Allt har verkligen blivit HELT fel!!! Akut hjälp!

Skriv svar
Stella

Allt har verkligen blivit HELT fel!!! Akut hjälp!

Inlägg av Stella »

Hej alla kloka!

Vi kurade vår tjej när hon var 4 månader. Innan dess hade hon vaknat var/varannan timme osv. Hade svårt att somna och att sova på dagarna. Men tillslut gick det och sedan gick det tom jättebra! Aldrig problem oavsett tänder, sjukdom, osv.

Nu till problemet... :oops: :cry:

Vi flyttade till hus när hon var ca 1 år. I en månad innan vi fick huset var vi tvungna att bo i en liten lght och då dela rum med henne. Det gick ändå bra sedan när hon fick eget rum. Dock blev det i somras så varmt där inne att vi flyttade ner i källaren för att få det både mörkare och svalare. Men då började allt gå snett. Hon slutade somna själv, vi fick sitta i rummet tills hon somnade och göra ljud osv. Sedan när vi flyttade upp henne till hennes rum blev hon vansinnig och ville absolut inte somna själv. Hon började också vakna på nätterna. Även dagpassen slutade helt att funka...

När hon nu blev ca 16 mån började hon på dagis och då brakade det löst helt. Hon fick panik, var inte arg men jätteledsen och kallade på oss hela tiden. Ramsan bet inte alls. Att verktyga funkar inte riktigt då hon bara men nuddar henne blir lugn och nöjd. Kan ju inte solfjädra och buffa ett barn som nästan sover bara man rör dem väl?! :?

Nu är det då så illa att en av oss måste sitta vid hennes säng och hålla på henne under 30 till 60 min för att hon ska somna. Sedan vaknar hon vid 23 och antingen får man då sitta i ca 60 min till eller så har vi nu tagit in henne till sängen. Inte för att hon sover där heller! :roll: Kan ligga vaken i ca 2 timmar mellan 4-6 och sen somnar hon innan vi ska upp till dagis.

På dagis ligger de med henne och de andra små barnen dagtid. Dock tar hon så lång tid på sig att somna att de nu har tagit ut henne till de stora barnen och där sover hon bara då ca 30-45 min.

Jag vet att alla barn är mer eller mindre envisa men hon är verkligen envis, eller rättare sagt, hon har svårt att somna in. Hon behöver varva ner i c 30min. Det har hon alltid gjort, innan gjorde hon det själv bara. Och på dagis har de inte tid med det... :(

Vad ska vi göra?! Kura om helt?! Men går det om de ligger med henne på dagis och likaså att hennes mormor ligger med henne när hon passar henne varje fredag. Sist sov de 2,5h tillsammans! Svårt med rutiner nu med dagis.

Tilläggas kan att hon älskar dagis redan, springer dit. Älskar sin mormor också och hon äter som en häst både hemma och borta!

HJÄÄÄÄLP innan hon slutar äta, blir grinig och ledsen.

Schemat ser ut ca så här nu:

Frukost 0800
Lunch 11.30 - 12.00
Sova 12.30-14.00 ( sover i realtiteten 13-1330 ca på dagis)
Mellis 14.30 jättehungrig
Äta 17.30 jättehungrig
välling 19ca
sova 1915ca

Hade kanske varit bättre med middag kl 17 men vi vill så gärna äta med pappan kl 1730.

Vad göra?!

Tack tack tack för all hjälp!
Världens goaste Alma :heart: född 090322 (akut snitt)

Barnmorska som är så glad över att ha hittat barnaboken!
Stella

Inlägg av Stella »

Vill bara tillägga att hon inte beter sig det minsta grinigt, trött eller så på kvällarna och efter dagis. Hon somnar dessutom aldrig i bil eller på cykel. Hon somnar helt enkelt aldrig av trötthet!!!!!!!! Somnar bara om man tvingar henne och hon inte har ngt val. Hennes hjärna är liksom på högvarv hela tiden... :roll: Har börjat trotsa lite men det är också det enda!
Världens goaste Alma :heart: född 090322 (akut snitt)

Barnmorska som är så glad över att ha hittat barnaboken!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Stella!

Det finns en tråd med ett lite liknande problem, och Anna W har gjort ett kanonbra svar i den. Här är länken:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21721

Sedan vill jag också säga att det troligen är förtrotsen som spökar lite i bakgrunden. Just därför är det så viktigt att visa att man som förälder och guide i livet vet hur saker och ting fungerar. Det är NI som föräldrar som ska ta ledningen, sätt inte över den på lilla barnet! Det är bara att putsa attityden nu och köra en minikur :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"