sparris äter inte på dagis....

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lilla mia

sparris äter inte på dagis....

Inlägg av lilla mia »

hej!

min äldsta dotter linnea är en liten sparris. det har jag alltid varit själv också (förutom när jag är gravid eller ammar).
hemma serveras oftast mat hon gillar och hon äter en portion vid varje mål. plus minus en halv beroende på vad som serveras. :)
det är inte ofta jag upplever henne hungrig utan hon äter om det är något hon gillar. jag tvingar aldrig i henne mat.

hon har gått på dagis i ett år nu och när det är fisk och potatis så äter hon 1-2 tuggor och ev lite grönsaker. det är allt. ibland får dem frukt efter maten. hon gillar inte potatis alls och det serveras ju relativt ofta på dagis..

jag har nu frågat på dagis om dem inte kan servera hårt bröd till maten så att hon får i sig en sån iaf. (behövs aldrig hemma).

detta trodde jag förstås inte skulle vara ett problem men det var det.
fröknarna vill inte pga att "då kanske alla barnen vill ha smörgås istället för mat". sen fortsätter en fröken "om det bara var ibland så kanske, men det är ju i princip varje dag som hon äter dåligt. vi blir ju jätteförvånade den dagen hon äter!"

denna uppfattning hade jag inte alls fått. jag trodde faktiskt hon åt de dagar de inte var potatis eller fisk....

fröknarna tänker också "om vi börjar ge henne smörgås så lär hon sig ju att hon inte behöver äta. då tycker vi det är bättre att hon lär sig smaka och äta maten här".

men om hon inte lärt sig på ett år tänker jag.....

nu vet jag inte hur jag ska göra. har ni några tankar kring detta??? kankse behöver hon inte mer än två tuggor till lunch då. hon verkar ju klara sig ändå. eller ska jag fortsätta diskussionen och stå på mig om att de bör servera henne bröd som komplement?

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej!

För det första: Stå på dig! Jag blir faktiskt förbannad över deras bemötande...
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-nar ... trad/Barn/ och okunskap.

För det andra. Havana som också är en sparris äter alltid (om hon äter alls) endast 2-3 tuggor :shock: Nu är ju det inte optimalt alls, men överlever gör hon...

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej lilla mia :D

Jag tycker att jag kan känna igen mig i hur förskolepersonalen tänker. Min Lussi äter vissa mål som en ultrasparris (men är "normalviktig" och följer sin kurva). För min del skulle det kännas fel att erbjuda smörgås istället.

Jag försöker tänka att hon får i sig tillräckligt med mat under dagen i stort och att det inte gör något om det varierar. Ibland vill hon bara äta grönsakerna på tallriken och då kan jag smussla till henne lite påfyllning av just detta. Lite diskret så det inte ser ut som om detta är kompensation för vad hon inte äter.

Sen kan jag tidigarelägga nästa mål om det behövs.

Kram från Nancy
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

tack för tankar! :D . just nu rullar det bara på. har inte orkat ta upp det något mer. avvaktar nog lite och ser ur det går. hon är ju inte direkt hungrig när hon kommer hem så hon verkar ju uppenbarligen klara sig....
men det vore ju så enkelt om det fanns bröd om barnen ville. jag har inte tagit upp diskussionen med min dotter. hon kanske inte ens skulle vilja ha ett knäckebröd även om hon erbjöds. och då har ju hela den här grejen verkligen varit onödig. hon äter ju väldigt sällan bröd till maten hemma.

KRAM snälla ni!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"