Arg när jag kommer tillbaka

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Trebarn

Arg när jag kommer tillbaka

Inlägg av Trebarn »

Hej!

Mitt mellanbarn, 3,5 årig flicka, blir så arg när jag kommer tillbaka. När hon har varit en stund hos farmor och farfar (som idag), och jag kommer tillbaka så skriker hon, räcker ut tungan, blir arg, slår i luften mot mig, säger "NEJ, du ska inte komma!" och liknande. Jag känner inte att jag lägger någon djupare betydelse i det hon gör, men det känns inte så kul. Och jag vet inte hur jag ska reagera på det. Ska jag bara krama henne, värja mig mot slag, eller ska jag ta på mig stora uppfostrarsinnet "så säger inte jag till dig och då säger inte du så till mig", förvisa och liknande, eller gör jag en för stor grej av att jag kommer (jag brukar liksom skina upp och säga hej glatt och innerligt, bara för att jag blir riktigt glad att se henne). Som det känns nu verkar det som det funkar bättre att bara glida in obemärkt i gemenskapen, men det känns också fel på något sätt.

Det är inte så att jag brukar komma in, stressa på henne kläder och jäkta vidare, oftast är jag kvar en timme eller två hos dem och dricker kaffe och sånt. Så det borde inte ha med stress att göra. Sen är det också så att ungefär en sekund ser hon glad ut, sen kommer hon på att hon ska vara arg. Eller hur hon nu känner.

Forum, o forum i datorn där, säg mig vad svaret är...

:? 8) Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D NOLI TURBARE CIRCULOS MEOS sa Archimedes: "Rubba inte mina cirklar."

Med större eller mindre möda har hon anpassat sig till ett liv utan dig, för stunden. Det är ett stort arbete för ett litet barn, och ett gott och nödvändigt asrbete - så det är absolut inte synd om henne. Men där kommer du mitt i alltihop och rubbar hennes cirklar, dvs åstadkommer förvirring.

Då behöver hon lite tid, bara :wink: :lol:

Hälsa på Folket i stor stil (dem hon är hos) med glada tillrop och kramar och hela baletten, utan att titta på henne, och låt henne åskåda det hela och ta in att nu har visst mamma kommit... Vad nu det ska betyda :shock:

Så vaknar hennes nyfikenhet, hennes tanke överhuvudtaget på mamma, och till och med kanske hennes återseendes glädje :heart: Men det måste få ta sin lilla tid. Vi talar bara någon minut här, eller två :wink:

Sedan kan du "råka" få syn på henne, hojta HEJ och ta henne till dig, i ömsesidig förtjusning :wink: :lol: Utan en massa prat, bara här och nu. Mycket nog, om man säger :wink: :lol:

Så landar ni tillsammans, där och då. SEDAN är det dags att prata om vad som ska hända sedan. Men inte genast. Ni ska tillsammans ta vackert farväl först, i ER gemenskap.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Trebarn

Tack Anna!

Inlägg av Trebarn »

Hej Anna och stort tack!!

Jag ska göra som du säger när jag får nästa tillfälle. Det känns helt rätt; Hon kommer ur fokus, då släpper spänningen hos henne, hon behöver inte känna att det förväntas något av henne som hon inte förstår, utan kan tryggt observera "hur-man-gör-när-man-ses-igen".

Tack igen!

Trebarn
(PS. Just ikväll och inatt aktiv i tråden "Syskonens väg från bra till bättre sömn", eftersom lillasyster behöver minikuras! DS.)
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"