Burken!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Burken!

Inlägg av annawahlgren »

:D Kolla förstasidan :wink: :lol: BURKEN :heart: är på ingång :wink: :lol:

BURKEN är min första bok och enda barnbok.

1968 kom den första gången, på något som hette Juniorförlaget och sorterade under Bonniers. Nu ger jag ut den igen, 42 år senare, på eget förlag. Den var för bra för att slaktas så snabbt (eller slaktas alls) :lol: O:) :lol: Och många, många minns den än. Folk som var barn då... :P \:D/ :P

BURKEN släpps den 13 september (Obs! Tiden ändrad, från 14 till 13 september). Men man kan beställa den redan nu (i bokshoppen via förstasidan) så skickas den på utgivningsdagen direkt. Och signerad, om man vill :P

När jag skrev Burken hade jag "bara" två barn, så första utgåvan dedikerade jag "Till Sara och Nina och andra som tycker om Burkar".

Nu är dessa damer svårt gamla :roll: :lol: Så denna nyutgåva har jag dedikerat - fortfarande till alla som tycker om Burkar men särskilt till barn nummer åtta, Pytte (Eleonora), som i alla år varit ett särdeles stort fan av Burken. Ända sedan hon vid späd ålder fick läsa den högt i skolan :P

Så här skrev nu min kära svärson och förläggare (själv är jag ju vd, hehe :thumbsup: ) vid Förlag Anna Wahlgren AB, Christian von Essen, när han "annonserade" Burken på Facebook:

:arrow: *Nu finns äntligen den klassiska barnboken Burken i fräsch nyutgåva. Boken släpps den 13 september, men du kan beställa ett signerat ex redan idag. Boken är 114 sidor lång med många fina färgillustrationer, och passar utmärkt för barn från 4 år och uppåt.*

Och Pytte själv skrev:

:arrow: *Omåttligt stolt över att min barndoms absoluta favoritbok Burken ges ut igen efter 40 år! Fortfarande mammas fantastiska berättelse men denna gång illustrerad av min systerson Adrian Nicoli. Och på sidan 5: "Till Pytte, och andra som tycker om Burkar." Snyft!*

Jag är så glad \:D/ Och det vet jag att fler kommer att bli \:D/ :heart: \:D/ Jag tycker den har blivit så fin =D> Att hålla en alldeles ny bok i sin hand är som att få ett litet barn :oops: Faktiskt. Sådan glädje, man kan inte få nog, man blir bara andäktig och lycklig och så innerligen obeskrivligen GLAD :lol: :heart: :lol:

* * * * *

PS Den 13 september släpps samtidigt två böcker till:

:arrow: Novellantologin "Var inte rädd för att dö, min älskade. Var rädd för att inte leva" :heart:

och

:arrow: "Internationella Sova hela natten" på RYSKA :!:

* * * * *

PS 2: Sign. Inger :heart: har lagt ner stor och kärleksfull möda på att ställa samman:

:arrow: *Författaren och samhällsdebattören Anna Wahlgren. En presentation*

som nu ligger inne på förstasidan, högst upp under *Läs mer*.

Den fick inte ligga kvar på Wikipedia mer än några timmar. Sedan togs den bort. Nya försök var lika fruktlösa. Den togs bort. Och togs bort. Och togs bort.

Här får den vara kvar :wink: :lol:

Varmt tack, Inger :heart: All min beundran för ditt vackra arbete och stora engagemang =D> :heart: \:D/
Senast redigerad av annawahlgren den mån 30 aug 2010, 01:02, redigerad totalt 2 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

ÅH! Den är så fin! Jag bara älskar framsidan!

Arvid, 3 år, blev också förälskad. "Maaaaammma! E deeeee?" sa han och såg ut såhär :shock: :shock: när han såg den på hemsidans framsida. Den måste beställas! Och skall ges bort i present också, det får jag inte glömma!

Underbart Anna! Jag är så glad för din (och vår! :D) skull. Perfekt med nya utgivningar lagom tills jag läst ut "mommo" Ja, det är sant. Den har varit i min bokhylla i flera år. Men bara för ett par veckor sedan tog jag den ur bokhyllan och började läsa. Och läsa. Och läsa. Snart är den slut och jag har älskat varje sida. Gråtit, skrattat och levt mig in i ditt liv. Som är så galet, tokigt, underbart, fantastiskt, skrämmande och unikt. Bland det bästa jag läst. Tack.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Åh, vad skoj! :heart:
Stort Grattis Anna till en ny fin bok! =D> Jag måste ha \:D/ :lol:
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, blivandemamma :heart: Tack, Sofiapia :heart:

Rara, söta, underbara. Buhuu :oops:

:lol: :heart: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

blivandemamma skrev: Arvid, 3 år, blev också förälskad. "Maaaaammma! E deeeee?" sa han och såg ut såhär :shock: :shock: - - - Jag är så glad för din (och vår! :D) skull. Perfekt med nya utgivningar lagom tills jag läst ut "mommo" - - - Snart är den slut och jag har älskat varje sida. Gråtit, skrattat och levt mig in i ditt liv. Som är så galet, tokigt, underbart, fantastiskt, skrämmande och unikt. Bland det bästa jag läst. Tack. :heart:
:D De här varmaste av varma ord blev mina huvudkuddar i natt. Tack för en underbar sömn - bokstavligen som på små moln... Ibland är Gud god och världen vacker :-({|=

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Men åh! :heart: söta du! Tur man kan glädja! Du är ju ständigt på tapeten här hemma! Min make citerar dig tom numera :lol: :lol:

:heart:

Anna

Ps. Arvid säger att det bor en gris i burkhuset?! :shock: 8) D.s
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Åh, vad roligt Anna! Och Adrian har illustrerat! Fantastiskt! GRATTIS x 3! :heart:

Kram Jannika
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Och vilken lysande sammanfattning av Inger. =D> Bra gjort kära med-forumist! :thumbsup:
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

Roliga nyheter

Inlägg av galaxen »

Här har det hänr grejer i min frånvaro!

Vilken härlig bok Burken verkar vara. Gyril vill självklart ha en :thumbsup:
Wikipedia ska man strunta i; det är inte ens en tillförlitlig källa och får inte användas ens i uppsatssammanhang. :wink:
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

Oh, Anna, vad roligt!
3 böcker samtidigt!!

Jag tordes inte fråga om den ryska utgåvan då du har så mycket annat på gång, men så läste jag dina rader idag och är så förväntansfull :D

Burken är beställt, hoppas den kommer signerat! [-o<

Du får gärna skriva att den är till Samuel, Denise och Elias. Det blir i så fall deras alldeles egna signerade bok :P

(och om jag får be on en signerat SHN på ryska till min mamma. Hon heter Natalja)

Tack på förhand och grattis en gång till!!!
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Burken!

Inlägg av inger »

annawahlgren skrev::DPS 2: Sign. Inger :heart: har lagt ner stor och kärleksfull möda på att ställa samman:

:arrow: *Författaren och samhällsdebattören Anna Wahlgren. En presentation*

som nu ligger inne på förstasidan, högst upp under *Läs mer*.

Den fick inte ligga kvar på Wikipedia mer än några timmar. Sedan togs den bort. Nya försök var lika fruktlösa. Den togs bort. Och togs bort. Och togs bort.

Här får den vara kvar :wink: :lol:

Varmt tack, Inger :heart: All min beundran för ditt vackra arbete och stora engagemang =D> :heart: \:D/
Det är jag som ska tacka. Jag lärde mig en del genom att göra det här.
Det var också häftigt när jag mindes den här tevepjäsen om de två gamla människorna i väntrummet. Jag såg den i tioårs åldern och det gjorde stort intryck då.
Jag var också mycket glad över att få samarbeta med Bibban för att hitta rätt ton.

Som sagt var det är jag som ska tacka. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

blivandemamma skrev: Arvid säger att det bor en gris i burkhuset?! :shock:
:D Well... Det måste jag ha missat :shock: Däremot bor det en myrstack under en viss Burkinvånares säng... Kan det vara myran Stig han menar, månne :?: :heart: :lol:
LenaK skrev: Jag tordes inte fråga om den ryska utgåvan då du har så mycket annat på gång, men så läste jag dina rader idag och är så förväntansfull :D


Jag med :lol: Det ska bli så fantastiskt roligt att se den, få den, ha den och sprida den :wink: :lol: Den fick ju gå på läsning först utanför familjen om man säger (nödvändig rutin), och en del små frågetecken har ställts, och rätats ut, av icke svensktalande ryska - som också har goda mediakontakter i Ryssland. Nu ska den ligga i tryck, och jag räknar dagarna. Det är så spännande \:D/
LenaK skrev: Du får gärna skriva att den är till Samuel, Denise och Elias. Det blir i så fall deras alldeles egna signerade bok - - - (och om jag får be on en signerat SHN på ryska till min mamma. Hon heter Natalja)


Absolut, det är en ära och en fröjd :-({|= Maila mig postadresserna bara är du snäll :thumbsup: anna.wmp@gmail.com.
galaxen skrev: Wikipedia ska man strunta i; det är inte ens en tillförlitlig källa och får inte användas ens i uppsatssammanhang.


Tack för den trösten :roll: Jag vet inte hur många gånger både Christian, Alex och jag själv städat bort denna evinnerliga "faktauppgift" att jag skulle vara scientolog, vilket jag inte är, aldrig har varit och aldrig haft en tanke på att bli (därav sista raden i presentationen här på hemsidan). Men "uppgiften" popsar upp igen som gubben i lådan, igen och igen och igen. Det är så tröstlöst tröttsamt. Så jag kan ju passa på att understryka här också, ifall någon undrar - att NEJ, jag är inte scientolog, och JA, jag har en medlemsprenumeration på Kommitténs för Mänskliga Rättigheters kvartalstidning, där jag får faktauppgifter (VERKLIGA fakta, bevisbara sådana) om psykiatrins, i nära samarbete med läkemedelsindustrin, ödeläggande härjningar bland barn och unga världen över, uppgifter som etablissemanget förtiger eller friserar eller både och. Det finns motståndsrörelser i världen mot maktmissbruk. KMR är en och en livsnödvändig sådan, bokstavligen. KMR är ingen religiös sekt. Om scientologikyrkan ursprungligen grundade KMR, vilket den lär ha gjort, är inte det detsamma som att varje KMR-medlem världen över också måste vara scientolog. Lika lite måste varje nybliven förälder, som använder sig av Öppna förskolan - en populär institution som (i de allra flesta fall) upprättats av och "tillhör" Svenska kyrkan - vara troende lutheransk protestant.
Jannika skrev: (Om presentationen, startsidan) Vilken lysande sammanfattning av Inger!


Ja, visst är det :lol: Jag är så glad och tacksam :-({|=

Och tack, Inger :heart: för det vackra och tänkvärda du hann skriva här nu precis före mitt inlägg. =D>

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

en helt annan bok men...

Inlägg av galaxen »

Yey! Jag har just vunnit auktion på Tradera så nu ska jag läsa
"Ge liv". Så roligt att få tag på den! :D
Bara en liten parentes.
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Kära, rara, goá, underbara Anna! :heart:

Så glad jag blir att Burken kommer! Jag vill beställa den, såklart! Gärna signerad, till mina två små skatter! Jag tänkte även beställa en Barnaboken till, till min granne som har en son i Frejas ålder och nu väntar en andra liten skatt. Tyvärr (om man får lov att säga så) så har hon inte riktigt koll på hur det här med barn och vardag (och nätter!) går till. Jag hoppas att Barnaboken kan hjälpa henne så som den hjälpt mig! :heart:

Men Anna, novellsamlingen - kommer den att ligga i bokshophen oxå? Borde man kanske invänta den och beställa alla tre böckerna samtidigt :?:

:heart: Love :heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: en helt annan bok men...

Inlägg av annawahlgren »

galaxen skrev:Yey! Jag har just vunnit auktion på Tradera så nu ska jag läsa "Ge liv". Så roligt att få tag på den! :D
:D Vad glad jag blir :lol: Tack, kära galaxen :heart: Och jag kan skvallra att ett kommande projekt för Förlag AWAB är en nyutgåva av "Veka livet" tillsammans med "Ge liv", i en bok :-({|= Lite dröjer det dock.
Acnaib skrev: Jag tänkte även beställa en Barnaboken till, till min granne som har en son i Frejas ålder och nu väntar en andra liten skatt - - - Jag hoppas att Barnaboken kan hjälpa henne så som den hjälpt mig! - - - Men Anna, novellsamlingen - kommer den att ligga i bokshopen oxå? Borde man kanske invänta den och beställa alla tre böckerna samtidigt :?:
:D Å så kul :lol: Klart Barnaboken löser ALLA problem :lol: :!: :lol: (Om din kära granne nu bara vill börja läsa den :roll: ) Allvarligt talat, läser man bara lite mer än upp till ett år plus de olika åldrarna finns MYCKET att hämta - inte minst i femte och sista delen - som kan ge rejäla aha-upplevelser med åtföljande helt förändrat förhållningssätt. Vid behov, om man säger :wink: Förhoppningsvis upptäcker hon det.

:arrow: Jadå, novellsamlingen kommer absolut i bokshopen - den ska bara förefinnas i sinnevärlden först :idea: Den har inte kommit från tryckeriet än. Men jag tycker inte du ska vänta. Det är en portofråga :shock: BB och Burken kan gå tillsammans - upp till 2 kg, och BB väger 1,7 :mrgreen: Vad "Var inte rädd..." väger vet jag alltså inte än, men alla tre ryms definitivt inte inom tvåkilosgränsen. Så beställ BB direkt tycker jag, och ta kanske de båda andra tillsammans :P

Och jag ska absolut dedicera Burken till de små älsklingarna O:) O:)

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"