Mardrömmar...?

Skriv svar
skontattsova

Mardrömmar...?

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Vår 3-åriga supersäkra sovare (kurades när hon var 5 mån) vaknade plötsligt för 2 nätter sedan med höga snyftningar och rop på mamma och pappa. Jag tog för givet att det var mardrömmar och gick in för att bädda om henne (vi har knappt haft något bakslag så man är lite ovan över uppvak.. :? ), men möttes av en fastklamrande liten tjej som akut klamrade sig fast. Hon pratade om mörkret / farbror under sängen etc. Efter 2 försök att bara bädda om henne och säga godnatt som följdes av ännu mer gråt och klammer fick hon sedan sova i vår säng (där egentligen ingen sov speciellt bra.. :( )

Trodde sedan att en natts mardrömmar skulle lägga sig innan lugnet la sig igen... Hmmm, NOPE! Även denna natt vaknade hon med otroligt höga snyftningar. Pappa provade att gå in och solfjädra men möttes av en helsvettig tjej som klamrade sig fast vid honom (hon är ganska stark). Även denna natt slutade med att hon sov i vår säng.

Efter 2 nätter är det nu bara att konstatera: detta är ohållbart och måste brytas NUUUU! Hur gör man med ett sådant stort, ledset och pratande barn? Om de vaknar innan vargtimmen - rekommenderas främst bara ramsning och solfjäder? Andra tips? Efter vargtimmen enbart pangramsa och husljud/Mozart?

Tacksamma för alla tips!!!!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

ja, farbröder under sängen kan vara nog så lömska... :wink:

Nu är vår dotter inte så gammal som er, men jag tänker att hon är pratbar - dvs ramsor är överflödigt i det här skedet.

Prata med henne på dagen, titta under sängen, kanske sätta förvaringslådor under sängen så att farbröder omöjligen får plats. :shock: Hon är med och väljer lådor etc. Jag hade nog frågat på dagen, om det var Ester, om hon drömt om nån farbror eller vad hon fått det ifrån, bett henne visa... osv.

Kanske när ni går in - utan att tända - och hon säger att det är en farbror under sängen, kryp under själv under lite paktande, humororienterat ojande hur bökigt det är att komma in under sängen - konstatera sedan att "här finn INGEN farbror så lång ögonen och armarna når"...

Stoppa om och säg att ni nu får somna om.

Läste nån annan tråd där spöken var inblandade att man typ "ramsade" bort spökena, sa gonatt till dem om du är med.

Som sagt, ville bara delge några spontana tankar och tidigare läsning av forumet.

Lycka till! Glöm inte bort att hon är pratbar och att ni säkert med lugnt resonemang kan få "farbrorn" att försvinna.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Tack för snabbt svar!! :)

Ja, det är just detta som nu är "problemet" / konsten... Hon är otroligt pratbar och därför blir det så svårt att bemöta med tidigare verktyg. Detta med farbrorn under sängen nämndes endast en gång under dessa nätter, det var främst mörkret som hon pratade om + att hon måste sova i mammas/ pappas säng. Då hon endast nämnde farbrorn en gång visste jag inte om jag skulle ta upp det igen (för att inte göra en stor sak av det om det inte var så) så jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta hennes plötsliga skräck nattetid (det är som sagt mörker + mammas/pappas säng som hon verkligen påkallar).

Om jag skulle höra mer om farbrorn tycker jag precis som du nämner att man dagtid pratar / gör en massa saker för att ta bort det - men hur förbereder jag pratet om mörkret / mammas och pappas säng? Tycker du/ ni att jag bör "minikura" (och då med standardverktygen såsom för mindre barn) - eller kan man bete sig på annat sätt med så pass stora barn? Tack för alla inputs!!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vi har haft problem med ormar i Lussis säng. Och ugglor och fladdermöss som flyger in.

Sen har vi ju tyrannosaurusrexarna i trädgården... Det är nog så besvärligt.

Jag lånade en idé här från forumet som inbegrep "antispökspray" (tror jag det kallades). Man fyller en flaska med spray (kranvatten) och så sprayar man tillsammans.

Jag döpte om det till "skyddsspray" för mer allroundsprayning :wink:

Nu föll det sig så att tigrar visst kunde hoppa över sprayen men då sprayade vi i luften också.

Kan tillägga att mitt envetna prat om "tyrannosaurusar är utdöda sen länge" var helt lönlöst. Sprayen däremot :thumbsup:

Man får hitta det som ger barnet lättnad.

Sen tipsar jag om vad Leia brukar säga: "Mörkret är som en filt som man har på sig när man sover".

Jag minns inte om det var hon eller jag som kom på det men det spelar ingen roll :heart:

Kanske kan ni mörklägga dagtid och sitta i rummet tillsammans och tända och släcka :?:

Sen kan man "ramsa" lite i förbifarten under dagen: "I natt skall du sova i din säng och mamma och mamma skall sova i sin säng".

Kram från Nancy
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Ooooh vad ni är fantastiska - vilken respons & toppentips/ idéer man får!!! :heart:

Det är toppen att kunna besvara & faktiskt agera på saker som är läskiga vilken tar bort hur mycket som helst av det läskiga. Om vi nu börjar släcka / tända lampan dagtid och myser tillsammans (för att avdramatisera mörkret en smula) och hon även denna natt vaknar skräckslagen - hur tycker ni att jag ska möte henne under natten? ramsor / solfjäder eller prat? Annat? //Tusen tack om igen!!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Eftersom det "läskiga" tenderar att ändra sig från farbror till nu mörker och i morgon kanske något annat - kanske du kan ha i åtanke att barn i den åldern tenderar att ställa sina frågor via påståenden. Vissa är törstiga, måste kissa, måste ditten och datten - men det är i själva verket frågor om ifall det är tryggt och mysigt att fortfarande sova i sin säng.

Så frågorna ändrar karaktär allt eftersom de växer om man säger. Har jag också läst om här på forumet.

En mamma sa helt coolt och rakt på med lite myndig/bestämd och upmuntrande stämma vid kvällsvällingen att "IKVÄLL skall du sova i DIN säng, mamma skall stoppa om dig, vi ramsar lampan och viker ner täcket vid kanterna, sen sover vi så gott så gott". Sen inget mer prat om det, utan i handling bara göra det. Och det blev inga fler frågor sedan, flickan lät sig läggas, stoppas om och somnade sedan så gott i sin säng - sen inga fler "frågor" i form av mjölk, kissa, lampa tänd, sova i annan säng etc som de haft några kvällar och nätter före det.

Det här grejar ni! :thumbsup:

Tillbaka till ordningen så fort det bara går. :wink:
//Anna
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Ni är FANTASTISKA, tack för att ni finns!! :D :heart:

Det är väl egentligen det hela handlar om - att verkligen med allt visa att det är hur mysigt som helst att sova i sin egen säng P U N K T (den berömda attityden är alltid det som avgör). Oj vad här ska sovas nu, återkommer någon annan dag! :D //Kram!!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

... o du likaså! :heart: - som nu fått en :idea: gällande ATTITYDEN!

Kör nu hårt!

:thumbsup:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"