barnkalas

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
kiki

barnkalas

Inlägg av kiki »

Önskar så att jag följt TorpSaras råd/regel för barnkalas, man får bjuda ett barn per år man fyller.

MEN det har jag inte så nu har jag skitit i det blå skåpet för att uttrycka sig milt.

Bakgrund, Mio och Mios pappa gillar kalas, och när hon fyllde tre år så bjöds det 9-11 barn med syskon och föräldrar på utekalas på¨gården. Hos dagmamman är dom fem stycken -06 och alla var bjudna, en, vi kan kalla honom X, var på semester och kunde inte komma.

Nu blev det dags för årets kalas och Mio bestämde sig genast för att ALLA som var på kalaset förra året skulle komma i år igen, alltså inte X för han var ju faktiskt inte där då.

Vi kämpar så gott vi kan för att hon ska vilja bjuda X oxå men hon är benhård, gråter och blir förtvivlad när vi för saken på tal.

Jag tycker, säkert lite naivt, att man ska bjuda vem man vill på sitt kalas utan att bekymra sig om vad omgivningen har för förväntningar på sig. Urkorkat förmodligen men jag tycker så, man ska känna efter, vad VILL jag och sen agera därefter.

Pappan och har under nån vecka stött och blött problemet men enades ändå om att det ÄR hennes kalas och hon ska bjuda dom hon vill. Sagt och gjort, inbjudningar skrevs och jag åkte runt och agerade brevbärare i respektive barns hemma brevlåda i går.

Sen var det ju dagis idag och två av de tre inbjudna barnen var där och det pratades såklart om kalaset som då X inte var bjuden på.

Nu startar världskriget :cry: telefonen ringer på eftermiddagen och X pappa är GALEN i luren och skriker och gormar att det är MOBBING osv. Det slutar med att han lägger på luren i örat på mig utan att jag kände att jag kunde "försvara" mig.

Pappan och jag konfererar igen och tar ett snack till med Mio kring andras känslor och att X faktiskt är jätte ledsen. Men hon står fast vid sitt beslut.

Då tar vi till det tunga artilleriet HOTET antingen bjuder du X eller så ställer vi in kalaset :oops: :oops: hon blir ju helt uppgiven men går så klart med på att bjuda X.

Vad f-n gör man? Vad är rätt? Hur tänker ni?

Jag vet ju hur jag skulle agerat om Mio inte blev bjuden på ett kalas som andra kompisar blivit bjudna på. Jag hade paktat litegrann och förklarat att ibland blir man bjuden ibland inte. NO big deal lixom.

Jag vill ju inte att hon ska bli en "people pleaser" men inser samtidigt att hon är en liten tjej som inte ska behöva ta ansvar för sånt här.

Fy och urs vad jobbigt, bläääää

/Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej du :D
Puh...aldrig roligt att skita i det blå skåpet. :? :wink:

Gällande kalas så tänker jag som så att jag vill visa HUR vi gör i vår familj och vad våra normer är, samt HUR det faktiskt går till i samhället enligt sociala normer. Och då HUR jag skulle vilja att mina barn blir behandlade.

Normen på dagis, skola etc upplever jag är att man bjuder antingen alla, eller ett så litet antal så inte några känner sig uteslutna. Man kan också antingen bjuda alla tjejer men inte killarna, eller alla killarna men inte tjejerna. Typ så. Om man bjuder alla får inbjudningar sättas upp på skolan men bjuder man bara vissa så måste det skickas hem. Så går det till där vi bor.

För mig så överensstämmer det ganska väl med mina normer. Jag tycker inte om när barn utesluts och det är en hemsk känsla när det drabbar ens egna barn. Så här hemma hålls kalas enligt våra regler, eller så hålls kalas inte alls. Det är bara utrymme för diskussion inom våra ramar. Vill du bjuda ett fåtal i klassen (dagis etc) ? Vill du bjuda alla tjejer? Alla i hela klassen etc? Astrid vill nu gärna bjuda hela klassen men dock inte en pojke som slåss. Men jag vidhåller våra regler för hur skulle den killen känna sig? Och vad lär jag henne då?

Jag tänker inte alls att det har med people pleaser att göra när det gäller sådant här. Däremot måste man inte leka med alla eller tycka om alla. Men man är vänlig om inte folk är taskiga. Typ.

Så tänker jag. :D Rent konkret skulle jag nog i dina kläder ringa och förklara "ojdå, vi tänkte fel för vi tänkte repris från förra året" och klart ni ska komma.

Stor varm kram :heart: :heart: :heart:
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller med Susanne*. Jag hade aldrig i livet låtit Edvard diktera sådana vilkor faktiskt, eftersom de inte är justa. Jag hade varken lirkat eller frågat, bara bjudit in X ändå och ställt Edde inför faktum. Hade det blivit protester då hade jag gjort precis som ni Kiki, alla eller ingen. Punkt.
kiki

Inlägg av kiki »

:oops: jo EXAKT så känner jag nu, men hade väl hjärnsläpp då -hur dum får man bli, lixom :?:

Men för att jag ska försöka förstå hur jag kunde tänka så tokigt så blir det ett försvarstal... dom är 14 barn hos dagmamman och tre var bjudna, alltså några inte alls i närheten av alla. MEN det finns en grupp i gruppen som jag inte ville se, eller tyckte vi skulle ta hänsyn till och det är de fem fyra åringarna, där Mio är yngst och X var den enda av dem som inte blev bjuden. Detta faktum radera jag ut helt och fullt och fokuserade på helt andra felaktiga grejjer. urs urs urs jag skäms verkligen. Det som oxå gör att jag inte riktigt fattar hur jag kunde hamna här och gå med på detta är att jag gillar verkligen den här Mr X och hans föräldrar. Han är utsedd till syndabock på dagis och jag tar honom i försvar ofta. Dom var och hälsade på oss på Gotland i somras, ja ni hör,,,, helt jävla obegripligt, dum i hela huvet, känner jag mig. Men jag kan inte göra det ogjort tyvärr.

Mios pappa ringde upp dem i går kväll och det kändes ju bra, men jag fegade verkligen ut och överlät det Erik. Idag var Mio och jag iväg dit med en inbjudan och nån tafflig ursäkt från mig, men dom var inte hemma så vi lämnade inbjudan i brevlådan.

Jag hoppas jag får chansen att förklara mig vid något senare tillfälle, och jag VET att jag skulle må bäst i att själv ringa upp och prata, men jag ORKAR inte :cry:

Tack för att ni rätar ut mig :heart:

/Kristina

Social delaktighet
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Skicka ett SMS eller ett mail då? De har ju fått ett samtal av Miopappa så då räcker det ju långt om du bara understryker. Det brukar vara lättare.
kiki

Inlägg av kiki »

TorpSara skrev:Skicka ett SMS eller ett mail då? De har ju fått ett samtal av Miopappa så då räcker det ju långt om du bara understryker. Det brukar vara lättare.

:lol: Har precis nu tagit fram telefonen för att skicka ett SMS :lol:

Social delaktighet
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"