Sovtider för sexåring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
bibban2009

Sovtider för sexåring

Inlägg av bibban2009 »

Hur många timmar sover "normalt" en sexåring?

Min tjej går upp (vi väcker henne) ca 7 varje morgon. Vi försöker få henne i säng vid åtta, men oftast somnar hon inte förrän nio-tio-tiden. Har vi gäster kan hon glatt vara uppe till elva-tolv och hon har även varit vaken till två utan problem.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vet att Anna rekommenderar att barn sover 12 timmar upp i tioårsåldern.
Tycker själv att det är svårt att få till. Här hemma siktar vi på 11 men det blir inte alltid det.

Låter mycket att vara uppe till 02 om hon ska upp sju men antar att det är undantag.

Nu när vår sexåring börjat förskoleklass så väcker vi henne kvart över sju. Vill då gärna att hon ska vara i säng till 8 men ibland somnar hon inte förrän vid 21. Hon kan lätt sova 12 timmar men bara om hon får sova länge på morgonen.:roll:

Försök få till en rutin där hon ligger i säng till åtta så får hon ju ta den tid på sig hon behöver för att somna.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vi har också en 6-åring som just börjat skolan. I somras kunde han och lillasyster ligga och snacka en stund på kvällen innan de somnade, men nu somnas det på två röda och han är fortfarande jättetrött när klockan ringer. Han har fortfarande 12 timmar natt (19-7), men sovtiden varierar kanske mellan 11-12 timmar. Oavsett, så är tiden i sängen alltid densamma, så förutsättningarna och strukturen är sig lik.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Min 6-åring lägger sig 19.30 (i veckorna) och somnar runt 20. Hon går upp kvart över 7, oftast vaknar hon själv, ibland väcker jag henne. På fredag och lördag brukar vi skjuta på sömnen en timme. Men runt 11 timmar sover hon alltid.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "