Lilleman 6 mån når inte riktigt ända fram

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Lilleman 6 mån når inte riktigt ända fram

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Lilleman blir i dagarna 6 månader, och vi börjar längta efter att få nattsömnen att sitta som smäck för att han ska kunna flytta in till storasyster.

Vi har inte sett oss riktigt nödgade att genomföra en regelrätt kur, men har via en standardmodellad slalombana tagit oss till att natten varar 19 till 06 oftast. Ägnade några nätter i somras åt vagning för att få bort nattmaten, och det funkade fint, men efter en förkylningsperiod med mycket nattgnäll o ät (kunde inte neka - vet hur törstig jag själv var på natten då jag var förkyld samtidigt) så vaknar lilleman runt 6, eller som i natt vid 5 och är panikartat hungrig.

Han är nästan aldrig ledsen o skriker, om det inte är hungervargar i magen. Och då har vi inte lyckats få honom tyst med vagning, buffning, ramsa eller vad som nu passar beroende på var han sover.

Hur kommer vi vidare? Är det mer mat på schemat som gäller kanske? Då vi inte har kurat så sitter inte ramsa särskilt bra, även om han alltid får en ramsa när vi lägger honom till sängs.

Schemat idag:

07 Morgon o amning (2 omgångar före 8). Verkligheten: en matning vid 6/halv sju, ibland somna om till 7, sen äta igen, alternativt vara vaken.

08.30 Sova 45 min Verklighet: det är såååå svårt att somna i vagnen - somnar 0845/09. Sover vanligen 35 min o ligger sen o försöker kika genom skynket. Nyfiken!

10/10.30 Mat: 1/2-3/4 burk mat o lite efterätt. En slurk från bröstet går ner i bland också, vanligen vid 11 tiden.

11.30 /12 Sova långlur 90 min. Lyckas vanligen, ibland med ett uppvak efter 45 min/1h. Enstaka gånger svårt att sova klart.

14 Mellis: bröstmjölk. Halvintressant oftast.

15.30 Em-lur 45 min. Svååårt att somna. Verklighet: somnar 15.45 eller senare. Vaknar efter 30 min ofta.

17.00 Gröt o frukt. Oftast jääääättehungrig. Äter 1 portion och knappt halv burk efterrätt/frukt.

18.30 kvällsslurk. Bröstmjölk - äter länge och väl, fast svårt med koncentrationen. Oftast en sista slurk i sovrummets mörker, och då hinner klockan bli över 19.

19.00 Sova natt i spjälsäng i vårt sovrum. Verklighet: 19.15 är vanligare då sista slurken drar ut på tiden.

Vanligen få eller inga uppvak när han är frisk.
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej!
Vad roligt att få en glimt av er vardag nuförtiden även om det handlar om sömnens vara eller icke vara :wink:

Skall se om jag kan vara till hjälp :D
Jag skulle se över schemat lite. Styra upp tider osv. Då är det lättare att anamma rätt attityd!
Hur är systers schema? Vill du att dom skall stämma överens? Jag såg omgående till att deras middagssömn synkades så att jag kunde vila 8) :oops: 12.00 i säng med båda hos oss, så är det fortfarande även om storebror oftast ligger och sjunger...
Vid läggning lägger jag lillasyster 30 min innan (19) så kan storebror och jag läsa lite extra innan han läggs vid 19.30

Är din lille en pigg krabat? Får intrycket av att han inte är en tröttis :wink: Då kan det vara så att sömnpassen ligger lite tätt.
07 morgon & frukost
08.45-9.30 sova (alt 9.00-9.45)
09.30 litet mellis
11.30 lunch
12-13.30 sova (12.30-14.00)
14.00 mellis
16.00-16.45 sova
17.00 middag
18.30 kvällsslurk
19.00 sova

Vad tror du?
Hur kommer vi vidare? Är det mer mat på schemat som gäller kanske? Då vi inte har kurat så sitter inte ramsa särskilt bra, även om han alltid får en ramsa när vi lägger honom till sängs.
Vill han ha mer mat? Ge honom då det :D
Han är nästan aldrig ledsen o skriker, om det inte är hungervargar i magen. Och då har vi inte lyckats få honom tyst med vagning, buffning, ramsa eller vad som nu passar beroende på var han sover.

Här säger jag : ATTITYDEN
När ni bestämt vad som gäller och vid vilka tider maten serveras så kommer saker att falla på plats. Bara ni lär lilleman
8) Jobba in ramsan, kanske med en minikur om ni anser det behövs? Den har man alltid nytta av. Eftersom han redan känner igen den så har ni ju halva jobbet gjort!
Hoppas att jag var till lite hjälp,
stora kramar Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Tack Tina!

Igår natt vaknade lilleman kl 5 - jättehungrig, o pruttig. I natt blev det halv 3. Verkligen inte likt honom. Eller så är det ökat hunger som ställer till det.

Jag gick efter storasysters schema som hon fick i Gastsjön, när jag satte ihop detta. Tänkte att em luren kanske kommer för sent om jag flyttar den. Fast uppenbarligen fixar lilleman det ju ändå när han somnar sent som idag... :-) Ska lägga lurarna en kvart/halvtimme senare framöver och se om det blir smidigare.

Vad gäller maten så vill han ju inte ha mer vid måltiderna, men jag ska försöka införa fast mat på em med. Och så finns ett nyinköpt paket välling på bänken att träna med.

Rörande storasyster så är hennes sovvanor högst opålitliga dagtid. Ibland somnar hon som en stock, och ibland ligger hon o pratar. Mer det senare. Fast utan middagslur har kvällsläggningen på sistone varit snabbare... Så det kvittar nog om de synkas mer. :-)

Minikur med ramsa kan nog behövas så fort vi kan låna ut storassyter en helg och få tillgång till hennes rum.


Plan 1: lägg lurarna 15 min senare i första steget.
Plan 2: inför riktig mat på em med.
Plan 3: välling på kvällen
Plan 4: minikur med ramsa
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Alexander hälsar att middagsmat är grejen. Kladda med gröt kan man göra till frukost. 8)
Vi fick lägga till lite frukt till mellis ockås så att middagen inte skulle bli akuthungrig.
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Aha - funderar på att lägga gröten som em-mellis och mat på kvällen. Storasyster uppskattade den kombon. Å andrasidan är ju gröt på morgonen lite mer "normalt". Kanske kan det få storassyter att äta annat än välling på morgonen, ifall lillebror föregår med gott exempel.
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Japp - gröt till mellis o mer mat på kvällen gjorde nästan susen i alla fall. I natt kom ett återfall med uppvak och hungerpanik vid kvart i sex, men annars har det hållits på rätt sida halv sju i alla fall.

Får väl se vad morgonen har att erbjuda.
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Jaha - vid 8 månader har vi inte kommit ett skvatt längre. Lilleman har inte haft tryggheten att sova genom alla förkylningarna, och därmed snuttas det om natten - fast där inget finns att äta (nästan).

Tänkte försöka bli av med snuttandet och förankra ramsan nu när pappsen är borta och inte kan störas. (Vet att det kanske inte är smart att vara själv med två barn och försöka lära en att sova - men vi får ju aldrig ändan ur annars.)

Har förlagt mig själv till vardagsrummet och lilleman sover ensam i vårt sovrum. Hoppas på det bästa, men för ovanlighetens skull blev till o med läggningen bökig, som annars går som smort.
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Efter natt två på kuren/minikuren skulle jag behöva lite feedback om det går åt rätt håll.

Första natten hade vi två uppvak à 30 minuter vid 1 och vid 3.30. Lugnade med buff, solfjäder o ramsa. Gick in två gånger varje uppvak, lilleman somnade själv till ramsa o bekräftelse.

Dag 1 innehöll något för lite sömn då lilleman tyckte det var lagom att sova 20 min i vagnen istället för 45 på förmiddagen.

10 min sena började vi natt två. Nu vaknade lilleman 0.45 och vi bollade ramsor och eh eh ouääääää eh och mer ramsor fram till 1.40 då jag gick in med en kort solfjäder för att skriken blev mer ihållande. Eh eh och än mer ihållande skrik fram till 2 då jag gick in igen med en längre solfjäder (någon minut). Lilleman lugnade sig och var tyst efteråt. Sista ljudet från honom kom 2.15.
Ett kort "eh" som fick en bekräftelse vid 5.45, sen inget mer.

Skulle jag framhärdat med ramsor bara mitt i natten, eller är det ok att gå in när det hållit på så länge och eskalerar (i början tystnade han i omgångar, som om han höll på att somna, för att sen eh:a och skrika/gnöla igen).

Funderar och är tacksam för input.
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen! :heart:

Jag tycker ni jobbar på bra! Det är lätt att säga att ni ska försöka att jobba mest med ramsan, jag vet. Ibland behöver man gå in och lugna lilla älskligen om det blir för jobbigt, men samtidigt vill man inte fastna i ett solfjäder-/buffninsträsk. Men där är ni inte ännu, så behövs det enstaka solfjädrar så är det okej. :wink: En gång är ingen gång, två gånger börjar bli en vana! :P
Försök att låta ramsan ta över allt mer och mer och senare försöker ni låta älsklingen somna på egen hand mer och mer.

Ni jobbar bra, fortsätt så så väntar snart njutningen bakom näska krök. :D :sleep:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Hej o tack för svar!
Jag körde på under helgen, och det verkar ha gått fint trots en solfjäder eller två natt 2. Natt 3 var lilleman igång 35 min och somnade om själv. Natt 4 (hos mina föräldrar med mig i samma rum) protesterade han högt 10 min och fick 2-3 omgångar ramsor (skrev inget då och glömde). Sen m:ade och hm:ade han och snuttade tumme ljudligt i 20 min innan det blev tyst.

Natt 5 hos föräldrarna pep han till o somnade om utan åtgärd, fast vaknade 6.20 och blev ledsen efter ett tag, trots ramsor.

Natt 6, hemma, väckte vi lilleman några minuter i 7. Och nu slutligen natt 7 körde hans mage igång 6.45, så en illaluktande lilleman (lite missnöjd bara) kom upp strax före 7. Båda nätterna utan ramsor. :-D


Om någon nu orkat läsa så här långt, så undrar jag om ni har tips om bra tidpunkt att flytta ihop lilleman med storasyster? Kanske inte nu under uppföljningsveckan (han får fortsätta sova bredvid mig), men till helgen? Eller är det för tidigt?
Några bra tips för att hantera olika läggtider? Storasyster brukar vara uppe 15-20 min längre för att det varit lättare med logistiken. Fast det kanske är dumt?
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!
Nu har du fått vänta på svar :oops: Förlåt!

Hur har ni det nu? Flyttat ihop älsklingarna ännu? Jag hade själv smygande vargar gällande det. Jag tänkte "tänkt om Ronja väcker Freja" "Tänk om Freja väcker Ronja" osv. Men!! Plötsligt en dag var jag tvungen att flytta ihop dem (Pga renovering) och det funerade hur fint som helst! De störde inte varandra alls. Bara det stora barnet är förvissad om att mamma/pappa tar han om lillebror/lillasyster så sover de vidare, trygga!
Jag hade iaf väntat till efter uppföljningsveckan, men den har kanske redan passerat nu, så seg som jag är på att svara :? :oops: Men sen så!

Om storasyster är uppe 20 min länge så kan det vara lite klurigt för att det är en skarv och lillebror kanske vaknar om ni går in då. Men om ni lägger systern efter 30 min eller 10 min (efter att lillebror somnat) så ska det nog inte vara några problem alls! Ni kan ju oxå lägga båda samtidit, om ni vill. Det gör vi och dte går hur bra som helst. :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"