Hej alla ni fantastiska som svarar!
Vad kul det är att kura

(är ej ironisk).
Kväll och natt 2
La honom 18.55 och han somnade 20.02 så det tog en timme som första natten. Han var mer lugn de första 30 min men sen gick han igång mer och mer. Detta var självklart mitt fel som trafikerade nån gång för mycket samt att han håller på att vänja sig av med att inte ha någon hos sig vid insomnandet och därför gråter och ställer många många frågor (vår lilla gosing

). Jag lär mig mer och mer men tycker det varit svårt att veta ibland vad gränsen går mellan frågor och nödvändighet att gå in. Förstår nu att det bara ska gås in vid krisläge även om det bara är natt 2 (nu har poletten börjat trilla ner

). Är nog även lite för blödig ibland men men.
Tack Elle för dina tips. Han ville återigen att jag skulle buffa honom men då mindes jag det du sagt och istället la jag en hand på rumpan och strök med andra handen på ryggen samtidigt som jag andades lugnt in med näsan och ut med munnen så han hör. Han brukar bli lugn av min andning. Det med buffandet försvann därför till denna natt hehe, heja heja

. Du hade även rätt när det gäller lägga tidigare. Detta lärde vi oss ikväll. Han var helt klart övertrött och därför tog det längre tid.
Natten blev väldigt positiv tycker jag. Han somnade som sagt 20.02 och sen sov han fram till 05.50. Innan dess hade han bara gett ifrån sig några små pustar och jäspningar under natten men själv somnat om så jag behövde aldrig göra något. Vid 05.50 vaknar han men gråter inte. Jag går in (vilket jag insett nu i efterhand att jag ej skulle gjort utan jag borde ha ramsat istället)och lägger handen på ryggen och gör andningen. Han blir snabbt lugn. Jag ramsar mig ut. Lite ledsen på väg ut. Sen tyst och lite frågor. B-ramsa. Han går igång på den och gråter mycket. Jag går in och sen fortsätter det så tills han somnar 06.32. Han lyssnar mer och mer på påminnelseramsan. Blev tuffare i slutet på att låta påminnelseramsan sköta jobbet och jag känner verkligen att det börjar fungera dock lite ledsen att det tog en timme även denna natt.
Dagslur dag 2 (dvs idag):
Vi känner oss så glada! Vi valde att lägga honom en kvart tidigare då han var väldigt trött. Det tog en kvart och han somnade 11.45

. Däremot så vaknade han till efter en timme vid 12.30 och ropade snällt pappa (ej ledsamt). Jag gav påminnelseramsa och det blev tyst. Sen ropade han pappa igen några gånger från 12.47 och somnade ej om efter påminnelseramsa. Han lät inte trött längre. Vi valde därför att gå in och göra dag kl 13.00, dvs en kvart tidigare än schemat, gjorde vi rätt där eller skulle jag kört påminnelseramsa hela tiden ut fast han kändes vaken?
Kväll 3
Helt fantastiskt! Det tog 20 min. Vi busade mycket innan men han gillar dock fortfarande inte att gå och lägga sig trots ett flygplansdyk ner i spjälsängen

. Hoppas detta blir bättre med tiden. Iaf så känns det som en vinst då jag höll mig från att gå in mer än vid läggningen. Han protesterade starkt från och till men efter 20 min och en hel del skrammel och hög tv-volym så somnade guldklimpen och han sover fortfarande

.
Håller tummarna att han sover som en stock hela natten och att han passerar vargtimmen imorgon bitti.
Vi har svårt att fatta att läggningarna minskat från 1-2 timmar till kvällens 20 min. Vi är otroligt tacksamma för all er hjälp.
kram kram