Kurar lille Svante 5.5 månad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Topp! :D
SigridE

Inlägg av SigridE »

Natten som gick, ja den gick helt enkelt! :D Han vaknade 20 över 6 och hoade glatt och då lät jag honom vara efs det var så nära väckning. Han varvade hoanden med tystnad tills 10 i 7, då började han tröttna så jag tog upp med klockan innan det blev gnöl och oj så glad han var!
Jag hörde runt 5-snåret att han vände på sig (via babyvakten) och att han då inte vaknade helt är ju bara toppen!

Nu är vi nästan vid målet och det känns ju alldeles underbart - nu är det daglurarna som ska sättas helt och hållet!

På fredag så flyttar vi in i en ny lägenhet och tills dess ska total mörkläggning vara fixad - här sover han ju i tvättstugan så det är redan svart, tyvärr finns det inga klädkammare eller förråd där han kan sova på nya stället. Men jag har läst i mörkläggningstråden så det ska jag allt kunna ordna :)
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Topp! Tänk vad lite mat kan göra! :D
SigridE

Inlägg av SigridE »

Jag kan nu berätta att vi har en kille som sover heeela natten och nästan alltid hela daglurarna! Vi flyttade som sagt för en vecka sedan och det har inte varit några som helst problem!

Om det inte vore för de tidiga mornarna... Han vaknar alltid någon gång mellan 6 och kvart i 7, och jag ramsar inte efs det är så nära till väckning. Hittills har det inte gjort så mycket eftersom han mest legat och snackat, men de senaste dagarna har han börjat skrika istället. Nu tex ligger han och skriker arg som ett bi och hr gjort i kanske 10 minuter.. Och eftersom jag vet att han vaknar runt sex så gör jag detsamma och blir aldrig riktigt utvilad.. Även om han inte vaknar förrän 20 i så har jag ändå legat och halvlyssnat sen sex, mycket dumt men jag vet inte hur jag ska komma ur det heller.
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, vad skönt att läsa! Mornarna ger sig. Jag tycker att pangramsa vid minsta/första pip är det bästa, även om det är en förnöjsam gäspning, ha ha. Mammasömnen brukar falla på plats den med, en kvällspromenad är bästa botten för den! :D
strömming

Inlägg av strömming »

Hejja Lilla S och hejja Sigrid! Hade helt missat att ni kurade lilla S! Spännande att läsa din tråd. R hade tidiga morgnar länge, kändes det som :oops: , men nu när de har försvunnit så var nog inte knappt 2 månder så länge trots allt. Det ger sig ska du se! R vaknar ofta runt kl 6 nu, snackar lite och somnar om. Vi hör honom men gör inget. Han slocknar igen och vaknar med väckarklocka kl 7. I :heart: väckarklockan!
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
SigridE

Inlägg av SigridE »

Ja väckarklocka är toppen! De senaste mornarna är det faktiskt Sixten som väckt Svante runt kvart i 7 med sina rop och sånger :roll:

Däremot har jag en fundering kring schemat. Som det är nu lägger han sig vid 9 på förmiddagen. Han har hela tiden varit jättetrött och ledsen vid 8, och jag tänkte att det skulle bli bättre när han slutade vaka klockan 6, men det har det inte! Han verkar fortfarande behöva sova vid 8, ska jag ge det mer tid (han har ju haft 9 i 3 veckor nu (är det inte längre?? :shock: ) och sovit till ca 7 i kanske 4 dagar) eller ska jag ändra om i schemat så att han får sova kl 8 istället och justera om de andra tiderna också lite?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Det låter lite tätt att lägga barnet igen efter bara en timme vaken, hur har ni gjort senaste dagarna?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
SigridE

Inlägg av SigridE »

Hej! Vi ändrade till 8 vilket funkade jättebra i ett par veckor men sen slutade han att vakna i vargtimman och då blev det för tidigt med 8 och vi ändrade till 9 och försköt hela schemat vilket har funkat bra.

Nu har jag en ny fråga då han har börjat vakna i vargtimman igen och ofta valbar runt kvart över sex och inte kan somna om igen. Han är gnällig på dagarna och vill vara uppe mycket och verkar väldigt trött. Han blir 7 månader idag så det är väl dags att minska sömntiden men han är nästan alltid trött ett bra tag innan han läggs så det blir nästan alltid att jag kvartar, ibland en halvtimme på kvällen.

Kan 8-månadersångesten komma redan vid 7 mån?
Och ska vi minska sömntiden i schemat trots att han verkar så trött?
SigridE

Inlägg av SigridE »

Hej! Vi ändrade till 8 vilket funkade jättebra i ett par veckor men sen slutade han att vakna i vargtimman och då blev det för tidigt med 8 och vi ändrade till 9 och försköt hela schemat vilket har funkat bra.

Nu har jag en ny fråga då han har börjat vakna i vargtimman igen och ofta valbar runt kvart över sex och inte kan somna om igen. Han är gnällig på dagarna och vill vara uppe mycket och verkar väldigt trött. Han blir 7 månader idag så det är väl dags att minska sömntiden men han är nästan alltid trött ett bra tag innan han läggs så det blir nästan alltid att jag kvartar, ibland en halvtimme på kvällen.

Kan 8-månadersångesten komma redan vid 7 mån?
Och ska vi minska sömntiden i schemat trots att han verkar så trött?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

ångesten kan definitivt komma nu. Vår började strax därefter. Har du Barnaboken? Läs i så fall om ångesten.

Ändra inget i schemat om det är en liten tröttis vi har att göra med. Då brukar det vara lagom att ändra efter ångesten är slut. Om du ändå ser att du behöver justera så kanske du kan minska sista luren istället för att plocka bort något är min tanke.

Vi hade en 20 minutare som sista lur vid 16-tiden då.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
SigridE

Inlägg av SigridE »

Tack för snabbt svar, som dessutom bekräftade min egen känsla. :)
SigridE

Inlägg av SigridE »

Jag har en fråga mest för att kolla att det är okej som vi gör.

Svante fyller 9 månader på fredag och har alltså 14 timmars sömnbehov. Han är och har hela tiden varit en riktig liten tröttis (som dock lyckades få sova allt han behövde först när vi kurade). Vi har kvar samma schema som när vi började vig 5.5 månader. Jag bytte schema till 2 lurar efs han inte alltid sover den sista en dag och det funkade okej, men nästa dag återgick jag till gamla schemat eftersom han nästan stupade av trötthet klockan 9..

Iaf, så här ser schemat ut nu:

19-7 natt
9-9.45 fm.lur
12.15-13.45 middagslur
16.15-17.00 em.lur

Vi lägger honom nästan alltid 18.30 och det händer att han somnar då men oftast ligger han och pular ungefär till 19. 12 timmars natt alltså, ibland 12.5
klockan 9 på morgonen är han alltid trött och somnar på en gång. Till lunchen lägger vi i princip alltid klockan 12 för att han är jättetrött och visar tydligt att han vill sova. Då tar vi upp efter 2 timmar istället för 1,5. Nu är vi alltså uppe i 14.45-15.15 timmar beroende på om han somnar tidigt på kvällen. På eftermiddagen sover han antingen 20 i vagn eller 45 i säng. Till slut är det alltså 15-16 timmars sömn på ett dygn.

Han verkar dock väldigt nöjd med det, är alltid pigg och glad när han är vaken och vill helt enkelt sova mycket.

Jag vill bara kolla så att det är ok eller om man "ska" hålla efter det förväntade sömnbehovet?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Men du, det låter ju helt underbart! Kör på det :sleep: ! Du märker när det är dags att dra ner.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
SigridE

Inlägg av SigridE »

Tack! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"