Fantastiska nätter - struliga dagar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mellow

Fantastiska nätter - struliga dagar

Inlägg av Mellow »

Hej!
Vi kurade vår lilla 6-månaderstjej för 2,5 vecka sen. Sen första dagen på uppföljningsveckan har hon sovit 11,5h/natt (20.00-7.30) med några få undantag. Hon kan fortfarande vakna till på natten men somnar ALLTID om på egen hand. Nattningen går också utan problem, vissa kvällar kan hon ligga och "prata" för sig själv i 5-15 minuter innan hon somnar men oftast däckar hon på en gång. Helt fantastiskt känns det. Nu till det som fortfarande strular och det är lurarna på dagen. Första luren 9.30-11.15 funkar alltid bra men de två senare på dagen (13.15-14.15 och 16.15-17.15) är inte roliga. 13.15-14.15 är något bättre men sista luren är hon är jätteledsen när hon ska somna in och river upp hela sängen och hamnar nere vid fotändan. Ibland har hon hållit på så tills det är dags att vakna igen och då har jag gått in till en rödgråten och vid det laget mycket trött liten tjej, gjort henne glad och sen tagit upp henne och sen är hon supergnällig eftersom det förmodligen tar en hel del energi (för oss båda) att kämpa så mycket. Nu undrar jag vad ni tycker, ska jag ändra schemat så att hon bara får två lurar/dag i stället trots att hon bara är 6½ månad? Jag tycker att det är så synd att det ska behöva bli en sån trist upplevelse av insomnandet när de andra insomningarna fungerar så bra. Det lustiga är att att nätterna alltid fungerat hyfsat bra med henne och dagarna alltid strulat och det mönstret verkar fortsätta...

Kram
Mitt första :heart: föddes i februari 2010 - Kurstart 15 augusti 2010
Mitt andra :heart: föddes i januari 2012 - Kurstart 22 september 2012
Mitt tredje :heart: föddes i mars 2016 - Kurstart 24 september 2016
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Vad bra att kuren nästan är i hamn.
Det första jag ser i ditt schema är att du har väldigt konstiga sömnintervall. Är man känslig så kan det störa oerhört hela dygnet (vissa bryr sig inte alls, men många gör). Naturliga sömnpass är 20 och 45 minuter resp. 1,5, 2, 2,5 timme. Timmespass är oftast de sämsa.

Jag skulle göra de två sista lurarna till 45-minuterslurar och den första morgonluren till en 1,5 eller 2-timmarslur. Att gå för tidigt till två dagslurar hjälper inte, resultatet blir bara en övertröttis som trasslar än värre på dagarna, tro mig, jag gick i den fällan med min äldsta. Bättre då att erbjuda framförallt den sista luren i vagn och ha i huvudet att det ändå är en kort tid det handlar om för er, men det är en viktig tuppis för barnet så länge den behövs. När den slutar behövas så slutar det också att somnas då, mycket praktiskt. Innan dess kan den bli både 45, 20 eller 5 minuter. Allt är ok, bara man får en chans att somna fint och utan stök.

Vad tror du om det?
Mellow

Inlägg av Mellow »

Hej!
Tack för ditt svar! Du har säkert rätt i det du skriver så jag gör självklart ett försök med ändrade sovintervaller och ser om det gör saken lättare. Jag har försökt att låta henne sova i vagnen sista luren och ibland går det bra och ibland inte alls men det kanske är som det står i boken att det viktiga inte är minutrarna i sig utan att vi ger henne möjlighten att sova. Jag ändrade nu schemat till följande:

7.30 Gå upp
8.00 Frukost – gröt med frukt
9.30 Ersättning
9.45 SOVA 1.45h
11.30 Vakna
11.45 Lunch – puré + frukt
13.15 Välling
13.30 SOVA 45 min
14.15 Vakna
16.15 Ersättning
16.30 SOVA 45 min
17.15 Vakna
17.30 Middag – puré + frukt
19.00 Kvällsritual, amning + välling, bus
20.00 SOVA för natten

Vad tror du om det? Det blir 15 minuters mindre sömn än rekommendationerna för 6 månader men å andra sidan är hon sart 7 månader och då skulle jag väl ändå ha minskat med en kvart?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag gillar inte 1,45. Gör det till 1,5 timme istället. :D Skulle hon vara aptrött nån dag då sistaluren brunnit inne så lägg henne 30 minuter tidigare för natten, det kan man alltid göra utan att det påverkar nått i övrigt.

Och det är helt rätt, du kan inte sova åt henne, bara ge goda förutsättningar för sömn!
Mellow

Inlägg av Mellow »

Tack! En ny liten fråga. Min dotter börjar visa tydliga tecken på separationsångesten som verkar mkt vanlig att dyka upp runt 7 månader, hon har också blivit sjuk. Vet inte om någon eller båda av dessa två faktorer spelar in men hon har några morgnar i rad vaknat mellan 45 minuter - 1h innan hon "ska" vakna. Hur gör ni då? Hon är ledsen och det mattas inte av utan hon gasar liksom upp sig vartefter. Jag väntar tills hon är riktigt ledsen innan jag åtgärdar och då blir det ramsa men det hjälper inte alls. Finns det någon tidsgräns för när man envist ska natta om på morgonen? Jag vill ju inte att hon ska vänja sig vid att helt plötsligt vakna en timme tidigare men samtidigt är det sååå svårt att natta om när det inte är så lång tid kvar av nattsömn. I morse vaknade hon vid 6.15, låg och gnällde till 6.30 och jag gick in strax därefter. Då hade hon bajsat så jag bytte i sängen och försökte tappert att natta om men hon blev helt tokug när jag gick ut igen med ramsan så jag gick in igen och gjorde glad morgon (ska iväg till skolan och kände att tiden inte fanns att vara konsekvent hela vägen just denna morgon och att det därför var bättre att bryta).
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Här är en länk där du får råd om morgonen och vad du kan göra. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar