Ruskigt tidiga morgnar och tumult vid läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Barbamamman

Ruskigt tidiga morgnar och tumult vid läggning

Inlägg av Barbamamman »

Hej alla kloka föräldrar,
Vår fine lille son är nu snart 9 månader och när han var 4 mån fick vi här hjälp och stöd att kura honom. Numera pratar vi om livet före och efter kuren. Vilken skillnad det blev på den lille killen efter kuren!!!! Vi har känt oss nästan som att vi blev frälsta :D. Allt har fungerat klockrent i stort sett sedan kur-start och han exploderade i utvecklingen några dagar efter att han fick möjligheten att sova hela långa natten (19-07) igenom. Vi kommer alltid att vara oerhört tacksamma för allt stöd och all hjälp vi fick. Tack

MEN.....
Sedan några veckor tillbaka (ca 6 veckor) har den lille gynnaren börjat vakna tidigt varje morgon :?
Mellan 04.45 och 06.30 vaknar han med övervikt åt 04.45 vilket ju ställer hela dagsschemat på ända. Vi ser ett samband med att han började kunna resa sig till stående. Han är väldigt vaken och vi lyckas inte få honom att somna om. I samband med läggning på kvällen har han oxå börjat vara mkt arg. Ja faktiskt även när han ska läggas på dagen.
Både min man och jag har varit långlediga hela sommaren så det har inte varit ett jätteproblem för oss men nästa vecka börjar min man arbeta igen.
Vid läggning igår kväll tog det 54 minuter innan ramsan tog och på morgonen känns det omöjligt att få honom att somna om igen. Han blir snabbt jättearg, vilket går över till "ledsenhet" och han är uthållig! Han lyssnar inte till ramsan men han blir tyst så fort vi går in. Det är tydligt att han hoppas på att bli upptagen. Vi lägger honom ner och ramsar ut till följd att han blir ännu mer ledsen än vad han var innan vi gick in. Känns som att vi stör mer än hjälper när vi går in och lägger honom ner.

Vi skulle behöva lite tips på hur vi kan förändra schemat för att stävja de tidiga morgnarna + få hjälp med hur man ska göra för att lugna honom och få honom att inte bli så uppriven så fort vi går ut ur rummet när han ska sova. Se nuvarande schema nedan. Han älskar att bli buffad men blir bara JÄTTELEDSEN när man slutar, så det försöker vi att inte göra. Att solfjädra tycker jag inte heller funkar för han vrider sig hela tiden för att försöka se att vi fortfarande är där... (antar att det har med 8måns-ångest att göra), men tar tacksamt emot tips på hur vi ska gå tillväga.

19-07 sova natt (har dock inte vaknat kl 07 på lääääänge)
07- Frukost
8.30-9.15 tupplur
10 - mellanmål
12-13 tupplur (blir oftast bara 45 min)
13 Lunch (lagad mat)
15.15-16 tupplur
16 mellanmål
18 middag
19 - GoNatt

Med vänliga hälsningar
Barbamamman
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej Barbamamman! Lite åttamånadersångest är det säkert, och det går som bekant över, snart nog.

Men lite schemapet ska vi ju kunna få till. Unge herrn ska bara sova två gånger från nu, och då blir ju schemat lite annorlunda. Han blir tröttare vid läggning, vulket är bra, men ni kommer att få hjälpa honom att sova vidare på långa luren.

Vad tror du om:

19-07 sova natt (har dock inte vaknat kl 07 på lääääänge)
07- Frukost
9-9.45 tupplur
11 - Lunch
12.30-14 tupplur
15 mellanmål
18 middag
19 - GoNatt

Jag har flyttat lunchen. Han står sig bra fram till den tror jag, men blir han jättehungrig kan du flytta lunch och mellis 30 minuter. Men en stadig lunch innan långsovet är bra, och det är tider han kan behålla i mååånga år sedan.

Genomför alla förändringar på en gång, ta ut en strategi för mornarna och långa lurens skarv samtidigt. Sedan tar det tre dagar innan det funkar och en vecka innan det sitter ordentligt, kom ihåg det!
:D
Barbamamman

tack för ditt svar

Inlägg av Barbamamman »

Hej och tack för ditt svar gällande schemat. :heart:
Jag har några frågor:

Fråga 1: Ang. schemat: eftersom han vaknar så tidigt nu på morgnarna har jag tänkt att man kanske måste minska antalet timmars sömn på dagen till 2st 45min ist för 3st som vi haft innan (+ 12h tänkt sömn på natten). Ditt förslag visar på samma antal timmars sömn som han har idag. Tror du att 2 lurar på dagen istället för 3 kan göra att han vill sova totalt fler timmar än nu?

Fråga 2: Vad rekommenderar ni att vi ska göra för att få honom att somna om på morgontimmarna samt den ev längre middagsluren? Ramsan verkar inte bita längre och han verkar så himla pigg och arg!

Fråga3: Hur pass mycket hänsyn ska man ta till ångesten? Ska man göra by the book och ramsa etc eller ska denna period behandlas lite annorlunda?

Tack på förhand igen!
Började kura 2010-04-09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!
Fråga 1: Ang. schemat: eftersom han vaknar så tidigt nu på morgnarna har jag tänkt att man kanske måste minska antalet timmars sömn på dagen till 2st 45min ist för 3st som vi haft innan (+ 12h tänkt sömn på natten). Ditt förslag visar på samma antal timmars sömn som han har idag. Tror du att 2 lurar på dagen istället för 3 kan göra att han vill sova totalt fler timmar än nu?
Många barn går över till 2 lurar kring 8-9 månader så visst kan det vara så att han bara behöver 2 lurar nu.
Fråga 2: Vad rekommenderar ni att vi ska göra för att få honom att somna om på morgontimmarna samt den ev längre middagsluren? Ramsan verkar inte bita längre och han verkar så himla pigg och arg!
Om du söker här på sidan om tidiga mornar så kommer du få upp massor av bra tips. Plus att jag tro att han signalerar att ha nbar behöver 2 lurar nu.
Fråga3: Hur pass mycket hänsyn ska man ta till ångesten? Ska man göra by the book och ramsa etc eller ska denna period behandlas lite annorlunda?
De är olika mellan alla barn, men barnet ska få nöjsamma svar. Så en del barn behöver verktygas mer och andra mindre. Kanske inte så givande svar men lyssna av just ditt barn.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Barbamamman

tack för ditt svar

Inlägg av Barbamamman »

Hej igen,
tack för svaren men undrar lite till...

Vi har en fantastisk öppen förskola med sångstund som är mellan 13-14.30. Skulle så gärna vilja gå på det både för min men framför allt för Minis skull som ÄLSKAR musik. Han kan sova i vagnen tills vi kommer dit men det betyder ändå att sovstunden är slut kl13. Finns det någon som kan hjälpa mig med förslag på dagsschema med dessa förutsättningar?

TACK på förhand och tack för att ni finns!!!!
Började kura 2010-04-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lägg honom 30 minuter tidigare de dagarna så kan han vara med på sista timmen?
Barbamamman

mer funderingar

Inlägg av Barbamamman »

Är man inte på plats kl13 så kommer man inte in (det blir fullt direkt)...
Dvs, om jag lägger honom 30min innan sover han ju isf ändå bara 12-13, (istället för 12.30-14). Problemet är också (åtminstonne hittills) att vi inte lyckas få honom att sova till 14, när vi lagt honom 12.30. Han sover ca45min-1h och sen vaknar han och somnar inte om trots ramsa etc.

Anser ni att han får för lite sömn om man hade haft schemat:

19-07 sova natt
07- Frukost
9-9.45 tupplur
11 - Lunch
12.00-13.00 tupplur
15 mellanmål
18 middag
19 - GoNatt

Vet att det är i minsta laget, men tänker att mindre sömn på dagen borde göra att han sover fram till kl7 på morgonen. Tänker jag fel?

Ett alternativ är att lägga in en 20min lur på eftermiddagen men då blir det ju ändå 3 lurar.Dvs originalschemat men med ändrad sistalur från 45min till 20min.

Alternativ 3 är att senarelägga den andra luren till senare eftermiddag, typ börjar tidigast 14.45... men det känns sent.

Tar tacksamt emot synpunkter kring mitt funderande. Är så glad och tacksam att ni finns där ute och tar er tid. TACK SNÄLLA!!! :heart: :heart: :heart:
Började kura 2010-04-09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

min spontana känsla är att: Jag tycker att det schema du fick föreslagit från min "forumist-kollega" är superbra. Bra intervall mellan sovtiderna. Det hade jag svalt med hull och hår, minns att de blir äldre och schemat måste justeras efter ålder - och då är det bästa att göra så små justeringar som möjligt. :shock:

När de är runt året droppar många till en lur, och det mest logiska då är att ha den mitt på dagen. Då blir fm och em lika långa att vara vaken under.

Vi har alltid haft långluren mitt på dagen just på grund av den anledningen.

Och öppna förskolan - ja... själv tillhör jag dem som är lite anti dessa fenomen, eftersom jag anser att det är mest för föräldrarnas skull som man går dit. Vår dito har också öppet just mitt på dagen för 0-1 åringar... för mig mycket konstig tid eftersom de flesta små bör sova då... och ofta gör så också.

För mig var valet enkelt, jag valde bort öppna förskolan och prioriterade Esters schema. Vi har lyssnat på musik och sjungit massor här hemma, sjungit för henne mest då.

Att ångesten kan kräva TYDLIGARE svar kan jag skriva under på... så lyssna av. Det är bättre att verktyga på en gång för att sedan backa om du är med. Så att frågorna inte drar ut på tiden. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Barbamamman

Inlägg av Barbamamman »

Hej och tack för svaret.

Jag undrar vad menar du med "tydligare"? Vad har det inneburit för er? Ramsa högre? Snabbare? Gå in mer/mindre? Vi lyssnar naturligtvis av, har kommit fram till att vi stör mer än hjälper när vi går in, men lyckas inte få honom att somna om efter 6 på morgonen mha varken ramsa eller solfjäder.

Jag håller naturligtvis med om att barnets bästa går före, där ingår naturligtvis hans sömn. Hade ändå hoppas på att någon hade tips att ge gällande schemat som gjorde att vi kunde medverka på denna enda aktivitet som han dessutom ÄLSKAR. (Vi sjunger en massa hemma men det är tydligt att han tycker det är jättekul med de andra barnen och sången :D).

Har tolkat det Anna W skrivit som att man just ska försöka anpassa schemat efter det som händer i ens liv och viktigast är att man håller det schemat så att det blir tydligt och att de små fina vet vad som ska komma.

Har jag tolkat dig fel Anna?
Började kura 2010-04-09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

du skall naturligtvis ha ett schema som gör att era dagar blir så trevliga som möjligt. Du kan ha en lur på fm och en lur på em ett tag till. Men så snart året kommer eller ett par månader efter det signalerar de ofta att en lur räcker.

Då kan du självklart styra in en lur mitt på dagen och spika det. Det gäller bara att ha attityden och säkerheten att detta ÄR självklart.

Ville bara delge mina tankar... :oops: :wink:

Gällande verktygande och svar vid 8 månaders ångest: Har du läst i Barnaboken om ångesten?

Vi fick STORA frågor och fick då rådet att göra en "minikur" av just de frågorna. Vi hade kaskadkräkningar av rädsla vid läggning helt plötsligt. Svaret som fick lillan att nöja sig var en minikur av solfjädrar. Första kvällen in vid minsta pip och hålla fjäder till omsomnande och gå med ramsan, andra kvällan hålla till lugn och gå med ramsan, tredje kvällen som andra och sedan upphörde trafiken helt. Då tog ramsan över helt. Men inte överarbete med den.

Vissa stora frågor är helt nya och gäller områden där insikten kan vara plötslig och skrämmande, då kan det krävas att man även med verktygen "börjar från början". Kort, tydligt och lugnt. Med målet i sikte - att backa så snart de börjar lugna barnet. Det är ju det som är vitsen - att lugna.

Första gången jag stod stod jag i 35 minuter totalt. De första tio minutrarna trodde jag hon skrika inälvorna ur sig. Men jag skickade ut TOTALT lugn via mina händet och när hon lugnade sig temporärt efter tio minuter förstod jag att det var den enda rätta vägen att gå. Sedan gick skriket och gråten i omgångar. Efter 15 minuter var det mest ulkningar i olika omgångar varvat med lugn och sömnandetag. När jag var säker på att hon sov gick jag med en mjuuuk bekräftelse. Första natten räckte det med denna enda gång - även det än bekräftelse på att det var just denna enda fråga som behövde svaras på - var det farligt att lägga sig? Inte att sova i sängen, bara läggas...

Så har vi även tänkt när andra små fnurror kommit och gått. In direkt - backa fort. 3 dagars "minikur" så att säga.

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"