Nytt schema för en 7-månaders?

Skriv svar
Amme

Nytt schema för en 7-månaders?

Inlägg av Amme »

Hej!

Läser i SHN (2008:30) om barns sömnbehov i olika åldrar. Alla åldrar står med förutom månad 7 och 8, som råkar var just den åldern jag eftersöker! Uteslutningsmetoden säger mig att det borde vara 14,5 h. Stämmer det?

Längre fram i boken finns det exempel på schema för barn som är 7 och 8 månader. Där har barnen kvar alla tre lurar men eftermiddagsluren är nerkortad till 20 min. Är det det bästa sättet att gå till väga?

Vi funderade nämligen på att istället för en kortare eftermiddagslur lägga på en kvart på förmiddagsluren. Tror ni att det funkar, eller är det bättre att behålla fm-luren som den är och lägga en 20- min på eftermiddagen?

Vårt nuvarande schema (utan ändringar):

06.30 Glad morgon
07:00 Frukost (gröt och påfyllnadsamning)
8:30- 9:15 Förmiddagslur
10:30 Lunch (mat)
11:30 - 13:00 Middagslur
14:00 Mellis (fruktpure´och amning)
15:00 - 15:45 Eftermiddagslur
17:00 Middag (mat)
18:10 Nattslurk
18:30 Godnatt

Tack, tack på förhand!!!
Mamma till Lo, född feb 2010, kurad juli 2010
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Amme :D

Jag tycker att det har varit bra att ha kvar förutsättningar för tre lurar så länge som möjligt. Leia sov tre lurar till ca 9 mån, Lussi till 9,5 mån, Lani till 9 mån och min yngsta Leo är snart ett år och sover fortfarande tre lurar. Men jag tror att min lilla yngsta tös är ganska ovanlig där.

Vad tror du om att flytta långluren till 12-13.30 :?:

Och ha kvar en kortare em-lur fast snäppet senare :?:

Någon annan kanske har andra förslag. Jag ville dela med mig av det som funkat bra hos oss. När barnet allt oftare inte somnat på em-luren har jag helt sonika plockat bort den. Det har blivit lite gnälligt på em ett tag men förvånansvärt snabbt har barnet vant sig.

Kram från Nancy
Amme

Inlägg av Amme »

Hej Nancy!

Tack för dina goda råd :D !

Jag tror som du att det är gott att ha kvar em-luren så länge som möjligt. Min tanke var lite ego eftersom Lo sover som bäst i sin egen säng. Detta innebär att jag känner mig lite ofri om jag vill ut på äventyr(med modifikation :wink:) under eftermiddagen. Alternativt att jag ger henne förutsättningar för att sova i vagnen, och så får det bli som det blir...men det kan ju resultera i en liten trött och ynklig dotter när det närmar sig kväll. Hur får man egentligen en säker spjälsängssovare att bli en säker vagnsovare????

...hur som haver så har jag valt att ha kvar em-luren för att låta den ebba ut så småningom. Ska också fundera på dina förslag att lägga middagsluren och em- lur lite senare...det är nog inte alls så tokigt!!

Tack å hej :D / Amme
Mamma till Lo, född feb 2010, kurad juli 2010
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En 20 eller 45 kan de nästa alltid ta sig i vagnen. Och om man är en trasa vid läggning så kan man nattas 30 minuter tidigare.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"