Hej!
Tack så mycket för tipsen
Vi har vagnat som du föreslår nu och det funkar bra. De somnar om ganska ofta av sig själva, så det är vi glada över.
Vi införde 8 timmars natt och var beredda att gå upp efter 6 timmar, men gissa om vi blev förvånade när båda sov 8 timmar utan pip
Nu har de sovit så sedan förra lördagen förutom en natt då August vaknade av feber efter vaccination. Heeelt underbart
Vi har nu följt detta schema sedan några dagar;
8.30 MÅL 1
10.30 Sova (2 tim)
12.30 MÅL 2
14.30 Sova (2 tim)
16.30 MÅL 3
18.15 Sova (45 min)
19.30 MÅL 4
20.30 Nattslurk
21 Gonatt (8 tim)
5 NATTMÅL (20 min)
Vi är nöjda med schemat, det fungerar i vardagen med matning av tvillingarna och umgänge med Ludwig/dagishämtning osv. Det som dock är lite svårt och som vi blir stressade av är att försöka få i dem tillräckligt innan kl 21 när sista målet hamnar så sent som 19.30, för ofta är de inte så hungriga då heller så det blir ofta att vi väntar med maten till ca kl 20

Nattslurken blir liksom bortglömd än så länge, men vi får inte till det med antalet mål fördelat över dagen när vi har från 8.30-21 på oss
Någon som har några tips på hur vi ska få in tillräckligt med mat
De äter oftast ganska lite mål 1, sen mål 2 och 3 äter de bättre och sen sämre mål 4 och nattmålet.
Jag har ingen större flaskerfarenhet, men jag tror att man ger barnet så mycket som går i när det vaknar (rapa och truga några gånger) och sedan en gång till mot slutet av timmen. Du kan tillåta marginalkvart utan problem, men att äta hela vakentiden brukar bli kontraproduktivt när de är hela två månader.
Detta skrev Chokladkaninen och vi försöker hålla oss till detta (men det är lite olika hur vi båda gör - mannen i familjen kan bli stressad över att de ska sova dåligt och trugar och trugar i all oändlighet ibland

) Chokladkaninen skrev även att vi skulle försöka strama upp deras ätande så att de håller sig inom en timme och därmed verkligen blir hungiga till nästa mål. Nu undrar jag - hur länge tar det innan de fattar att om jag inte äter nu när det bjuds och trugas så får jag inget mera förän nästa mål
Jag har börjat försöka vara hård - att de måste äta inom 1 tim 15 min, annars blir det inte mera mat förrän nästa mål. Om vi båda är konsekventa - och struntar i att de då sover dåligt sovpasset efter - kommer de till slut att förstå då och därmed äta snabbare
Det blir ju lite annorlunda med tvillingar - vi måste ha dem framför oss typ i soffan och mata båda med flaska samtidigt och det blir lite svårt när de bryter för rap olika tillfällen, men jag tänker att om de är hungriga så borde de väl äta, men nu kan de vrida på huvudet hur mycket som helst så det är omöjligt att hålla kvar flaskan på båda. I morse vaknade Matilda kl 7.20 för hon åt lite mål 4 igår och nattmålet. Hon var omöjlig att vagna. Hon somnade väl ca 10 min totalt tills kl 8.30 när det var morgon. Jag förstod att hon var hungrig, men jag trugade och trugade igår tills hon blev förbannad och jag gav upp - då kan jag bli lite störd på att hon mål 1 nu bara äter 90 vilket jag vet är för lite för henne och hon vaknar naturligtvis efter ca 30 min. Jag backar och hon somnar om själv efter lite skrik några minuter.
Men vad ska vi göra åt detta

Vad gör vi för fel
Jag vore väldigt tacksam för hjälp med detta
Sarah