Tillgång till CD-spelaren och skivor

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rosine

Tillgång till CD-spelaren och skivor

Inlägg av Rosine »

Jag undrar hur ni gör med tillgången till stereon och CD-skivor för era barn. Vår son (precis blivit två) har hittils haft fri tillgång till stereon och några enstaka skivor. Han hanterar stereon ganska skickligt men inte själva skivorna än. De har nu tyvärr tagit skada av detta. Men å andra sidan känns det inte bra att förneka honom tillgången.
Han har nu även fått en egen skiva med berättelser som present och vill lyssna till den flera gånger på dagen, och lyssnar då också koncentrerad ganska länge. Fast jag tror att det är bara en berättelse som han någorlunda kan fatta, de andra handlar om saker som han inte känner till (Han lyssnar ändå...) Vi funderar på att begränsa detta till bestämda tillfällen, typ två gånger om dagen. Jag kan dock egentligen inte riktigt säga varför. Det är nog denna rädsla att barn blir "beroende" av moderna medier. Sina böker kan han ju ta när han vill, och även leksakerna (som inte är många) som inte är reserverade för ensamleken. Om det vore filmer (vi har inga, fast inte av "ideologiska" skäl), då skulle jag definitivt begränsa tittandet.
Hur tänker ni?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Vi har fri tillgång, har alltid haft. Klimp bemästrar den där maskinen ypperligt, han håller dessutom på att lära Smulan att göra det samma :lol:

Skivorna har sina repor men det håller förvånansvärt bra får jag säga. "Barnkammar"skivorna har vi haft sen han var 6 månader, de har slipat div golv, de har tuggats på, kastats, etc etc och de håller än.

Är du rädd om en speciell skiva så kan du alltid bränna över den på en annan skiva är mitt tips.

I övrigt ser jag hellre att barnen blir hooked on musik- och bokskivor än på tv-spel, men det är ett senare huvudbry det.

Vi kommer upp på övervåningen på morgonen inför påklädning, då går skivorna igång. Är det regn så kommer vi upp på em och då ser vi på film; sällan vi ser på film annars; "Saltkråkan, Dora, Alfons Åberg". Är det sol är vi nere och ingen tv/dvd finns. Sen kommer vi upp igen efter middag/bad/inför läggning vid 18.30 och då går skivorna igång.

Dagens moderna medier kommer att vara rariteter (eller skräp) om några år, jag resonerar tvärtom, mina barn får mer än gärna haka på i utveckligen. Allt med sunt förnuft helt enkelt :D
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Att lyssna är bra!
När jag var barn (på stenåldern :lol: ) lyssnade man på barnradion varje morgon. Nu glor man på teve. Dygnet runt i kök och i sovrum. (Obs jag generaliserar, självklart är det inte så i alla hem, men i alltför många menar jag...)
Att lyssna utan bilder är kolossalt utvecklande för fantasin och hjärnan ö h t! Så låt barnen lyssna!
:heart:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Rosine

Inlägg av Rosine »

Tack för era tankar!
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag gör som Kalaskakan skriver. Freja får hantera skivorna fritt, men bara kopior av originalskivorna. Jag bränner dem på "skrivbara" skivor och sedan stoppar jag skivorna i skrivaren och skriver ut samma bild som originalskivan har. För Freja är det lättare så att välja "rätt" skiva - Den hon vill ha.
Nu är det ju inte alla som kan skriva ut på skivor med den skrivare man har, men om man använder en "vanlig" cd-spelare, alltså en sådan där man lägger skivan i och stänger locket, alltså inte en som har ett litet spår där man stoppar i skivan, så går det ju även bra att klistra på en ettiket. Om man vill ha en :wink:
Alla Frejas brända skivor har hon sedan i en cd-mapp (cd-väska). Hon har alltså inga fodral, även om hon verkligen gillar fodralen. De går tyvärr sönder såå lätt :( Och jag vill inte köpa nya fodral bara för att hon ska ha till sina brända skivor. :roll: Men mappen gillar hon oxå ju - den har ju drajkedja :shock: :lol:

"Mina" skivor som jag har haft genom senare delen av livet (då jag var liten hade vi band!!) får Freja hantera fritt. Jag är inte särskillt rädd om dem, och Freja inte särskillt intresserad :P
Mina gamla band gillar hon oxå, och dem kan hon hantera som hon vill. Det var lite mer barnanpassat förr. Tycker jag iaf. Band går inte sönder, och gör de så kan man lätt laga dem med lite tejp :lol: :P

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"