För "välfungerande" för att kura???
Men så behöver det väl inte vara? Min äldsta fick byts till 2 sovpass när han var 6 månader eftersom han helt enkelt aldrig var trött till sovpassen utan behövde mer vakentid emellan. Det tipset fick jag här på forumet efs han aldrig sov sista passet utan skrek eller pratade hela. Det blev mycket bättre efter att vi minskat till 2, så det viktigaste måste väl vara att man läser och lyssnar av barnet?
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet
kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet
Ok! Jag lyssnar på de lärde!
Nytt schema:
7.30 Gå upp (blöjbyte, mys mm.)
8.00 Frukost – gröt med frukt
8.30 Påklädning, amning, mys, lek
9.30 150 ml ersättning
9.45 SOVA 1,5h
11.15 Vakna
11.45 Lunch – puré + frukt
12.30 Lek, mys
13.15 Välling
13.30 SOVA 1h
14.30 Vakna, lek, mys
15.00 Ersättning 150ml
15.15 SOVA 1h
16.15 Vakna, lek, mys
17.00 Middag – puré + frukt/kex/majskrok
17.30 Lek, mys
19.00 Bad/tvätt, pyamas på, amning + välling, bus
20.00 SOVA för natten
Natten gick över förväntan. Hon vaknade 3 ggr. Sista gången kl 6.10 och då var det jobbigt för mig. Delsför att hon vr ledsnare oc protesteade mer och längre än tidigre unde natten + att jag verkligen längtade efter att få ta upp henne. Jobbade dock på och hon somnade in och vi kunde väcka henne enligt schemat kl. 7.30. Nu har vi klarat av första luren och hon somnade på minuten efter schemat (denna gång i sin säng, vi ska testa med vagnen i eftermiddag). Jag och maken sitter i soffan och är förbluffade och lyriska över att detta fungerar och fungerar så bra. Tack för stöd under resans gång!
7.30 Gå upp (blöjbyte, mys mm.)
8.00 Frukost – gröt med frukt
8.30 Påklädning, amning, mys, lek
9.30 150 ml ersättning
9.45 SOVA 1,5h
11.15 Vakna
11.45 Lunch – puré + frukt
12.30 Lek, mys
13.15 Välling
13.30 SOVA 1h
14.30 Vakna, lek, mys
15.00 Ersättning 150ml
15.15 SOVA 1h
16.15 Vakna, lek, mys
17.00 Middag – puré + frukt/kex/majskrok
17.30 Lek, mys
19.00 Bad/tvätt, pyamas på, amning + välling, bus
20.00 SOVA för natten
Natten gick över förväntan. Hon vaknade 3 ggr. Sista gången kl 6.10 och då var det jobbigt för mig. Delsför att hon vr ledsnare oc protesteade mer och längre än tidigre unde natten + att jag verkligen längtade efter att få ta upp henne. Jobbade dock på och hon somnade in och vi kunde väcka henne enligt schemat kl. 7.30. Nu har vi klarat av första luren och hon somnade på minuten efter schemat (denna gång i sin säng, vi ska testa med vagnen i eftermiddag). Jag och maken sitter i soffan och är förbluffade och lyriska över att detta fungerar och fungerar så bra. Tack för stöd under resans gång!
Mitt första
föddes i februari 2010 - Kurstart 15 augusti 2010
Mitt andra
föddes i januari 2012 - Kurstart 22 september 2012
Mitt tredje
föddes i mars 2016 - Kurstart 24 september 2016
Mitt andra
Mitt tredje
Hej och vackert jobbat!
Jag vill dock avråda från att ändra förutsättningarna så här tidigt i kuren, tänker då på dagluren som hon nu sover så fint i sängen.
Och "testa" inte. Kör gärna sängen nu och under uppföljningsveckan, helst tills allt satt sig.
Det bådar godare för ett långsiktigt och bra resultat om man säger. Vi vill inte ha fler frågor än nödvändigt, visst?!
Och SJÄLVKLART funkar det - det är ju ni som får det att funka! Ta åt er och NJUT!
:thumbsup:
Jag vill dock avråda från att ändra förutsättningarna så här tidigt i kuren, tänker då på dagluren som hon nu sover så fint i sängen.
Och "testa" inte. Kör gärna sängen nu och under uppföljningsveckan, helst tills allt satt sig.
Det bådar godare för ett långsiktigt och bra resultat om man säger. Vi vill inte ha fler frågor än nödvändigt, visst?!
Och SJÄLVKLART funkar det - det är ju ni som får det att funka! Ta åt er och NJUT!
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Tack Anna! Tack för rådet med dagslurarna, då får hon sova dem i sängen tills allt satt sig lite mer, det låter vettigt. Nu blidde det ju lite fel idag. Jag hann ju inte ändra schemat så hon fick inte schemat med tre lurar idag och jag märkte nu att tre vore nog bättre eftersom hon var riktigt trött nu när hon skulle sova 14.15 (då vaknade hon 11.45). Vad säger ni? Kan jag smygändra schemat till det nya i morgon eller ska jag köra på detta med två lurar i minst en vecka innan jag ändrar? Det kan ju vara så att hon fungerar bra på det efter en vecka.
Mitt första
Mitt andra
Mitt tredje
Mitt andra
Mitt tredje
-
ilindstrom
-
TorpSara
Hihi! Jag förstod på resten av texten att hon menade så
. Tack återigen för att ni tar er tid att svara och hjälpa. Nu kör vi schema med tre lurar from idag. Natt 2 gick bra. Somnade på 10 min efter kort buffning, solfjäder, ramsan och lite protester. Vaknade vid 4 då ramsade jag henne till sömns på 5 min (ingen buffning) sen vaknade hon vid 5.30 då buffade jag kort i två omgångar med ramsa emellan. Denna gång tog det 9 min tills hon sov.
Två nya frågor (hoppas ni orkar):
1) När jag la henne för natten och hon började protestera la hon sig på rygg och somnade också så och sov så fram till vaket kl 4 då jag gjorde tillrättaläggande och buffning. Jag undrar om man ska låta dem sova som de vill eller ska jag lägga tillbaka henne på mage?
2) Tror ni att det kommer att bli svårt att få henne att sova på andra ställen sen på dagarna (tex. babyskyddet, vagnen) när hon får sova alla lurar i sängen nu eftersom vi inte har en vagn hon kan ligga på mage i.
Två nya frågor (hoppas ni orkar):
1) När jag la henne för natten och hon började protestera la hon sig på rygg och somnade också så och sov så fram till vaket kl 4 då jag gjorde tillrättaläggande och buffning. Jag undrar om man ska låta dem sova som de vill eller ska jag lägga tillbaka henne på mage?
2) Tror ni att det kommer att bli svårt att få henne att sova på andra ställen sen på dagarna (tex. babyskyddet, vagnen) när hon får sova alla lurar i sängen nu eftersom vi inte har en vagn hon kan ligga på mage i.
Mitt första
Mitt andra
Mitt tredje
Mitt andra
Mitt tredje
-
ilindstrom
Tur att ni fattade vad en tröttmössa skrevTorpSara skrev:Ida menar från två lurar till tre.![]()
Jag håller med, det ger bättre förutsättningar för att få ordning på kuren.
Mellow så här tänker jag kring det du skriver
Medan jag kurar skulle jag väntat 10 minuter efter barnet somnat och sedan vänt till mage. Längre fram skulle jag låta det vara. Det är ju meningen att man ska kunna sova hur som helst då.) När jag la henne för natten och hon började protestera la hon sig på rygg och somnade också så och sov så fram till vaket kl 4 då jag gjorde tillrättaläggande och buffning. Jag undrar om man ska låta dem sova som de vill eller ska jag lägga tillbaka henne på mage?
Det kan bli lite frågor till att börja med, men det är bara att använda de verktyg du då har så sätter det sig. Mm vi tex. åker bil långt och luren inte blir som tänkt i barnstolen så går det under en gång ingen gång.Tror ni att det kommer att bli svårt att få henne att sova på andra ställen sen på dagarna (tex. babyskyddet, vagnen) när hon får sova alla lurar i sängen nu eftersom vi inte har en vagn hon kan ligga på mage i.
hälsningar
Ida
Hej igen! Natten som gick (3:e i kuren) behövde hon bara ramsas en gång vid 6-tiden. Hon vaknade till några (2-3) gånger innan men de uppvaken skötte hon själv. Idag har dessutom alla lurar gått superbra och nattningen nu på kvällen också. Hoppas bara att det håller i sig..
Två frågor:
1. Jag har skött hela kuren och tagit ALLA nattningar även på dagarna. Pappan börjar bli lite otålig och vill också vara med. När är det bäst för barnet att den andra föräldern kliver in och ta över/delar på nattningarna?
2. När jag lagt henne ligger hon alltid och gnäller lite. Anna skriver i boken att det ibland kan bero på att barnet vill men inte riktigt kan sova. När hon ligger och små gnäller låter jag henne fixa det själv och går bara till dörren (inte in) om jag hör att hon börja bli arg/ledsen och börjar "gasa" sig uppåt. Är det rätt att låta hnne klara sig själv i det läget?
Kram
Två frågor:
1. Jag har skött hela kuren och tagit ALLA nattningar även på dagarna. Pappan börjar bli lite otålig och vill också vara med. När är det bäst för barnet att den andra föräldern kliver in och ta över/delar på nattningarna?
2. När jag lagt henne ligger hon alltid och gnäller lite. Anna skriver i boken att det ibland kan bero på att barnet vill men inte riktigt kan sova. När hon ligger och små gnäller låter jag henne fixa det själv och går bara till dörren (inte in) om jag hör att hon börja bli arg/ledsen och börjar "gasa" sig uppåt. Är det rätt att låta hnne klara sig själv i det läget?
Kram
Mitt första
Mitt andra
Mitt tredje
Mitt andra
Mitt tredje
-
TorpSara
Klart det gör!Mellow skrev:Hej igen! Natten som gick (3:e i kuren) behövde hon bara ramsas en gång vid 6-tiden. Hon vaknade till några (2-3) gånger innan men de uppvaken skötte hon själv. Idag har dessutom alla lurar gått superbra och nattningen nu på kvällen också. Hoppas bara att det håller i sig..
Så snart som möjligt!
Japp! Förtroende kallas det! :thumbsup:2. När jag lagt henne ligger hon alltid och gnäller lite. Anna skriver i boken att det ibland kan bero på att barnet vill men inte riktigt kan sova. När hon ligger och små gnäller låter jag henne fixa det själv och går bara till dörren (inte in) om jag hör att hon börja bli arg/ledsen och börjar "gasa" sig uppåt. Är det rätt att låta hnne klara sig själv i det läget?
Hej alla hjälpsamma!
Jag är i behov av lite stöd igen såhär andra dagen på uppföljningsveckan. I natt sov trollet hela natten utan uppvak för första gången (11,5 h). Känns helt fantastiskt att vi kommit så långt. Dock är det några saker som inte fungerar lika bra. Dagslurarna har blivit svårare nu än de var under kurdagarna. Jag läste i boken att just dagslurarna kan ta fler veckor innan de sitter och fungerar bra. Problemet är insomningen som oftast tar 20 minuter och de består av skrik varvat med smågnäll. När hon ligger och smågnäller låter vi henne vara men när hon börjar gasa upp sig går vi in och lägger tillrätta (för hon vänder sig direkt till rygg hela tiden) och avslutar med en solfjäder och sen ramsar vi oss ut direkt. Direkt efter vi släpper solfjädern och börjar ramsa börjar hon protestera igen och vänder sig på rygg. Då ger vi henne några minuter 5-7 och går sen in när hon börjar gasa upp igen, lägger tillrätta på nytt, solfjäder och ramsa (det brukar bli 4-5 varv innan hon somnar och då känns det snarare som om hon somnar av utmattning än att hon tycker att det är mysigt att äntligen få gå och sova. Hon visar dock tydligt inför varje lur att hon är trött.
Frågor:
1) Hur jobbar vi på bästa sätt med nattningen av lurarna under denna tid tills de fungerar? (Vi har inte buffat något).
2) Ska man väcka henne enligt schemat trots att hon förlorar 20 minuter av sovtiden varje gång eller ska man ge henne några extraminuter?
3) Om pappa nattar ska då han fortsätta ramsa och fixa tills hon sover eller kan båda varva under en och samma nattning?
4) I morse vaknade hon 7.20 (hon ska egentligen sova til 7.30) blev jag så till mig för att hon sovit hela natten för första gången så jag vågade inte vänta 10 minuter och riskera att hon skulle hinna bli ledsen så vi stormade in och gjorde god morgon. Tänker att jag ska ha mer is i magen i morgon men då undrar jag: om hon hinner bli ledsen på dessa 10 minter räcker det att lugna henne i sängen och sen plocka upp henne när hon är tyst?
Jag är i behov av lite stöd igen såhär andra dagen på uppföljningsveckan. I natt sov trollet hela natten utan uppvak för första gången (11,5 h). Känns helt fantastiskt att vi kommit så långt. Dock är det några saker som inte fungerar lika bra. Dagslurarna har blivit svårare nu än de var under kurdagarna. Jag läste i boken att just dagslurarna kan ta fler veckor innan de sitter och fungerar bra. Problemet är insomningen som oftast tar 20 minuter och de består av skrik varvat med smågnäll. När hon ligger och smågnäller låter vi henne vara men när hon börjar gasa upp sig går vi in och lägger tillrätta (för hon vänder sig direkt till rygg hela tiden) och avslutar med en solfjäder och sen ramsar vi oss ut direkt. Direkt efter vi släpper solfjädern och börjar ramsa börjar hon protestera igen och vänder sig på rygg. Då ger vi henne några minuter 5-7 och går sen in när hon börjar gasa upp igen, lägger tillrätta på nytt, solfjäder och ramsa (det brukar bli 4-5 varv innan hon somnar och då känns det snarare som om hon somnar av utmattning än att hon tycker att det är mysigt att äntligen få gå och sova. Hon visar dock tydligt inför varje lur att hon är trött.
Frågor:
1) Hur jobbar vi på bästa sätt med nattningen av lurarna under denna tid tills de fungerar? (Vi har inte buffat något).
2) Ska man väcka henne enligt schemat trots att hon förlorar 20 minuter av sovtiden varje gång eller ska man ge henne några extraminuter?
3) Om pappa nattar ska då han fortsätta ramsa och fixa tills hon sover eller kan båda varva under en och samma nattning?
4) I morse vaknade hon 7.20 (hon ska egentligen sova til 7.30) blev jag så till mig för att hon sovit hela natten för första gången så jag vågade inte vänta 10 minuter och riskera att hon skulle hinna bli ledsen så vi stormade in och gjorde god morgon. Tänker att jag ska ha mer is i magen i morgon men då undrar jag: om hon hinner bli ledsen på dessa 10 minter räcker det att lugna henne i sängen och sen plocka upp henne när hon är tyst?
Mitt första
Mitt andra
Mitt tredje
Mitt andra
Mitt tredje
Nu när jag skulle lägga henne för sista luren började hon gråta bara vi närmade oss sängen och gallskrek från sekunden hon hamnar i sängen. Det känns inte riktigt bra.
Mitt första
Mitt andra
Mitt tredje
Mitt andra
Mitt tredje
Hej,
jag svarar på dina frågor enligt nedan.
1) Ni har lärt henne ett mönster, det att ni kommer in när hon "gasar" upp sig som du skriver. Sluta med det. Servera istället svar i form av glada husljud, pula i andra delar av huset/lägenheten, vissla och nynna och låt allämnt förnöjsamma. När hon "gasar" upp sig, kan du i förbifarten ge en GLAD och UPPMUNTRANDE påminnelseramsa x4 - men trafiken in måste upphöra.
2) På korta lurar kan man utnyttja marginalkvart och förlänga om man känner. Men inte på den långa luren, då väcker man i tid.
3) Vi har kört att en sköter nattningen, från A till Ö. Det är nog som man känner själv. Viktigast är att det inte blir något prat mellan föräldrarna om hur man bör göra eller inte bör göra etc. Säkerhet och trygghet är viktigast av den som nattar, dag som natt.
4) Även här, överarbeta inte minutrarna - du gjorde helt rätt som väckte inom kvarten för tidigt... Bättre att "sätta" glada morgnar, så sover hon snart ända fram om man säger. Väck du inom kvarten tills det sitter tycker jag. I varje fall i ett nöjt ögonblick. Helt ok.
Om lilla fröken "hinner" bli missnöjd från att du går från din säng till hennes så låtsas inte om hennes lilla morgonhumör, var strålande glad själva - sätt därmed stämningen om du är med. Glatt humör smittar.
jag svarar på dina frågor enligt nedan.
1) Ni har lärt henne ett mönster, det att ni kommer in när hon "gasar" upp sig som du skriver. Sluta med det. Servera istället svar i form av glada husljud, pula i andra delar av huset/lägenheten, vissla och nynna och låt allämnt förnöjsamma. När hon "gasar" upp sig, kan du i förbifarten ge en GLAD och UPPMUNTRANDE påminnelseramsa x4 - men trafiken in måste upphöra.
2) På korta lurar kan man utnyttja marginalkvart och förlänga om man känner. Men inte på den långa luren, då väcker man i tid.
3) Vi har kört att en sköter nattningen, från A till Ö. Det är nog som man känner själv. Viktigast är att det inte blir något prat mellan föräldrarna om hur man bör göra eller inte bör göra etc. Säkerhet och trygghet är viktigast av den som nattar, dag som natt.
4) Även här, överarbeta inte minutrarna - du gjorde helt rätt som väckte inom kvarten för tidigt... Bättre att "sätta" glada morgnar, så sover hon snart ända fram om man säger. Väck du inom kvarten tills det sitter tycker jag. I varje fall i ett nöjt ögonblick. Helt ok.
Om lilla fröken "hinner" bli missnöjd från att du går från din säng till hennes så låtsas inte om hennes lilla morgonhumör, var strålande glad själva - sätt därmed stämningen om du är med. Glatt humör smittar.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -