8månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
måssan

8månaders

Inlägg av måssan »

hej alla!

jag kurar min 8månaders (började på månads-dagen faktiskt) och det verkar gå framåt. speciellt med aptiten! han älskar mat! och han är redan mindre kinkig med att vara på golvet, sitta i stolen etc. det har tidigare vart ett jäkla liv... 8 månaders-ångesten antar jag! men jag tog ett schema ur SHN-boken, läste allt som stod och allt på hemsidan och började.

negativt: mina bröst gör ont av all mjölk.

jag blev så uppspeltav att han sov 6 timmar i sträck första natten att jag inte kunde vila på dagen! efter de 6 timmarna vaknade han efter 2 timmar ända tills morgonen. natt 2 vaknade han efter två timmar hela natten fram till 05:30-08:30, men somnade om efter tillrättaläggning+ramsa. jag försöker att ramsa först och inte gå in, och det fungerade nu ikväll, efter en extra tillrättaläggning utöver nedläggningen.

jag har problem med dagslurarna:

8:30 vakna! tjo och tjim och stoj! upp ur sängen och gosa i mammas säng en stund för att vakna till och skratta. jättekul att vakna! och GUD vad jag saknar honom, haha. är så van vid att kånka runt på honom (är ensamstående, och han föddes när det var -20 ute så jag har burit honom i sjal genom hela iskalla vintern fram tills han kunde sitta upp i en vagn. vi var verkligen fastvuxna!)

10:45 sova (45 min) i vagn. dag 2 somnar han efter att jag sagt dagsramsan och puttat vagnen. väldigt förvånande för mig, dag 1 tog det en kvart.

så långt allt väl.

13:45 sova (1,5h) i vagn. han somnar efter 10 min men vaknar till efter några minuter. jag får vagna och sen somnar han om efter 10 till. sover i 20, sedan håller man på så. men det går iallafall att få honom att sova ett tag, så att jag väcker honom när det är dags.

har ett till sovpass 17:15-17:40 som han vägrade vagnas till sömns både dag 1 och dag 2. knappt lugna ner sig! han är glad och kan skratta ända tills vi ska sova 20:30, äter även jättemycket båda målen därimellan och somnar nu på tredje natten efter två tillrättaläggningar+solfjäder+ramsa. men jag vill inte att det ska bero på utmattning! jag vill att han ska somna av fri vilja! det är jättekonstigt att han är så pigg i nästan 5,5 timmar...

jag funderar på att göra ett 45min pass 13:45-14:30, och sen ett 20min 17-17:20. samt att byta från vagn till säng. min säng? hans säng? kan jag ändra mig imorgon eller ska jag vänta? ska jag köra 17-17:45 istället så han får över 14 timmar? vad tycker ni om allt det här?

oj nu blev det väldigt tjötigt :oops: och nu ligger han och snarkar medan jag skriver, 2 timmar har gott. peppar peppar ta i trä!

/sara
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Vad roligt att läsa att det går så bra för er. Men något jag tror är bra att ha i bakhuvudet är att det här är en process som tar sin lilla tid. Innan allt sitter så brukar det ta ett par veckor. Framförallt är det daglurarna som kan krångla en stund. Så lite tålamod är bra att ha. Kör på ert schema under två veckor innan du utvärderar och därefter kan du göra ändringar tycker jag. Schemat måste få möljighet att sätta sig.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
måssan

Inlägg av måssan »

jag var lite arg igår. "det var då fan att jag inte kan få mitt barn att bli lugn nog att sova! han behöver ju det!" jag var arg på forumet som inte gav mig bra tips, arg på anna w för att hon hade "kommit på" en kur som funkade för ALLA utom MIG. miiiiiig. mig mig mig. :shock:

imorse, efter en natt som började med lite gny som ramsades bort och ett storvak (ok, 20 minuter tog det men ändå, stort för oss), hade vi sovit 03-07:20 utan minsta lilla gny! då kom jag på tricket: inte tänka så mycket på mig... :roll:

så idag bytte jag vagn (jaaa jag vet, men jag behöll tider!), tog den gamla liggvagnen med fyra rediga stora hjul och tog en vända på en helg-tom skolgård där jag kunde skråla för full hals. så idag sov han alla sina dagslurar, tog 5-10 minuter innan han somnade och det var verkligen inget skrik hela tiden. tänkte på honom. på den lilla kroppen, den lilla näsan, den lilla foten. den lilla tungan. allt skulle sova! ifred!

så nu ska vi tvätta oss och skratta, sen får vi se hur bra han somnar. inte hur bra jag lyckas med ramsor eller hur snabbt jag springer in och gör solfjädrar, utan hur bra HAN sover nu när han ska fortsätta få reda på att det inte finns några vargar. dags för rätt fokus

det enda jag behöver tips om är mat. tycker ni att jag ger för lite, i mängd?

mål 1: massa gröt
mål 2: 190g mat-mat (pasta m grönsaker och ost eller fisk och potatis)
mål 3: 190g ihopmixad frukt (ca halvt äpple, halv persika, halv banan+sviskonpuré)
mål 4: massa gröt + godnattslurk bröstmjölk

(jag väger inget, jag bara förvarar maten i gamla barnmatsburkar som är 190g)

det verkar som mål 3 är lite mesigt, ska jag kanske köra en gröt här och sen mat-mat som mål 4 istället? eller bara dryga ut det med yoghurt?

uppskattar tankar och idéer? :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Haha, där pratar vi attityduppväxling! You GO måssan!!:thumbsup:

Jag hade satt in två matmål. Man kan tänka fem mål om dagen, varav det sista bara är en upptankning vid behov. Vid vilka tider brukar han äta?
måssan

Inlägg av måssan »

8:45 gröt
12:00 mat
15:15 frukt
18:30 gröt, amning 19:00

nu när jag ser det så är det definitivt för lite. speciellt med tanke på att han kastar sig över de två sista målen... hur ska jag lägga upp det? det kan ju inte bli för mycket mat egentligen :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Byt ut sista gröten mot mat och behåll amningen. Då kan du efter lust och behov bjuda på gröt som mellis också.
måssan

Inlägg av måssan »

tack! det låter utmärkt.

ikväll lade han ner sig platt (istället för att försöka klättra iväg) efter två tillrättaläggningar men gav ingen respons på ramsa. hmhm tänkte jag. och började diska

märkte att jag kunde lika gärna vara tyst som att hålla ett politiskt brandtal, det var inte min ramsa som gjorde det. jag diskade, skramlade lite extra (i rummet bredvid. ingen dörr men han har det kolmörkt ändå) och han tystnade helt efter fem minuter av ett gnyende som aldrig stegrade och blev mer. jag bekräftade två gånger så han inte skulle glömma och nu sover han!

så nu har jag alltså ingen ursäkt för att inte diska... :( man får ta det onda med det goda!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Husljud är svar så goda som något! :thumbsup:

Om du känner att ramsan är lite osäker så öva tonfall i enskildhet. Det är bättre än man tror. Sen skall man också minnas att det bästa i längden är husljuden, glada trygga och trevliga att somna till. Ramsan blir i långa loppet lite av ett krisverktyg faktiskt.

Här funkar husljud allra bäst. Ramsan säger vi endast varje läggning.

Bra jobbat!

8)

Du kan gott nynna lite om du märker en viss ledsenhet eller argsinthet.

8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"