Äter för lite trots trugande - vad gör vi för fel?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej igen!

Tack för svar!
Du svarar ju på dina egna frågor!
Ja, jo det är nog som du säger... fattade bara inte att de är så olika förän jag skrev det :?
När man läser Barnaboken känns det lite som att det SKA gå i jättemycket mat. Och man vill ju att de ska sova länge... Sen verkar det vanligt att det går i 200 ml efter 7-8-veckorsökningen och våra är ju 10 veckor och Matilda äter nog ca 100-140 i snitt fortfarande och August kanske snittar på 140-160, så det är inga 200 ml i alla fall. (Matilda sover dock nästintill perfekt, så hon klarar sig väl på sin ranson)

August fortsätter att vakna kl 03.30 oftast (även om han några gånger sovit till 04.30 enl scehmat) och vi får vagna. Jobbigt för jag vill få till 8-timmarsnatten snart... och när de är 3 månader 10 timmar. Hur ska det gå till undrar jag :?:
Med SHN-kuren sov Ludwig ganska snabbt 12 timmar och det funkade helt enligt boken :D . Ska vi vara mera ihärdig med vagnandet med August för att få honom att förstå :?: Ska man fortfarande vagna direkt de knystar till eller avvakta och se om de klarar somna om själv :?:
Jag har ingen större flaskerfarenhet, men jag tror att man ger barnet så mycket som går i när det vaknar (rapa och truga några gånger) och sedan en gång till mot slutet av timmen. Du kan tillåta marginalkvart utan problem, men att äta hela vakentiden brukar bli kontraproduktivt när de är hela två månader.
OK, så de ska äta inom typ en timme och 15 min från att de vaknar? Om de vaknar 16.30 så får de som längst hålla på att äta till kl 17.45? Jag trodde man ungefär skulle mata halvtimme 1, sköta/umgås halvtimme 2 och mata igen halvtimme 3 och sedan att de skulle vara sociala den sista halvtimmen eller är det inte så :? Fast det kanske blir samma sak som du säger :?:

Sarah
:heart: Ludwig 080308 (v41 +4) - kurad sept 2008
:heart: :heart: Matilda och August 100320 (v40 +0) - SM från start
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sarah! :D

Det tar väl inte en hel halvtimme med en omgång mat längre? 8) Gör det det så blir det ju som du skriver, men i allmänhet går det ju snabbare att flaska än att amma. Så tänk mat - umgänge - mat på max 1h 15min och sedan 45 min social delaktighet. Som riktmärke, alltså.

Ang nätterna: fattar att det är besvärligt att de inte är synkade men mitt råd är ändå: don't sweat it. Du blir ju inte piggare av att stå och vagna, liksom. :wink: Så vad tror du om att mata A när han vaknar, och väcka M när du är färdig med A? Blir det inte lugnare så?

Det är igen lag att man måste ha 10h-natt vid 3 mån heller, även om man kan det. Det vanligaste är att man behåller 8+4 till 4 mån och sedan minikurar bort det sista nattmålet om inte barnet sover över det av sig själv. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej igen!
Det tar väl inte en hel halvtimme med en omgång mat längre?
Jo, det gör det för oss. Det är säkert för att det är två samtidigt och de bryter för att rapa och då måste man avvakta tills den andra bryter för att rapa dem båda. Ibland tar det ännu längre tid, men det får vi bli striktare med så att all vakentid inte går åt till att mata och så att de blir ordentligt hungriga tills nästa mål. De är dock förkylda nu så vi är glada bara de äter hyfsat.

När de sen blir friska tänkte vi försöka på 8 tim natt.
Då har jag lite fler frågor;
Ska man fortfarande vagna direkt de knystar till eller avvakta och se om de klarar somna om själv :?:
Brukar det bli så att de vaknar när ca 6 timmar gått (alltså vagning på natten) när man lägger tidigare än vanligt eller kan de sova oroligt under kvällen också :?:

Schemat igen;
8.30 MÅL 1
10 Sova (2 tim)
12 MÅL 2
14 Sova (2 tim)
16 MÅL 3
17.45 Sova (45 min)
18.30 MÅL 4
20.30 Nattslurk
21 Gonatt (8 tim)
5 NATTMÅL (20 min)

Fler frågor :?
senarelägg fjärde målet en halvtimme och låt kvällslurken bli en extra ombjudning
Menar du att de ska sova till kl 19 istället för till 18.30 De brukar vilja ha mat direkt de vaknar så jag vet inte om det går att väcka dem utan att mata direkt. Eller ska jag hålla dem vakna 30 min längre MÅL 3 istället och sen lägga 45 min :?:

Tack så mycket igen för alla bra svar!

Sarah
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Sarah!

Här kommer mina synpunkter, kan hända att jag cyklar lite men så lyder de:

1) Vagna direkt vid pip; nej det hade jag inte gjort. De är lite äldre nu så där hade jag backat mer och mer och överlämnat mer åt dem att somna om själva. Di kan di dära små om de ges förtroendet och sen är inte alla knyst efterfråga om hjälp. Vagna hjälpande när hjälp efterfrågas tänker jag.

2) Smulan vaknade 6 timmar efter insomnande. Huruvida de kan sova oroligt kan jag inte svara rakt på utan, tja ja de kan de precis som vi liksom de kan sova lika "tyst" som vi.

3) Med senareläggningen av målet så tolkar jag det som; de sover som vanligt sista passet, vaknar18.30 och får mat 19.00.
Du behöver inte alls väcka tidigare eller dyl; du bara matar senare. Med tanke på att det bara är 2.5 timme mellan målet 16.00 och 18.30 så tror jag inte att de kommer att go bananas av att få mat 19.00. Tvärtom att de har mer aptit till 19.00 än till 19.30.
Nattslurk är just en slurk, äter de pytte så äter de pytte, äter de mycket så äter de mycket.
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Tack så mycket för tipsen :D

Vi har vagnat som du föreslår nu och det funkar bra. De somnar om ganska ofta av sig själva, så det är vi glada över.

Vi införde 8 timmars natt och var beredda att gå upp efter 6 timmar, men gissa om vi blev förvånade när båda sov 8 timmar utan pip :shock:
Nu har de sovit så sedan förra lördagen förutom en natt då August vaknade av feber efter vaccination. Heeelt underbart :D

Vi har nu följt detta schema sedan några dagar;
8.30 MÅL 1
10.30 Sova (2 tim)
12.30 MÅL 2
14.30 Sova (2 tim)
16.30 MÅL 3
18.15 Sova (45 min)
19.30 MÅL 4
20.30 Nattslurk
21 Gonatt (8 tim)
5 NATTMÅL (20 min)

Vi är nöjda med schemat, det fungerar i vardagen med matning av tvillingarna och umgänge med Ludwig/dagishämtning osv. Det som dock är lite svårt och som vi blir stressade av är att försöka få i dem tillräckligt innan kl 21 när sista målet hamnar så sent som 19.30, för ofta är de inte så hungriga då heller så det blir ofta att vi väntar med maten till ca kl 20 :? Nattslurken blir liksom bortglömd än så länge, men vi får inte till det med antalet mål fördelat över dagen när vi har från 8.30-21 på oss :?
Någon som har några tips på hur vi ska få in tillräckligt med mat :?:
De äter oftast ganska lite mål 1, sen mål 2 och 3 äter de bättre och sen sämre mål 4 och nattmålet.
Jag har ingen större flaskerfarenhet, men jag tror att man ger barnet så mycket som går i när det vaknar (rapa och truga några gånger) och sedan en gång till mot slutet av timmen. Du kan tillåta marginalkvart utan problem, men att äta hela vakentiden brukar bli kontraproduktivt när de är hela två månader.
Detta skrev Chokladkaninen och vi försöker hålla oss till detta (men det är lite olika hur vi båda gör - mannen i familjen kan bli stressad över att de ska sova dåligt och trugar och trugar i all oändlighet ibland :roll: ) Chokladkaninen skrev även att vi skulle försöka strama upp deras ätande så att de håller sig inom en timme och därmed verkligen blir hungiga till nästa mål. Nu undrar jag - hur länge tar det innan de fattar att om jag inte äter nu när det bjuds och trugas så får jag inget mera förän nästa mål :?:
Jag har börjat försöka vara hård - att de måste äta inom 1 tim 15 min, annars blir det inte mera mat förrän nästa mål. Om vi båda är konsekventa - och struntar i att de då sover dåligt sovpasset efter - kommer de till slut att förstå då och därmed äta snabbare :?:
Det blir ju lite annorlunda med tvillingar - vi måste ha dem framför oss typ i soffan och mata båda med flaska samtidigt och det blir lite svårt när de bryter för rap olika tillfällen, men jag tänker att om de är hungriga så borde de väl äta, men nu kan de vrida på huvudet hur mycket som helst så det är omöjligt att hålla kvar flaskan på båda. I morse vaknade Matilda kl 7.20 för hon åt lite mål 4 igår och nattmålet. Hon var omöjlig att vagna. Hon somnade väl ca 10 min totalt tills kl 8.30 när det var morgon. Jag förstod att hon var hungrig, men jag trugade och trugade igår tills hon blev förbannad och jag gav upp - då kan jag bli lite störd på att hon mål 1 nu bara äter 90 vilket jag vet är för lite för henne och hon vaknar naturligtvis efter ca 30 min. Jag backar och hon somnar om själv efter lite skrik några minuter.
Men vad ska vi göra åt detta :?: Vad gör vi för fel :?:

Jag vore väldigt tacksam för hjälp med detta :(
Sarah
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sarah! :D

Först och främst: all min respekt till er! =D> :heart: Jag funderade på hur det skulle vara med tvillingar häromdagen, och på vilka extra krav på logistik det måste ställa när man faktiskt bara har två händer att mata med! :wink: Jättebra jobbar av er, tycker jag att det är med den här uppstyrningen! :thumbsup:

:idea: Annars tycker jag att du ska försöka se det mindre i termer av problem att korrigera och mer som en rytm att gemensamt försöka hitta fram till. Det handlar inte om att barnen ska förstå att det inte bjuds nåt mer, utan helt enkelt om att de ska hinna bli lagom hungriga mellan måltiderna.

Om jag läser dig rätt så är det stora problemet nu att ni liksom hamnar i otakt med schemat - de är inte alltid hungriga när det är matdags, men däremot kommer hunger senare under vakenpasset, när kiosken eg är stängd? Mitt förslag är då att du funderar över om det finns några mönster. Är det nåt pass då det alltid blir otakt? Behöver nåt mål tidigareläggas en halvtimme för att få ihop det? Etc. Detta kan ge er möjlighet att få till en kvällslurk också. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Ursäkta sent svar :oops: men det har varit mycket här med smakportioner, ersättning, sommar osv så tid framför datorn har varit bort-prioriterad :?

Tack så mycket Chokladkaninen för ditt tydliga svar! Jag läste det och inser hur rätt du har - att vi måste hitta fram till en gemensam rytm. Ibland låser det sig och man är så inställd på att få allt att fungera (speciellt med tvillingar) för att logistiken ska funka och har då svårt att se det utifrån - så ett jättetack för dina kommentarer!!

Nu har de hunnit bli nästan 6 månader och de äter välling, puréer, gröt så vardagen flyter på perfekt här. De sover 12 timmar natt och har fått flytta in till vår 2 1/2-åring. Det går utmärkt och vi njuter av vila på kvällar och lång skön nattsömn :D

Jag har bara två frågor - hur ska vi ändra schemat nu när de blir 6 månader :?: och Hur mycket sömn ska de ha nu :?:

Detta är schemat sedan ca 4 månader;

06.30 vakna, välling blandat med ersättning
8.15-9.00 sova
9.30 puréer och vatten
11-13 sova
13 välling blandat med ersättning
15.15-16 sova
16.15 gröt o vatten
17.15 vällingblandning som nattslurk
skratt till gonatt o bad o så
18.30 sova

Det sover oftast dåligt sista em-luren. Svårt att somna, speciellt August. Ska vi minska tiden på den luren eller hur gör vi?

mvh
Sarah
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Strålande jobbat!! Ni verkar ha det toppenbra där hemma :D. Raringarna behöver ca 15 tim sömn/dygn. Det är vanligt att just em-luren börjar strula, så om du märker att det passar juvelerna, minska den till 20-min.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Tack så mycket för snabbt svar :D

Ja det känns verkligen super det här, nästan så man undrar när det ska komma nåt bakslag... men dagarna bara går - heelt ljuvligt!

Ja men då minskar vi em-luren till 20 min. Det är ju skönt också, för de längre sovpassen sover de bäst på mage i sina sängar, men om de bara ska sova 20 min så kan de sova på rygg i vagnen = vi kan komma ut och göra roliga saker på em :D :D

I vilken ordning minskar man sovpassen sen då? Drar man ner fm-luren till 20 också innan man tar bort nån lur eller hur gör man och när?

Kram
Sarah
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Ja, som nästa steg minskade vi fm-luren till 20 min och behöll tre lurar tills 8-månadersångesten var över. Em-luren var då en välbehövlig paus när det "gungar lite" och ibland sov hon hela luren, ibland 5 min och ibland vilade hon bara men pausen behövdes absolut.

Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Tack så mycket för svar igen :D

Då gör vi så, det verkar väldigt vettigt att behålla 3 lurar. Det är också enkelt att lägga Matilda lite före 18.30 (nu i början när vi precis minskar ner till 20 min em-lur) ifall hon är jättetrött och sedan enkelt lägga August och Ludwig 18.30 som inte behöver lika mycket sömn.

Rapporterar igen om några veckor eller om några andra frågor dyker upp.

Tack för att ni finns underbara människor :heart:
Sarah
Elle

Inlägg av Elle »

Vi finns här :D . Njut av varandra :heart:!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"