Olika sätt att hantera olydnad

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
nimi

Olika sätt att hantera olydnad

Inlägg av nimi »

Hej!
Jag upplever att min man sänker vår dotter när han tillrättavisar henne. Min uppfattning är att han inte skiljer på sak och person. Självklart måste man sätta gränser, men man måste ju också visa hur man gör istället och inte döma ut henne som person. När jag tar upp detta blir det bara fel och han känner sig kritiserad. Nån som har ett tips på hur kan jag ta upp detta så att det blir konstruktivt?

Kram nimi
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej !

Kör du med förvisning à la Barnabok? Eller låter du mannen köra sin grej, eller blir det någonting mitt emellan om man säger ?

Och har din man läst Barnaboken?

Ville bara förstå lite bättre... :wink:

//Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
nimi

Inlägg av nimi »

Nej, han har inte läst Barnaboken (och inte jag heller på rätt länge;) Vid närmare eftertanke kanske ingen av oss två är helt konsekventa vad gäller påföljden när vår äldsta dotter gör tokigheter. Synd att mannen är ganska negativ till litteratur om barnafostran, slog just upp förvisning i Barnaboken och där står det så rakt och enkelt. Kanske kan smyga fram den sidan vid något väl valt tillfälle... Det jag skrev om igår om att skilja på beteende och person pratade vi om i lugn lite senare på kvällen och då kändes det bättre. Det är nog svårt att få en helt 100% gemensam linje och till viss del handlar det kanske om att släppa taget om sin partner och jobba med sig själv och sin egen attityd istället.
Tack för ditt svar Luvisen. Det ledde till eftertanke :heart: :heart:
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:heart: :heart:

Det är svårt när man inte är helt överens. Har själv liknande problem men jag är lite så här ](*,) när det gäller Barnaboken. Jag har fått min partner att läsa den för om han inte läser så kan vi inte diskutera hur vi ska göra eftersom han då inte förstår vad jag talar om och sedan tycker jag att Anna förklarar så mkt bättre vad hon själv menar :lol:

Uppfostringsböcker i allmänhet kanske bara förvirrar eller irriterar men vet din man om att Anna själv har MÅNGA barn samt att hon personligen hjälpt/hjälper barn att sova, äta och må bra? (över 800!) Jag tycker det är en väsentlig skillnad mot andra experter...

Numera tycker min partner att Anna har helt rätt och vill göra som hon råder fast alltid när han ska praktisera blir det tvärtom :lol: :( :lol: så vi är inte helt i hamn ännu...Men skam den som ger sig :wink:

Kram på dig!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"