Våra fina tvillingtjejer, Sofie och Filippa, snart 2½ år, sover mycket dåligt idag. De kurades när de var 8 månader genom SHN. På Filippa funkade det mycket bra, vi valde då att kura dem separat då Filippa som bebis var riktigt stökig. Hon tog till sig kurning och blev en Säker Sovare en lång tid därefter. Med Sofie gick det sisådär. Vi kände att hon som bebis sov hyggligt så hennes kurning efter Filippas blev lite halvdan och eg så tog hon aldrig ramsan till sig till 100%.
Vid ettårsålder (mars -09) hade båda haft flera öroninflamationer, Sofie drabbades värst och fick opereras akut pga en komplicerad inflamation i örat, hon fick ligga på sjukhus i fyra nätter. Hennes sovmönster ändrades därefter dramatiskt till det sämre. Maj -09 kurades de båda om samtidigt. Och igen när de var 19 månader
Flickornas sömn har med andra ord varit en berg-och-dalbana och nu när de gått in i trotsen är det värre än värst.
Öroninflamationerna har tyvärr följt med oss och för varje gång orsakat brutna rutiner, vi har plockat upp barnen på nätterna när de gråtit av smärta eller varit febriga. Det har verkligen inte varit lätt och vi har varit fullt medvetna om att vi gör "fel".
För 6 månader sedan flyttade vi till nytt hus. Flickorna fick nytt rum som de delar men de har inte tyckt rummet varit särskilt mysig. Mörkläggningen är det inget fel på men rummet används enkom till att sova i, de leker alltid någon annanstans, mest nere i köket där vi andra är.
Vi kör vår lilla procedur på kvällen, saga och välling i soffan i tvrummet, sen tar vi varsin tjejja upp till deras rum där vi alla pussas och kramas godnatt. Sen lägger vi ner dem i varsin spjälsäng som står tätt bredvid varandra, bäddar om dem och går direkt ut med ramsan. Pappan ramsar först 4 gånger på väg bort, jag stå då utanför rummet och ramsar 4 gånger samtidigt som jag går ner. Detta sätt har funkat hyggligt fram till för drygt två månader sedan. Någon eller båda blev riktigt arg eller ledsen och skrek i höga skyn, vi har avvaktat och lyssnat och ibland ramsat nerifrån bottenvåningen upp mot dem, tydligt och bestämt. Men ramsans funktion har snabbt tappat sin funktion, jag har gett upp och gett vika då de blivit så arga och hysteriska, de har fått komma upp, komma ner till oss och varva ner eller fått somna om i vår säng istället. Filippa har dessutom så gott som varje natt vaknat kring 01 och jag har tagit henne till gästrummet bredvid deras rum ocm somnat om med henne där...
Nu finns det inga rutiner kvar alls, vi låter dem båda somna hos oss, sen plockar jag över en till mig i gästsängen, ingen sover eller har sovit i sin spjälsäng på flera veckor
Vi är nu i botten och ska bara kravla upp och fixa detta, det vet vi och VILL vi! Jag har alla verktyg, boken och forumet som hjälp. Jag känner mig redo att ändra på detta NU.
Vilka råd kan jag få ang att kura så stora tvillingar? Ska jag kura dem ihop igen? Inte lätt att solfjädra två starka barn ensam. Hur ska jag lägga upp det tycker ni?
Ang schema, sommarlovet är snart slut, de börjar igen på dagis den 16 aug. Då ska de upp kl 06. Lägga sig kl 19. Det ger dem 11h sömn och 1½h lur på dagis. Är det bra?
Tack för svar.