Hej!
Jag delammar och ger tillägg i flaska. Vi har köpt MAM first bottle som ska ge ett bra flöde och göra så att bebisen inte sväljer luft. Den har hål i botten där luften ska kunna komma in och dessutom (som de flesta flaskor) en liten skåra i själva nappen vid ringen där det ska komma in luft. Vårt problem är att det ändå kommer in luft via själva nappen, alltså där bebisen suger ut mjölk. Man ser tydligt bubblorna. Men det borde inte vara så, tycker jag. Om luften kommer in där den ska så ska bara ersättningen flöda genom hålen där han äter, inte luften. Om jag har förstått hur han ska hålla nappen i munnen så är dessutom skåran i nappen på sidan, inte "mot näsan" som det är på tex ESSKA-nappar. Så jag börjar undra om vi använder flaskan fel.
Hur har det fungerat för er andra? Någon som har provat?
Hälsningar
Ewa
PS. Plutten är 3,5 veckor, född 24 juli, jag har inte hunnit ändra i profilen. DS.
Någon som har använt MAM First Bottle till nyfödd (3,5 v)?
Någon som har använt MAM First Bottle till nyfödd (3,5 v)?
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
-
Kalaskakan
Men.. bubblorna uppstår ju när de suger ut maten. Luftgenomströmning eller hur jag skall förklara det tekniskt. Om luft inte finns i flaskan så uppstår det vakuum och inget kommer ut. Luften kommer in bakvägen via hålen i botten.
Prova att suga ur den så märker du.
Se till att dinappen alltid är fylld med ersättning också. Dinappen (iaf på Ultivent) skall ligga "platt" mot tungan. Typ så här: _ och inte I .
Vi har haft MAM Ultivent till lilltjejen, funkade prima. Storebror har alltid haft MAM till välling och som bebis hade han Avent och samma "luftfenomen" har uppstått i alla flaskor.
Prova att suga ur den så märker du.
Se till att dinappen alltid är fylld med ersättning också. Dinappen (iaf på Ultivent) skall ligga "platt" mot tungan. Typ så här: _ och inte I .
Vi har haft MAM Ultivent till lilltjejen, funkade prima. Storebror har alltid haft MAM till välling och som bebis hade han Avent och samma "luftfenomen" har uppstått i alla flaskor.
Mja, tanken är väl att bubblorna i så fall ska komma från "skåran" eller att det inte ska vara några bubblor alls (eftersom luften kommer in från botten)? Nu kommer de ju från fel ställe. Jag ska testa suga ur den som du föreslår.
Som du skriver att nappen ska ligga så ger vi också till Hektor, det känns naturligast (jag blev bara lite fundersam eftersom det fungerade så dåligt).
Jag har experimenterat lite med "gummipackningen" längst ner. Tidigare har vi tryckt till den mot botten och jag tror att det gör att det blir stopp, dvs inget luftinsläpp från botten. Nu tryckte jag bara fast i ytterkant och lät delen mot mitten vara "skilt från botten" och det gick mycket bättre. Jag tror att luften kan komma in nu. Hur satte ni dit gummigrejen?
Som du skriver att nappen ska ligga så ger vi också till Hektor, det känns naturligast (jag blev bara lite fundersam eftersom det fungerade så dåligt).
Jag har experimenterat lite med "gummipackningen" längst ner. Tidigare har vi tryckt till den mot botten och jag tror att det gör att det blir stopp, dvs inget luftinsläpp från botten. Nu tryckte jag bara fast i ytterkant och lät delen mot mitten vara "skilt från botten" och det gick mycket bättre. Jag tror att luften kan komma in nu. Hur satte ni dit gummigrejen?
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
-
Kalaskakan
Tack, Kalaskakan. Jag är säkert för mycket Vän av Ordning och trycker till och petar där jag inte ska vara...
Bra att få höra att MAM har fungerat bra för er i alla fall, vi kommer säkert på knepet när vi får lite rutin.