Kurar lille Svante 5.5 månad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SigridE

Inlägg av SigridE »

Nåt har vi uppenbarligen gjort väldigt fel för nu har det skrikits i över 1.5 timme. Ramsan tar inte öht utan han blir bara arg, ledsen, helt förstörd, jag har fått solfjädra 2 gånger och ändå bara skriker och skriker han.

jag tror faktiskt att vi skiter i det här nu, jag orkar inte mer
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
SigridE

Inlägg av SigridE »

herregud det här funkar verkligen inte!
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
SigridE

Inlägg av SigridE »

nu har jag tom fått buffa efs solfjädern inte hjälpte alls och fortfarande gråter han. Och ja, han är ledsen, så det är inget jag bara kan låta honom sköta själv för ledsna får de ju inte vara.

jag vet att det är mitt fel eftersom det ju alltid är föräldrarnas fel men jag vet inte vad efs vi gör exakt enligt boken och enligt vår känsla. Vi lyssnar, lyssnar och lyssnar. Är det här inte bakslaget utan det är likadant imorgon natt så struntar jag faktiskt i det här - för hans skull. Så här ska han inte behöva ha det, då sov han bättre innan när jag ammade på natten.

Jag går väldigt mycket hellre upp och ammar 5ggr/natt än det här.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Gå in och lugna honom ordentligt när han är riktigt ledsen!! Han måste ju få chansen att bli lugn, ett ledset barn kan aldrig somna. Verktygen är till för att användas! Man ska backa, ja, men det betyder inte att alla verktyg utom ramsan förbjuds på något vis.

I övrigt tycker jag inte alls att natten som var var skräp, tänk på att det är en process. Ta det i er takt, bara ni för det framåt.

Tidiga mornar (som ju ofta hänger i ett tag) vinner INTE på mycket spring och trafik. Ett rejält lugnande, och ett omsomnande är det du vill uppå. Se till att få det. Om du så ska buffa honom över kanten. När ramsan sedan sitter rejält kan du pangramsa direkt när du hör honom, på första pip.Det finns mycket att läsa om tidiga mornar om du söker!
Senast redigerad av TorpSara den fre 20 aug 2010, 13:24, redigerad totalt 1 gånger.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

SigridE skrev:Lur 2

11.30 Lägger glad men trött kille. Markerande solfjäder och ramsar ut. Han svarar glatt, pratar lite.
11.36 Han ligger och pratar och grejar. Jag låter honom vara
11.37 börjar gnöla/gråta. Jag påminner, han fortsätter gnölgråta
11.39 påminner, samma visa
11.42 gör husljud, han fortsätter men mer gnöl än gråt
11.13 bekräftar, tyst.
11.53 vaknar (troligen av husljuden), gnölar. Jag påminner. Han tystnar
11.54 bekräftelse. Han svarar med prat
11.57 fortsätter prata. SKIT! Han kommer missa marginalkvarten.. Fan. Fortsätter med husljud, påminner inte efs han inte är ledsen.

Gör jag rätt???

11.58 börjar gråta. Påminner, han fortsätter gråta Det känns som att det går bakåt bakåt bakåt
11.59 får gå in och solfjädra. Han blir bara arg så tillslut buffar jag 4 omgångar. Blir arg på utramsningen men övergår till gnöl fort
12.06 bekräftar, han tar emot den

Jag blir väldigt stressad över att jag inte vet om jag gör rätt..
Jag tror att du stör honom lite. Överlåt mer åt honom, jag menar vad gör det om han PRATAR? Vad han gör under sin sömntid är faktiskt inte din ensak, så länge han inte är väldigt ledsen. Prat, gnöl, tum/handsugning och krypövningar får han göra bäst han vill. Du ska och kan inte tvinga honom att sova, bara ge förutsättningarna.

Samma sak nattetid. Ta det lite cool. Varenda sömngnöl behöver inte åtgärdas. En god regel (nattetid) så här långt in i kuren är att överlämna det mesta som sker innan vargtimmen till dem själva. Blir det KRIS, ja då kan man ramsa, men annars kan de mer än man tror, det lovar jag. Blir det fullkomligt haveri så går man in och lugnar med besked. Hellre en gång länge än en massa spring fram och tillbaka.
SigridE

Inlägg av SigridE »

Tack så mycket för dina svar!
Med storebror hade vi som sagt aldrig några vargtimmesproblem utan bara tidigar mornar, men det här är en riktig vargtimmesunge tydligen. igårkväll bestämde jag mig för pangramsa och sedan tyst-strategin och håller mig till den, utom en "nu räcker det-ramsa" efter ca en halvtimme när han började skrika upp sig.

Nu är det så att han är ett oerhört envist barn. Han helt enkelt vägrar att sluta skrika! Eftersom han inte är ledsen utan bara arg och trött och irriterad så ignorerar jag honom men han slutar verkligen inte. Ända sen kuren började (och även innan fast alltid tidigare på natten då) så har han lätt kunnat skrika i 1.5-2 timmar. Även om han inte är ledsen så känns det inte sådär jättekul med det eviga skrikandet och under så lång tid.

Ska jag bara låta honom? Innan har vi ju påmint och påmint, bekräftat och bekräftat och det har inte gjort nån skillnad alls.

Jag avvaktar väldigt med att bekräfta nu, han kan vara tyst långa stunder utan att ha somnat och jag känner på nåt vis på mig att "än är det inte över" och precis när jag ändå tänkt bekräfta så drar han igång igen. Är det bra det, att jag inte bekräftar bara för att det blir tyst?

Nu har han skrikit en timme med små micropauser emellan, jag kan mycket väl tänka mig att han kommer att skrika fram tills väckningen om trekvart. Jag kommer införa väckarklocka nu. Men trots att jag börjat med ny strategi och inte kan utvärdera den än så känner jag - ska det vara såhär? Ska han skrika i 1.5-2 timmar fram tills vi tar upp honom varenda natt/morgon? Då lär han sig ju aldrig att somna om utan han skriker helt enkelt tills vi tar upp honom och då blir det ju nästan lite som att vi räddar honom från vargen ändå? Om du förstår mina tankegångar..
SigridE

Inlägg av SigridE »

Haha det var ju bra att jag skrev det där, för nu blev det tyst med en helt annan energi (6e sinne? Jag vet inte hur jag känner skillnaden) så jag bekräftade, och tyst är det fortfarande. Visst kan det hända att han vaknar igen om 5 minuter, det har hänt förr, men han somnade om iallafall.

Men jag undrar fortfarande detsamma, du får gärna delge mig dina tankar!

Tack igen - den här natten satt verkligen attityden där den skulle!! :heart:

Nu - :sleep:
SigridE

Inlägg av SigridE »

Visst hade jag rätt, nu nös han och började prata igen.. Jaja, nu låter jag honom hållas för det är så nära inpå väckning!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, två timmars hojtande utan omsomning på morgonen är för mycket tycker jag. Men jag funderar lite på var unge herr Svante äter om dagarna?
SigridE

Inlägg av SigridE »

Han somnade tillslut om vid kvart i 7, jag väckte honom med väckarklocka, för första gången, vid 5 över. Jag tycker, trots tiden, att det var en riktigt bra natt eftersom han inte var ledsen nån gång. När jag väckte honom på morgonen så
* låg han på rygg
* hade han fått in händerna i ärmarna och sugit på tummarna genom ärmarna

Hade jag fattat att han låg på rygg och kunna gå tyst in och vända, och om han hade kunnat suga ordentligt på tummen så kan det mycket väl hända att han hade somnat om tidigare eller fortsatt sova då när han somnade i 5 minuter vid 6..

Han ammar på dagarna och äter en rejäl portion gröt på kvällen.

Ska jag fortsätta med samma strategi och utvärdera om det blir nån förändring först om några dagar? För även om 2 timmar är för länge, vad annars kan jag göra? Buffa in i sömn trots att han inte är ledsen?
Och om han skriker längre än säg 30 min eller plötsligt låter argare, ska jag gå in och kolla så han ligger på mage då? Jag vill inte störa honom, men sover bra gör han ju INTE på rygg, iaf inte i spjälsängen.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

SigridE skrev:Han somnade tillslut om vid kvart i 7, jag väckte honom med väckarklocka, för första gången, vid 5 över. Jag tycker, trots tiden, att det var en riktigt bra natt eftersom han inte var ledsen nån gång. När jag väckte honom på morgonen så
* låg han på rygg
* hade han fått in händerna i ärmarna och sugit på tummarna genom ärmarna

Hade jag fattat att han låg på rygg och kunna gå tyst in och vända, och om han hade kunnat suga ordentligt på tummen så kan det mycket väl hända att han hade somnat om tidigare eller fortsatt sova då när han somnade i 5 minuter vid 6..

Han ammar på dagarna och äter en rejäl portion gröt på kvällen.

Ska jag fortsätta med samma strategi och utvärdera om det blir nån förändring först om några dagar? För även om 2 timmar är för länge, vad annars kan jag göra? Buffa in i sömn trots att han inte är ledsen?
Och om han skriker längre än säg 30 min eller plötsligt låter argare, ska jag gå in och kolla så han ligger på mage då? Jag vill inte störa honom, men sover bra gör han ju INTE på rygg, iaf inte i spjälsängen.
För lite mat skulle jag säga. Små halvåringar är oftast bottenlösa. Alex åt både en stor grötportion och ett fullt mål mat i samma ålder. Sedan skulle jag göra en snabb check om han ändrar tonfall. Min tumsugare har också hamnat i pyjamasen, och då ÄR det ju svårt att somna om. Speciellt om man ligger på rygg.

Men jag tror främst på mera mat! :D
SigridE

Inlägg av SigridE »

Inatt vaknade han fler gånger än tidigare men han somnade om själv, oftast efter typ 10 sek men max 2 minuter. Strax före 4, minns inte tiden men kanske kvart eller tio i så vaknade han utan att somna om direkt. Jag har satt första ramsningstid kl 4 (utom vid kris såklart, men har jag inte en fast tid så är risken att tiden glider bakåt och att jag tillslut kanske fastnar i ramsande) och efs han fortfarande höll på då så ramsade jag en upplysningsramsa då. Han blev tyst i kanske 3 minuter och började sen igen men det var inte mer än gnöl. Vid kanske kvart över så smög jag in för att kolla magläget och han märkte mig inte ens :)
Fem i halv 5 somnade han, jag gick in efter 10 minuter och kollade läget och la på filten, och jag väckte sen en liten tumsugare klockan 7!! Han blev så glad så och försökte kravla sig upp till mig på en gång :heart:
JAG däremot hade svårt att somna om, haha :roll:

Med nya strategin, möjlighet till tumsugning (snart blir det till att klippa upp vantar) och väckarklockan verkar han börja gilla läget! :thumbsup:

Du har säkert rätt, jag får ta och börja ge honom gröt på morgonen också och så börja mer med smakisar - han har visat intresse sen han var 4 månader och fått smaka här och där men han slutade nästan amma när han hade brutit alla benen och gick på morfin, så jag har (av egoskäl när man granskar det) klängt kvar vid amningen. Skärpning där! :oops:

Tack så mycket för ditt stöd och dina kloka kommentarer, du kom precis i rättan tid innan jag fick panik!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Håller med ovanstående skribent, mera mat och så får mamman odla om attityden. :wink:

Se detta som en process, med ett livslångt resultat. Men för att få det krävs det ju att man lever efter SHN om man säger. Ge honom plockmat också vid bordet. Skalade gröna ärtor är en hit, små smörgåsbitar med mycker smör är gott mm.

Sätt nu säkerheten och tryggheten!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och man kan amma lääänge ändå! Här ges det rejält med mat, men tre amningstillfällen per dag får vi ändå ihop och det tänkte jag nog fortsätta med rätt länge! :D Vad skönt att det kom igång igen efter allt trassel med hans sjukdom! :heart:
SigridE

Inlägg av SigridE »

Äsch, jag vet ju det egentligen :oops: Men min stora slutade amma vid 6 mån och ville bara ha fast föda i princip och jag är lite rädd att det ska bli detsamma med Svante - men han är en helt annan personlighet och betydligt mer fäst vid sin mamma.
Idag fick han, när han var klar vid bröstet, potatis- och majspuré och han åt EN HALV BURK nästan! Då hade han som sagt visat sig klar vid bröstet, så jag fattar inte att det fick plats så mycket till! Tack för att ni upplyste mig om att han nog var hungrig för jag har inte tänkt tanken..

Han har sovit väldigt dåligt idag, bara en halvtimme på lunch (av 1.5) och 20 (av 45) på eftermiddagen och dagarna har inte krånglat alls innan, men jag gissar att det kan bero på att han sov mer inatt och helt enkelt tycker att det räckte :) Dagarna är jag inte ett dugg oroad över - inte över nåt just nu tack vare er :heart:
Återkommer imorgon bitti om hur natten gått!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"