Matfrågor

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
hallonmbanan

Matfrågor

Inlägg av hallonmbanan »

Hej!

Jag har en liten flicka född i slutet av februari i år och är således runt 5,5 månad nu. Vi började med smakisar för ca 4 veckor sedan och det går hyfsat bra.

Men nu undrar jag....hon har fått prova på: potatis/morots mos, potatis/ärt mos, potatis/broccoli mos och potatis/blomkål mos. Hon har även fått päron, äpple och banan. Frukterna slinker ner utan problem men puréerna är det svårare med. Hon spottar ut hälften redan när vi börjar.
:?: Jag har läst runt här på forumet och skrivit ner många recept men, bör jag fortfarande bara introducera en ny råvara per gång under några dagar med några teskedar per dag i början eller kan jag, nu när hon ätit vanlig mat i en månad, ge henne 4-5 nya råvaror på en gång?
:?: När kan vi börja introducera fisk och kyckling?
:?: Ungefär hur mycket mat per måltid bör de äta i den här åldern? Av puréerna brukar hon äta ca 3 matskedar, jag förmodar att hon bör äta mer innan man kan klassa det som en hel måltid?

Tack för hjälpen!
Helena
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Förlåt att det dröjt med svar!! :shock: :oops:

Är hon intresserad av att äta och har fått fart på tekniken är det bara att ösa på och in. I den åldern de brukar stoppa allt i munnen är liksom guldåldern för mat. :D Allt nytt är kul, brukar de flesta halvåringa tycka.

Jag har alltid tjuvkikat på färdigmaten, och där finns matpureér från 5-6 månader med kött och fisk. Samma med mängden, ett helt mål har jag räknat när den totala mängden mat/frukt/mjölk/gröt varit ca 200 g. Oftast går det ju i långt mer än så, förvisso.
hallonmbanan

Inlägg av hallonmbanan »

Hej!

Tack för svaret TorpSara, vi har varit på semester så jag har inte kunnat svara tidigare.

Jag tror inte riktigt att jag var tydlig med min första fråga så jag försöker omformulera mig.
Jag har hittat några recept här på forumet som jag hade velat testa, t.ex. Lotass Chicken Curry, Lillprins Lo's FavoritPasta och Fjällmors RödingRisotto men jag undrar
:?: Kan min dotter på 5.5 mån äta detta eller är det för tidigt? I tråden jag hittade det så står det olika på olika ställen.
:?: Eftersom hon innan bara ätit t.ex. morot, potatis, broccoli kan jag ändå göra ett av de här recepten direkt eller skall jag först introducera (för Lillprins Lo's FavoritPasta) scharlottenlök, en vecka senare risoni, en vecka efter det grädde och så vidare tills vi har gått igenom alla ingredienser? (Själv måste jag säga att detta låter ju rätt knäppt, så jag förmodar att ni kommer att säga att jag ger allt nytt på en gång?!) Hoppas att ni förstår vad jag menar. :wink:

Helena
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag tror du har svaret själv Helena :wink:

Mata på du. Finns ingen anledning alls att hålla på och introducera efter nåt slags schema.

Bra tips från TorpSara att snegla på barnmatsburkarnas innehåll gällande fisk och sånt.

Här hemma har jag en liten fröken på 11 månader. Hennes huvudsakliga föda består fortfarande av ersättning och 6-månadersvälling. Med tillskott av McNuggets, tårta, lördagsgodis och starkt kryddade kamben.

Har aldrig lyckats få i henne en endaste sked rotfruktspuré eller sjömansgryta.

Hon gillar däremot att få sitta och pilla med mat på egen hand och en och annan bit får hon i sig.

Två av hennes storasystrar (Lussi och Lani) har gjort ungefär likadant förutom ersättningen, den har ratats mycket tidigare.

Idag är de två och tre år och äter jättefint tycker jag :heart:

Kram och lycka till önskar Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. Nej, jag ger inte Leonor lördagsgodis men hon har en väldigt generös storasyster (Lani 2 år) som mer än gärna delar med sig :wink: :heart: ds.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

:lol: :lol: :lol: :lol:

Lite OT men guuud vad jag skrattade, Nancy. Det är ju så med andra barnet (och tredje och fjärde vad jag förstår...) Man var sååå noga med hur och i vilken ordning barnet skulle smaka all mat. Blir inte riktigt så sen :wink:

Ebbe är 1,5 år och en av de första ord han lärde sig var Gaaaaa (glass :shock: ) och koooo (korv)

Där har du hans näringsintag :lol: 8)

:heart:

Anna

Ps. Förlåt för trådkapningen Helen :oops: ds.
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
hallonmbanan

Inlägg av hallonmbanan »

Hej

haha, Tack för svaret Nancy. Ja inte trodde jag att du ger henne lördagsgodis! Och du får gärna kapa min tråd Anna ;)

Som du skrev Nancy så har du nog alldeles rätt i att jag har svaret själv, känns bara skönt att ha dubbel kollat det med er först :roll: .
Med första barnet är man väll alltid extra orolig kan jag tänka mig.
När vi kommer hem efter semestern i morgon skall vi börja med fjällmors recept. Kommer att försöka mixa dem så att det inte blir för stora bitar.

Helena
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"