Kurar lille Svante 5.5 månad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SigridE

Inlägg av SigridE »

Vet inte om någon ens läser tråden men.. lägger ut iaf hur det gått resten av dagen:

15.13 lägger honom, markerande solfjäder och ramsar ut. Han protesterar lätt, men inte särskilt argt. Arbetar upp sig lite.
15.15 påminner, han lyssnar nog men svarar varken argt eller tar emot den
15.17 samma sak. Hör storebror härma ramsan däruppe på övervåningen. Husljuden sköter liksom sig självt ;)
15.18 solfjädrar 5 min, buffar ca 30 sek, ramsar ut. Blir arg, arg!
15.26 påminner. Han lyssnar inte alls och är jättearg. Känner att jag inte riktigt vet hur jag ska göra.
15.28 solfjädrar 1.5 min. ramsar ut. Han svarar med gnöl, tystnar fort
15.29 bekräftar. Tystnad. Avvaktar lite och bekräftar igen, för säkerhets skull sas.
16.14 Vaknar självmant, på toppenhumör!

19,00 Lägger ner, får genast protester så jag solfjädrar, mer protester. Efter kanske 2 min tystnar han. Protesterar mot ramsan men inte jätteupprört. Lugnar sig men skriker upp sig igen, lyssnar på påminnelse och tystnar snabbt. Tar emot bekräftelsen. Sammanlagt kanske 10 min.
Får känslan av att han bara blev irriterad av solfjädern och att det kanske hade varit bättre att bara ramsa ut, men ville inte avbryta förrän han lugnade sig, vilket ju ändå gick ganska fort.
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Vackert jobbat!

Först vill jag, lite rörd efter att ha fått lära känna Svante lite bättre, att Svante är en mycket lyckligt lottad liten prins som har två föräldrar som insett vikten av GOD sömn. Ni är beundransvärda, hans diagnos är en varg så god som någon och jag beundrar er styrka och beslutsamhet att lämna denna varg utanför det hela. Det gagnar er alla. 8)

I min omgivning finns diverse bortförklaringar till varför en god sömn inte kan prioriteras, det är öron hit och dit, tänder hit och dit. Ständiga förkylningar... som om sömnen inte är viktig då... :shock: :roll: Allt för att man tror att man är oumbärlig nattetid för sitt lilla barn.

Nåväl, ville delge mina tankar kring er fina resa! :heart:

Din tråd blir läst, var så säker. :D Och att anteckna som du gör är ju guld värt, det vet du ju efter förra omgången. Roligt att du föll in i "gamla" ramsan... hihi.

Attityden är ju MYCKET, om inte allt.

Fortsätt som ni gör! Vi har haft alla lurar i sängen, men vi har ju bara en liten att ta hänsyn till. Anledningen till att man vill få till ett insomnande före utgång är ju att de inte skall vara beroende av rörelse i vagnen för att somna, men det vet du säkert redan.

Keep up the good work!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
SigridE

Inlägg av SigridE »

Tack Anna, blir väldigt glad och varm av det du skriver! Sitter här och är redan trött :!: :roll: hehe men vad gör man inte för sin älskling!

Han hade sitt första(enda ;) ) uppvak nu 22.25
Påminner, han lyssnar och tystnar, men börjar igen
22.27 påminner, han blir irriterad och vill inte alls höra de här dumheterna!
22.29 påminner. Samma visa, men tycker han tar emot bättre.. mest gnöl. Låter väldigt trött!
22.31 påminner, han blir arg men byter snabbt till gnöl/tröttprat. Tystnar men börjar igen, tystnar, börjar igen osv
22.32 bekräftar, han tar emot med tystnad

Sju minuter!!!

Känner mig så trygg i ramsan, att den kommer att ta (gör ju uppenbarligen redan iaf i det här tidiga, trötta uppvaket)! Det är skönt att VETA att det fungerar och inte bara ha läst sig till en attityd av att veta! Nu ska jag bara se till att känna såhär hela natten, haha :D

Nu hostar han, får se om det gör att han börjar igen eller om han somnar om direkt av sig själv!
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
SigridE

Inlägg av SigridE »

Tack Anna, blir väldigt glad och varm av det du skriver! Sitter här och är redan trött :!: :roll: hehe men vad gör man inte för sin älskling!

Han hade sitt första(enda ;) ) uppvak nu 22.25
Påminner, han lyssnar och tystnar, men börjar igen
22.27 påminner, han blir irriterad och vill inte alls höra de här dumheterna!
22.29 påminner. Samma visa, men tycker han tar emot bättre.. mest gnöl. Låter väldigt trött!
22.31 påminner, han blir arg men byter snabbt till gnöl/tröttprat. Tystnar men börjar igen, tystnar, börjar igen osv
22.32 bekräftar, han tar emot med tystnad

Sju minuter!!!

Känner mig så trygg i ramsan, att den kommer att ta (gör ju uppenbarligen redan iaf i det här tidiga, trötta uppvaket)! Det är skönt att VETA att det fungerar och inte bara ha läst sig till en attityd av att veta! Nu ska jag bara se till att känna såhär hela natten, haha :D

Nu hostar han, får se om det gör att han börjar igen eller om han somnar om direkt av sig själv!
SigridE

Inlägg av SigridE »

Hoppsan det blev visst dubbelt :oops:

Han ylade till efter hostningen men blev tyst och jag bekräftade (det var säkert en ylning i sömnen men jag ville ändå visa att han var på rätt spår) och sen har det varit så tyst så!
SigridE

Inlägg av SigridE »

22.50 vaknar igen (sov han?) påminner, han blir arg/ledsen
Påminner några gånger och gör husljud så gott det går när vi nu är i en källare (han sover i tvättstugan och vi i gillestugan, fick plocka lite i förrådet för den rätta husliga känslan)
22.56 Bekräftar vilket emottas med tystnad
SigridE

Inlägg av SigridE »

Om det finns någon nattsuddare här som kan svara - han har haft flera små uppvak som han skött själv, som jag kanske inte ens skulle ha märkt om det inte vore för att vi har en babyvakt som förstärker ljudet för säkerhets skull så att jag inte missar något.. som det är nu så går jag till dörren och lyssnar vid dessa uppvak men gör ingenting.

Jag antar att jag ska fortsätta så, eftersom han sköter sig själv?

Han ligger alltså inte ens och smågnölar eller pratar utan gnölar/gnäller till och blir sen tyst.
SigridE

Inlägg av SigridE »

01.33 vaknar och somnar inte om själv, påminner, vilket möts av protester men ganska lama
01.38 har påmint flertalet gånger och gör husljud men det går inte fram alls. Han är jättearg
01.40 – ger helt kort besked vilket inte går fram alls. Skriker på precis likadant. Vet att jag inte ska, men känner ändå hopplöshet smyga sig på.
04.41 ramsar ganska argt, känner att jag är trött på det här nu, och han lugnar sig faktiskt lite. Tyst, gnöl, tyst, gnöl, tyst..
04.44 bekräftelse, tas emot med tystnad
SigridE

Inlägg av SigridE »

02.06 har hört i vakten hur han har grejat därinne en stund, vänt sig och bökat. Han gnäller till men jag avvaktar för att se om han kan hantera det själv
02.08 han börjar prata som om han tänkt vara vaken, så jag påminner som markering. Ingen arg reaktion.
02.09 påminner igen då han börjar snyfta, inga protester.
02.11 bekräftar, vilket möts av ilska så jag gör om tipp påminnelse mitt i. tystnar men blir sen arg.
02.13 bekräftar, tas emot
02.18 hör hur han ligger därinne och suger på handen/tummen. Ska han aldrig somna?
SigridE

Inlägg av SigridE »

02.20 börjar gråta, jag påminner. Han svarar med att gråta mer
02.22 påminner, han lyssnar inte öht. Känns som att jag har ramsat i flera timmar och som att det aldrig kommer att ta slut. Vet inte hur jag ska göra just nu..
02.24 blev visst tyst, jag bekräftar. Han protesterar
VAR ÄR ATTITYDEN??
02.25 påminner. Han lyssnar, men börjar genast igen. Tystnar. Börjar. Tystnar.
02.26 bekräftar. Tyst. Hör hur han bökar
02.28 bekräftar, tystnad.
02.29 suger på handen/tummen. Tänker visst aldrig somna.
02.30 börjar gråta igen men blir tyst på en gång. Jag avvaktar.
02.31 hostar och börjar sen prata. Jag avvaktar. Tystnar
02.32 bekräftar. Tas emot med tystnad och sen prat som övergår till gråt och protester.
02.34 påminner. Han protesterar. Hittar inte riktigt attityden nu.. har hållit på i över en timme. Nu orkar jag inte mer, låter honom reagera. Jag kanske är överkoncentrerad? Känner inte att han frågar, mer bara helt enkelt vägrar somna. Så fort han tystnar och jag ska till att bekräfta så börjar han igen, mest gnöl. Jag kan inte hjälpa att jag blir irriterad. Kan han inte bara somna?
02.38 bekräftar. Tystnad, sen gråt som snabbt övergår i gnöl… han är otroligt ihärdig den här ungen!
02.41 bekräftar. Tystnad
02.43 gråt och gnöl.. jag avvaktar.
02.44 bekräftar. Tystnad. Gnöl
02.46 bekräftar. Tyst. Prat
02.50 bekräftar. Gråt, sen tyst. Gråt/gnöl, sen tyst. Undrar hur länge vi ska fortsätta – en timme till? Två? Han har iofs ofta legat vaken mellan halv två och tre, ska det fortsätta såhär alltid?
02.52 Han ligger och skrattar och har jätteroligt. Han tänker verkligen inte somna. Ska jag verkligen fortsätta bekräfta i det här läget när han verkligen inte visar några som helst tendenser till att somna?? Finns det någon som kan svara så snart som möjligt, såhär var det aldrig med storebror så det är helt nytt för mig.
SigridE

Inlägg av SigridE »

02.58 bekräftar. Tyst. Nu är det tyst och stilla, han verkar faktiskt ha somnat

03.05 han skriker till i sömnen och börjar sen gråta. FAN! Påminner, han fortsätter gråta.
03.06 han är verkligen olycklig, så jag går in och solfjädrar, ca 1.5-2 min. Blir jättearg/ledsen när jag ramsar ut men skriker av sig ganska fort.
03.10 tystnar, gnölar, gråter. Jag avvaktar. Han vet ju vad som gäller. Vill inte vara överkoncentrerad och nu har jag faktiskt ingen aning om jag gör rätt eller fel. Det känns som att vi kommer fortsätta såhär tills klockan sju.
03.11 bekräftar. Tystnad.
03.13 stilla, verkar ha somnat nu

Jag försöker se det som att det är nu som ramsan verkligen sätter sig, men jag vet inte.. Det här med att han är (och har varit många gånger tidigare) vaken mellan halv 2 och 3 (aldrig vargtimmen, utan just den tiden), kommer det att fortsätta men att han klarar av det utan att behöva hjälp att somna om sen? Eller kommer han att fatta att man ska sova på natten. Just nu känns det som att jag ramsat för kråkorna så att säga, eftersom han ändå aldrig tänkte somna förrän klockan 3. Hoppas att någon förstår hur jag menar och har något svar att ge, jag gissar att Svante inte är det första barnet med den här sortens vakenperioder.
SigridE

Inlägg av SigridE »

06.33 vaknar 17 minuter innan marginalkvarten och är ledsen. Påminner
06.35 påminner, går inte fram alls. Avvaktar.
06.37 Solfjädrar väldigt ledsen bebis 3 min. Blir ledsen på ramsan, tystnar men blir sen ledsen igen. Låter honom reagera, nu låter han mest arg.

Jag som kände mig så stärkt efter första natten, nu känns det bara skit. Det känns inte som att det har tagits några steg framåt inatt utan snarare bakåt. Jag vet inte alls.

06.44 Bekräftar, han tar emot den.
SigridE

Inlägg av SigridE »

Dag 2, lur 1
Lägger tillrätta 08.50. Han protesterar när jag ramsar ut men jag låter honom hållas, han lugnar sig snabbt.
Bekräftar 08.53 han gnölar lite till svar, bekräftar igen när han tystnar. Han har somnat på 5 min.
Storebror säger ”mera sov så gott skatt!”, han tycker om när jag säger det :) Börjar hitta tillbaks till attityden, imorse var det inte lätt! Hoppas fortfarande nån kan svara angående vakentiderna på natten! Men folk kanske har ett liv som går ut på mer än att hänga här ;)
SigridE

Inlägg av SigridE »

Lur 2

11.30 Lägger glad men trött kille. Markerande solfjäder och ramsar ut. Han svarar glatt, pratar lite.
11.36 Han ligger och pratar och grejar. Jag låter honom vara
11.37 börjar gnöla/gråta. Jag påminner, han fortsätter gnölgråta
11.39 påminner, samma visa
11.42 gör husljud, han fortsätter men mer gnöl än gråt
11.13 bekräftar, tyst.
11.53 vaknar (troligen av husljuden), gnölar. Jag påminner. Han tystnar
11.54 bekräftelse. Han svarar med prat
11.57 fortsätter prata. SKIT! Han kommer missa marginalkvarten.. Fan. Fortsätter med husljud, påminner inte efs han inte är ledsen.

Gör jag rätt???

11.58 börjar gråta. Påminner, han fortsätter gråta Det känns som att det går bakåt bakåt bakåt
11.59 får gå in och solfjädra. Han blir bara arg så tillslut buffar jag 4 omgångar. Blir arg på utramsningen men övergår till gnöl fort
12.06 bekräftar, han tar emot den

Jag blir väldigt stressad över att jag inte vet om jag gör rätt..
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag har läst igenom alla dina inlägg om natten och dagen. Vet inte om jag kommer ihåg allt men jag ska försöka svara dig. Jag förstod det som om det här var er andra natt. Det som jag brukar ha i bakhuvudet är att jag ka ninte sova åt barnet men ge förutsättningarna. Så verktyga bara om ha nber om hjälp. Ligga och snacka får man göra själv utan ramsa.

Bra att du jobbar med bekräftelseramsan så att den befäste.

Angående de nattliga uppvaken så kommer det att ge med sig, men kom ihåg att det här är en process som tar sin tid kur plus uppföljningsvecka. Så tålamod är att rekommendera.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"