funkar nu direkt, och så låta de (bara 3) dagar då ni har babysim bli som de blir.... bebisarna är ju ändå så trötta efter simningen att det brukar bli en spontan långlur efteråt! :lol: Så bestäm ett schema som du tänker hålla framöver, sätt det efter alla konstens regler och gör ett undantag (dvs korta av lunchluren och låt henne sova längre på eftermiddagen istället) de dagar ni simmar. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
linda.fritzh
Kontakt:

Förslag

Inlägg av linda.fritzh »

Nu har jag skissat på ett nytt schema:

8.00 Vakna mat
10.00 Sova 45 min
10.45 Mat
12.45 Sova 1½ timme
14.15 Mat
16.15 Sova 45 min
17.00 Mat
19.00 Nattslurk
19.30 Natti natti

Då blir det ju 14.5 timme.
linda.fritzh
Kontakt:

Ëtt till schema plus problem på morgonen

Inlägg av linda.fritzh »

8.00 Vakna Äta
10.00 Sova 45 min
11.30 Mat
13.00 Sova 1½ timme
14.30 Mat
16.45 Sova 20 min
18.00 Mat
19.30 Nattslurk
20.00 Sova

Funderingar kring detta? :D

Sen till problemet. Våra problem ligger på morgonen. Hon vaknar kl 6 och då blir det vändningscirkus. Filippa har alltid sovit på sidan, har försökt med magläge många ggr men hon blir så arg. Men nu vrider hon sig till mage, ligger o pratar glatt som sen går över till gråt, arg. När jag vänder på henne blir hon så arg på mig. Jag ramsar, hon blir ännu mer förbannad. Sen förtvivlad. Idag höll vi på från kl 06.10-07.50, sen somnade hon av ren utmattning.
Kl 8.00 väckte jag henne med sång och skratt och hon vart jätteglad. Så har vi haft det tre mornar.
Jag läser ur BB och SHN, men har dyslexi så det är lite svårt för mig. Men jag försöker.
Hoppas på svar snart. Tycker så synd om hjärtat.
Glömde berätta att hennes nattmål vi hade förut var kl 2-3 och kl 6 på morgonen. Det på natten har vi fått bort men inte det kl 6 på morgonen.

Många desperata kramar
linda.fritzh
Kontakt:

Inlägg av linda.fritzh »

Glömde en fråga :?

När det blir lite vaket på natten/morgon ska man lägga till den tiden hon är vaken på dagslurarna, så hon sover dem timmarna hon ska göra, så hon inte blir övertrött?
linda.fritzh
Kontakt:

Arg liten tjej

Inlägg av linda.fritzh »

Inatt var det jobbigt.
Vakna:
22.40 ramsa, somnade om på en gång
00.00 ramsa, somnade om efter lite bök
2.00 Nu var hon arg, jag ramsade, buffade. Gick ut och gjorde lite hushållsljud, fick gå in till henne igen, hon gallskrek stackarn. Efter 1 timme fick hon lite välling (100ml) somnade på en gång.
6.30 Vaknade, sjöng och skrattade.
7.00 gråter, bajs i blöjan.
Fick inte henne att somna om efter detta.

Ska jag förlänga dagslurarna idag? Försökte hålla henne vaken men hon va så trött så idag ligger vi 1 timme efter på schemat. Hur gör jag för att komma tillbaka?

Kram
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Ëtt till schema plus problem på morgonen

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:
linda.fritzh skrev:Våra problem ligger på morgonen. Hon vaknar kl 6 och då blir det vändningscirkus. Filippa har alltid sovit på sidan, har försökt med magläge många ggr men hon blir så arg. Men nu vrider hon sig till mage, ligger o pratar glatt som sen går över till gråt, arg. När jag vänder på henne blir hon så arg på mig.
Menar du att du vänder henne till sida när hon själv lagt sig på mage :?: Man kan bli arg för mindre :roll: :lol: Så låt henne vara i fred. Det är mitt enkla råd. Det bygger på respekt för lilla barnets preferenser.
linda.fritzh skrev:Tycker så synd om hjärtat.
Gör inte det! Det hjälper henne inte. Och om du tänker efter - varför i fridens dar skulle det vara synd om henne :?: Ingen behöver tröst för ett liv som är gott :!:

Ta till din uppgift att 1) hjälpa henne i ro, när hon verkligen ber om hjälp - inte annars; 2) njuta henne :heart:

Små barn ska njutas - och njuta själva :-({|=

Oro är den största skurken i all barnavård.

Generellt kan också sägas att en liten ARG unge är fundamentalt ointresserad av tröst. Det gäller oss alla när ilskan rinner på :shock: Så är hon arg, låt henne svära klart, om man säger. Ramsa inte ens då, gör ingenting utan vänta ut henne och LYSSNA. Ber hon verkligen om hjälp - eller har hon fortfarande inte svurit färdigt :?: Låt henne göra det i så fall och försök undvika att styra och ställa med henne oombedd. Det handlar som sagt, om respekt - också små bebisar måste få ha ett privatliv :thumbsup:

Jag vet att det gör ont och ligger en fjärran att ens föreställa sig att man STÖR - man vill ju gärna tro att ens underbara närvaro löser alla problem (via tröst, då). Men som du ser är det inte riktigt så. Det är faktiskt inte alls så :cry: utan sanningen är ofta nog den att man själv ställer till det man sedan ska försöka trösta barnet för. Helt i onödan, alltså, det hela. Så lär dig LYSSNA och VÄNTA och LYSSNA igen :!: Om och när du verkligen ingriper, då ska du veta exakt vad du gör och varför. Så tänk efter - innan :wink:
linda.fritzh skrev: Glömde berätta att hennes nattmål vi hade förut var kl 2-3 och kl 6 på morgonen. Det på natten har vi fått bort men inte det kl 6 på morgonen.
Små barn gör som vi lär dem. Så länge du fortsätter ge henne mat kl 6, fast hon "ska" sova till 8, kommer hon att vänta sig mat kl 6 - inte för att hon är hungrig eller behöver äta då, utan för att hon tror att det ska vara så eftersom det "alltid" varit så.

Du har alltså inte fullföljt arbetet och kurat henne klart, så att hon får sin sammanhängande tolvtimmarsnatt - och det finns ju ingen lag på att man måste göra det; det måste du helt enkelt bestämma dig för, om du ska eller inte ska; men om och när du verkligen beslutar dig för att ge henne hennes ostörda hela nattsömn, så ska du ju också göra det enligt konstens alla regler - annars kan du helt enkelt inte räkna med att hon sover på nätterna som du tänkte dig. Sova hela natten-kuren är en process, det kan vara fem steg fram och två tillbaka, men man har hela tiden målet för ögonen och arbetar mot det. Då når man det också. Det gör man inte om man hedjar sig, ändrar, förvirrar (både sig själv och barnet) och fastnar på vägen i oro och tveksamhet - då kommer man helt enkelt inte i mål. Det är bara så - barnet tar inte över arbetet åt en. Man måste fullfölja det hela vägen.

Eller för allt i världen, strunta i det - liksom man kan strunta i att ta körkort fastän man skrivit in sig i körskolan, därför att man tappar lusten / motiovationen / pengarna :roll: eller vad det nu kan vara för hinder i vägen som gör att man förkastar sitt beslut och ändrar sig. Jag tjatar om detta för att du ska känna - och tänka - efter. Man MÅSTE inte kura sitt lilla barn. Jag står inte och skriker att allting annat är fel. Men OM man bestämmer sig för det, då ska man också göra det fullt och helt, inte styckevis och delt.
linda.fritzh skrev:När det blir lite vaket på natten/morgon ska man lägga till den tiden hon är vaken på dagslurarna, så hon sover dem timmarna hon ska göra, så hon inte blir övertrött?
Nej. Då skapar du ett nytt mönster och har snart "hjälpt" henne att vända på dygnet :!: Det tar alltså inte alls bort "lite vaket på natten/ morgon" utan cementerar det. Och förvärrar det.
linda.fritzh skrev:Inatt var det jobbigt. - - - 2.00 Nu var hon arg, jag ramsade, buffade. Gick ut och gjorde lite hushållsljud, fick gå in till henne igen, hon gallskrek stackarn.
Genom att gå in till henne "igen" - du var alltså inne och buffade först, gick ut och ramsade, ångrade dig och buffade igen - desarmerar du ramsan. Ramsan ska ha sista ordet. Utanför dörren. Genom att ångra dig och fnatta fram och tillbaka förvirrar du henne kapitalt - vill du verkligen ha det så :?: HON vill det inte, kan jag försäkra dig. Hon väntar på din säkra ledning.

Även om du har svårt för att läsa, försök ta till dig Safarin :!: Den finns både i Internationella Sova hela natten och i Barnaboken (2008, Förlag Anna Wahlgren AB). Ska du alls kura och har bestämt dig för det, MÅSTE du helt enkelt förstå varför :wink: :lol:
linda.fritzh skrev:Efter 1 timme fick hon lite välling (100ml) somnade på en gång.
Nattmål kl 3, alltså. Är du beredd att fortsätta med det :?: Jag vet - man kan få för sig att ta till något sådant för husfridens skull, för att få tyst på barnet där och då, och man tror att friden är säkrad inför nästa natt och kan t o m känna sig lite extra hjälpsam och duktig :roll: Men man binder ris åt inte bara egen rygg utan också åt barnets. Innan du vet ordet av är ni tillbaka på (minst) två nattmål och den goda sammanhängande sömnen har rykt all världens väg för er båda.
linda.fritzh skrev:Ska jag förlänga dagslurarna idag? Försökte hålla henne vaken men hon var så trött så i dag ligger vi 1 timme efter på schemat. Hur gör jag för att komma tillbaka?
Genom att hålla tiderna :!:

Igen - tänk nu efter, och tänk efter före. Ingen säger att du absolut måste kura lilla barnet, men för hennes skull - för hon behöver sin ostörda sömn, i likhet med alla andra människor av kött och blod - betänk mycket noga vad du gör. Och inte gör! Motarbeta inte dig själv. Vad är det som verkligen ligger i barnets intresse :?: Vad du än kommer fram till ska du kunna stå för det, i handling, och utan att tycka synd om vare sig henne eller dig själv \:D/

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"