Frågor om mens, amning och pumpande.

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Gäst

Inlägg av Gäst »

:P "Kossan"är ju utmärkt! Och så kan jag sitta och gnida in rödvin trots att jag inte ammat :lol: ! Livet är toppen :thumbsup: !

:idea: Jo- Mammuten ammande i fyra dagar sedan hade jag behövt vinet - även oralt :wink: :lol: ! Jag har nämligen väldigt känslig hy och var helt sönderammad efter 3 dagar. Blodet rann och jag klöste mig i låret för att fördela smärtan när jag ammade :cry: . Så vi for in till patienthotellet och där fanns en Syster Karin som jag sent ska glömma! Hon fixade ersättning och sonen kunde äta utan att jag hade ont :shock: ! Eh - en självklarhet för många men jag visste ingenting om flaskmatning :roll: och under hormonernas påverkan så var jag övertygad om att sonen skulle svälta ihjäl om jag inte ammade.... :oops: :cry: . Men det gick ju bra ändå och jag har fortsatt min karriär som flaskmamma och trivts mycket bra med det så några ömma klövar finns inte hos Mammuten :P !

:D Jag har givit mina barn en mätt mage och en glad mamma från start och det är jag stolt över O:) !
Senast redigerad av Gäst den tis 15 nov 2005, 10:41, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

*frieda* skrev: Amning blir till vad man gör det till... går man omkring och är hysteriskt rädd för att kålpudding och apelsiner skall orsaka magknip eller att ungen skall bli dragen på en 4 lättbira om dagen - Då har man gjort sig problem som kanske inte ens finns. Likaså om man köper amningshjälpens, totalt hutlösa, tilltro till exklusiv amning i 6 månader... Inte undra på att vissas utdrivningsreflexer inte funkar när vi måste leva under en sån press.
:idea: :thumbsup:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Det var en mycket klok syster Karin tycker jag! :idea: Amning skall som sagt aldrig vara ett helvete, då slutar man!

Utmärkt med med din ambition att vara en glad mamma och ha mätta ungar :thumbsup:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp - syster Karin glömmer jag aldrig! När jag satt där rödgråten över att jag var så uselt skapad så att mitt barn skulle svälta ihjäl (och så usel att jag vågade säga att det gjorde J****T ont dessutom) så gav hon mig en kram och sa: "Vet du vad - vad ditt barn behöver är en mätt mage och en glad mamma. Hur det går till spelar ingen roll - bara barnet har en glad mamma och en mätt mage så ordnar sig resten!" Så sant som det är sagt och jag är så glad för att jag råkade stöta på just henne! Man har ju hört så mycket annat därefter!
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jag hade å andra sidan blickarna på mig för att BVC tyckte att jag ammade för länge! När min son var fyra månader tänkte jag att han kunde ju faktiskt få sig en flaska ersättning innan läggdags - amningen fungerade fin fint och jag hade precis böjat introducera smakisar. Men, och det finns ju alltid med ett "men" i sammanhangen, efter att sonen hade skälpt i sig sin flaska hände något med lilla magen. Jag hade lagt honom för natten och allt hade gått som vanligt helt plötsligt, när jag satt och tittade på TV:n hörde jag ett illtjut som typ gick genom märg och ben. Jag tassade in till sonen för att kolla läget, la till rätta, buffade lite - barnet i fråga skrek för livet och mamman insåg ganska snart att här är det fara och färde. Jag stod ut med illskriket en halvtimme, sen ringde jag akuten (man märker ju när ens unge inte mår bra) - Ambulans in och det konstaterades att sonen hade fått tarmvred, men det la sig själv som tur var. Vi stannade över natten och jag satt med lille gubben, som var lite öm i kistan och säkert chockad efteråt, i en gugnstol ute i korridoren och gungade till kl var 4 på morgonen, då först somnade han! Sen fick han någon mjölkprotein/laktosbefriad ersättning utskrivet på recept, som smakade apa - det tyckte sonen med! Dessutom var det bara blaskigt och tunnflytande! Det hela resulterade i att jag ammade sonen i två år - d.v.s. vid fyra månaders ålders introducerades mat och AW:s härliga havregrynsgröt på reportoaren, så efter halvåret var passerat åt han bröstmjölk tre gånger om dagen (fruktost, mellis, nattslurk efter gröt). Sen vid ett års ålder och framåt diade han två ggr/dag (inte natt), morgon och kväll. Han har aldrig haft napp och alltid sovit som en liten gris på natten! I efterhand har vi konstaterat att han är laktointolerant - om det har någonting med ersättningen att göra, det vet jag faktiskt inte...

Det finns få föräldrar som inte gör sitt bästa för sina barn och jag tycker att all form av hysteri kring ämnet amning är beklagligt! Det finns inga "ska" och "måsten" när det kommer an på att mata sitt barn, mer än att det just "ska" ätas, ätas och gärna lite till :wink: :!:
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

uuhh.. rysningar i nacken (och det är inte lössen som kryper längre...). tarmvred på en liten skrutt. stackars honom och dig med för den delen. oavsett flaska eller bröst så är det ju hemskt!
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nää, kissemjao, det var inte kul alls :cry: :evil:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"