Hej,
jag har en son som snart är 4 månader, han har sovit väldigt exemplariskt på nätterna fram till för några dagar sen. Har läst på att han är i en tillväxtperiod, vilket stämmer mycket väl in - och jag vet att den kommer gå över hoppas!) eftersom jag har en son på 2 år och 2 månader.
Dock har jag en fråga... jag har läst på och läst på om hur man ska upprätta ett schema för de små - och jag håller med om att det är bra att införa rutiner och lite struktur. Men det jag saknar är HUR jag ska göra detta?
Igår tex sov han bara 1 timme på hela dagen mellan 10-11, det är ju på tok för lite. Men jag försökte vagga honom i vagnen på fm, på em försökte jag gå runt med honom på mig, så han skulle vaggas till sömns men det gick bara inte. Han var bara inte trött, eller så var han det men kunde inte komma till ro.
Så min fråga: hur ska jag göra för att han ska komma till ro och få in sina sovtider både på dagen och kvällen? Det står överallt om att spika schema etc men inte hittar jag direkt vad det står hur jag ska göra om han nu inte är trött vid den tidpunkten som jag "spikar"..
What to do? Jag behöver hjälp här både med ett schema och med hjälp på hur jag ska göra för att få in honom i att förstå schemat; att han faktiskt blir trött på de tidpunkter som jag "vill" att han ska bli trött på.
Kan någon hjälpa mig??
Är lite desperat här, har inte sovit mer än 1 timme i sträck här sedan 1 vecka tillbaka.. och jag har även en 2 åring hemma som ibland sömntrasslar = jag börjar bli kockobananas.
Tacksam för alla råd och hjälp!
Hjälp!
marialien skrev:Glömde skriva att jag då gärna skulle behöva hjälp med att utförligt förklara för mig hur man gör när man buffar och ramsar.. och även vagnar..
Är det något man gör även dagtid då sonen inte sover "som han ska"? Eller kör man detta bara nattetid när man ska kura barnet med SHN?
Exakt hur länge ska man hålla på att vagna..?
Tex om han ska sova mellan ca 8.30-10 på fm, om jag lägger honom i vagnen för att sova då kl.8.30 men han vägrar och är vaken; hur länge ska jag hålla på tills jag slutar och tar upp honom? Ska jag hålla på tills han somnar el ska jag sluta vid typ 30 min? Och vad händer då med den andra luren då som ska infalla kanske vid 12.. Om han nu somnar tills slut vid 11 säger vi, då kan han ju inte sova 2 tim vid kl 12 (enligt schemat), ska han då bara sova 1 tim vid kanske kl 13 eller ska han sova sina 2 timmar vid då 13-14 snåret?
Ursäkta om jag skriver snurrigt, men hoppas att ni förstår vad jag menar..
Vet inte hur jag ska göra här.. just då med själva schemat och sen då introducera det till honom, eftersom sovtiderna nu på dagen inte faller sig naturligt för honom..
Tack igen..
Hej marialien och varmt välkommen till Forumet
Jag tycker att du ska köpa el låna "Internationella Sova hela natten-boken" och läsa och fundera på om SHN-kuren vore något för er. Jag flyttar din tråd till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 måndader". Där kan de hjälpa dig när du läst boken och beslutat om du vill genomföra kuren. På kurforum under "Våra favorittrådar" finner du massor av matnyttigt att läsa. Även under fliken ovan som heter "Sova hela natten" så finner du videoklipp på verktygen.
Elle
Jag tycker att du ska köpa el låna "Internationella Sova hela natten-boken" och läsa och fundera på om SHN-kuren vore något för er. Jag flyttar din tråd till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 måndader". Där kan de hjälpa dig när du läst boken och beslutat om du vill genomföra kuren. På kurforum under "Våra favorittrådar" finner du massor av matnyttigt att läsa. Även under fliken ovan som heter "Sova hela natten" så finner du videoklipp på verktygen.