7 åring, ensam hemma??

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
marialoranga

7 åring, ensam hemma??

Inlägg av marialoranga »

halloj!

tänkte höra med er, kan en sjuåring va ensam hemma i en timme?
Han går hem själv från skolan (behöver inte korsa nån väg) och han slutar kl 13 och kommer oftast hem vid 13.30 (fast det för en annan tar 5 min att gå :P ) och jag skulle isf komma hem klockan 14.
VAd tror ni om detta? Jag tänkte sätta upp mitt mobilnummer på väggen så han kan ringa om det är nått pluss att han kan ringa direkt när han kommer hem. :D
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Jag har en sjuåring som får vara ensam en timme efter skolan var tredje vecka. Hon har själv valt det och det funkar jättebra. Skolan slutar ett och pappa kommer hem två, och då vill hon slippa fritids den veckan. Hemma har vi (precis som du tänkt) alla telefonnummer hon behöver på en lapp på väggen, och hon brukar ta en frukt och kolla på tv tills pappa och småsyskonen kommer hem. Nån av oss ringer hem när klockan är strax efter ett för att checka av.

Funkar utmärkt :) . Det viktiga är att barnen själva vill det, tror jag. Vi "tränade" lite innan och lämnade henne medan vi for och handlade nån gång, så att hon skulle få känna hur det var att vara helt ensam. Så har vi gjort!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"