Sovningen på dagen har slutat funka

Skriv svar
paola@hellmalm.com

Sovningen på dagen har slutat funka

Inlägg av paola@hellmalm.com »

Hej!

Vår lilla tjej sover säkrare än säkert 19-07. Hela långa natten med kanonbra läggningar och inga bekymmer. Hon sover alltid när vi väcker henne kl 7.

För 3 veckor sedan märkte vi under en helg att hon inte sov efter lunch. vi brukar lägga henne vid 11.30. Hon kunde ligga där in någon timme och snacka. Ingen fara tänkte vi, det är ju vila det med. Sen började hon bli smått förbannad när vi skulle lägga henne på dan, hon ville liksom inte. Vi körde på ändå.

Hon går ju på dagis för vi måste jobba, och där har det också ändrats från att hon sovit 1 timme men sedan ett par veckor inget alls. Hon busar, tänder lampan för de andra barnen, osv. Personalen vill inte riktigt köra vakenvila utan hoppas att detta löser sig eftersom senare på eftermiddagen är hon kanongrinig och trött av att inte ha sovit. Vi har också märkt det hemma på kvällarna, och dessutom tar det inte ens en minut innan hon somnat på kvällen.

Är lilltjejen för stor nu för att sova på dagen? jag är lite kluven här. Hur brukar det vara för barn i stort i hennes ålder? (nyssfyllda 2 år). Vad är det bästa vi ska göra för henne.

Tack för era erfarenheter, fråga på om jag missat att berätta nåt.
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej :D

Tösen behöver sin dagslur länge ännu. Anna W har sagt att barn behöver sin schemalagda middagslur minst tills trotsen är överstökad, och jag märkte att detta precis stämde in på min äldsta dotter. Däremot brukar de små ibland hoppa över själva sovandet när de kommer upp i treårsåldern, och bara vila eller lyssna på musik eller titta i böcker eller något annat avkopplande.

Din dotter, som nyss fyllt två, är dock alldeles för liten för att inte sova på dagen :wink: Detta är med största sannolikhet en övergående fnurra och ni ska inte ändra på era rutiner alls. Bara kör på som vanligt så ska ni se att plötsligt är allt som det brukade vara. Se till att hon får vara ute i friska luften på förmiddagen och att hon får sin sociala delaktighet varje dag - då är det skönt med lite återhämtning i form av dagsvila :D Om ni inte sedan tidigare kört med skratt innan dagsluren kan ni med fördel skratta och busa lite innan hon tar plats i sängen :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
paola@hellmalm.com

Inlägg av paola@hellmalm.com »

Hej! stort tack för svaret! det löste sig precis som du sa och lilltösen har sovit efter lunch sedan i fredags. Vi körde på som vanligt utan att ifrågasätta rutinerna och lyckligtvis gjorde förskolan samma sak varje dag.

Vill passa på att tacka er så mycket då alla era goda råd har hjälpt oss enormt och vi är så glada och tacksamma för alla fina rutiner vi har, bra sömn, skrattet till gonattet som hela familjen uppskattar osv.

Nu bläddrar jag vidare i Barnaboken och börjar läsa lite om trotsåldern så att jag har lite kött på bena när det väl börjar...

Stort tack igen!
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Vilken härlig rapport :D Tack för den!

Ja visst är det underbart hur fint allting fungerar med de små ljuvliga barnen då man får ordning på rutinerna och sover som man ska! Det är nästan som hokus pokus brukar jag tycka, men påminner då alltid mig själv och andra föräldrar om att det ligger medvetenhet bakom. Attityden av självklarhet och den säkra ledningen är nyckeln, och det ska ni som föräldrar ha beröm för :D Belöningen har ju inte låtit vänta på sig :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"