Insomningsprotester

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
klarasmamsi

Insomningsprotester

Inlägg av klarasmamsi »

Hej!

Vi håller på och kurar vår dotter, 7 månader. I natt är det 11e natten. Det går väldigt bra och vi är jättenöjda med den förändring som redan kommit.

När hon blivit nerlagd, tillrättalagd och ramsad följer alltid protester. Vi påminnelseramsar några gånger och efter (i bästa fall) 10 minuter så sover hon. Har hon hetsat upp sig mer har vi buffat. (Vi vet att det egentligen inte är tillåtet efter första nätterna....)
Jag undrar är vad era erfarenheter är längre fram i tiden. Kommer insomningsprotesterna att försvinna eller är det normalt att det alltid låter så innan insomnandet?

Vh
Klaras mamsi
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Välkommen hit, och grattis till en lyckad kur! Det där sista ska vi nog också kunna få tag på, hur ser tösens tider ut?
klarasmamsi

Inlägg av klarasmamsi »

Hej!
Tack!
Klaras tider är:

18-06 Natt
06 äta (bröst)
08-08:45 Fm-lur (45min)
09-tiden äta (bröst)
11-12:30 långlur (1,5h)
12:30-tiden äta (bröst + puré)
14:45-15:05 Em-lur (20 min)
16-tiden äta (bröst)
17 gröt + katrinplommonpuré, 17:20 bad, 17:40 välling om hon vill
18 Godnatt

Jag helammar (men ger henne puré och frukt för att hon ska vänja sig samt gröt och välling för att bli extra mätt inför natten).
För att kunna hålla sovtiderna på dagen måste jag lägga ner henne i vagnen 10 min innan pga lite knorr och protester. Ofta är hon trött, så trött att vi måste fuska med gröttiden och läggandet till kvart i 6 men jag förstår att man inte ska utvärdera schemat förrän det verkligen har satt sig.

Vh Klaras mamsi
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

Grattis säger även jag till en lyckad kur! :lol:

Jag tycker nu att ni kan backa ännu mer så att hon gör framsteg. Hur låter "protesterna"?

Trafiken bör upphöra för att inte sätta ett dåligt mönster, vanor anammas så fort. :roll: :wink: '

Två tips:

:arrow: Att påminna gör man kanske efter 10 minuter, när man gjort husljud och pysslat efter läggning. Att påminna flera gånger under de 10 minutrarna är som att ställa sig över axeln på er ömmande föräldrar och påminna er om att andas stup i kvarten... om du är med. :wink: Hon är en såpass gammal dam att hon gott kan låta sig väntas på påminnelsen lite extra - om ni levererar andra typer av svar under tiden... vilket leder oss in på...

:arrow: ... Att svar också kan vara i form av husljud. GLADA husljud om en liten juvel är både arg, självömkande eller allmänt missnöjd över att behöva avsluta en trevlig dag. Föna håret i annat rum, visslandes. Dammsug nynnandes. Prata om dagen i annat rum, skratta och ha trevligt.

:idea: Så kan ni slänga in en påminnelse om frågorna blir alltför långvariga, jag pratar MINST 5-10 minuter av ganska höga frågor och orättvisa svordomar här... :wink:

Ge henne en chans att lugna ner sig till era trevliga och trygga ljud - du skall se att hon tystnar inom nån minut eller ett par.

Vi hade våra största genombrott då jag faktiskt fattade att Ester kunde själv - MER än vad skeptiska jag vågade hoppas. :roll: :lol:

Lycka till!

Odla attityden! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
klarasmamsi

Inlägg av klarasmamsi »

Hej Anna09!

Wow, OK, detta låter fullt logiskt tycker jag! Vi ska prova att inte vara så snabba med våra påminnelser av ramsa-slag utan göra lite mysiga ljud istället och låta klockan gå lite till. Vi brukar laga mat vid den tiden.

Protesterna låter ju som skrik (antagligen "svordomar" som AW skriver om i sin bok) och är inte gråt. (Förutom någon gång då vi hörde att hon verkligen grät och då buffade vi. Sen sov hon.)

Nya tag med attityden idag!! Tack!
Vh Klaras mamsi
klarasmamsi

Inlägg av klarasmamsi »

Hej igen!

Både igår och idag var det mycket skrik efter tillrättaläggandet. Jag och Klaras pappa börjar undra om det verkligen ska vara såhär. :shock:

Det har alltså varit natt 12 och 13 och jag försökte med glesare påminnelser både igår och idag för att ge henne en chans att somna utan att jag stör med påminnelserna.

Har vi inte tålamod nog? Blir det bättre sen? Inte ska det väl vara skrik innan sömn? Dagslurarna går bra, men hon sover i vagnen och den rullar ofta... så det känns inte riktigt jämförbart.

Just nu känns det som om vi kör någon form av "skrika-ut-metod" och det känns inte bra! :cry:

Någon som har senare erfarenheter eller känner igen Klaras beteende?

Vh Klaras mamsi :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mitt hetaste tips är skrattet till godnattet. Satsa tio minuter på bus (ömsesidigt, det ska inte vara krampaktig underhållning) innan sovet så ser ni resultat på tre dagar. När man ramsar små nykurade som inte riktigt litar på läget ska man även där ha en GLAD attityd, högt, glatt och nästan bubblande. Det brukar rätt snabbt gå över då. :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"