Dagarna sitter fint, vilket iofs inte är så konstigt då han haft i princip samma schema sen han var 2 månader. När det gäller nätterna tycker jag det går framåt också. Två nätter har han vaknat, vänt sig till rygg och inte kunnat somna om. Jag har då gått in, vänt rätt och gått ut utan ramsan. I natt la jag dock lite filtar och kuddar runt om honom och då sov han 19.15-4.45 utan uppvak. Fick en pangamsa och somnade om ett tag men vaknade runt 6 igen (morgon är 7). Då lät vi honom hållas. Han låter inte ledsen utan mest "uäää synd om mig" så det känns rätt ok. Vi sätter på TV:n eller pratar lite. Sen somnade han om så att jag kunde väcka honom tio i sju. Gör vi rätt? Med dottern hade vi inga problem med varken vargtimmen eller tidiga morgnar så det här är en ny erfarenhet
Kura Nils
Hej igen!
Dagarna sitter fint, vilket iofs inte är så konstigt då han haft i princip samma schema sen han var 2 månader. När det gäller nätterna tycker jag det går framåt också. Två nätter har han vaknat, vänt sig till rygg och inte kunnat somna om. Jag har då gått in, vänt rätt och gått ut utan ramsan. I natt la jag dock lite filtar och kuddar runt om honom och då sov han 19.15-4.45 utan uppvak. Fick en pangamsa och somnade om ett tag men vaknade runt 6 igen (morgon är 7). Då lät vi honom hållas. Han låter inte ledsen utan mest "uäää synd om mig" så det känns rätt ok. Vi sätter på TV:n eller pratar lite. Sen somnade han om så att jag kunde väcka honom tio i sju. Gör vi rätt? Med dottern hade vi inga problem med varken vargtimmen eller tidiga morgnar så det här är en ny erfarenhet
-
ilindstrom
Nu har jag lite funderingar igen... det funkar bra i stort sett, men 12 h natt har vi inte lyckats med än. Jag har lagt filtar runt om honom i sängen så att han inte kan vända sig men han vaknar varje natt runt 4-5, får en pangramsa och somnar om rätt snabbt. Därefter vaknar han igen runt 6 och är vaken och surar ett tag. Vi kör samma taktik varje morgon - pangramsa sen inte mer än eventuellt lite prat/tv-ljud. Ibland somnar han om så att jag får väcka honom vid 7 eller skynda upp när jag hör att han börjar vakna vid kvart i sju sju ungefär. Vi är ju egentligen inte klara med uppföljningsveckan förrän på tisdag så än ska vi inte ändra något men jag funderar på om det kan vara så att vi borde ta bort en halvtimme från hans schema. Han är 4,5 månad - kanske är han redo för bara 15 h? Vad tror ni?
Ingen?
Nu har det gått snart 2 veckor sen vi började kura och än har han aldrig sovit utan att vakna i vargtimmen. Är jag för otålig?
Attityden - check
Mörkläggning - check
Konsekvens - check (pangramsa sen inget mer än ev TV-ljud förutom när han vänt sig till rygg - då in, vända, ut utan ramsa...)
Ska jag dra ner till 1,5 h på lunchluren? Eller är det för tidigt?
Börjar bli sugen på att återta vårt sovrum....
Nu har det gått snart 2 veckor sen vi började kura och än har han aldrig sovit utan att vakna i vargtimmen. Är jag för otålig?
Attityden - check
Mörkläggning - check
Konsekvens - check (pangramsa sen inget mer än ev TV-ljud förutom när han vänt sig till rygg - då in, vända, ut utan ramsa...)
Ska jag dra ner till 1,5 h på lunchluren? Eller är det för tidigt?
Börjar bli sugen på att återta vårt sovrum....
-
Sofias mamma
Hej och tack för att du frågar!
Nja det går inte direkt framåt tyvärr
Efter några nätter utan vändningar (men med uppvak i vargtimmen + tidiga morgnar) har jag i natt varit inne och vänt tillbaka honom 3 ggr. Han vaknar alltid en gång mellan 4 och 5 och runt kl 6. Vi har nu bestämt att vi ska köra det här schemat fram till tisdag och sen drar vi ner lunchluren till 1,5 h så får han 5-6 månaders schemat. Vi är sjukt konsekventa på morgonen och natten så jag känner mig lite frustrerad faktiskt. Men målet för ögonen, vi ska fixa det här

Nja det går inte direkt framåt tyvärr
Efter några nätter utan vändningar (men med uppvak i vargtimmen + tidiga morgnar) har jag i natt varit inne och vänt tillbaka honom 3 ggr. Han vaknar alltid en gång mellan 4 och 5 och runt kl 6. Vi har nu bestämt att vi ska köra det här schemat fram till tisdag och sen drar vi ner lunchluren till 1,5 h så får han 5-6 månaders schemat. Vi är sjukt konsekventa på morgonen och natten så jag känner mig lite frustrerad faktiskt. Men målet för ögonen, vi ska fixa det här
-
chokladkaninen
Hej Lill! 
Gör ni några framsteg på matfronten? Min erfarenhet säger att det oftast är där skon klämmer med en så liten som vaknar för tidigt! 5-månadersbarn kan vara SJUKT hungriga och få i sig rent absurda mängder.
Ibland har de verkligen ingen botten alls! 
Så mitt tips är att ÖSA på med mat, ungefär enl denna modell:
Frukost: välling (ersättning är för bebisar!
)
lunch: mat mat mat (potatismos i olika varianter är det jag har lyckats bäst med) + ev ersättning
mellanmål: gröt och/eller frukt
middag: Ännu mer mat mat mat + ev ersättning
kvällsslurk: välling
Testa och se om inte morgnarna ger med sig. Mat rular! 8)
Så mitt tips är att ÖSA på med mat, ungefär enl denna modell:
Frukost: välling (ersättning är för bebisar!
lunch: mat mat mat (potatismos i olika varianter är det jag har lyckats bäst med) + ev ersättning
mellanmål: gröt och/eller frukt
middag: Ännu mer mat mat mat + ev ersättning
kvällsslurk: välling
Testa och se om inte morgnarna ger med sig. Mat rular! 8)
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej och tack för snabbt svar!
Nja jag TROR inte det är maten... han är liksom inte skrikhungrig när jag tar upp honom utan kan ligga och skratta och jollra åtminstone 10-15 minuter innan han får mat.
Han älskar välling och ersättning men mat är han fortfarande lite skeptisk till. Han vill gärna äta själv och får då gnaga på en melonbit eller äta majskrokar... men det är ju inte så mättande! Funderade på rån med leverpastej som jag vet att storasyster var en storkonsument av, ska köpa hem det nästa gång vi handlar.
Maten ser ut såhär annars:
7 flaska ersättning
8.30 flaska välling
11.15 lunch - mat + katrinplommon + flaska ers
14.15 mellis flaska ersättning + ev lite frukt
17.15 kvällsgröt + lite frukt + flaska ers
18.30 nattslurk välling
Sömnen har vi sen i tisdags dragit ner till 12 45 1,5 45. Det har gått liiiiite framåt, han vänder sig inte femtioelva gånger på natten utan flera nätter har han inte vänt sig alls, vaknar ungefär varannan natt en gång vid 4-5 och efter det 6.15. Vaknar han inte i vargtimmen vaknar han 5.50 och somnar ev om lite då och då fram till morgon.
Ja jag är lite otålig
Egentligen är det här inget jätteproblem MEN vi bor som sagt i en trea och vi vill inte flytta in lillebror hos storasyster så att han väcker henne också vid 6.... så i dagsläget sover jag och min man i vardagsrummet och det känns lite sådär.. ibörjan var det lite campingmysigt men nu har vi mest ont i ryggen
och vi kunde ju flytta ut sängarna... men då känns det så definitivt på något vis... 
Nja jag TROR inte det är maten... han är liksom inte skrikhungrig när jag tar upp honom utan kan ligga och skratta och jollra åtminstone 10-15 minuter innan han får mat.
Han älskar välling och ersättning men mat är han fortfarande lite skeptisk till. Han vill gärna äta själv och får då gnaga på en melonbit eller äta majskrokar... men det är ju inte så mättande! Funderade på rån med leverpastej som jag vet att storasyster var en storkonsument av, ska köpa hem det nästa gång vi handlar.
Maten ser ut såhär annars:
7 flaska ersättning
8.30 flaska välling
11.15 lunch - mat + katrinplommon + flaska ers
14.15 mellis flaska ersättning + ev lite frukt
17.15 kvällsgröt + lite frukt + flaska ers
18.30 nattslurk välling
Sömnen har vi sen i tisdags dragit ner till 12 45 1,5 45. Det har gått liiiiite framåt, han vänder sig inte femtioelva gånger på natten utan flera nätter har han inte vänt sig alls, vaknar ungefär varannan natt en gång vid 4-5 och efter det 6.15. Vaknar han inte i vargtimmen vaknar han 5.50 och somnar ev om lite då och då fram till morgon.
Ja jag är lite otålig
Hej Bluna!
Ja jag har också underat på om vi ska skärma av lite i vårt sovrum... det känns bara som om vi ger upp lite om vi gör det
Det är ju också lite svårt att förklara för övernattande gäster eller om vi själva övernattar någonstans varför vi låter vi inte tar upp vår son när han vaknar. För det mesta verkar han inte ledsen utan mer ligger och gnölar och storasyster vaknar för det mesta inte...
Men väckarklocka? Är han för liten för det? Egentligen hade jag velat undvika det men om det funkar...
Ja jag har också underat på om vi ska skärma av lite i vårt sovrum... det känns bara som om vi ger upp lite om vi gör det
Men väckarklocka? Är han för liten för det? Egentligen hade jag velat undvika det men om det funkar...
Har funderat lite på det här med mat idag... han är ju rätt stor 8,3 kg så han behöver ju massa mat det är helt klart. Idag gav jag gröt till mellis och tänker ge mat till kvällen också och jag tycker han har fått i sig mer än vanligt. Jag tänker på det här med rekomendationen att ge max 3 mål med välling eller gröt per dag.... om man ger ris- eller majs- gröt/välling vid ett fjärde mål är det lika "dumt" eller är det glutenet man ska undvika att ge fler än 3 ggr? 
Nu behöver vi HJÄLP!
Efter att ha jobbat och jobbat med vargtimme och tidiga morgnar var vi för några veckor sedan ganska nöjda. Nisse vaknade vid 4-5 men somnade om helt på egen hand och sov till 6.30 och var glad till jag tog upp honom 6.45 (inom marginalkvarten). Sen hände nåt... N började vakna hit och dit hela nätterna och visst hade han öroninflammation...
Nu har han slutat med penicillinkuren men han vaknar fortfarande på nätterna, vänder sig och kan inte somna om. Vi har kört med strategin "in och vända - ut utan ramsa" men hur länge ska man egentligen behöva hålla på såhär? Ska jag vända så fort jag hört att han vänt sig eller ska jag vänta tills han verkligen ber om hjälp? Jag övderdriver inte om jag säger att jag har vänt honom ett tjugotal gånger inatt... Det fördärvar ju också vår tidigmorgon-strategi (på natten händer ingenting) att vi ska behöva vända honom hela tiden. Tips råd??
Dagarna funkar ok. Det har varit en del gnöl vid lurarna men han somnar (peppar peppar) alltid. Han har fått kläm på det här med att äta och äter mat 2 ggr om dagen, gröt 1 gång och välling 2 ggr.
Efter att ha jobbat och jobbat med vargtimme och tidiga morgnar var vi för några veckor sedan ganska nöjda. Nisse vaknade vid 4-5 men somnade om helt på egen hand och sov till 6.30 och var glad till jag tog upp honom 6.45 (inom marginalkvarten). Sen hände nåt... N började vakna hit och dit hela nätterna och visst hade han öroninflammation...
Dagarna funkar ok. Det har varit en del gnöl vid lurarna men han somnar (peppar peppar) alltid. Han har fått kläm på det här med att äta och äter mat 2 ggr om dagen, gröt 1 gång och välling 2 ggr.
-
TorpSara
Dessa öron, och dessa vändare... Det går över, är väl allt jag kan säga.
Öva vändning dagtid och se tiden an med så lite hjälp som möjligt är den ena modellen. Den andra är bryskare, man KAN ju sova på rygg också, bara man lär sig. Då ramsar man en natt. Jag valde den förra med våran snurre men jag brukar rekommendera andra att ta den senare, haha.
Öva vändning dagtid och se tiden an med så lite hjälp som möjligt är den ena modellen. Den andra är bryskare, man KAN ju sova på rygg också, bara man lär sig. Då ramsar man en natt. Jag valde den förra med våran snurre men jag brukar rekommendera andra att ta den senare, haha.