Surdeg!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Surdeg!

Inlägg av blivandemamma »

:D

Ja, alla håller ju på med surdeg! Jag vill också! Men jag fattar inte riktigt hur man gör. Finns ju hundra varianter och modeller. Har kollat på Blommans hemsida men jag vet inte riktigt vart jag skall börja. Jag är rätt erfaren av bakning men på hobbynivå liksom! :roll:

Hur börjar jag?! Kan någon guida mig steg för steg vad jag behöver och hur jag gör? Som en äkta okunnig :D

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Eftersom jag lider av konstant tidsbrist och skrivleda, haha, så får du länken till eminente Martin! :D Där står egentligen allt du behöver veta!
http://paindemartin.blogspot.com/
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Men oj

:shock:

Flåt... :oops:

Tack! :D
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blomman

Inlägg av blomman »

Ja, på min blogg finns inte mkt surdeg :D (Alla håller INTE på med surdeg, haha)
Jag håller bara på med det lite för skojs skull. Och det är inte så svårt som man kan tro :lol:
Jag är inriktad på bageriteknikerna.
Så när du fått igång din surdeg (Martin har supertips, ja, men kolla även Camilla Plum "Bullar av stål" och Johan Sörberg) så är du välkommen in på min lilla "Baktekniktoppen"

Där går jag igenom teknikbitar som glutenprov, rundrivning, limpslagning och jäsning. Och det funkar på alla degar (utom riktigt lösa, som Danskt rågbröd)!

Min miss i början var att jag inte stoppade in den i kylen tillräckligt snabbt när jag inte använde den.
Nu har jag lärt mig att man till och med kan hitta en 4-5 månader gammal i en burk, bortglömd, och den vaknar direkt man matar den :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"