gömma fiskolja och använda blutsaft som vitamin?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
eefwah

gömma fiskolja och använda blutsaft som vitamin?

Inlägg av eefwah »

hej ni kunniga!

idag provade jag att ge mina barn fiskolja (eskimo med tuttifruttismak). det gick väl ner halvbra på stora tjejen, snart 3, men med lillkillen, snart 1,5 var det tvärstopp. har någon nåt bra tips på hur man gömmer den utan att den förlorar sina egenskaper (jag tänker att upphettning kanske inte är bra)?

så är jag en vitaminskeptiker och mycket oense med mig själv om vad som egentligen är rätt att tänka. å ena sidan tänker jag att de är barn, de har säkert bra egenskaper att ta upp vitaminer ur det de äter. om jag går in och ger vitaminer kanske jag stör den förmågan. ungefär som om man tar huvudvärkstabletter för ofta så skapar man huvudvärk.

å andra sidan är de ju snoriga och sjuka mycket oftare än jag själv (som tar mivitotal). och kanske skulle lite färre sjukdomar ge deras små kroppar större möjligheter att bygga upp sig.

jag tycker det här är skitsvårt! så nu har jag funderingar på att ge dem blutsaft, rekommenderas från 6 år, och som kanske först och främst gäller järnupptag men som även innehåller en hel del vattenlösliga ämnen och en del som jag förstår det, syntetiska vitaminer, främst b.

min tanke är att ge dem nån tesked var om dan, kanske slarva lite emellanåt. vad tror ni om det? det känns bättre för dem än att ge dem en minidos mivitotal, varför kan jag inte alls förklara, det bara gör det.

nån som varit i mina skor och vet mer?

ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej du, MIn son äter ingen Omega-3 med smak men tuggar sönder vanliga kapslar så han tuggar dem och spottar ut när han fått i sig oljan. När han var mindre så stack jag hål och klämde ut oljan på en sked och gav.

Gömma är ju inte riktigt min grej då jag inte vill försöra något han gillar med något han ogillar, men kanske i lite fil, juice eller annan dryck kan funka?

Sen vad det gäller vitaminer, så kan kroppen inte ta upp mindre vitaminer för att den får mer om man säger, så det går inte att dra paralleler mellan huvudvärkstabletter och vitaminer. Kroppen tar upp det den kan och kissar ut det den inte behöver. Förutom fettlösliga vitaminer! Dessa skall man ta med försiktighet.
Sen kan man ju ha olika åsikter om syntetiska vitaminer, det gillar jag inte men tar hellre dem än inga alls. Så tänker jag.

Vad det sen gäller järn kan man väl äta blodpudding 1 ggn/ vecka och få juice till så har man mycket järn i kroppen. Billigt!

Det jag hade lagt till för immunförsvaret är just omega-3, lactiplus/sempers magdroppar (probiotika i alla fall) och D-vitamin alla månader utom de utan R. Dvs Sept-april då vi i nordiska länder får på tok för lite D-vitamin i oss. Jag ger vintertid min son dubbla dosen som man ger i droppar till bebisar.

Detta är ju så klart min personliga åsikt men så gör jag och vi är väldigt lite sjuka. Och sen sköter vi handhygienen NOGA. Mycket noga. FÖrmodligen bättre än många har jag insett för vi tvättar händerna NOGA när vi kommer in, direk, inga omsvep.

Sen får man inte glömma att små barn behöver några inffektioner/ år men man vill inte att de är för "komplicerade" om man säger. MIn son har säkert lika många infektioner som andra, men de märks knappt. Liten nysning och snor sen är det över, om du hänger med?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
eefwah

Inlägg av eefwah »

tack för ditt svar torsmamma!
TorsMamma skrev:Hej du, MIn son äter ingen Omega-3 med smak men tuggar sönder vanliga kapslar så han tuggar dem och spottar ut när han fått i sig oljan. När han var mindre så stack jag hål och klämde ut oljan på en sked och gav.

Gömma är ju inte riktigt min grej då jag inte vill försöra något han gillar med något han ogillar, men kanske i lite fil, juice eller annan dryck kan funka?
han äter dem alltså frivilligt? gillar dem? :shock: oj! oljan med tuttifruttismak var ingen höjdare kan jag säga för min egen del. trodde jag köpte tuggisar och att det skulle underlätta med tuttifrutti, men aj så fel det blev. håller med om det där med att gömma, men vad gör man? det får väl bli lite fisk-svartvinbärssaft då. mumma!
Sen vad det gäller vitaminer, så kan kroppen inte ta upp mindre vitaminer för att den får mer om man säger, så det går inte att dra paralleler mellan huvudvärkstabletter och vitaminer. Kroppen tar upp det den kan och kissar ut det den inte behöver. Förutom fettlösliga vitaminer! Dessa skall man ta med försiktighet.
Sen kan man ju ha olika åsikter om syntetiska vitaminer, det gillar jag inte men tar hellre dem än inga alls. Så tänker jag.
jo, så säger ju de flesta, men det rimmar inte riktigt med min känsla. och det är väl den jag får lägga i en liten påse just nu :? . jag tror man kan trubba av kroppens naturliga intag av de flesta ämnen, nämligen. men det är bara jag och jag har inga avhandlingar alls att "bevisa" med.
Vad det sen gäller järn kan man väl äta blodpudding 1 ggn/ vecka och få juice till så har man mycket järn i kroppen. Billigt!
japp, och det gör vi redan. gott dessutom! jag funderade mer på om det är skadligt för barn att tillföra nån tesked blutsaft varje dag. kan man få nåt men, mer än ev bli lite hård i magen?

sempers magdroppar ska jag faktiskt gå och handla omgående. det kan aldrig skada. jag är rädd att lillkillen är lite klen i immunförsvaret, för han åker alltid på allting först. och det skedde lite för ofta förra säsongen; det är därför jag vill stämma i bäcken nu. och vi har redan ökat handtvättningen sen vi flyttade till stan.

han närmar sig 1,5 år nu och är fortfarande inte vaccinerad. vi har nu alltså flyttat från landet till stan och jag känner en viss oro över detta. så jag slänger in en fråga till, till dig eller för någon annan att bita i: ska jag vaccinera nu eller vänta till våren när han blir 2?

ewa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag skulle absolut inte vänta med kikhostevaccin. Kikhosta är relativt vanligt förekommande i samhället bland vuxna (sällan diagnostiserat dock) och smittsamt. Barn som drabbas hårt blir ofta störda i luftvägarna i många år. Jag hade kikhosta 10 veckor hösten 2007 och har fortfarande rethosta vid sänggåendet. Det får jag nog leva med tror de. :(
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vill bara flika in angående omega3, vi hade med fruktsmak först, Mor EPA, den gillade hon inte. Nu har vi vanliga Omega 3, pressar ut på sked och ger inför varje lunch, sedan ett år tillbaka. Inga protester alls. :wink:

För egen del hade oljan kommit upp i raketfart om jag svalt den, men jag säger Mmm, va gott, härligt! och så tar vi dem, Hon får hjälpa till att press ut på skeden med sin hand om min - social delaktighet. Sen tar hon dem.

Gällande vitamin ger vi oss alla tre i familjen Aloe Vera juice morgon och kväll, men se upp för lycksökare, marknaden är full av dem. Vi är nästan aldrig sjuka. Ester har haft sju sjukdagar sen hon föddes. Vet inte säkert att det är Aloen, men den innehåller en massa nyttigheter som vitaminer, mineraler och enzymer, helt naturligt från växten.

Det var mina erfarenheter... lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
eefwah

Inlägg av eefwah »

tack anna, för ditt svar.

jag är ett stort fan av aloe vera, men använder det hittills bara på utsidan. tycker den är fantastiskt bra!

jag får väl skeda i dem lite blutsaft antar jag, och se vilken effekt det får, innan jag går vidare. och så ska jag envisas lite med fiskoljan på lillkillen. ska prova lite olika såfort vi avslutat tuttifruttismaken.
Ewa

Inlägg av Ewa »

EyeQ:s tuggisar går i lätt som en plätt här. Smaken är ju som baken, men kanske den skulle uppskattas bättre.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Om Blutsaft innehåller mycket järn skulle jag vara försiktig med det till 1,5-åringen. Järn är giftigt i höga doser för små barn, så kolla upp vilka gränsvärden som finns för barn.
Jag har alltid varit för att ge vitaminer, men har blivit mer skeptisk efter en incident under våren. Båda mina barn hade förhöjda b12-värden, som normaliserades när vi under en period slutade med vitamintabletter... Vi använde de tabletter som hälsokosten rekommenderade (Animal parade som inte längre säljs i Sverige).
Numera får mina barn fiskolja, probiotika, kalcium (eftersom vi är dåliga på att dricka mjölk), C-vitamin och d-vitamin.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
eefwah

Inlägg av eefwah »

hej jennymaria och tack för ditt svar. jag har inte fått nåt mail om svar, därav mitt eget dröjande svar...

järn är giftigt i höga doser säger du. vet du hur höga doser det gäller? blutsaft rekommenderas från 6 år, men jag tänkte ändå försöka med nån tesked sådär om dan för jag tänker att det är så pyttelite att det inte kan göra såvärst mycket skada. tror du att jag borde tänka om? dessvärre (eller dessbättre) har jag inte lyckats få i honom en enda droppe än; han tvärvägrar :shock: .

fiskoljan kan jag nog glömma helt för den har även stora tjejen nu ratat. vi får käka giftfisk istället, för det gillar de skarpt :roll: .

tack för svar
Coster
Kontakt:

Inlägg av Coster »

Fiskolja = omega 3 = animalisk olja. Den går att gömma i i princip vad som helst och tål även viss upphettning (dock inte stekning särskilt bra).

Angående blutsaft så ska denna inte ges till små barn eftersom de är mycket mer känsliga för järnöverskott än vuxna. Detta överskott är direkt livsfarligt och kommer mycket mer akut än underskott. Ge alltså inga järntillskott i någon form till barn under 12.
En av skribenterna på hälsoprodukter, kontakta mig därigenom eller DMa här i forumet! :smile:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Eefwah!
Detta är en gammal tråd, men jag kände mig manad att hoppa in med ett pip! :lol:
Det är jätteviktigt att få i sig järn, för stora och små. Och det är helt korrekt som tidigare påpekats i tråden att järn i överskott lagras i kroppen och har en negativ effekt.
HEMjärn, vill säga. Den form av järn som finns i vegetabilier, icke-hemjärn, tas bara upp av kroppen då det behövs.
Jag skrev en lång harang om detta i min blogg för något år sedan, kanske kan du ha nytta av det inlägget?
http://rasmart.blogspot.com/search?q=j% ... results=20
Om du vill kan du söka på "järn" i bloggen för lite olika järntips!
OCh att ta vitamintillskott stör inte förmågan att ta upp vitaminer rent generellt. Dålig tarmflora, irriterad tarm och intag av konkurrerande mineraler däremot (som kalcium, hämmar upptag av järn, exempelvis. För stunden.)

För inspiration kommer vitaminrutinerna hemma hos familjen Råsmart:
Hos oss gömmer vi cvitamin (nyponskalsmjöl), nässelpulver (c-vitamin) och linfröolja (veg omega 3, kan man förenklat säga) i smoothies. Fiskolja tar ungarna på sked (fiskolja ska INTE ska värmas upp, den härsknar och får motsatt effekt i kroppen). VIntertid får de d-vitamin, multivitamin också. Extra zink och kalcium året runt (vi äter inga mjölkprodukter). Probiotika också, jag köper kapslar och rör ut i lite havremjölk, en rutin de ÄLSKAR! Inte en dag utan "mina snälla bakterier!"

Lycka till!
eefwah

Inlägg av eefwah »

tack nya mamman!

vi drog i oss den där blutsaften och mådde och mår prima, ingen dog :roll: ,men sen såg jag mivitotal kids på hälsokosten och eftersom jag och maken håller oss friska med vuxenvarianten ville jag prova. den går ner utan problem: "mitamine" ropar stortjejen och lillknatten hänger glatt på.

fiskoljan har jag dessvärre gått lite bet på. ibland lyckas jag få i stora tjejen en sked, men lillknatt tvärvägrar surt. jaja, får väl fortsätta att truga lite. allt som går ner är plus.

nyponskalsmjöl brukar jag ha i bröd som jag bakar. vet inte om vitaminerna går förlorade i värmen, men hoppas inte på det. nypon känns så oerhört nyttigt.

jag har förresten sett din blogg och småläst lite här och där. något som jag verkligen skulle vilja ha tips om men som jag ännu inte hittat är en varm frukostdryck. nyponsoppa tex men utan förtjockningsmedel och annat sk*t och bara lagom söt sådär. och lätt att tillreda utan mängder av disk och ingredienser. kanske nåt att ta upp, eller kanske nåt som du tjatat till förbannelse. förlåt isf.

:heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

:thumbsup:
Ja, de små kan verkligen älska sina vitaminer!
Fiskoljan, gör det till något kul. Hemma hos oss raddar vi upp alla barn på diskbänken: "Gapa stort!"
Så får de varsin sked, varpå vi klämkäckt
gör "tigernäve", dvs boxar knogarna mot varandra som Tiger Woods segergest (vi började med detta innan hans badboll exploderade, så att säga...)
Sen får man vitaminer.
I början var det lite knorr.
Nu är det inget att orda om.
De säger alltid till om jag glömmer.
Olja och viaminer är större än tandborstning hos oss...
Du kan ju också blanda ihop oljan och viaminerna, när du använder en flytande.

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"