Ni som har syskon sovande i samma rum!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Ni som har syskon sovande i samma rum!

Inlägg av kattis73 »

Hur funkar det, berätta!!! Jag har tidigare inte sett detta som alternativ eftersom jag utgått från att de kommer störa varandra. Även om båda numera sover bra händer det ju naturligtvis att de vaknar, de blir ju sjuka osv. Men nu ska vi eventuellt buda på ett underbart hus som tyvärr bara har två sovrum på övervåningen. Vill helst sova på samma våning som båda barnen och då är ju alternativet att låta dem dela rum. Och nu är jag ju nyblivet AW-fan, så helt plötsligt ser jag inte alternativet som så dåligt...

Theo fyller snart 4 och Isak är fem månader. Det blir ju i så fall inte aktuellt förrän tidigast om ett par månader.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
sue

Båda sover sött

Inlägg av sue »

Hejsan!

Mina två killar 2,5 år och 6 månader sover i samma rum och det fungerar utmärkt! Storebror som lägger sig en halvtimme efter lillebror tycker att det är mysigt att dela rum med brorsan, ibland när lillkillen har vaknat på natten och vi behöver ramsa vaknar han till men somnar strax om. Ett tag när lillebror vaknade ofta på norgonkvisten blev irriterad och försökte lugna och trösta själv vi fick då råden att vara lite snabbare med att ramsa så känner båda sig trygga med att mmamm och pappa tar hand om situationen

Lycka till med hus och allt!

sue
jennyl

Inlägg av jennyl »

Mina töser sover oxå tillsammans (14-månader och 2.5 år)och det fungerar bra. Till och med under kurningen av den lilla har den stora faktiskt sovit trots en hel del skrik och gnäll från lillasysters säng. Båda läggs samtidigt och de tycker att det är mysigt att dela rum! Vi pratade mycket om att lillasyster skulle flytta in och den stora fick vara med och bestämma hur möblerna skulle stå. Lycka till!!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Clara 4,5år, och Ida 2,5 år delar rum. Funkar jättebra! :D
Det var lite körigt ett tag, för de låg och snattrade, fnissade så innan de somnade...Men nu funkar det fint igen! :D

Vi gjorde så som jennyl ovan skrivit. Förberedde Clara med stor entusiasm om att hon nu skulle få dela rum med Ida!! :D :D Ida var då 4,5 månader c:a.
Hon fick hjälpa till att bädda sängen o.s.v.

Det är bara att genomföra i den berömda Attityden av självklarhet, alltså :wink: I erat fall finns ju inga alternativ, så då blir det ju självklart på köpet :wink:
Hoppas det går bra med budandet på huset!! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Tack för era svar! Det verkar ju bra! En följdfråga, hur gör ni när dom är sjuka t ex? Väcker dom inte varandra? Jag har nog lite vargar angående att låta dem dela rum tror jag... :oops:
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Skjut vargarna!! :wink:

Inga probem, hos oss i alla fall.
Eftersom man ju á la Barnaboken lugnar i sängen.
Antingen sover den icke sjuka vidare utan ett pip, eller vaknar den yrvaket upp och säger "Mamma?"
Då går jag fram och viskar tyst "-Clara/Ida är sjuk, jag bara pysslade om henne lite" följt av ramsan, och en liten omstoppning :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"