Min lilla dotter på tre år har nu gått på dagis sedan hon var 1 år och 5mån. Vi bytte dagis för ca ett år sedan. Det var svårt för henne i början då barngruppen bestod av jämnåriga (förra dagiset hade hon varit yngst i en blandad grupp=all uppmärksamhet) nu fick hon vara med och "tävla" med de andra barnen.
Då jag arbetar deltid har hon varit hemma med mig de veckodagar som jag varit ledig, ex mån, ons en vecka osv.. dvs aldrig gått på dagis med än 30 timmar i veckan. I somras hade hon sommarlov med oss föräldrar i 8v.
Till problemet: Jag upplever det som att hon fortfarande inte är riktigt "med", hon har inga direkta kompisar på dagis utan det kan skifta och hon vill helst inte gå till dagis alls.
Vid lämning biter hon ihop och sätter sig oftast själv i sandlådan och leker. Vid hämtning leker hon oftast själv.
Enligt fröknarna på dagis är hon mer delaktig vid inomhuslek men detta är inget jag sett. De säger även att de uppfattar att hon gärna själv går ifrån och leker ensam men att hon tar kontakt när hon vill med de andra barnen, de har inte sett att detta är ett problem.
Hemma är hon glad, trotsig och mycket mammig, inte så socialt delaktig-något som vi ska arbeta på att förbättra.
Medveten om att jag ofta vid hämtning överöser henne med frågor som ex har du lekt med leo idag? Har du varit ledsen? Hade du roligt? Hon ignorerar oftast frågorna eller skriker att hon inte vill prata.
Vi har diskuterat med fröknarna och de ska vara mer engagerade i att vår dotter ska komma in i leken med de andra barnen. Vi kom även överrens om att det kan vara bra att hon får mer regelbundna tider på dagis och ska nu gå 9-15 alla veckodagar.
Jag behöver lite feedback, gör vi rätt, ska jag "tagga ner"?