Behöver hjälp med lite struktur på dygnet (s

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LisaLi

Behöver hjälp med lite struktur på dygnet (s

Inlägg av LisaLi »

Behöver lite hjälp och råd hur jag ska
lägga upp någon form av hålltider under dygnet
för vår tjej som är 6½ vecka.

Det känns som det inte finns några rutiner alls
för tillfället eftersom hon är nattuggla och somnar
sent eller inte alls på nätterna och på dagarna kan
hon vara vaken jättemycket eller sova sig igenom och bara
vakna för att käka lite...

När hon väl somnar på natten så har hon inga problem att
sova ca 7 timmar.

Var börjar jag??? Det känns som jag definitivt inte är nån
schemalagd person själv, men kanske är så illa tvungen att
bli det för att hon ska få sova vettigt. Börjar jag räkna ihop hennes sovtimmar vissa dagar är det på tok för lite för hennes ålder.
/Lisa
Lena

Inlägg av Lena »

Hej Lisa!

Din dotter visar tecken på god nattsömn eftersom hon sover 7 tim när hon väl somnat. Jättebra :!: Vårda detta genom att strukturera dagen med hjälp av den s k standardmodellen som finns väl beskriven i Barnaboken och även här på hemsidan (använd sökfunktionen). Läs även om begreppet kvällstrassel.

Genom att strukturera dagen någorlunda med hjälp av standardmodellen hjälper du barnet med ramarna. Det är barnet som bestämmer tiderna men du styr upp tillvaron så att det inte ballar ur med för långa eller för korta sovpass. Samtidigt antecknar du tiderna för alla sovpass så att du efter en tid kan se vilken tendens till sovrytm som ditt barn visar. Sedan skissar du på ett schema utifrån de anteckningarna. Vid 2 mån ålder kan du sikta på ett schema med 8 tim natt. Hör av dig igen när du har läst lite mer. Det krävs en del inläsningsarbete i början, och visst kan det inledningsvis kännas motigt att passa tider, men jag lovar dig att belöningen är ljuvlig och kommer att frigöra mycket mer tid och energi åt dig när ni fått kläm på det :!:

Dessutom är det ju roligare och mer utvecklande att lägga energi på att lära sig knepen kring hur man kan vara en god flockledare (=förälder :D ) genom att vara steget före sitt barn istället för att ligga steget efter. Hela poängen med standardmodellen är just att den hjälper dig att tillgodose barnets behov förebyggande så att barnet blir tryggt i att det finns någon som bevakar dess intressen. Det medför god nattsömn och harmoniskt barn. Givetvis finns det föräldrar som har harmoniska barn utan standardmodellen, och det är ju kalasbra, men om man inte känner sig tillräckligt erfaren i ämnet spädbarnsvård så varför uppfinna hjulet på nytt?! Kör på standardmodellen och lycka till :!: Och återkom som sagt så fort du behöver goda råd från alla vänliga själar på detta forum.

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

OK, ska försöka hitta nån tråd i detta kaos.
Börjar verkligen bryta ihop på eländet känner jag.

Hon är totalt "omöjlig" att natta när hon sätter den sidan till... det kan alltså ta flera timmar... och mitt tålamod tryter så klart så småningom och jag känner att jag bara ger upp. (inträffade inatt och pappa fick ta henne. Tog ca 4 timmar att få henne att sova från vi lagt henne från början!!)

Problem nr 1 är säkert att hon sover i vårat rum - vi har bara två sovrum i huset och i det andra sover storebror! Det rummet är tyvärr precis utanför vårat sovrum så vi måste alltså gå igenom hans rum in till vårat. (gammalt hus)
Några tips om hur man bär sig åt här? Vi vill ju inte stöka allt för mycket i hans rum och ändra hans rutiner som funkar. (han är 6 år)

Upplevde aldrig detta när han var liten bäbis...
/Lisa
Isolde

Inlägg av Isolde »

:idea: Kolla i Forum Index, och klicka in på Verktygslådan: basbegrepp och förutsättningar; där står allt om Standardmodellen och alla andra begrepp som du råkar på när du läser igenom texterna.

För läsa igenom texterna ska du absolut göra! :D Man kan bli förvirrad nog utan ha läst dem! :wink:
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Lena

Inlägg av Lena »

nr 1: truga ordentligt, så att hon verkligen är proppmätt, rapa och truga lite till, varje extra droppe är värdefull, detta gäller vid alla mattillfällen under dagen och inte minst vid nattslurken inför natten

nr 2: håll henne vaken en stund mellan varje bröst så att hon får en dos social samvaro, det gör ni säkert naturligt i form av blöjbyte men försök öka på detta, prata mkt med henne och visa henne allt möjligt om det är svårt att hålla henne vaken, allt dåsande efter maten ska undvikas, då kommer hon naturligt att sova bättre efter nästa matomgång (bröst nr 2)

nr 3: lägg henne på magen när hon ska sova, hyr ett larm, hon börjar komma upp i den åldern då de viftar med armarna och väcker sig själva ofta i ryggläge

nr 4: vagna henne som hjälp ifall hon har svårt att komma till ro, inget evighetsvagnande över tröskel utan mkt kort och med rejäl knyck, sluta så fort hon lugnar sig, hon är dock så ung fortfarande att man kan bjuda på några extra vagndrag om det behövs

nr 5: nattmålen hålls korta, ca 20 min, erbjud bägge brösten i följd, håll det mörkt i rummet och prata inte med henne, så skiljs natt från dag

Vet inte hur mkt av detta ni redan gör, men jag skriver dessa tips i all hast. Förstår att det är jobbigt att ha ork över, men försök prioritera att läsa in er på Barnaboken och standardmodellen, det är mitt bästa råd :)

Kram!

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

Vagna henne vid natten är svårt då vi inte har plats till det i sovrummet.

Mörker är inget problem att fixa, inte heller att försöka truga i henne maten. (antar jag)

Jag har skrivit ut och läst ALLT jag kommit över här på forumet hittills, men tycker det står väldigt kort om standardmodellen... hänger inte riktigt med på den.
Boken har jag inte och lär ju inte få tag på den i brådrappet heller. Vill ju lägga henne på bästa vis redan ikväll om det går. Har försökt två kvällar redan men det känns som det skitit sig på nått vis... suck.

Ska jag lägga henne - buffa... säga nån godnattramsa och låta henne vara som det beskrivs?
Läste nämligen oxå nån stans att så små barn inte ska ramsas... känns lite dubbla budskap här. Blir förvirrad!
Överallt där jag läser om hur det går till så är det lite äldre barn det handlar om.
(hittade nått bra och utförligt om "Gustav" som kändes lätt att förstå - kan vi överföra detta på henne???)

Och hur gör man när dom bara är otröstliga??
Idag var min plan att hon skulle få sova 2½ timme på eftermiddagen - hon vaknade efter ca 1 timme och sen fick jag alltså stå och vagna henne till och från i 1½ timme!!!
(hon vaknade igen ca var 5-e minut!!)
Jag vet ju att hon är TRÖTT och verkligen behöver sova. (speciellt efter att ha somnat 03 i natt)

Jisses... den här damen håller VERKLIGEN på att knäcka oss...
/Lisa
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej!

:arrow: Angående ramsan, så ska små barn inte ramsas - ni ska inte ramsa, det kommer att förvirra henne.
Du ger svar i handling. (Verktygen - dock inte ramsan!)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Läste vad som stod här på sidan om standard-modellen, och förstår ditt huvudbry!
Åk och köp Barnaboken, det första du gör i morgon bitti! :D
Där står det MYCKET utförligare vad det hela handlar om.

Jag ska dra det lite kort efter vad som gäller i den åldern hon är i nu:

:!: Mat ur ena bröstet tills hon bryter, upp på axeln och rapa, på med samma bröst igen truga truga, så MYCKET som bara är möjligt ska ner!!!
Oerhört viktigt! Detta ska ta c:a 30 minuter.
:!: Därefter är det blöjbyte och "möte" som gäller. Prata, gosa, vänd henne mot dig i famnen prata, jollra, busa, få kontakt. Detta ska ta c:a 30 minuter.
:!: Amma ur bröst 2, tills hon bryter, rapa, på med bröst 2 igen, truga truga allt vad som går!
:!: Därefter är hon vaken c:a 30 minuter till, där hon får vara med i det du gör, ligga på disbänken eller vad som helst.
Sedan ska hon sova c:a 2 timmar.

Det är vad som gäller, men som sagt, köp Barnaboken kvickt, och sätt dig in i detta!

Jag skulle även vilja rekommendera dig att som extra-slurk på kvällen inför natten, ge henne tillägg i kombination med amningen.
Mjölken på kvällen är lite urlakad och inte så mättsam som den är under dagen. Hon kan behöva lite mer stadigt att sova på!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!

Måste tillägga lite till!
Sömnen mellan målen ska hon få styra lite själv nu när hon är så här liten, blir det mer än 2 timmar, så är det o.k, men högst 3.
Blir det mindre, låt säga 1,5 timme, så börjar du DIREKT med ett nytt standard-mål med alla detaljer. Oavsett hur långa sovpassen bli, ska du börja direkt med en ny måltid. Börja med det bröst du slutade med sist.

5 sådana här måltider ska rymmas under en dag, på natten bör det då bli 1 nattmål (ev.2) Då är det snabb-påfyllning som gäller.
Bröst 1 följt av bröst 2 och ev. blöjbyte däremellan.

När hon är runt 2 månader kan du börja utläsa lite av henne själv när hon är mest trött och mest pigg, och därifrån spika ett fast schema, som då även ska passa övriga familjen.

När ni fått ordning på alltihopa med både nätter och dagar, tycker jag barnen kan få dela rum! Om ni absolut inte tycker det är någon bra idé, så skärma åtminstone av med tyg så hon inte ser er.

kram igen, anna
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

TACK!!!

Nu känns det som vi har lite mer att utgå ifrån.
Självklart ska jag försöka få tag på boken så snabbt som möjligt. (fick just möjlighet att skicka bud med svärmor så kanske jag har den inom kort)

Eftersom kvällarna är lite besvärliga så känns det som
om dagen måste struktureras upp betydligt mer så vi kan klämma in sovningarna och matningarna.
För tillfället sover hon första omgången, och jag misstänker att det kan bli en 3-timmars eftersom hon verkar ha lättare att sova på fm än eftermiddagen!
På sen eftermiddag har hon gärna ätit varannan timme - kanske är det just uppladdning inför natten?

Ska iallafall göra som du föreslagit och hoppas på lite bättring i våra liv! :lol:

Nattmål existerar knappt... kanske blir det ett (?) beroende på hur damen reagerar på vårt nya "liv"... hon sover ju redan ca 6-8 timmar i sträck när hon väl somnat.
/Lisa
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

Fler frågor...
(himmel - måtte ni ha tålamod med en sån som mig, jag antar att jag inte är den första... :oops: )

För det första får jag nog säga omedelbart att vår tjej verkar nöjdare än någonsin efter en halv dag!
Hon sov 3 timmar på fm - sen fick jag väcka henne.
hon åt först omgången i nått halvt medvetslöst stadie och vaknade till liv först när det var dags för blöjbytet!

Följde resterande "punkter" och när hon varit vaken 1 timme och 45 min signalerade hon tydligt att hon var mycket trött! La henne i vagnen och hon sov innan jag ens hunnit ställa den på en plats där den inte stod i vägen i köket.

45 min senare vaknade hon - dock utan att säga något - låg och tittade mycket nöjd. Efter 5 min kom lite gnäll och jag testade "på med bröstet igen" och hon sög ca 10 min och slocknade som en klubbad oxe.... kändes inte som nån större idé att köra hela programmet igen efter så kort tid? (gjorde jag fel?) så jag la henne i vagnen igen och det är där hon befinner sig nu sedan 10 min tillbaka.
Antar att jag lägger ihop dom föregående 45 min sovtid med det hon sover nu så det blir max 3 tim ihop?

Kvällstid har hon haft väldigt svårt för att sova nått längre pass - kan det vara ok om det blir 2 pass med 3 timmar och ett pass med 2 timmar??
OK, vi är ju ännu bara på ett litet prövostadie för att kolla vilka tider som verkar fungera med sovning osv... men det kan vara tryggt att få höra lite synpunkter känner jag.

Fick boken i min hand för ett par timmar sedan och sitter redan som klistrad! :D
Var dock nära att tappa hakan när jag såg hur tjock den var - visst hade jag väntat mig en "rejäl" bok - men denna var verkligen i "tegelstens-klass" :lol: :lol:
Nåja, avskräcker mig inte utan jag ser mer fram emot innehållet.
/Lisa
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Ursäkta att jag inte svarar innan nu, men det är såhär framåt natten jag brukar sitta här länge och uggla, när övrig familj sover :wink:
Och en liten sväng på morgonen, och en större sväng mitt på dagen
(som jag inte hann idag), ja, mycket tid går åt här :oops: men det är ju så KUL!!! :D :D :D

GRATTIS till tegelstenen!!!
Där kommer du finna svar på allt! :wink:

Vad UNDERBART att hon svarade så bra direkt! :D
Då kände hon nog att hon vågade sova.
Läs allt om "överlevnadsångest", jag tror det kan vara därför hon är orolig och lite svår mellan varven, ska förklara mer nedan.
Hon behöver betryggas med att det finns mat för att våga sova!

Vad standard-modellen går ut på är att INTE "småslatta", utan ge mat och ordentligt med mat, och ÄNNU mera mat, så mycket som någonsin går ner vid 5 tillfällen om dagen. Som jag beskrev ovan, och som du kan läsa i boken.
Däremellan ska man inte slatta till, och låta sova vidare...

En bebis på en månad behöver 16,5 timmar sömn/dygn, och kan/behöver sova 6 timmar i sträck på natten
En bebis på 2 månader behöver c:a 16 timmar/dygn, och kan/behöver sova 8 timmar i sträck på natten.
Hon ligger ju däremellan i ålder, så satsa på någonstans runt det.
Hon visar ju väldigt fina tendenser att sova bra på natten - suveränt!! :D

En viktig sak att tänka på vid matningen är att hon ska vara VAKEN när hon äter. Inte halv-dåsa. Jag vet - det är jättesvårt att hålla liv i så små bebbar men peta på kinden, kittla under hakan, fötterna, i handflatorna. Ta av och på kläderna(ett litet knep jag använde :oops: ) o.s.v, vad du kan hitta på bara du försöker allt i din makt för att hålla henne "vid liv".
Då sover hon mycket bättre sedan, när hon väl ska sova.

Nu vet jag ju inte alls hur resten av dagen gick??
Så jag har inte mycket att gå på.

Vad jag skulle vilja föreslå är att du inte slattar till henne litegrann för att hon ska sova vidare. Vaknar hon efter 45 minuter som hon gjorde idag, så låt henne vara om det bara är veka gnäll, hon kanske somnar om av sig själv? Blir hon ledsen, så ska du dra igång ett helt mål igen.
ÄR det överlevnadsångest hon drivs av, så måste du betrygga henne med stora måltider, så hon till slut förstår att hon kan sova tryggt!

De två första månaderna ska ju vara smek-månader, när man låter barnet bestämma takten. Eftersom du börjar med standard-modellen nu, behöver hon kanske några veckor på sig för att fatta galoppen. :wink:
Alltså är det o.k med ibland 2 ibland 3 timmars sömn-pass.
Det du ska satsa på är 2 timmar vaken med hela matnings-programmet, och därefter 2 timmars sömn dagtid. Det är "målet". Du kan låta henne sova längre, men MAX 3 timmar. Det är vad det går ut på.

Jag ska nu dra en LÅNG historia om när min stora flicka Clara var liten, ungefär i samma ålder som din lilla tjej är nu. Som en liten varning...
Jag matade som BVC sa, lite då och då, hon sov lite då och då, inget var ordning med, men det funkade hyfsat på dagarna.
Däremot på kvällarna/nätterna satte hon igång. Hon skrek, och skrek,
och skrek! :shock: Vi gjorde allt som "alla" sa...körde med vagnen över tröskel, gick och bar henne, vaggade, jag slutade med mjölkprodukter o.s.v. BVC tyckte SÅ synd om oss som hade ett "kolikbarn", men "tyvärr, man måste väga 4 kilo för att få kolik-medicin, så ni får vänta" var svaren man fick...
I samma veva läste jag en krönika av Anna Wahlgren, i en föräldratidning i väntrummet på BVC. Den handlade bl.a om napp, och att bebisar inte alls behövde det. Jag blev intresserad eftersom jag inte ville att Clara skulle ha napp, men "alla" sa att bebbar behöver det.
Skrev ett brev till AW och frågade mer om detta.
Nästa kväll var Clara skrikigare än någonsin! Jag lade mig i soffan och ammade, och ammade, och ammade. Flera timmar låg jag där.
Sambon vankade nervöst omkring och sa "Nu får du sluta, det kan ju inte vara bra att hon får så mycket!" Jag sa "Jag skiter i vilket, hon är ju nöjd, hon skriker inte och jag ORKAR inte med en kväll till just nu, då ligger jag hellre här".
Dagen efter kom ett svar från AW, och hon hade samtidigt skickat med Barnaboken som en gåva! :D :D :D
Direkt slog jag i registret på kolik, eftersom det ju var det vi trodde hon hade. Och så fick jag läsa om överlevnadsångesten och att kolik är icke stillad hunger och inget annat! Vad jag gjort rent instinktivt kvällen innan, matat så intensivt, var alltså något som var helt i rätt väg!
Det var alltså inte kolik! Hon var inte mätt!!! :shock:
Fatta hur usel jag kände mig... :cry: Vad hjälper det att bära och vagga och allt möjligt när det var HUNGRIG hon var!! :shock:
BVC sa hela tiden att "mätt är hon ju, för hon följer sin kurva så fint"
Så var det ju inte alls! :shock:
Jag läste och läste i boken, började strukturera dagarna enl. standardmodellen, med mat och sovpass. Clara blev lugn.
Märkte dock att hon inte blev helt mätt ÄNDÅ på kvällarna, och försökte komplettera med tillägg. Det gick inte, för hon KASKAD-spydde ända ner till gallan... :cry: Hon tålde inte det!
Alltså "maraton-ammade" jag på kvällarna.
Standard-modellen på dagen, men på kvällen blev det mer sträck-ätning för att betrygga henne inför natten.
Så höll jag på flera månader, men började sedan med att mjölka ur överskottet vid varje mål, sparade det, och gav på flaska inför natten.
Ett tag gick jag t.o.m upp mitt i natten och mjölkade ur, för att få det att räcka till kvällen...
Efter ytterligare några månader började jag blanda ut med välling.
Eftersom hon blev så dålig av tillägg (provade olika sorter men det blev samma resultat) var jag oerhört försiktig och tog 90 ml. mjölk och 10 ml. ersättning, en vecka, ökade sedan till 80/20 en vecka o.s.v tills jag var i mål. hade tänkt fortsätta pumpa även efter hon äntligen tålde ersättning, men var då så trött på pumpen att jag ville slänga den i väggen...
Så då ammade jag bara på morgonen istället :wink:
Detta var så slitsamt att jag aldrig vill göra det igen, men i det läget var jag tvungen! Huvudsaken var ju att hon var mätt - lilla livet!

Ja, där fick du en LÅNG historia, men jag vill bara visa att jag har varit ung. där du är nu, och lösningen på det hela VAR just standardmodellen!
Och att stilla hennes överlevnadsångest.
Hoppas jag inte tröttat ut dig! :shock:

Det skulle vara roligt med en rapport om hur det går och om du läst ordentligt om både standard-modellen och överlevnadsångesten.

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

P.S
Hon sover väl på mage - om inte - låt henne göra det!

anna igen
Lena

Inlägg av Lena »

åh, måste bara få flika in att det var så intressant att läsa din berättelse, Anna, såna stories är ju så värdefulla, vad stolt du ska vara som redde ut det så bra :!:

och hoppas det fortsätter på rätt spår för dig Lisa, du verkar så motiverad så det kommer att gå kalas tror jag :!:

julkram på er alla

/Lena
LisaLi

Inlägg av LisaLi »

Tack Anna för att du tar dig tid med mig!!

Efter att ha hunnit en liten bit in i boken och läst just om överlevnadsinstinkten osv... så har polett efter polett trillat ner i skallen på mig!!
"så fel det blev" känns oerhört bekant.
Faktum är att jag känner mig såååå DUM när man börjar tänka efter... detta är ju mitt andra barn och då borde man väl ha lite erfarenhet kan tänkas??
Faktum är att jag får berätta vad jag kommit på (kors i taket - men fler är säkert i samma sits så jag bjuder på min dumhet!)

Jo, första barnet - jag hade inget annat omkring mig som "måste skötas" = jag kunde ägna 100% tid till vår son och amma närhelst han pep - för det gjorde jag!
Vi fick in sovrutiner väldigt fint kände jag - även om det kanske tog ett halvår eller så, men då störde det mig inte att amma ett par gånger under nätterna osv... och var jag uppe sent så sov jag på dagarna. Inget hinder där.
Allt rättade upp sig så småningom.
Än idag är han som en klocka och lägger sig och sover punktligt (om det inte är nått speciellt förståss då han får vara uppe... men han ifrågasätter sällan läggtiden! Han är 6 år)

NU - med vår dotter (född 5/11) har jag eget företag + sonen på 6 år att ta hand om vid sidan av!
Alltså inte samma ro (kanske) att amma så länge det behövs, och jag har med all säkerhet trott hon varit klar alldeles för tidigt. På fm har det gått bra - då äter hon mindre, men på eftermiddagar och kvällar då hon behövt mer har hon alltså aldrig blivit riktigt proppmätt för att kunna sova en längre period utan det blivit småslattar sömn och småslattar mat. Och till följd en skrikig kväll så klart!!!
Nån stans i min reptilhjärna har jag väl trott att bäbisar äter och sover sen halva dagen och äter igen och sover andra halvan av dagen och jag kan göra allt jag behöver = frid och fröjd. Sen har jag blivit frustrerad för att jag inte kunnat göra allt jag behövt bara för att hon vaknat och sen är cirkusen igång.
TOTALT URDUMT!! (känner mig som en ÅSNA!!!) :oops: :oops: ](*,)

Kan detta få nån annan att oxå tänka till så anser jag det värt att berätta!!

Hur som haver... jag skrev ner gårdagens tider och fram till nu ser det ut som följer:

ONSD
6.45 - vakna gick upp och ammade. (blev nog bara från ett bröst två gånger)
8.00 somnade som en klubbad oxe.
11.00 väckte henne (3tim har ju gått - fick knappt liv i henne)
Ammade - hon var dock mer sovande än vaken - pillade på henne överallt men inte vaknade hon inte..
11.30 - gick och bytte blöja och nu först vaknar hon till liv!
12.00 Ammade igen tills hon var äckel-mätt! :lol:
Social samvaro följde och
12.45 gnällde hon lite på sitt "trött-vis" och jag la ner henne i vagnen - somnade som en stock.
13.30 vaknade och gnällde - ammade henne.
13.45 Sov som en stock igen.
14.00 - vaknade och gnällde - fick mat
var vaken fram till 15.00 - fick mat igen
15.15 somnade
15.35 vaknade
16.10 ammade i 20 minuter och kväljde nästan när hon såg tutten när jag trugade. :)
fortsatt vaken
16.50 mat igen - gick inte att truga i mer på slutet
17.00 SOV
17.45 vakna
18.25 Mat
19.10 mat
19.40 mat
19.55 sov
20.30 vakna och fick mat
21.00 mat
och sen glömde jag skriva tider resterande men hon åt i princip hela kvällen och var jättemycket vaken - alltså inte i nått halvlurande tillstånd. (möjligen precis när hon snuttade kanske?)
Satt i sängen och ammade 23.00 - 01.00 då jag höll på att somna av utmattning själv och la mig ner och lät henne fortsätta snutta... och vi somnade nog båda strax därefter!

JAG vaknade nån stans efter 04 med tutten i vädret och då vet jag inte om hon tagit sig nån mer snutt i sömnen eller inte... troligtvis inte... (?)
Klappade igen mjölkbutiken och sov vidare (hon sov gott)

ca 9.15 vaknade hon och vi gick upp och ammade.
Jag körde på med "standardmodelltiderna" och det blev mat fram till ca 10-tiden
10 - 10.30 blöjbyte och prat osv.
10.30 sa hon ifrån att det var dags för påfyllning.
Sen slocknade hon som en gris 10.45 och det gick absolut inte att få liv i ungen! La ner henne i vagnen och där sover hon nu.

Ser ju helt klart tendenser på samma som dig med ätning på kvällarna för att bunkra upp. Det slog mig redan förra fredagen att hon kanske inte var mätt och jag kanske borde prova att se om hon ville ha lite "extra" och jag köpte hem två små förpackningar tillägg!! (sån där i tetrapack)
Testade lite i början av veckan och lite igår kväll oxå när jag tyckte jag satt och ammade konstant i soffan....
PROBLEMET är att hon vägrar ju att acceptera flaskan!!!
Hon ser inte ut att misstycka ang. smak eller så - för droppar jag det på tutten så det "rinner in" när hon suger så ger det ingen reaktion....
Det är nappen som är så förfärligt äcklig bara! :wink:
Några tips om hur man får dom att acceptera den???

Vanlig napp pluggade vi in på BB - funkade bra, sen när vi kom hem så behövdes den av olika anledningar inte på några dagar och sen när vi försökte så vägrade hon ta den - hon spottade vida kring. (precis som vår son gjorde så han hade aldrig napp utan sög på örat på en hund istället. uäkk.... den blev jätteäcklig och åkte tvättmaskin stup i minuten - därför sa vi att vi hellre ville att tjejen tog en napp!)

Nåja, napp eller inte... det kvittar för min del. NACKDELEN som jag ser det är att det blir så förtvivlat svårt att acceptera en flaska ??? Sonen tog den inte förrän han var nästan ett år!!! Så välling var det aldrig tal om för hans del- vi fick servera gröt med sked istället.
Men att servera tillägg med sked låter som ett projekt som skulle ta 100 år och knappast göra henne mätt snabbt nog!?

Oj vad långt och vad många inbäddade frågor känner jag.... har nån lust och ork att svara så är jag tacksam!

Jag fortsätter att försöka truga i henne mat och göra målen "större" så dom räcker längre så gott det går!
TUR det är jul så sambon kan vara hemma och aktivera sonen medans jag sitter i soffan och ammar... fniss....

Föresten - hon sover på SIDAN - ryggläget har jag aldrig gillat och magläge törs jag inte ge mig på utan larm osv...
/Lisa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"