Hej alla kloka på forumet!
Nu behöver jag lite input från er kunniga och idérika, då jag själv har kört huvudet i väggen känns det som. Jag har en åttamånaders här hemma som sakta men säkert bara har gått från att äta halvbra sedan matintroduktionen till att nästan bara äta ersättning. Jag har försökt mig på olika varianter så som att: inleda måltid med mat, inleda med ersättning, inleda med vatten, men det hela slutar alltid med att han gnäller och slutligen tjuter tills han får sin kära flaska med ersättning. Jag har även provat att bryta efter en stund men med samma reslutat. Efter att ha läst runt här på forumet så förstod jag att det även var dags att introducera god och spännande plockmat. Inget vidare resultat här heller. Har ni några goda idéer på hur jag vänder den här tråkiga trenden? Jag lagar helst egen mat åt de små här hemma. Ett par tre skedar är det jag lyckas få i honom vid varje måltid. Hans schema ser ut som följer:
6.30 vakna och välling
8.45-9.30 Sova och sedan mat
11.30-13.00 Sova och sedan mat
15.40-16.00 Sova och sedan mat
18.00 Välling
18.30 Sova natt
Tack på förhand!!
//ToscaMor
Åttamånaders vill bara äta ersättning
Åttamånaders vill bara äta ersättning
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
Julius född Jan -10
-
TorpSara
Hej! Sorry att du fick vänta!
Egentligen är det ju inget fel på ersättnig eller välling som basmat. Man kan plocka i sig så mycket man har lust (det tar ett tag att hitta tekniken, men det kommer!) och sedan toppa upp med flaska. Man brukar bara binda ris åt egen rygg om man stressar.
Jag tror på plockmat med lite trevliga kryddor på, det brukar ofta vara nyckeln.
Egentligen är det ju inget fel på ersättnig eller välling som basmat. Man kan plocka i sig så mycket man har lust (det tar ett tag att hitta tekniken, men det kommer!) och sedan toppa upp med flaska. Man brukar bara binda ris åt egen rygg om man stressar.
Jag tror på plockmat med lite trevliga kryddor på, det brukar ofta vara nyckeln.
Hej!
Måste bara få säga att jag verkligen håller med TorpSara. Stressa inte, gör det inte till nån grej. Erbjud och fyll på med ersättning. Testa välling om du vill ha något "matigare" Jag upplever verkligen att det ger sig det där med maten. Min dotter 1 år står nu med på en stol när vi lagar mat och äter små bitar av det som finns. Mycket roligare när dom äter själv vad det nu är dom väljer att äta än att tvinga tycker jag.
Lycka till!
Måste bara få säga att jag verkligen håller med TorpSara. Stressa inte, gör det inte till nån grej. Erbjud och fyll på med ersättning. Testa välling om du vill ha något "matigare" Jag upplever verkligen att det ger sig det där med maten. Min dotter 1 år står nu med på en stol när vi lagar mat och äter små bitar av det som finns. Mycket roligare när dom äter själv vad det nu är dom väljer att äta än att tvinga tycker jag.
Lycka till!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Tackar för kloka svar! Vi coolar ner oss här hemma och njuter istället av varje måltid. Värt att notera är att när vi har varit borta och ätit har han vräkt i sig maten. Kan det handla om överkoncentration från hans föräldrar månne...
Lite plock med goda kryddor lät trevligt!!
Ha det gott så länge!!
//ToscaMor
Lite plock med goda kryddor lät trevligt!!
Ha det gott så länge!!
//ToscaMor
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
Julius född Jan -10