Schemahjälp 4 mån med reflux

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jolo skrev:En vädring: första luren kommer under hela kuren att ske under promenad hem efter dagislämning, det kommer jag inte ifrån. Ska jag ställa mig nånstans ute och vagna o ramsa tills han somnar innan jag promenerar hem?
Om luren alltid ska var under prommenad skulle jag bara ta vagnen och prommenera och låta honom somna på vägen hem.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Jolo

Inlägg av Jolo »

Åhå! Så bra! Då blir det så. Och middagsvila inne. Och promenad även till 20:an kl 16.

Tack för hjälp Ida!
:D
Stora J 060310
Lilla J 100120
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej, finns det någon som hinner svara mig under dagen, tro?
Behöver råd inför natt 2 inatt:

Natt 1 är gjord. Och jag är lite ... "snopen":
19.11
Tillrättalägger. Buffar. J spjärnade lite, sen ljudade han med i gunget i takt och var allmänt småpratig. Jag solfjädrade och tänkte UT! "Verktyga inte nöjd bebis! Han behöver ju inte buffas, han bara garvar åt mig!
Trycker till.
Ramsax4 med "full i skratt-tonfall".
19.14
Husljud och klassisk musik på i huset. han småsnackade, bökade lite och grymtade lite men var inte det minsta missnöjd.
19.28
Tyst. Bekräftelse. Tyst. Sover.

05.07-05.13
Några små sekundlånga pip då o då= sovljud jag känner igen. Avvaktar. Tyst.

05.25
Gnäller till 2 ggr. Tänker: "natt1-jag skulle ju verktyga!": l<In. Han låter snorig o täppt. Lägger tillrätta, filten på, solfjädrar i 20-30 sek. Ramsar ut. Tyst. Bekräftelse. (bergis lite för sent och lite för låg volym bannar jag mig).
Tyst. sover 05.29.

05.43 1 sekunds knorr.
05.57.05.58 Mm-ar två ggr.
06.50: gnäller till. jag gör kul morgon för att hinna väcka (egentligen 07.)

Jaa, ni..det är ju jättekul att han sov men jag har alltså inte buffat och bara ramsat två besked och två bekräftelser. Har inte fått träna in ramsan alltså. Eller på att lugna honom... Ska jag köra på som om det vore natt 1 i natt igen? Eller köra BARA RAMSA? Antagligen får jag träna på den till middagsvila, i och för sig...och när väl uppvaken kommer.
Det är det här som är sömntrasslet sista tiden: han vaknar i vargtimmen eller för tidigit och ligger vaken o bökar eller gnäller lite. I väntan på kurstart har vi "hållit huvet kallt" och bara avvaktat o tigit eller så har mammajag varit där o fjädrat och buffat och underhållt. Det är oftast ett halvuppvaknade tidigt typ 4-5 som vi struntar i o han somnar om. Sen flör tidig morgon.

Vad säger ni? Köra på enligt lathund ändå? Och tidiga morgnarna? Han kan ju somna om första vändan men inte andra eller tredje runt sexsnåret. Ska jag panga eller avvakta?

kram Jolo!

:)
Stora J 060310
Lilla J 100120
Jolo

Inlägg av Jolo »

Har nån tid. ...? Kan tillägga att vid middagsvila var det många frågor och vagning i tre omgångar. Ramsa räckte icke. Gråthsckiga dndetag....Vaknade med ett gråtigt gnäll :( efter 35 minuter o det krävde vagning. Så nog lär jag få träna ramsa ikväll alltid. Som sagt - borde jag se i natt som natt 1 då?
Kram jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Det HÄR fixar ni! J kan ju sova! Det är bevisat av förra natten, det förstår du va? :wink:

Enligt min erfarenhet så börjar daglurarna strula när nätterna faller på plats. Det är inte alls konstigt. Och då jobbar du med att buffa LUGN och går därifrån med ramsa.

Jag tycker inte du skall stirra dig blind på hur boken säger att du skall göra. Vad jag menar är, tänk inte "oj, nu är jag på natt tre men han beter sig som natt 4...." Man får se SHN som en stödbok där det hela egentligen går ut på att läsa av situationen och känna in HUR man skall bemöta det hela.

Ett barn som småknorrar, ramsar man inte. Det är min uppfattning. Man får låta, fundera och ha ljud för sig. Jag menar, du somnar inte alltid själv på sekunden när du lägger dig, eller hur?!

Hur gick nu natt 2? Oavsett vilken natt det är så tycker jag att du bestämmer dig för att helt gå över till ramsa NÄR du märker att han förstår den, dvs tystnar av ramsa. Då kan man lämna buffandet.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej Anna!

och tack för ditt svar!!Jo nu ska du höra!

Skrutten lades glad men sömnig kl 19 igår. Jag bara markerade några buffningar, fjädrade kort och ramsade ut med skratt i rösten. Han låg och donade lite och pratade lite. Jag husljudade o klassisk musik stod på. KL 19.06 v ar det tyst, jag bekräftade och sen var det tyst. Tyst och tyst. kl 04.40 mm-ar och suckar och sovlåter han lite då och då. Jag gör intet. Sen sovlåter han lite några ggr till runt kl. 5 och sen.... hör jag honom kl 06.55 (morgon kl 07). Småpratande för sig själv. Jag går in och gör lyckligt återseende och får ett solskenssmajl!

Alltså - inte en enda ramsa förutom beskedet och bekräftelsen vid läggning.

Daglurarna igår och idag tjorvar lite, föga originellt!. Han sover i vagn inne, på rygg, på långa luren (annars på promenad väg till o från dagis). Både idag och igår har han frågat en hel del, jag ramsat en hel del vid långa luren, x4 oxh x6 och x8. Båda dagarna har jag fått vagna till lugn o tyst. Varje gång jag då gått med ramsa tar han fart igen. Jag kan inte säga att han tystnar av ramsan ännu tyvärr.

Jag måste väl bara vagna lugn och så ut med ramsa tills det funkar, va? Nu har jag vagnat tills han håller på att somna o ramsat ut ned till bekräftande. Det är precis fel va? Jag måste få honom att tystna av ramsan, inte vagnandet? (han tystnar så fort jag tar i handtaget - eller är det för att jag kommer in i rummet...? ) :roll:
kram JOlo
Stora J 060310
Lilla J 100120
Jolo

Inlägg av Jolo »

tyvärr får jag tillägga att dagens långlur gick uselt. vaken efter 45-skarv o då joibbade han upp sig till en ledsen gråt som jsag inte kunde vagna lugn. jag lyckades inte ens få honom lugn till låtsasväckning. väldigt trist!

ramsan har inte gått in alls ännu. tankar?

kram
Stora J 060310
Lilla J 100120
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad bra nätterna går. Roligt att läsa.

Daglurarna är en sak som kan strula en del. Så ha is i magen. Men precis som du säger så ska du tänka lugna inte söva. Om han lugnar sig av att du bara kommer in i rummet så skulle jag inte trafikera mer, bara vid riktig kris. Jobba med ramsan högt och glatt från utsidan. Husljud är också bra.

Är det meningen att dagluren ska vara hemma? Kanske en tanke att lägga honom i sängen istället?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej Ida!

Jag har haft svårt att bestämma var han skulle ha dagvilan. Valde vagnen till slut för att jag tänker att den har man ju med sig om vilan blir borta ibalnd framöver (ute o träffa folk eller resa bort). Men nu undrar jag också om det vore bättre med spjälsängen. Vill bara inte att han ska börja förknippa den med nåt jobbigt om det strular där med idag - kvällsläggningarna har ju gått så bra så de vill jag inte grusa. Tankar?

Vi har inte fått in ramsan ännu. I natt sov han till 6, somnade om men vaknade halv sju och då låg han o snackade. Upplysningsramsa fr pappa kvart i sju hade noll effekt. vi väckte glad kis inom marginalkvarten. Så den måste vi bara få in. ok . glatt o högt utanför rummet plus husljud. men om han blir ledsen verkligen ledsen? och jag inte får honom lugn utan det tar fart gång på gång? ska ja hålla på tills det funkar då, även om det tar hela luren? (in o lugna, fort ut).Igår tog han fart igen medan jag v agnade o låg till slut med sådan där hackande gråtandning, du vet.

Jag tycker att J är klängigare nu än före kuren! han blir 8 månader 20 sept. Ledsen så fort jag lämnar rummet. Är det redan dags för ångesten, tro?

kramar!
Stora J 060310
Lilla J 100120
Jolo

Inlägg av Jolo »

Nästa delrapport... :roll:

Dagens middagsvila. Bestämde mig för att vagnen i alla fall. Han har aldrig sovit i sängen på dagen.
Glad unge i vagn. Ramsax4 ut och till stereon, på med musik. Gnäller direkt upp till skrikfrågor. Förolämpad.
Dammsuger ett rum.SPolar i kranar. Visslar. Ramsar glatt.
Ramsar. Han gråter och tystnar inte alls. DAmmsuger mer....
Ingen skillnad. In o vagnar lugn. Skriker på första ramsversen.
Ramsar utan effekt. In o agnar lugn. Skriker på första versen.
Gör så en gång till och byter musik. Han tystnar plötsligt. inte av ramsa dock. Lugnar sig lite (utmattad av gråt?). Bekräftar. Ganska tyst. Bekräftar. Tyst. Bekräftar. Sover med hackande gråtandetag.

Jag var åtminstone utanför rummet när han lugnade sig till sist, och jag kunde bekräfta, det var ju en förbättring, men inte var det av ramsan. Hur får jag in ramsan???? SKa jag köra på så här, går den in till slut? han skriker ju på första versen!

Imorgon tänker jag nog flytta vagnen till vardagsrummet och vagna INLEDNINGSVIS o sen backa med ramsan. Tror ni på det?

Om det inte blir någon bättring kanske jag provar med sängen men jag ör som sagt rädd att kvällsläggningen grusas...

kram kram kram alla fina
Stora J 060310
Lilla J 100120
Jolo

Inlägg av Jolo »

...att byta rum på vagnen var för att bryta en ond cirkel, tänkte jag. Jag menar inte att han ska vara i samma rum som mig, så klart.

:wink:
Stora J 060310
Lilla J 100120
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kvällsläggningen och dagstrul hör inte ihop. Min stora strulade mycket med daglurarna men somnade som en prins på kvällarna, oavsett var han sov på dagen och hur stökig daglurarna hade varit. Oroa dig inte för det!
Jolo

Inlägg av Jolo »

Än en gång tack torpsara. Alltid lika klarsynt. Jag läser mitt inlägg och ser att jag frågar som ett kurbarn! :D Många "jag tänker nog..." "ska jag...." och "jag provar....". Bort med frågor. Fram med svar. Nu ser jag er vargar. Se mitt gevär, ha! :wink:
Stora J 060310
Lilla J 100120
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

HA! PANG! 8)
Jolo

Inlägg av Jolo »

Wohooo!!!!!
Tyst på två minuter vid dagens långlur inne i vagn!
Husljud verkar va the thing för J.
:D :D :heart:
Stora J 060310
Lilla J 100120
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"