Hej!!
Jag håller på och bli tokig på mig själv som inte får till det med min äldsta. Jag känner att jag inte litar på honom, eller rättare sagt på mig själv. Vi har alltid haft en knagglig relation pga att jag led av depression vid födseln. Denna stämpel får jag inte bortfrån vår relation och den trasslar till det mesta. Men ivilket fall så har jag svårt när han krånglar, och jag blir oerhört stressad och rädd på en gång. Med mina andra barn är det LUUGNT. Jag är som en filbunke, de kan hålla på och de får också en mer rättvis uppfostran. Men som tex idag tog jag med honom till skolan och han börjar hänga och PILLAR på allt, jag känner att jag blir så stressad och sedan börjar han gnälla som f#n så han får sin vilja igenom och vi får åka hem. Jag förklara innan vi åkte dit om vad vi skulle göra och att det var viktigt att jag fick bli klar och då efter skulle han få min fulla uppmärksamhet. Han hade saker att pilla med.
Men han är sex år och jag måste ju kunna lita på honom när vi ska iväg och inte bli rädd när han sätter taggarna emot. Vad ska jag göra med mina känslor och har nån något fantastiskt tips om hur vi kan lita på varandra!?
Han skriker i högan sky när han inte får sin vilja igenom och jag har förklarat tusen ggr att hann får gapa hemma hur mkt han vill eller ute i skogen. Men han använder sitt skrik när det som minst passar sig för att få sin vilja igenom och blir såklart inte lyckligare av detta. Hur vänder jag detta!?
ia
snart 6 år och kan inte "bete" sig
snart 6 år och kan inte "bete" sig
Tre kärleksbarn
Jag måste tillägga att även vi som alla andra som verkar ha trassel inte är bra på social delaktighet. har gjort många dåliga försök säkert. Men han säger bara JAG VILL INTE! sen kommer mellanbarnet springandes som älskar att göra allt han kan hjälpa till med och blir förtvivlad när bara hans bror får. Sen smiter min stora undan. Vi åker iväg tillsmmans och gör roliga saker, men han är inte dagligen behövd i hemmet. Hur ska jag gå tillväga? Och så alla kan vara med utan att det fallerar??!!
Tre kärleksbarn
Hej!
Som du själv skrev sà borde (läs màste) han fà vara behövd pà riktigt varje dag. När han säger neeej och lilleman rusar till för att hjälpa, sà har du ett annat uppdrag till honom som ocksà màste göras.
Ni kan tillsammans sätta er ner och ha ett familjeràd var ni klurar ut hur ni ska göra. Ni màste arbeta tillsammans för att fà allt att fungera. Du har ju inte möjlighet att ensam diska, städa, mata katterna, hämta posten, vattna blommorna, putsa spegeln i hallen, reparera förstörda böcker, sortera-tvätta-hänga och vika kläder pluss resten som màste göras. Hela familjen màste hjälpas àt!
Mànga är hjälpt av schema och klara uppgifter som ska göras varje dag. Dà blir det lätt att kolla och genomföra. Se bara till att han har passligt svàra uppgifter, blir det för enkelt blir det tràkigt. Han har säkert ideer pà vad han kunde göra. Sedan är det viktigt att genomföra. I början och i perioder kanske det blir lite protester, men det är bara att uthärda och verkligen behöva honom. Han behöver det!
Sà var det att skrika när man inte fàr som man vill. När skriker han?
För att ungà skrik, kan du pakta med honom när han vill nàgot som tyvärr inte gàr just nu. T.ex glass i affären, i stället för att säga, niks det blir ingen glass i dag, kan du säga att du ocksà jättejättejättegärna ocksà vill ha glass nu. Sà kan du bli glad och säga att det kan ni ju, till helgen. Du kan börja drömma om vilken glass ni ska köpa osv. Pakta kallar Anna Wahlgren det.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4743
Och undvik sà làngt det gàr att säga nej.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13057
Men om han börjar skrika inne pà affären ändà, dà gàr ni därifràn. Kan man inte vara i affären sà fàr man inte vara i affären. Om ni är pà besök och han börjar gapa, gà hem efter att ha varnat först. Ta ungen under armen och gà hem. Han behöver veta hur det fungerar och han behöver veta att du stàr för det du säger. Innan ni gàr pà besök kan ni ha rollspel pà hur man uppför sig hos folk och innan ni gàr in kan du pàminna honom om hur ni gjorde.
När det gäller dina känslor till honom har jag inga andra ràd än att överse dina känslor och var hans ledare och mamma som du är till dina andra barn. När han gàr igàng, räkna till 10 och ta pà dig mammarollen.
Till slut lite lästips.
Läs pà om fostran och social delaktighet i Barnaboken och sàklart sexàrskapitlet.
Om det är ett tag sedan du läst, ser du saken med andra ögon nu.
Àterkom gärna med funderingar.
Kram.
Som du själv skrev sà borde (läs màste) han fà vara behövd pà riktigt varje dag. När han säger neeej och lilleman rusar till för att hjälpa, sà har du ett annat uppdrag till honom som ocksà màste göras.
Ni kan tillsammans sätta er ner och ha ett familjeràd var ni klurar ut hur ni ska göra. Ni màste arbeta tillsammans för att fà allt att fungera. Du har ju inte möjlighet att ensam diska, städa, mata katterna, hämta posten, vattna blommorna, putsa spegeln i hallen, reparera förstörda böcker, sortera-tvätta-hänga och vika kläder pluss resten som màste göras. Hela familjen màste hjälpas àt!
Mànga är hjälpt av schema och klara uppgifter som ska göras varje dag. Dà blir det lätt att kolla och genomföra. Se bara till att han har passligt svàra uppgifter, blir det för enkelt blir det tràkigt. Han har säkert ideer pà vad han kunde göra. Sedan är det viktigt att genomföra. I början och i perioder kanske det blir lite protester, men det är bara att uthärda och verkligen behöva honom. Han behöver det!
Sà var det att skrika när man inte fàr som man vill. När skriker han?
För att ungà skrik, kan du pakta med honom när han vill nàgot som tyvärr inte gàr just nu. T.ex glass i affären, i stället för att säga, niks det blir ingen glass i dag, kan du säga att du ocksà jättejättejättegärna ocksà vill ha glass nu. Sà kan du bli glad och säga att det kan ni ju, till helgen. Du kan börja drömma om vilken glass ni ska köpa osv. Pakta kallar Anna Wahlgren det.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4743
Och undvik sà làngt det gàr att säga nej.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13057
Men om han börjar skrika inne pà affären ändà, dà gàr ni därifràn. Kan man inte vara i affären sà fàr man inte vara i affären. Om ni är pà besök och han börjar gapa, gà hem efter att ha varnat först. Ta ungen under armen och gà hem. Han behöver veta hur det fungerar och han behöver veta att du stàr för det du säger. Innan ni gàr pà besök kan ni ha rollspel pà hur man uppför sig hos folk och innan ni gàr in kan du pàminna honom om hur ni gjorde.
När det gäller dina känslor till honom har jag inga andra ràd än att överse dina känslor och var hans ledare och mamma som du är till dina andra barn. När han gàr igàng, räkna till 10 och ta pà dig mammarollen.
Till slut lite lästips.
Läs pà om fostran och social delaktighet i Barnaboken och sàklart sexàrskapitlet.
Om det är ett tag sedan du läst, ser du saken med andra ögon nu.
Àterkom gärna med funderingar.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Hej!!
Ska läsa igenom mera noga om en liten stund i lugn och ro. Men ville bara klargöra en sak. Ha använder skriket när han inte vill vara kvar tex när han vet att jag måste. Vi har varit på alla möjliga ställen, ute och ätit föreställningar osv. När han inte vill vara kvar så börjar hann gråta. Jag kkan ju inte varna honom om att han får gå hem då?? Vad gör jag då?
Ska läsa igenom mera noga om en liten stund i lugn och ro. Men ville bara klargöra en sak. Ha använder skriket när han inte vill vara kvar tex när han vet att jag måste. Vi har varit på alla möjliga ställen, ute och ätit föreställningar osv. När han inte vill vara kvar så börjar hann gråta. Jag kkan ju inte varna honom om att han får gå hem då?? Vad gör jag då?
Tre kärleksbarn
Hej!
Han har hittat en knapp som fungerar. När han trycker pà den gör du som han vill. Istället kan du visa honom hur du vill ha det.
Du kan förbereda honom pà att ni ska gà pà det här mötet och att du vill vara där hela tiden, men sedan ska ni göra dittan eller dattan. Ni kan ha rollspel för att tänka genom hur det fungerar och vad han kan göra om det blir urtràkigt.
Kram.
Han har hittat en knapp som fungerar. När han trycker pà den gör du som han vill. Istället kan du visa honom hur du vill ha det.
Du kan förbereda honom pà att ni ska gà pà det här mötet och att du vill vara där hela tiden, men sedan ska ni göra dittan eller dattan. Ni kan ha rollspel för att tänka genom hur det fungerar och vad han kan göra om det blir urtràkigt.
Kram.
fem älsklingar