Mitt i kur, hungrig & högljudd 4,5-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och med smakisar: Små skeptiker kan gärna behöva samma sak många gånger innan det funkar. Håll inte på att byta så mycket, ch dra inga större växlar på de första reaktionerna.

Man behöver inte flaska om man inte vill. Tutte och gröt går helt utmärkt fram tills dess man lär sig bemästra en pipmugg eller ett vanligt glas.
Malva & Luddes mamma

Inlägg av Malva & Luddes mamma »

Tack Anna, nej han suger inte längre på fingret. Inga pureér el grötar har funkat ännu. Han helammas fortfarande vid 6,5 månaders ålder :evil:

Här har vi haft cirkus i sommar. Pga att vi varit bortresta har jag känt mig tvungen att ta upp honom på nätterna vilket innebär att han legat och ammat mer än en nyfödd gör. Allt har blivit tokigt, även samtliga läggningar. Att han vänder sig hela tiden och ligger som en skalbagge och skriker gör det inte lättare.

Nu är det skärpning och strikt schema som gäller. Hädanefter får han bara amma inom 30 minuter, inget småsnuttande. Bortsett från morgonamningen försöker jag först med mat efter varje sovpass, innan jag erbjuder bröstet. Blir det rätt :?:

Jag har bestämt mig för att sluta vända på honom. Det blir ju bara spring i onödan och han kan vända sig obehindrat själv. Nackdelen är ju att det blir mer ytlig sömn på rygg men oftast lägger han sig i sidläge.

Nu vill jag gärna ha schemahjälp. Dagslurarna skall kortas från 1,5 - 2 -45 min.
Jag vill ha natt 19.30 - 07 (11,5)
sova 9.15-10 (45)
sova 12.15-13.45 (1,5)
sova 16-16.35 (45)
Det blir 14 h 30 minuter vilket motsvarar 7-8 månader. Ruben blir 7 månader om två veckor. Eller ska jag ta 1,5 - 1,5 - 20 varianten istället :?: Det blir 14,50 h. Känns som mitt förslag står sig bättre över tid, vill ju ändra så lite som möjligt.

Ramsan funkade OK i natt. Han vaknade många gånger, cirka 1 gång i timmen genom hela natten :? men jag behövde bara ramsa någon gång och då bara en ramsa, annars somnade han om själv. Jag tog upp honom och ammade en gång i sömnen.

Han vaknar alltid 06.45, en kvart innan egentliga väckningen. Jag gör morgon då. Ska jag sluta med detta och bara använda marginalkvarten vid kris :?:

Bebis och jag sover fortfarande i samma rum men jag har delat av det med en bokhylla. Han vet nog ändå att jag finns där. Jag vill sova med honom på en annan våning än den där min man och övriga barn sover, så att vi stör varann så lite som möjligt. Jag har så svåra sömnproblem. Det rummet han sover i är också det enda som kan mörkläggas väl pga de andra barnen är mörkrädda :lol:

Tacksam för hjälp att styra upp situationen.
Malva 060303, Ludvig 080308, Ruben 100212
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Låter bra att du styr upp han sömn igen efter sommarens utflyckter. Angånde att h ninte äter annat än BM så kommer det att lösa sig när han inte ammas på natten längre. Då kommer han vara hungrig på dagarna och äta med aptit. Så här i början om det är svårt att få i fast föda kan endel barn må bra av att ammas först och sedan få puren. Kanske värt att pröva?

Jag tycker ditt schemaförslag ser fint ut.

kram
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Malva & Luddes mamma

Nu försöker vi enbart med gröt och banan för det är det enda han inte får kväljningar av. Men det är en enda tugga han tar emot (och den kommer ut), sedan kniper han...Fortsätter ändå efter varje sömnpass.

Jag är tveksam till om det räcker att jag tar bort nattamningen för att få aptit, han ammas endast en gång under några minuter. När jag inte ammade honom på natten hade han ändå inte större aptit på dagen. Tar bort amningen nu för att se om han inte längre vaknar varje timme då. Det är ett problem att han sover på rygg sedan han lärde sig att vända sig. Jag kan ju inte snurra på honom natten igenom och dessutom vet jag inte hur han ligger eftersom det är kolsvart i rummet. På dagen ser jag att han ligger på rygg.

Hur som helst ska min man ta honom i natt för första gången, han ska inte längre få amma på natten, jag är ett vrak :cry: och måste få sova mer än 30 minuter åt gången.

En fråga om marginalkvart. Han tas upp kvart i sju nästan varje morgon eftersom han vaknar precis då. Ska jag försöka söva om honom till sju då han egentligen skall upp, om det inte är kris :?: . Vad gäller vid dagslurarna? Vi brukar ta upp honom tidigt då också ifall han vaknar från och med en kvart tidigt efter att ha sovit gott så långt.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Malva & Luddes mamma skrev:Nu försöker vi enbart med gröt och banan för det är det enda han inte får kväljningar av. Men det är en enda tugga han tar emot (och den kommer ut), sedan kniper han...Fortsätter ändå efter varje sömnpass.
Ta inte för mycket extra för kväljningar. Mitt MATVRAK har kväljts av alla nya konsistenser, och gör så fortfarande. Vissa har längre invänjningstid helt enkelt. Det betyder inte att man inte tycker om, har Alexander lärt mig... Men håll inte på efter varje sömnpass. Välj ett tillfälle på dagen, jag tror det gör er båda gladare.
Jag är tveksam till om det räcker att jag tar bort nattamningen för att få aptit, han ammas endast en gång under några minuter. När jag inte ammade honom på natten hade han ändå inte större aptit på dagen. Tar bort amningen nu för att se om han inte längre vaknar varje timme då. Det är ett problem att han sover på rygg sedan han lärde sig att vända sig. Jag kan ju inte snurra på honom natten igenom och dessutom vet jag inte hur han ligger eftersom det är kolsvart i rummet. På dagen ser jag att han ligger på rygg.
Du ska få se. Nattamaten ger mer än vad man tror, speciellt när den inte längre behövs. När man inte vaknar varje timme utan sover gott så äter man bättre också. Det är som med en själv.
En fråga om marginalkvart. Han tas upp kvart i sju nästan varje morgon eftersom han vaknar precis då. Ska jag försöka söva om honom till sju då han egentligen skall upp, om det inte är kris :?: . Vad gäller vid dagslurarna? Vi brukar ta upp honom tidigt då också ifall han vaknar från och med en kvart tidigt efter att ha sovit gott så långt.
Marginalkvarten är ju till för att den ska vara till, så att säga. Klart du kan använda den.
Malva & Luddes mamma

Tack för era svar, vi kör på utan nattamning och med en smakis per dag.

Det går så fruktansvärt dåligt med nätterna nu. Vi har verkligen tappat säkerheten :cry: . När min man tog sin första natt föregående natt skrek bebis minst en gång i timmen genomgående från kväll till morgon. En gång tog det 1,5 timmar innan han somnade om, efter solfjädring. Jag vet inte hur vi ska komma vidare. Det har ju fungerat i samband med kurstart, då hände det att han sov 20-04 på egen hand. Men nu alltså skrik i stort sett varje timme. Vi ramsar då men solfjäder brukas minst en gång per dygn (tills lugn och någon gång tills sömn). Tror vi ska backa :?: Överkoncentration :?: Man vill ju inte överge honom skrikandes heller.

Rummet är mörkt och nu också svalt. Jag sover i samma rum. Jag har sedan efter uppföljningsveckan ramsat honom från sängen (som är belägen vid dörren). Kanske att han ändå märker skillnad på varifrån ramsan kommer dag-resp nattetid? Han förstår ju rimligen att jag sover i sängen trots att han bara är 6 månader, även om jag är tyst som en mus...Men jag ser ingen annan möjlighet så länge han sover så kasst, han skulle störa man och barn om han flyttades.

När jag lägger honom ramsar jag normalt bara ut, han skriker någon minut och därefter kan jag bekräfta. På natten tar det ofta betydligt längre tid att få honom att somna om. Jag är förstås helt slut av att aldrig få sova mer än minuter i sträck och har grymma sömnproblem. :twisted:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Har han varit förkyld precis och kan ha fått öroninflamation? Vill inte skapa flera vargar men precis så har mina barn reagerat när de har ont.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Malva & Luddes mamma

Nej, det har inte varit förkylt under sommaren.
Malva & Luddes mamma

I natt gick det ändå åt rätt håll. Det var mer skrik varannan timme än varje i alla fall och jag fick tyst på honom med en enda ramsa flera gånger. Jag behövde inte solfjädra alls och kunde väcka honom 7. Nu hoppas jag att jag förmedlat lite säkerhet så uppvaken minskar i antal och längd.

Om han skriker lite grann efter min ramsa, ska jag bekräfta då även på natten för att få sista ordet eller är det OK med lite protester
:?: Rädd att han går igång igen förstås.

Att inte amma på natten har gått bra, protesterna har inte stegrats av det och han är inte så hungrig på morgonen heller faktiskt. Jag förstår inte riktigt vad han lever av. Nu ammar jag ju så litet jämfört med småsnuttandet tidigare. Hoppas han snart vill börja äta mat.
Malva & Luddes mamma

I natt hade vi vår bästa natt någonsin :lol: Lite smågnöl vid något tillfälle på kvällen, men det redde han ut själv. Sedan ingenting på hela natten (som gick igenom mina öronproppar i alla fall) utan han vaknade på gott humör 06:47!

Nu är vi på rätt väg!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg. :lol: \:D/ Bra jobbat!

kram
Ida

www.sovgott.net
Malva & Luddes mamma

Det har fortsatt lika bra! Skriker till någon gång ibland men inget som kräver min hjälp. Han vaknar ofta strax efter sex och då ligger han och leker med sitt gosedjur en halvtimme innan han somnar om utan protester. Så nu får jag använda marginalkvarten åt andra hållet :wink:

Han har blivit en tummsugare de senaste dagarna. Han tog ju aldrig napp men tummen sitter fint, både när han sover och är trött.

I går fick min man i honom lite gröt för första gången. Mycket kom ju ut men det var ändå en förbättring. Jag har lagt av med matningarna för tillfället och låter mannen ta det istället.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"