Kura Linnea 1 år!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
emmagha

Kura Linnea 1 år!

Inlägg av emmagha »

Hej!

På söndag fyller vår älskade dotter Linnea 1 år och det är också den tid som hon och vi gått utan sammanhängande sömn i mer än 3-4 timmar. Under semestern hade vi en riktigt jobbig vecka som fick oss att leta reda på Sova-hela-natten-boken och börja hoppas!

Vi har tänkt starta kuren efter hennes födelsedagskalas som är nu i helgen så att de första fyra dygnen och uppföljningsveckan ska kunna bli så lugna som möjligt.

Vi har köpt och läst boken och även läst på forumet men det har dykt upp ett antal frågor som jag undrar om någon skulle kunna hjälpa oss med? Vore evigt tacksam!

1. När det gäller dagslur ser vi i boken att det föreslås endast en lur på 1,5h för en ettåring. Vi ger henne fortfarande både en förmiddags- och eftermiddagslur eftersom hon blir trött på förmiddagen också. Kan vi fortsätta med två lurar eller ska vi vänja henne vid bara en?

2. Om ett halvår ungefär börjar Linnea på dagis, ska vi redan nu försöka anpassa hennes tider till de tider och sovtider dagis har eller är det något man kan göra inför dagisstarten?

3. Vi har redan nu börjat lägga henne på mage ibland för att sova och det verkar som om hon verkligen sover bättre då och framförallt ibland kan somna om själv. Vi undrar hur vi gör med kudde eftersom hon ibland ligger på sida och sover. Ska vi ta bort den eller ha kvar den?

4. Det står i boken att det på barn över ett år inte vanligen buffas utan att man endast kör solfjädern men vi har sedan länge klappat Linnea i rumpan när hon ska sova och somna om och vi tänkte därför buffa henne i början, är det OK eller bör man inte buffa ettåringar alls?

5. Om det skulle vara så att Linnea inte lugnar ner sig alls under hela första natten fortsätter man bara med att gå in och buffa och ramsa eller ska man göra något annat efter ett tag?

6. När jag idag försöker få henne att somna liggande på mage och klappar (inte buffar än...) henne i rumpan så tar det ett bra tag innan hon ligger still. Hon sparkar mycket med benen. Hur ska jag göra under kuren, när ska jag sluta buffa? Så länge hon sparkar lite då och då men blundar ska jag fortsätta buffa eller ska jag ramsa och gå ut?

7. Får hon ändra ställning under buffandet? Läste i forum att det är OK att barnet ändrar ställning efter tillrättaläggande men gäller detta under buffning också?

8. Läste någonstans om att man kan/bör(?) använda väckarklocka för de större barnen för att göra god morgon. Tycker ni vi ska använda det också, är det särskilt fördelaktigt på barn äldre än ett år?

9. När hon ska sova på dagen antingen en eller två lurar vilket vi nu kommer fram till, ska hon sova i spjälsängen då eller vagnar man även större barn?

Vore oerhört tacksam för svar på mina frågor. Vi känner oss otroligt laddade att starta kuren och gör allt vi kan för att hitta svar på frågorna innan och inte medan vi står mitt i natten.

Hälsningar Emma
Linnea 090815 - kurstart 100817
Alexander 130321 - kurstart 131122
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej Emma och välkommen till Forumet :heart: :D

1. om lilla L ska börja dagis är det bra att redan från början införa 12 timmarsnätter. Sedan är det bra att redan nu ha en lur på dagen. Läs i SHN hur många timmar per dygn som Anna rekommenderar för just 1-åringar.

3. du kan ha kvar kuddan om det är en tunn lite kudde. Min dotter är nu 9 månader och sover på mage utan kudde. Det går fint! Fördelen utan kudde är att det är mindre "prylar" att hålla ordning på speciellt under kuren. En sak mindra att tänka på helt enkelt. Och enkelhet är en dygd :wink: !

4. du kan buffa henne i kuren. Träna på att buffa med rejäla tag. Du ska inte söva henne med buffningen utan lugna henne om hon är ledsen. Första natten kan du buffa och ev andra natten. Efter det ska du backa, alltså minska med verktygandet.
De olika verktygen: buffa, solfjädra, ramsa, husljud.
Lyssna på hur lilla L gråter. Försök svara på "är hon ledsen?" eller "är hon?arg?", eller "är hon fårvånad och kanske förvirrad?"
Använd verktygen när hon är LEDSEN (det första dygnet är det ok att använda verktygen mer men så snart som möjligt bör du backa och lyssna på vad hon säger).
Skriv en lapp och sätt på hennes dörr "Verktyga LEDSEN L!" :D :wink:

5. Använd verktygen. Träna på att buffa innan kuren! Effektiv buffning lugnar.
Lugna barnet i sängen! :heart:
Lugna barnet i sängen! :heart:
Lugna barnet i sänget! :heart:

Nu måste jag avsluta... försöker återkomma senare.
:heart: Hippo
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej emmagha och välkommen!
Ser att du redan fått suveräna svar av Hippo så jag skall inte ösa på med så mycket mer :wink:
5. Om det skulle vara så att Linnea inte lugnar ner sig alls under hela första natten fortsätter man bara med att gå in och buffa och ramsa eller ska man göra något annat efter ett tag?
Tänk på att kurnätterna är en process, en verklig kur, som skall ta lite tid. Första natten signalerar ni att ni har koll och hjälper vid minsta pip. Följande nätter kan man backa och låta ramsan sköta största jobbet, men ramsans innebörd måste klargöras först :!: In och lugna och när liten är lugn i andning och avslappnad i kroppen ramsar ni ut.

Återigen, verktygen som ni använder är: buffning, solfjäder, ramsa och husljud (musik, tv, prat och allmänt buller)

Läs mer i boken och ladda attityden av självklarhet 8)

Det är skönt att sova :!: :D
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hur går det för er?
Misstänker att första natten på kuren är avklarad när du läser detta 8)

Väckarklocka är väldigt bra, barnet lär sig snabbt att det är dax att gå upp när klockan ringer. Nu använder vi inte väckarklocka till våra barn men perioder av stök och många frågor från barnet har vi ställt klockan inför väckning på morgonen.

Tilda född 091109.
emmagha

Inlägg av emmagha »

Vi blev tvungna att skjuta upp kuren ett dygn så vi har inte kommit igång än... Men på så sätt fick vi ett extra dygn att läsa på och det är vad vi gör för fullt. Är jättetacksam för svaren vi fått hittills!

Har tänkt oss följande schema med bara en dagslur och undrar om ni har några synpunkter?
Sova 7-19
Frukost 7.30
Lunch 11
Sova middag 1,5 h 12-13.30
Äta 14
Äta middag 17.30
Bad, skoj och nattslurk 18-19
Sova natt 19

Har förstått att det är ok att lägga in en 5 minuter eller tom 20 minuters lur om barnet blir jättetrött under dagen under kuren?

Vi hade tänkt att hon ska sova middagsluren i sin säng. Kör vi samma rutin med tillrättaläggande och buffning då men med dagsramsan? Vad gör man om hon inte somnar på 1,5 h? Fortsätter man med schemat då dvs mat?

Tacksam för svar och återkommer säkerligen efter första natten!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Schemat ser bra ut. :D

Du verkar ha allt rätt för dig. :wink: Tillrättaläggande och dagramsa. OM hon inte somnar på 1.5 timme plockar ni upp precis som om hon sovit.
Det är bra att vara väl förberedd och det verkar ni vara.

Lycka till nu.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
emmagha

Inlägg av emmagha »

Nu har vi startat kuren och klarat av det första momentet! Efter två timmar (!) är det tyst i Linneas rum och jag har inte vågat gå in och hoppas att hon fortfarande andas....

Det var vilda protester länge men jag kände snart gensvar på buffandet vilket gjorde mig förbluffad och lycklig och när jag väl lät henne skrika ut istället för att springa in direkt så tystnade hon så småningom!!!

Så nu sitter jag redo utanför dörren för första uppvaket och vi är enormt laddade både jag och min man.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

=D>
Superduktiga är ni! Det kommer gå bra, ni är ju pålästa och kan ge lillan betryggande svar :thumbsup:
Sov så gott :sleep:
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
emmagha

Inlägg av emmagha »

Rapport: Första uppvaket 01.25 (!). Sätter sig upp och gråter lite. Jag går in ger besked och ramsar ut*4. Hon börjar gråta men lugnar sig efter ett litet tag. När hon tystnat ger jag bekräftelse*4. Hon gnäller ett par gånger men nu är det tyst igen! Häftigt!
emmagha

Problem med dagslurarna!

Inlägg av emmagha »

Nu behöver jag råd från någon!

Tyckte natten gick bra. Hon vaknade 01.25 och sedan inte förrän 05.10 men då vaknade hon i och för sig var tionde minut men somnade så småningom om på ramsa.

Men till dagslurarna. Eftersom hon är van vid två lurar bestämde vi oss för att ändra schemat och lägga in två 45-minutare. Min man skulle ta första luren och det gick inte alls. Hon skrek och stog upp och grät och han höll på och buffa och ramsa. Jag tog över efter ett tag för han har problem med nacken och kunde inte stå över sängen längre. Totalt tog det oss över en timme att lugna ner henne och få henne att somna. Eftersom vi inte kan plocka upp henne skrikande kunde vi ju inte avsluta efter 45 minuter. Så när hon väl somnat fick hon sova 20 min varefter vi väckte henne (otroligt svårväckt).

Nu har vi precis avslutat andra dagsluren. Det tog35-40 min innan hon somnade dvs. hon somnade ca 13.40 och ska egentligen vakna 13.45. Men vi sa att vi tar till marginalkvarten och låter henne sova 20 min här också så att hon får lite sömn.

Vad gör vi för fel? Hur får vi insomnandet på dagsluren att bli mer effektivt?

Mellan varven idag var pratade hon lite och ställde sig upp och pillade på sänghimlen och snackade lite men sedan skruvade hon upp sig igen och började gråta.

Vore hemskt tacksam för råd inför morgondagen, både hur vi gör det effektivare och hur det är Ok att lägga upp sömnen om de inte somnar snabbt men bara ska sova 45 min.

Hoppas, hoppas på svar snart!
Hippo

Inlägg av Hippo »

Först vill jag bara säga att jag tycker att ni verkar väldigt samspelta och pålästa! BRA :-({|= :D . Det är grunden för att få barn att sova gott om natten :D

På det du berättar tror inte jag att ni gör något fel alls faktiskt. Men kuren är en process och det tar tid innan lilla hjärtat förstår hur allt är här i världen (i alla fall vad gäller sova och äta :wink: ).
Ge kuren en chans att "ta" om du förstår vad jag menar, minst 3 dygn innan man kan utvärdera.

Du skrev att ni ändrat schemat. Kan du ta schemat en gång till så vi vet hur det ser ut idag :oops:

Kom ihåg att lugna när hon är ledsen. Om hon gnyr och låter arg måste hon reda ut det hela på egen hand. Er uppgift är inte att söva henne (men det har du säkert redan greppat :wink: ). Er uppgift är att finnas där med verktygen när hon behöver er hjälp. Våga avvakta med vertygen, ibland stör man barnet mer än vad man gör nytta. Er uppgift är också att tala om för henne vad som gäller, alltså stå stadiga när det blåser hårt från Lillans rum :D .

Mina små flickor (2½ och 10 mån) tar allt från 10 min - 45 min på sig att somna. Tänk på att du ska ge henne förutsättningar att sova. Själva sovandet och insomnandet måste hon lära sig själv.
Ge det några dagar :D . Återkom med rapport är du snäll.
Tilda född 091109.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att du binder ris åt ryggen när du stoppar in två lurar. Eftersom hon kommer att sova bättre på natten så kommer behovet av två sömnpass dagtid att minska, dessutom behöver hon ett långt samanhängande, 2x45 ger inte nog vila.
emmagha

Inlägg av emmagha »

tack för svar!

Jag kan hålla med lite om det du säger TorpSara och från början hade vi ju tänkt en lur, men sen var hon så himla trött i morse och då tänkte vi att eftersom hon alltid innan sovit två lurar att man kanske skulle fortsätta med det. Men jag kan tänka mig att det är bra att ha ett längre pass...

Tror ni det är Ok att ändra tillbaka till ett pass bara imorgon. Jag vet och har ju läst på att man inte ska ändra i schemat när man väl satt det men jag vill ju ha ett bra schema som jag tror på också och jag tänker att det inte satt sig ännu och att det i så fall kanske är OK? I så fall går vi tillbaka till det schemat jag lagt upp tidigare.

Idag körde vi utifrån följande:
Sova 7-19
Frukost 7.15
Sova fm 9.30-10.15 (vilket i själva verket blev 10.40-11)
Lunch 11
Sova em 13-13.45 vilket i själva verket blev 13.40-14
Äta mellanmål 14
Äta middag 17.30
Bad, skoj, nattslurk 18-19
Sova 19

Vi har problem med nattslurken också eftersom hon äter mellan 17.30-18 så är hon inte alls intresserad av välling vid 18.50. Om vi ändå ska justera i schemat är det bättre att hon äter kring 17 så att hon hinner få lite hunger till innan läggningen?

Stort tack för svar hittills! Kvällens läggning gick på 30 minuter vilket ju är ett enormt framsteg från igår när vi höll på i 2 timmar!!! Självförtroendet växer redan vilket kan behövas. Svårt att tolka gråt fortfarande tycker jag:(
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag håller med TorpSara om en lur! Att hon är jättesupertrött första dagarna är inget ovanligt, räkna med att ha lite extra kul och några roliga mutor innan tiderna satt sig. Att vara ute brukar vara en bra medicin! Passar det er att ha middag vid 17.00 så kör på det, det viktiga är att tiderna passar hela familjen så det inte blir för krångligt :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
emmagha

Inlägg av emmagha »

vi bestämde oss för att köra på ursprungsschemat med bara en lur från och med i morgon. Middagen blir 17.30 eftersom det kommer passa oss bättre när jag och så småningom min man börjar jobba. Förhoppningsvis ökar hennes aptit snart så att hon då också vill ha en kvällsslurk.

Rapport så här långt:
Behövt påminnelseramsa*4 två gånger vid 22.20 men annars somnat om själv två gånger och annars tyst :!: :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "