Hej,
Vår lille har aldrig haft nattproblem eftersom vi körde SHN. Det här forumet var och är det bästa som har hänt mig och oss. Men har inte varit här på några år, och det kanske är tecken på att allt som jag lärde mig av BB, SHN och forumet var exakt dt vår familj behövde. Alla råd och bra dialoger har verkligen hjälpt oss.
Nu har vi en Sov fnurra.
Jag har vänt mig ut och in på att hitta svar på varför han helt plötslig är en lite trotsare som vaknar lite olika tider på natten och tassar in till oss.
Han har inga som helst problem med att somna i sin trygga säng. Han sover alltid i egen säng (om inte magsjukor, feberyror och jobbiga sjukdomsstunder har knackat på)
Oavsett var vi är, i vår sommarstuga, på semester på hotell, hos mormor och morfar så sover han i sin säng, hela natten. Ibland i samma rum som andra eller oss, men bra avskilt.
Alla runt omkring oss tycker att vi är bortskämda, och vi har alltid fått propagera väldigt mkt för standardmodellen, skapa trygghet för vårat barn (som inte betyder att sova under eller på mig eller hans pappa)
Men nu vet jag varken in eller ut, förmodligen för att jag är så URBOTA trött så jag nästa tappar fattningen. Letar i trådar men hittar inte svar.
Till bakgrund hör att vi väntar litet syskon, som kommer om 8 veckor. (säkert därav extra trötthet med;-)
Så här går det till.
Nattning 19,30 - 20,00 (han somnar alltid runt 20,00) i sin säng, efter att ha läst lite själv- Mätt och belåten, nybadad och glad.
Någon gång runt 01,00 börjar alla turer.
Han kommer in till oss, och det heter inte att han har mardrömmar: här kommer hanas egna vakenanledningar:
- För mkt leksaker i hans rum
- Vi är ju två och han är en
- Han vill att någon av oss ska sova över hos honom
- Han är törstig, bajsnödig, kissnödig
- Det är för varmt eller för kallt
- han hör ljud från grannar, kranar, toaletter
- han kommer in och lägger sig PÅ mig eller sin pappa.
- han tassar omkring och tänder lampor
Den här proceduren sker mellan 4 - 6 gånger per natt. Jag vill inte heller dra igång en dialog/diskussion mitt i natten, försöker verkligen leda in honom och bädda om utan massa snack som väcker upp oss alla. Men han pratar högt om domderar ut alla påhittade anledningar.
Jag kanske ha helt fel, men jag menar att han alltid har varit och är trygg i sin säng, därför går jag in med honom i hans säng, om och om och om igen. Däremot hittar jag inga argument längre. Jag har inget tålamod. Inget av tidigare argument om "varför man behöver sova" håller. Han bara säger emot och hittar på nya anledningar.
Inatt vaknade jag över att han la sig på mig igen och att han sömndrucken puttar ut mig ur min säng.
Vi är tydliga att med att det är helt superok att han kommer och myser med oss när alla sovit klart, om han vaknar någonstans innan eller efter 07 så har vi alltid ite familjemys (kramar, bus och kramar) i hans eller vår säng. Vi är vädigt kramiga i vår familj.
Jag känner mig såklart lite stressad av att det kommer en till krabat till familjen, som kommer kräva sin rutiner, standardmodeller och jag vill ha det så. Men hantera två nattsuddare kommer korta av tålamodet.
Min man känner snart att vi ska ge vika (hemskt att behöva erkänna). Han menar på att vår son söker trygghet och att det inte skadar att han får krypa in till oss och sova resten av natten. Jag försöker förklara att barn är vanedjur och att vi gör oss en otjänst. Och att det redan kanske åsidosatta kärlekslivet inte direkt kommer få en schwuuung av att ha alla barn i sängen (även om jag såklart åsidosätter ALLT för mina barn, men man är ju ändå vuxen och behöver det som tillhör vuxenliv med)
Hjälp.
Vargar?
Trots?
Syskon konfunderingar?
Hur ska jag agera?
Tacksam för alla råd.
KRAM Alfs Mamma
5 åring med nattproblem
5 åring med nattproblem
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
-
TorpSara
Hej!
Jadu, vi har samma fnurra här och vi gör precis som du
. Men jag pratar inte alls, säger inget och svarar inget annat än nu är det natt, sov så gott. Och sen ramsan på det när han är lagd. Jag kan nästan slå mig i backen på att det ger sig rätt snart. Hos er med. Etablera inga dumma vanor, säger hon som sov med sin föräldrar långt upp i åren...
Ingen blir tryggare av det.
Hur länge har det hållit på, förresten?
Hur länge har det hållit på, förresten?
Hej,
Ja, inatt ska jag hålla ännu mer i att inte svara eller argumentera, ramsa, ramsa och åter ramsa. Ska damma av den som vi satte förr. Inte tillåta frågor eller påståenden.
Det har hållit på i tre, knappt fyra veckor (en evighet känns det som). Sedan vi kom in i jobb och dagis rutiner igen efter semestern.
Tack Torpsara, nu fick jag lite energi. Det är bara att köra på.
Min lillebror ställde upp och var barnvakt idag (mannen bortrest) och nu när jag kom hem, så hade vår son såklart slocknat att trötthet, en timme för tidigt
Inget som kommer hjälpa nattens bestyr direkt, men jag jettade inte att säga något när lillebror lekt med honom hela dagen.
Den här dagen får väl inte räknas helt enkelt...
Ja, inatt ska jag hålla ännu mer i att inte svara eller argumentera, ramsa, ramsa och åter ramsa. Ska damma av den som vi satte förr. Inte tillåta frågor eller påståenden.
Det har hållit på i tre, knappt fyra veckor (en evighet känns det som). Sedan vi kom in i jobb och dagis rutiner igen efter semestern.
Tack Torpsara, nu fick jag lite energi. Det är bara att köra på.
Min lillebror ställde upp och var barnvakt idag (mannen bortrest) och nu när jag kom hem, så hade vår son såklart slocknat att trötthet, en timme för tidigt
Den här dagen får väl inte räknas helt enkelt...
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
...smyger in lite---
Ibland vaknar barn på natten för att de är övertrötta. Om de lägger sig tidigare sover de bättre.
...smyger ut...
...för jag är ingen expert på detta, men tycker mig ha märkt TENDENSER här hemma...
säg inte det, säg inte detalfsmamma skrev: Inget som kommer hjälpa nattens bestyr direkt,
Ibland vaknar barn på natten för att de är övertrötta. Om de lägger sig tidigare sover de bättre.
...smyger ut...
...för jag är ingen expert på detta, men tycker mig ha märkt TENDENSER här hemma...