Kurar lille Svante 5.5 månad
Kurar lille Svante 5.5 månad
Nu är tiden kommen för att kura min lille Svante.. han är mitt under sitt första uppvak som sett ut såhär ghittills:
Uppvak 1 ca 21.30?
Buffn ca 10-15 min
Ramsa – tyst tills klar. Uppfattar att han redan lyssnar på den trots att han blir arg när jag slutat
Påminnelse – arg
Buffar ca 1-2 min, han lugnar sig snabbt men småpratar
Ramsar ut – han svarar med tystnad. Småpratar lite efter ca 10 sek
Bekräftar – tyst
Gnölar efter ca 0.5 min, skriker upp sig
Påminner – han fortsätter skrika (kl 21.48), jag avvaktar
21.50 Buffar ca 1 min, ramsar ut. Han svarar med att bli sur. Börjar gilla buffningen tror jag..
Är på det hela taget ganska arg men inte utom sig eller ens i närheten. Avvaktar. Påminner ca 21.52, svarar med att bli argare
21.54 redigt förbannad. Buffar ca 20-30 sek. Blir asförbannad när jag ramsar ut.
21.56 påminner * 6. Han lyssnar, det hör jag, men han är så ARG så arg!
21.57 låter som att han inte riktigt orkar vara sååå arg längre.. påminner ige
21.58 påminner igen. ARG!
22.00 buffar kort blir ledsen när jag ramsar ut, men verkar lugna sig lite
22,02 påminner – blir arg
Just nu känns det som att han inte har ett dugg lust att somna.. men det är bara att fortsätta
Uppvak 1 ca 21.30?
Buffn ca 10-15 min
Ramsa – tyst tills klar. Uppfattar att han redan lyssnar på den trots att han blir arg när jag slutat
Påminnelse – arg
Buffar ca 1-2 min, han lugnar sig snabbt men småpratar
Ramsar ut – han svarar med tystnad. Småpratar lite efter ca 10 sek
Bekräftar – tyst
Gnölar efter ca 0.5 min, skriker upp sig
Påminner – han fortsätter skrika (kl 21.48), jag avvaktar
21.50 Buffar ca 1 min, ramsar ut. Han svarar med att bli sur. Börjar gilla buffningen tror jag..
Är på det hela taget ganska arg men inte utom sig eller ens i närheten. Avvaktar. Påminner ca 21.52, svarar med att bli argare
21.54 redigt förbannad. Buffar ca 20-30 sek. Blir asförbannad när jag ramsar ut.
21.56 påminner * 6. Han lyssnar, det hör jag, men han är så ARG så arg!
21.57 låter som att han inte riktigt orkar vara sååå arg längre.. påminner ige
21.58 påminner igen. ARG!
22.00 buffar kort blir ledsen när jag ramsar ut, men verkar lugna sig lite
22,02 påminner – blir arg
Just nu känns det som att han inte har ett dugg lust att somna.. men det är bara att fortsätta
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet
kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
22,07 ledsen. Buffar kort, tystnar snabbt. Blir jätteledsen när jag ramsar ut.,.
känslan jag hade av att han lyssnade är borta, nu lyssnar han inte alls! Är helt förstörd
känslan jag hade av att han lyssnade är borta, nu lyssnar han inte alls! Är helt förstörd
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
22.12 börjar få längre pauser i skrikandet
22.13 lugnat sig markant, påminner och får tystnad till svar
22.14 bekräftar. Tyst
Yes, det gick! Kändes inte som 45 minuter, snarare som en kvart.
22.13 lugnat sig markant, påminner och får tystnad till svar
22.14 bekräftar. Tyst
Yes, det gick! Kändes inte som 45 minuter, snarare som en kvart.
Jag kanske ska berätta lite mer om vem Svante är!
Svante är en väldigt liten kille på dryga 5 månader och lika många kilon. De flesta tror att han är alldeles ny pga. hans ringa storlek men inget annat hos honom säger något annat än att han är just 5 månader
Svante bröt under sina första 2.5 månader 5 ben och har kotkompressioner i ryggraden, och han diagnosticerades i juni med sjukdomen Osteogenesis Imperfecta typ 4, vilket helt enkelt innebär bla. benskörhet.
Han är trots detta en väldigt motorisk liten kille som någon dag efter sin 5-månadersdag började kunna ta sig framåt medelst hasning/ålning
Detta praktiserar han gärna i sängen tyvärr så buffningen har nu präglats men en smärre fight för att han inte ska krypa iväg..
Han har varit magsovare sen start men pga. den turbulenta tiden runt benbrott och annat, plus att maken helt enkelt inte känt sig redo och jag gör inget så här viktigt mot hans vilja, så har vi väntat med att kura.
Svante har förmågan att somna om själv men har fortfarande varit van vid att äta på natten vilket vi nu känner att han inte behöver längre, men det faktum att han redan sover på mage och att han redan kan somna själv relativt lätt gör att vi tror och hoppas (vet?) att kuren kommer att gå relativt smidigt!
På dagarna sover han redan bra men vill sova på rygg av någon anledning så det låter vi honom göra! Vårt problem är egentligen inte att han inte får tillräckligt med sömn utan att han har svårt att somna om utan amning på natten och att han ibland får för sig att vara vaken i någon timme mellan ca 01.30 och 03.00 så därför genomför vi kuren för att han ska få möjligheten att ta kontroll över sin egen sömn och faktiskt sova hela natten utan vakstunder! Är han som sin storebror som blev kurad nästan på dagen lika gammal så kommer han att ta emot sömnen med öppna armar
22.30 gör lite ljud ifrån sig men jag hör att han skulle kunna somna om själv så jag bekräftar bara trots att vi är på natt 1.
22.31 samma "sovljud", bekräftar igen. Kanske har han inte somnat sen kvart över utan bara legat nöjd och vilat?
22.34 hör hur han rör sig men inget ljud.
Svante är en väldigt liten kille på dryga 5 månader och lika många kilon. De flesta tror att han är alldeles ny pga. hans ringa storlek men inget annat hos honom säger något annat än att han är just 5 månader
Svante bröt under sina första 2.5 månader 5 ben och har kotkompressioner i ryggraden, och han diagnosticerades i juni med sjukdomen Osteogenesis Imperfecta typ 4, vilket helt enkelt innebär bla. benskörhet.
Han är trots detta en väldigt motorisk liten kille som någon dag efter sin 5-månadersdag började kunna ta sig framåt medelst hasning/ålning
Detta praktiserar han gärna i sängen tyvärr så buffningen har nu präglats men en smärre fight för att han inte ska krypa iväg..
Han har varit magsovare sen start men pga. den turbulenta tiden runt benbrott och annat, plus att maken helt enkelt inte känt sig redo och jag gör inget så här viktigt mot hans vilja, så har vi väntat med att kura.
Svante har förmågan att somna om själv men har fortfarande varit van vid att äta på natten vilket vi nu känner att han inte behöver längre, men det faktum att han redan sover på mage och att han redan kan somna själv relativt lätt gör att vi tror och hoppas (vet?) att kuren kommer att gå relativt smidigt!
På dagarna sover han redan bra men vill sova på rygg av någon anledning så det låter vi honom göra! Vårt problem är egentligen inte att han inte får tillräckligt med sömn utan att han har svårt att somna om utan amning på natten och att han ibland får för sig att vara vaken i någon timme mellan ca 01.30 och 03.00 så därför genomför vi kuren för att han ska få möjligheten att ta kontroll över sin egen sömn och faktiskt sova hela natten utan vakstunder! Är han som sin storebror som blev kurad nästan på dagen lika gammal så kommer han att ta emot sömnen med öppna armar
22.30 gör lite ljud ifrån sig men jag hör att han skulle kunna somna om själv så jag bekräftar bara trots att vi är på natt 1.
22.31 samma "sovljud", bekräftar igen. Kanske har han inte somnat sen kvart över utan bara legat nöjd och vilat?
22.34 hör hur han rör sig men inget ljud.
Uppvak nr 2 05.30
Buffar ca 1 min. <blir ledsen när jag ramsar men inte mycket. Han är trött.
05.33 påminner. Han blir ledsnare
05.35 buffar ca 1.5-2 min. börjar skrika först kanske 10 sek efter ramsan
05.38 påminner, han lyssnar inte alls
05.40 buffar, ca 1.5 min. Börjar gnöla på sista ramsomgången, tystnar sedan
05.42 bekräftar, han går igång
05.44 påminner. Arg
05.45 påminner. Han lyssnar men fortsätter vara arg
05.46 buffar, ca 1.5 min. går igång på andra ramsomgången
05.49 påminner * 6, han lyssnar inte alls. Är väldigt arg/ledsen
05.50 låter honom reagera. Tycker att det börjar bli lite längre pauser mellan varje skrik.
05.52 påminner. Han lyssnar inte alls
05.53 buffar 5 omgångar. Han blir jätteledsen när jag ramsar ut
05.55 påminner. Han lyssnar först men blirsen väldigt arg/ledsen
05.56 tycker han lugnar sig liiite
05.57 påminner, ledsen ledsen
05.57 solfjädrar ca 2-3 min. Han blir ännu ledsnare så jag buffar, ca 6 omgångar. Blir mycket ledsen av ramsan.
06.02 tystnar, börjar igen, tystnar. Jag avvaktar. Börjar igen, tystnar.
06.03 bekräftar, tystnad
06.04 gnölar till, får känslan av att han vill kolla så att jag är här, sen tyst. Jag bekräftar igen. Tyst.
06.06 bekräftar igen, vet att han inte riktigt somnat och är mottaglig. Fortsatt tyst.
06.08 lite tröttprat nån sekund och sen tyst, bekräftar igen, tyst
06.10 bekräftar igen, tyst
Ont i brösten!!
Känns jättebra! Läser min tråd från första natten med storebror, där var jag mycket orolig för om jag inte buffade rätt osv, nu är jag inte orolig alls! Attityden har jag inte ens behövt jobba på, den finns här ändå!
Jag har dock en fråga som jag gärna vill ha svar på innan första luren kl 9 -
han tycker mest om att sova i sin sittvagn på rygg på dagen och jag har tänkt låta honom fortsätta med det, utom på längre luren mitt på dagen.
Är det "ok" att helt enkelt gå ut som vanligt med vagnen och ramsa för att visa att han ska sova och sedan bekräfta när jag ser att han är påväg - han frågar ju inte när han är i sittvagnen?
Sedan på långa luren får han sova i sin säng och då tänkte jag göra som vanligt.
Han har ju sovit väldigt bra inatt med bara 2 uppvak, finns det någon risk att ramsan inte lärs in lika bra när han inte fått lika många tillfällen att lära sig så att säga?
Buffar ca 1 min. <blir ledsen när jag ramsar men inte mycket. Han är trött.
05.33 påminner. Han blir ledsnare
05.35 buffar ca 1.5-2 min. börjar skrika först kanske 10 sek efter ramsan
05.38 påminner, han lyssnar inte alls
05.40 buffar, ca 1.5 min. Börjar gnöla på sista ramsomgången, tystnar sedan
05.42 bekräftar, han går igång
05.44 påminner. Arg
05.45 påminner. Han lyssnar men fortsätter vara arg
05.46 buffar, ca 1.5 min. går igång på andra ramsomgången
05.49 påminner * 6, han lyssnar inte alls. Är väldigt arg/ledsen
05.50 låter honom reagera. Tycker att det börjar bli lite längre pauser mellan varje skrik.
05.52 påminner. Han lyssnar inte alls
05.53 buffar 5 omgångar. Han blir jätteledsen när jag ramsar ut
05.55 påminner. Han lyssnar först men blirsen väldigt arg/ledsen
05.56 tycker han lugnar sig liiite
05.57 påminner, ledsen ledsen
05.57 solfjädrar ca 2-3 min. Han blir ännu ledsnare så jag buffar, ca 6 omgångar. Blir mycket ledsen av ramsan.
06.02 tystnar, börjar igen, tystnar. Jag avvaktar. Börjar igen, tystnar.
06.03 bekräftar, tystnad
06.04 gnölar till, får känslan av att han vill kolla så att jag är här, sen tyst. Jag bekräftar igen. Tyst.
06.06 bekräftar igen, vet att han inte riktigt somnat och är mottaglig. Fortsatt tyst.
06.08 lite tröttprat nån sekund och sen tyst, bekräftar igen, tyst
06.10 bekräftar igen, tyst
Ont i brösten!!
Känns jättebra! Läser min tråd från första natten med storebror, där var jag mycket orolig för om jag inte buffade rätt osv, nu är jag inte orolig alls! Attityden har jag inte ens behövt jobba på, den finns här ändå!
Jag har dock en fråga som jag gärna vill ha svar på innan första luren kl 9 -
han tycker mest om att sova i sin sittvagn på rygg på dagen och jag har tänkt låta honom fortsätta med det, utom på längre luren mitt på dagen.
Är det "ok" att helt enkelt gå ut som vanligt med vagnen och ramsa för att visa att han ska sova och sedan bekräfta när jag ser att han är påväg - han frågar ju inte när han är i sittvagnen?
Sedan på långa luren får han sova i sin säng och då tänkte jag göra som vanligt.
Han har ju sovit väldigt bra inatt med bara 2 uppvak, finns det någon risk att ramsan inte lärs in lika bra när han inte fått lika många tillfällen att lära sig så att säga?
06.20 gnölar. Jag påminner, gnölar lite till men tystnar. Gnölar
06,24 börjar skrika, jag påminner. Varvar skrik och tystnad. Hör att han ändå lyssnar
06.25 ligger och smågnölar, låter honom hållas
06.27 påminner, lyssnar men fortsätter smågnöla. Är inte ledsen eller ens arg så jag låter honom vara.
06.29 ledsnar, jag påminner. Han blir ledsen
06.30 blir jätteledsen, jag buffar ca 3 min. Han blir ledsen när jag ramsar ut
06.35 påminner. Han lyssnar men lugnar sig inte
06.37 påminner, han lyssnar inte alls
06.39 han lyssnade kanske ändå, för han tystnar. Hör att han småsnyftar lite. Bekräftar och han går faktiskt inte igång fast jag trodde att han skulle göra det (snyftningarna)
06.40 bekräftar igen för att vara säker på att han fått med sig det.
06,24 börjar skrika, jag påminner. Varvar skrik och tystnad. Hör att han ändå lyssnar
06.25 ligger och smågnölar, låter honom hållas
06.27 påminner, lyssnar men fortsätter smågnöla. Är inte ledsen eller ens arg så jag låter honom vara.
06.29 ledsnar, jag påminner. Han blir ledsen
06.30 blir jätteledsen, jag buffar ca 3 min. Han blir ledsen när jag ramsar ut
06.35 påminner. Han lyssnar men lugnar sig inte
06.37 påminner, han lyssnar inte alls
06.39 han lyssnade kanske ändå, för han tystnar. Hör att han småsnyftar lite. Bekräftar och han går faktiskt inte igång fast jag trodde att han skulle göra det (snyftningarna)
06.40 bekräftar igen för att vara säker på att han fått med sig det.
06.46 gråter, otroligt ledset. Buffar 4 omgångar. Han gråter igen på ramsan. Går in och gör god morgon i en tyst sekund!
Hej! Ett litet svar i all hast... det brukar rekomenderas att man lägger barnet i vagnen, kör två tag för att markera och ramsar "bort" och låter barnet somna innan man börjar promenera, just för att man ska vänja barnet vid att somna själv även i vagnen... lycka till med kuren!
Tack! Det känns inte viktigt att han somnar själv när han sitter så, och med storebror kände vi oss väldigt låsta i att han bara sov på mage i liggvagn med bara ville sitta i vaket tillstånd så då behövde vi sittdelen, så vi vill att han kan somna som vanligt i sittvagnen, om du förstår hur jag menar! Men jag sövde honom i sängen ändå efs det passade bättre, och såhär fint gick det 
08.47 Lägger tillrätta, han protesterar lite, solfjädrar kort sekund och han blir tyst, ramsar ut. Han svarar med tröttprat i en halvminut och tystnar sen. Bekräftar. Väcker 45 minuter senare en djupt sovande men nöjd pojke
08.47 Lägger tillrätta, han protesterar lite, solfjädrar kort sekund och han blir tyst, ramsar ut. Han svarar med tröttprat i en halvminut och tystnar sen. Bekräftar. Väcker 45 minuter senare en djupt sovande men nöjd pojke
Här är förresten Svantes schema:
07.00 – morgon
09.00 – sova fm
09.45 – förmiddag
11.45 – sova lunch
13.15 – em
15.15 – sova em
16.00 – kväll
19.00 – god natt
07.00 – morgon
09.00 – sova fm
09.45 – förmiddag
11.45 – sova lunch
13.15 – em
15.15 – sova em
16.00 – kväll
19.00 – god natt
Det gick superbra att lägga nu vid andra sovpasset - jag solfjädrade en minut med lite protester, ramsade sedan ut och han blev tyst redan under ramsan!
Nu har han dock vaknat redan efter en halvtimme. När jag hörde att han vaknade så gick jag in, solfjädrade och ramsade ut med tystnad som svar så jag bakade in bekräftelsen.
Jag vet dock att han är vaken, ska jag låta honom vara tills han börjar gnöla/skrika? Hoppas någon hinner se detta innan han börjar!
Nu har han dock vaknat redan efter en halvtimme. När jag hörde att han vaknade så gick jag in, solfjädrade och ramsade ut med tystnad som svar så jag bakade in bekräftelsen.
Jag vet dock att han är vaken, ska jag låta honom vara tills han börjar gnöla/skrika? Hoppas någon hinner se detta innan han börjar!
Hej!
Nu har jag inte läst hela din tråd, såg att du ville ha snabbt svar.
Min spontana tanke är att du gjorde helt rätt som gick in direkt och gav svar "att nu somnar vi om". Bra!
Avvakta, gör gärna lite glada trygg husljud i andra delar av huset, hörbara. Som är mysiga att somna till, som man själv gillade när man var liten liksom.
Inte överarbeta, är det bara gnöl tycker jag husljuden får vara svar, ökar det - släng då in en påminnelseramsa som i förbifarten. Tonfall: uppmuntrande och betryggande.
:thumbsup:
Nu har jag inte läst hela din tråd, såg att du ville ha snabbt svar.
Min spontana tanke är att du gjorde helt rätt som gick in direkt och gav svar "att nu somnar vi om". Bra!
Avvakta, gör gärna lite glada trygg husljud i andra delar av huset, hörbara. Som är mysiga att somna till, som man själv gillade när man var liten liksom.
Inte överarbeta, är det bara gnöl tycker jag husljuden får vara svar, ökar det - släng då in en påminnelseramsa som i förbifarten. Tonfall: uppmuntrande och betryggande.
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Tack så mycket för snabbt svar! Såhär gick det, (nu sover han igen)
11.45 Lägger ner, med lite protester, solfjädrar i ca en minut, ramsar ut utan protester. Sover på en gång
12.15 Vaknar, men nöjd. Går in och solfjädrar för att markera, ramsar ut
12.20 börjar gnöla/skrika. Påminner och han börjar skrika mer.
12.24 påminner, han lyssnar inte eller fortsätter iaf likadant.
12.26 solfjädrar ca en minut, men får gå över i buffning, ca 2 minuter. Ramsar ut, han blir arg men byter till gnöl fort.
12.31 gnöl, gnöl
12.32 bekräftelse, svarar med gråt men tystnar, börjar sen gråta igen.
12.33 påminner, fortsätter gråta
12.34 påminner, fortsätter gråta
12.36 han blir ledsen så jag solfjädrar. Han tröttpratar, när han tystnat (ca 1 min) ramsar jag ut. Han svarar med att tröttprata. Fortsätter en stund, kommer inte åt att bekräfta.
12.40 bekräftar. Råkar visst säga Sixtens ramsa men hinner rättar mig, ooops!
Han är tyst och märkte förhoppningsvis inte misstaget 
Jag vet inte om det är min attityd eller om det är att lillen är mer mottaglig, men det här går 10 gånger bättre än det gjorde med storebrorsan första dagen!
11.45 Lägger ner, med lite protester, solfjädrar i ca en minut, ramsar ut utan protester. Sover på en gång
12.15 Vaknar, men nöjd. Går in och solfjädrar för att markera, ramsar ut
12.20 börjar gnöla/skrika. Påminner och han börjar skrika mer.
12.24 påminner, han lyssnar inte eller fortsätter iaf likadant.
12.26 solfjädrar ca en minut, men får gå över i buffning, ca 2 minuter. Ramsar ut, han blir arg men byter till gnöl fort.
12.31 gnöl, gnöl
12.32 bekräftelse, svarar med gråt men tystnar, börjar sen gråta igen.
12.33 påminner, fortsätter gråta
12.34 påminner, fortsätter gråta
12.36 han blir ledsen så jag solfjädrar. Han tröttpratar, när han tystnat (ca 1 min) ramsar jag ut. Han svarar med att tröttprata. Fortsätter en stund, kommer inte åt att bekräfta.
12.40 bekräftar. Råkar visst säga Sixtens ramsa men hinner rättar mig, ooops!
Jag vet inte om det är min attityd eller om det är att lillen är mer mottaglig, men det här går 10 gånger bättre än det gjorde med storebrorsan första dagen!